Bukefalos 28 år!

Hur går det för era 03or

Status
Stängd för vidare inlägg.

Emsan

Trådstartare
Undrar hur lågt ni har kommit med era 3 åringar.

Har själv en treåring e. Elmshorn och henne har jag endast skrittat och travat lite grann. Känns som om alla treåringar har kommit så himmla långt i sin utbildning men det kanske inte är så?

Undrar också hur höga det är? Min lilla flicka är endast 1,58 m men jag hoppas att hon gör ett liten ryck snart och börjar växa Hennes föräldrar är 1.64 resp 1.69m så hon borde ju bli större.

Tyvärr har jag ingen bild men släng gärna in lite bilder på de kommande stjärnnorna :)
 
Sv: Hur går det för era 03or

min treåring är riden sen i februari i skritt trav och galopp, stadig och fin söker sig till en fin ändamålsenlig form.
Hon var 163cm på treårstesten tror hon växt lite i sommar och är runt 164cm nu.
Är dessutom dräktig med Rosevelt.

4359370.jpg
 
Sv: Hur går det för era 03or

Jätte fin häst du har!

Köpte min treåring i februari och då hade hon bara gått på lösdrift, så jag har fått ta det väldigt lugnt med henne. Liten tuff madam är det, så det tar lite tid:smirk:
 
Sv: Hur går det för era 03or

Jag har en 3åring e:Lipton som jag haft sedan februari.

Hon hade boxvila från april till juli pga skada, efter det fick hon gå på sommarbete ett tag. Men jag har ridit henne i alla gångarter, tränade för första gången med henne förra veckan och det gick kanon! Känner att jag börjat RIDA och inte bara åker häst, och då funkar det jättebra. :)

Hon är lite övebyggd just nu, är ungefär 170 på rumpan och kanske 168 på manken.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Och min treåring var riden i skritt, trav och galopp ute i skogen i maj i år, skulle påbörja ridning på böjt spår. Opererades dock för en POF/birkelandsfraktur 8 maj 06, och betäcktes därefter med Akribori. Vilat sig igenom sommaren och lagom tills hon sklle sättas igång nu i höst så fick hon opereras för en ink på ena ögonlocket, en komplicerad fyratimmaroperaton inkl hudplastik. Stod två veckor på Ultuna efter operationen och kastade sitt foster precis innan hemgång. Stod sen en vecka i konvalescentstall innan hon kom hem i torsdags (21:a). Behandlas nu för livmoderinfektion efter kastningen, men rids försiktigt (läs: Jag har hunnit skritta henne en gång sen hon kom hem). Ska såfort hon är kry sättas igång igen.

Startade inte treårs då jag fick felaktiga uppgifter från ASVH ang hennes rätt att deltaga (hon är arab), när de väl kommit på att 'ojdå, du får visst starta' så hade anmälningstiden gått ut.

Ang 'bara' skrittad och travade så upp med hakan. Själva galoppen brukar inte vara någon stor grej för hästen (för ryttaren däremot) och när man väl klarat av den där första galoppen brukar det inte vara problem att galoppera vidare sen så att säga. Så häng inte upp dig på det, det kommer.

Min dam är ca 155, mens å är hon som sagt arab då, vilket inte kan jmf med halvbloden.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Det går alldeles strålande! Reds in i februari, vilade juni-juli-augusti, betäcktes under den tiden o är kostaterat dräktig (100 dygn nu på onsdag :D om allt är som det ska) igångsatt igen sen ca en månad o går som en klocka. Rider för instruktör 1-2 korta, men ganska intensiva pass i veckan. Går stadigt o lugnt o söker sej i form. Rider sammanlagt varannan dag.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Min lilla flicka är dräktig.
Blev inriden o visad på 3års.
Just nu går hon bara hemma, går i hagen o äter ;)
Då jag studerar på annan ort, finns ingen möjlighet för vidareutbildning ännu.
Ska sättas igång o ridas efter sommaren nästa år.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Vår 3-åring e.Don Primero - Tip Top går för tillfället som heltidsmamma :D med ett stoföl (Fackellilja) e.Topaasch.
Hon reds in när hon var 2,5 år av en fälttävlansryttare - skrittad, travad, galopperad, hoppad liten bana och riden ute på större stubbfält utan problem :) . Men ej riden i rätt form än tyvärr, men kommer läras in sen i vinter när vi avvänjt Lilja.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era 03or

*KL*
Min dam ar inte inriden pga en fraktur pa ett tvarutskott pa ryggraden men det ar utlakt nu och hon mar bra:) , hon ar loshoppad och tomkord. Nu draktig med Aerline H, ska kollas 90 d ca 3 nov. Ska rida in henne nar folis ar avvand, om allt gar bra:crazy: .

Klickbara bilder




 
Sv: Hur går det för era 03or

vi satte in mitt sto när hon var 2,5 år rids nu i skogen i alla gångarter, utan krav på form.
skall nästa vecka börja rida för tränare.
gick treårs och betäcktes efter detta med feliciano och är fortsatt dräktig.
vi har haft ledigt hela sommaren och satte igång igen 1/9.
rider/arbetas ca 30 min varannan dag.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Min lilla pålle har jag noll krav på, vi skrittar lite nån gång ibland. Jag lägger allt mitt krut på att få en väluppfostrad häst och det har jag nu! Ingen kamp med nått, hovar, grimma, att bli ledd, sadlad, tränsad. Hon är såpass stor att jag har inte en suck om hon skulle komma på att hon är stark :angel:

Vi löshoppar lite, ska på vår första uteritt snart :D
 
Sv: Hur går det för era 03or

Min treåring e Elmshorn har jag precis satt igång igen efter bettet. Skrittar, travar och galopperar. Allt har gått jätte bra med honom och han är riktigt lättlärd. Ska snart börja hoppa in honom.

Nu är han ca 1.61m men jag hoppas att han blir 1.65 men jag vet inte om han blir det för han har gjort ett stopp nu och inte växt på flera månader.

Någon som vet hur många cm en treåring (som har växt Väldigt sakta de senaste året) k kan växa till?
 
Sv: Hur går det för era 03or

jag har också bara haft min sen februari 20de omman ska vara exakt.

Verkar vara många som köpt sina tråringar nu i vår.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Köpte min treåring i maj, hon blev inriden i februari (början), gick tre årstestet i maj och fick vila halva maj och hela juni. Rider fem dagar i veckan i snitt och tränar för tränare en dag i veckan. Började för några veckor sedan att hoppa henne uppsuttet. Hon är stadig i formen och och lyssnar bra på alla hjälper. Har även tränat mkt ledarskap, så hon har insett att jag bestämmer och inte hon. Nödvändigt när lilla jag är 155 och hästen 173 :O :P.

Bild kommer, när jag fattat hur man lägger in :angel:
 
Sv: Hur går det för era 03or

Får lite dåligt samvete när jag ser hur långt en del andra kommit med sina unghästar:crazy:
Min 3-åring är inte så stor men ändå väldigt valpig och mycket "bebis" än. Hon är lite longerad och lite lite tömkörd rakt fram. Hon är sadelvan och går ut på ledda promenader med sadel på ryggen och med äldre häst i sällskap. Jag ska börja hänga på henne under hösten för att förhoppningsvis kunna börja sitta på henne i vinter. Vi skyndar långsamt :)
 
Sv: Hur går det för era 03or

Jag har en c-ponny (halvblod/welsh) som jag fick hem i april. Vi började då med att sitta på honom i skritt, lära honom longering, tömkörning och löshoppning. Sedan blev det vila.
Under sensommaren har vi fortsatt och gått vidare med ridning i alla gångarter.
I augusti gjorde han tre-års-test som gick jättebra.

Nu har vi börjat med att lära honom galoppfattning och sidförande skänkel. Vi har ridit ut ensamma och tillsammans med andra.
Hans enda problem är dålig framåtbjudning och att han är lite tjafsig i munnen ibland, så jag försöker växla med hackamore.
Tjafset i munnen kommer av att han fick en inflammation i munnen när han tappade en möjlktand, och det tog ett tag innan vi förstod att något var fel. Nu är inflammationen borta, men tyvärr har han lärt sig att slänga med huvudet ibland.
Framåtbjudningen jobbar vi på genom att rida ut med stora hästar, då vill han gärna ifatt.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Jag har en treårig frieser som jag köpte i slutet av augusti. Hon kom till Sverige i början på augusti och var då inkörd och inriden.

Jag visade henne i början på september och hon fick en andra premie, mest pga hon var så tunn. Jag hade ju ingen möjlighet att göda upp henne på en vecka! Men hon var den enda som fick en nia, det var på traven! Gissa om jag var stolt!

Jag rider mest i skogen varannan dag i backar för att bygga upp muskler. Och på den korta tid jag har haft henne har hon blivit stadigare, kraftigare och mer musklad.

Vi har ridit i alla gångarter både ute och i paddock, hon är jätteduktig!

Klaartjenysadel3.jpg
 
Sv: Hur går det för era 03or

Jag har två treåringar och de är väldigt olika.
En e: Artiskt, han är inte så fyskiskt utvecklad har svårare för ridningen men är extremt lätthanterlig. Så honom rider jag mest just nu. Honom har jag haft i två år.

Sen har jag en e: Briar som har lättare för ridningen men svårare för hanteringen, så honom lasttränar jag, lyfter på fötter och lär allmän bashyfs. Båda går mest i skogen just nu i alla gångarter.
Honom har jag bara haft i typ tre veckor.

I villket fall så har jag inte bråttom, de ska båda hålla länge.

Dagens tvåpoängsfråga, vem är efter Briar, och vem är efter Artist?
Vinnaren får en målarlåda!



 
Sv: Hur går det för era 03or

Jag har en 3-åring e. Bayron-Herkules som jag red in som 2,5-åring. Hon rids nu i alla gångarter både ute på tur, på fält och i ridhus. Ska börja rida dressyr för tränare snart. Har hoppat lite smått över naturliga hinder i skogen och så, vilket hon älskar.
Nu är hon genomkollad u.a. av Equiterapeut och raspad i tänderna så nu vet jag att allt är helt bra för att börja ställa mer krav.
Hon är 164 cm och mamma är 163 och pappa ca 167 cm.

4216437.jpg


4216387.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 652
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag känner mig lite förvirrad och arg just nu. Jag har en dotter på 3 år, som har 3 kusiner (2 år, 8 år och 11 år) (de är mina...
2
Svar
37
· Visningar
4 473
Senast: mino
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp