Bukefalos 28 år!

Hur går det för era 03or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 03or

Ja nu var det några veckor sen jag startade denna tråden och min treåring har gjort stora framsteg.
Rids i skritt och trav helt själv (ryttare på förstås):) Lyssnar jätte bra på ryttaren och är nästan helt styrbar. Travar fint över bommar.
Har tänkt att åka till ridhus nästa vecka och träna.

ja då har vi börjat galoppera henne lite då!
Vi gör sakta men säkert framsteg!
 
Sv: Hur går det för era 03or

Hej
Jag har en 3årig valack av Lavirco 967 +Maraton 600.
Han är 171ca manken i våras.
Vi har bara longerat tömmkört promenader. Skrittat i sadeln några gånger i våras.
Dotern blev själv gravid. Har ej velat rida in då.
Hästen skadad i juli .10 dagar på skara boxvila 6 veckor. Bara sårskada.
Nu har dottern fött en dotter tiden räcker inte ännu.
Vi skall på börja inn ridning så fort som vi hinner med. Han går bara i hage med lillebror.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Mitt 3-årssto e. Electro-Looping-Maraton rids 4-5 dagar/vecka. Hon går för det mesta i bra form i alla tre gångarterna, men testar emellanåt att slå sig fri och går emot ibland. Har även haft lite problem med galoppfattningarna, men de börjar funka nu.
Hon reds in i höstas och var på tillridning hos ett proffs som visade henne på 3-årstestet i maj, med hyfsat resultat (klass II). Hon var överbyggd bak, lite småsnuvig och brunstade den helgen som testet gick så jag tyckte att hon gjorde bra ifrån sig med tanke på omständigheterna. Sen betäcktes hon och fick sommarvila.

I slutet på juli satte jag igång henne igen och sen dess har jag (och ibland en medryttare) ridit henne ca 4 dagar i veckan och tränat för instruktör (samma som visade henne på testet) några gånger.
Jag försöker variera träningen så att jag varje vecka rider ut 2 ggr, rider dressyr på ridbanan 1-2 ggr och nu senaste månaden har jag även börjat med att då och då rida över kavaletti och några små språng också. En dag i veckan brukar jag tömköra, longera eller löshoppa henne.

Jag tänkte rida henne på detta sätt i nån månad till, men sen börja trappa ner och mest promenadrida henne ute i skogen under vintern och eventuellt ställa av henne helt, beroende på hur hon påverkars av dräktigheten.

Planen är att hon sen ska sättas igång relativt tidigt efter fölning och gå kvaliteten som 5-åring.

Här är några bilder på henne. Klicka på bilderna för att se dem större.





 
Sv: Hur går det för era 03or

KL.

Har nyss varit ute o ridit min treåring i snön.:love: Det tyckte han bara var helt lajbans, ville galoppera, helst hela tiden om det gick för sig. Men matte sa att han fick nog allt ta o skritta o trava lite innan han fick galoppera. Synd att han inte har samma framåtbjudning inne i ridhuset.:smirk:

Det är åtminstonde en bra sak med all snö, och det är att man kan rida överallt, och det är inte förhårt :banana:
 
Sv: Hur går det för era 03or

Här har vi bara regn och rusk. :(
Går knappt att rida på ridbanan här hemma längre, ser ut som en mindre sjö....:crazy:

Jag längtar till snön nu faktiskt. Men vi brukar inte få mycket till snö förrän efter jul.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Bidrar med mitt russ sto f: 2003 E: Citrus 528 u: Sindy Lou ue: Mustang 219 Har haft henne sen 6 månaders ålder, har kört in henne själv (med lite hjälp) tanken är att hon skall bli min tävlings kompis inom körningen. MEn vi tar det relativt lugnt med tanke på åldern.. Ska oxå gå lite dressyr/hopptävlingar... Tiden får bestämma:p

elwira06.jpg

elwirakrno2.jpg

reduts.jpg

Kommentera gärna :love:
 
Sv: Hur går det för era 03or

Ja det är helt klart en jobbig tid nu..:(
Tråkigt, på jul ska det ju vara snö!! Men vintern blir nog lång iallafall.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Min 3-åring e. Rubinrot-Ganesco visade på 3-årstesten och fick där goda vitsord för ridningen. Hursomhelst så gick han på bete från den 7/5 till den 1/10. Nu har jag satt igång honom och säger bara wow. Allt känns bättre och större än i våras, var faktiskt i valet och kvalet ett tag om han skulle bli eller kännas för liten (162 cm på treårs), men nu känns han i alla fall inte liten, och han är överbyggd och har vuxit i sommar. Just nu är det lite att han slår i sko ganska ofta in trav, men jag vet att det försvinner när balansen och styrkan under ryttare kommer. Väntar på bakslaget då allt just nu känns över förväntan, testade lite sidvärts i trav i dag och det flöt förvånansvärt bra. Jag vet att unghästar är så här, massor bra och sedan kanske helt stopp, men just denna unghäst känns mycket fin just nu, framåt och är med på "allt" för tillfället.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Min kan skritt, trav, galopp och hoppa små/enstaka språng. Går bra att styra (har även börjat rida enstaka varv på större på volt). Men jag rider mest ut så att han får vänja sig vid olika miljöer och andra hästar.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Håller med, ser superfint ut! Jag vill också träna för tränare men utbudet är inte så stort här uppe..:(
 
Sv: Hur går det för era 03or

Har en treårig isis som jag jobbar med ca 3-4ggr/vecka. Än så länge har jag bara ridit själv (utan att någon håller i) 3 ggr. Varvar markarbete med ridning. Hur långa perjoder med vila har ni mellan ridperjoderna? jag funderar på att ha varannan skoperjod med ridning och varannan med vila den första tiden. Vad tycker ni låter det vettigt eller ska man ha längre perjoder (skor var 7v.)? Hur mycket vila behöver de igentligen?
 
Sv: Hur går det för era 03or

5182709.jpg



Min 3åring kom till mig i våras, som dom flesta andras 3åringar här inne. Började rida henne långa skritturer. När jag kände att hon var redo så la vi in kortare travpass. Var inte så länge sedan jag började galoppera. Började med galoppen ute. Nu travar vi på ute och hon blir nästan aldrig trött eller svettig. Får som sagt vila extra mkt emellanåt. Rider ca 3 gånger i veckan. Mer ridning mer vila. Står en vecka eller mer ibland för att få vila ut ordentligt.
Riden i alla gångarter men rider mest i skritt och trav.
Ska bli distanshäst, har varit med på 2 träningsritter, den ena på 1mil i somras och den andra på 1.2mil idag. Skrittade mer än vad vi travade. Är mest ute för att miljöträna henne, alltså inte för ridningens skull. Blev inriden som 2,5 åring förra hösten. Stod sen tills jag köpte henne som 3åring i våras.
Tränar för instruktör 1 gång i månaden, ungefär.
Är en arab för den som inte har hängt med :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 702
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag känner mig lite förvirrad och arg just nu. Jag har en dotter på 3 år, som har 3 kusiner (2 år, 8 år och 11 år) (de är mina...
2
Svar
37
· Visningar
4 479
Senast: mino
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp