Bukefalos 28 år!

Hur går det för era 03or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 03or

Ta det lugnt du är inte den enda.... Jag har bara skrittat travat och galopperat korta stunder på 3 åringen. Gått över bommar ett par gånger. Har börjat söka sej neråt och kan koncentrera sej ganska bra. Har bara ridit på ett fält, väntar på att de ska sluta spränga i bergen så vi kan rida där, för att få lite muskler och framåtanda i henne. E. Touch Down.

Här är en klickbar bild. Skratta inte åt henne, hon är ful men jäkligt go!:)

 
Sv: Hur går det för era 03or

Min -03 kan fram och stop och är nästan helt styrbar uppsuttet i skritt. Vi har provat att trava lite lite.

Nu har han även haft en hovböld och erlichia, men även utan detta så skulle vi kanske kommit till lite mer styrbarhet och trav. Jag har inte brått alls utan tar det som det faller sig.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Min 03:a går stadigt i alla 3 gångarter både ute och på bana. Hoppad uppsuttet två ggr, 30 cm, totalt 6 språng. Rids inte särskilt då jag är på väg att låna ut henne för jag har verkligen inte tid...

Filmer:

http://media.putfile.com/Lillan-hoppar
http://media.putfile.com/Lillan-bommar
http://media.putfile.com/Hoger-galopp
http://media.putfile.com/V-nster-galopp
http://media.putfile.com/V-nster-trav
http://media.putfile.com/Trav-i-hoger-varv

Det ser dock lite sådär ut med ridningen ibland, hon är pigg och har mkt överskottsenergi.

Kanske skulle säga att hon är e. Camaro M - St Gotthard.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Lite si och så. Mitt sto var i god kondition och väl musklad i våras, men har stått stilla sedan dess pga betäckning (ej dräktig i dag). Nu har hon ett ganska omusklat bakben som trasslar lite, har lätt patellaupphakning och är lite "sladdrig" runt knäet. Börja om från början, alltså... :( Men utbildningsmässigt kan hon jobba i en korrekt form i alla gångarter, länga på steget, löshoppa. Hon kan faktiskt rygga också, mer av en slump än medveten inlärning! :) Tränas nu i skogen med klättring, galopp och trav i korta pass där jag inte begär särskilt mycket.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur går det för era 03or

Hingsten är riden på bana i skritt och trav, börjat lite med ställning i traven. I skritten har han bara gått på långa tyglar. Är riden i alla gångarterna ute och har hoppat en del småstockar.

Stoet är inte uppsutten än, hon har blivit väldigt sent tagen pga en transportolycka i våras, men hon är longerad, promenerad med och hängd på några varv.
 
Sv: Hur går det för era 3åringar ?

Min kompis har en isis på 3 år. Stooor för att vara isis, typ över 140cm.

I alla fall. Hon longerar, handhästar, löshoppar, löslongerar m.m. Har haft sadel på honom två gånger tror jag. Coollugn kille :)
Hon ska nog inte sitta på honom förräns i vår och hon kan inte ha bett på honom förräns vargtanden är utdragen.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Jag trodde att man väntade längre med islandshästar, tills de typ är fem år. Och med tanke på att din kompis häst är storvuxen borde man väl vänta ännu längre. :confused:
 
Sv: Hur går det för era 03or

Hej!
Har ridit ca tio ggr, skrittat o travat men ingen galopp än...
Varvar med promenader, longering, tömkörning o klättring (för hand)
Ska löshoppa för första ggn imorrn... bara småskuttat lite på lina.
Vill gärna ha hoppat henne uppsuttet någon gång, ridit i alla gångarter o löshoppat ok innan vintervilan.
Någon mer som ska visa på kvalitèn nästa höst?
ja, som iaf. har det som mål...
Hon är e. Willibald-IrcoMarco, ca 157cm (matte oxå)
Kommentera gärna... nyfiken!

http://www.pixbox.se/pic_show_id4664922.html
 
Sv: Hur går det för era 03or

Har en e. Rubinrot-Pascal som skall visas på flyinge nu om 2 veckor. Börjar bli lite nervös för min dressyrhäst som ska gå löshoppning :) Är riden skritt, trav+galopp, ut i skogen och en del på bana. Hoppad under ryttare 2 gånger, ca. 30 cm, funkar jättebra. Tömkörd oxå. Har precis börjat fatta att han är stor och stark nu, börjar testa lite när det blir jobbigt, spec, nu när vi börjar kräva lite mer (börjat med formen just), igår var värsta dagen hittils, han bara stannade och bockade, HELA TIDEN) men som tur var hade jag en tränare till hjälp och vi kom ur problemet, med lite övertalning så gick han sedan i rätt bra (unghäst)form innan vi fick ge oss.
Så är det väl med unghästar antar jag :P
 
Sv: Hur går det för era 03or

Tänkte slänga in lite info om min 03:a också.
Är en valack efter Quite Easy-Cortez. Var 162 cm på treårstest, har nog växt ett par cm sedan dess, förhoppningsvis. Mamma är 175 så han borde ju bli lite större iallafall.
Tog första "ridturen" julafton 05, till mammas stora skräck, gick dock smärtfritt :) Sen så gick han treårstest i piteå med bra resultat. Efter det fick han 2 månaders vila också satte jag igång honom i början på augusti.. Går i hyfsad form i alla gångarter, lite lat dock :P Har iallafall tänkt börja hoppa med ryttare om några veckor, har tagit något litet skutt ute i skogen tidigare, och sedan skall han få vintervila.. Sen börjar allvaret :D

Dessa bilder är från september 06.
http://i115.photobucket.com/albums/n319/elezdam/Eazy Q/Bild377.jpg
http://i115.photobucket.com/albums/n319/elezdam/Eazy Q/Bild382.jpg
 
Sv: Hur går det för era 03or

min 03a som jag fick sista december (e. Magini ue. Feliciano) Hon går i stadig form i alla gångarter. travar bommar och hoppar något enstaka hinder 1 gång i veckan.

4464812.jpg
 
Sv: Hur går det för era 03or

Jag har inte kommit så jätte långt med min 3 åring.
Största anledningen är att jag tycker han inte är tillräckligt skarp för att verkligen sättas igång.
Men han är longerad, löshoppad (1,10), riden i skritt & trav på banan, ridhuset och ute i skogen.
Är ute på promenader själva och med polare.
Klättrar i backar samt konditionstränar i ridhuset 1 gång i veckan.
Han växer väldigt mkt just under sina växperioder så jag låter honom ofta vila, vilket ger honom mer glöd att ta tag i ridningen sen.
Han har börjat söka sig i rätt form i både trav och skritten redan.
Galoppen kommer till hösten samt en tränare ska komma.

Han är just nu 166 cm, pappa är 169 och mamma 158.

Didrik
Didrik
 
Sv: Hur går det för era 03or

Har haft min 3-åring sedan hon va 1 så jag har haft gott om tid med allt känns det som. Började sitta på henne i vintras,
hon reds in i våras inför 3-års som vi fick stryka oss från eftersom hon blev jätteförkyld.
Reds ut lite då och då under sommaren med sällskap, men stog mest.
Sen 2 mån tillbaks rids hon max 3-4 g/vecka, ibland bara korta stunder och ibland lite längre, rider helst själv så jag kan göra
vad jag tycker att vi behöver. Hon är oxå mest framåt då.
Sen 1 1/2 månad rider jag för instruktör 1 g/v - enda gången jag rider på bana med henne. Det går jättebra, hon går i en rätt
stadig unghästform, är lite klen i halsen så hon knäpper gärna av, men jag har rätt bra koll på det nu.
Men galoppen är det lite si och så med (inte ute), men det beror bara på mig. Har setat nerbankad i en dressyrsadel på äldre dressyrhäst i alldeles för många år så jag har lite svårt med att "släppa loss", men det börjar bli bättre...

Crosshstarweigela2.jpg

ursäkta storleken
 
Sv: Hur går det för era 03or

Ja nu var det några veckor sen jag startade denna tråden och min treåring har gjort stora framsteg.
Rids i skritt och trav helt själv (ryttare på förstås):) Lyssnar jätte bra på ryttaren och är nästan helt styrbar. Travar fint över bommar.
Har tänkt att åka till ridhus nästa vecka och träna.
 
Sv: Hur går det för era 03or

Jag har en 3-årig haflingerfröken som jag tar det väldigt lugnt med. Hon var tömkörd och inriden (riden rakt fram i skritt och trav) när jag köpte henne i mars, och sedan dess har jag inte gjort så särskilt mycket med henne. Rider väldigt korta pass någon gång i veckan i skritt och lite trav. Vi har även haft henne framför vagn några gånger nu i somras, och det ÄLSKAR hon!

Här är underverket:

nebellihagenokt06001.jpg


nebellihagenokt06003.jpg


Och en bild från mars/april:

nebellapril06002.jpg
 
Sv: Hur går det för era 03or

3 åringen som jag har på foder/inridning har vila just nu.

Hon är nog runt 161 cm nu. e: Nactus- Master

Började med grunderna med tömkörning i slutet av Maj. Uppsittning när stunden kändes rätt.

Nu är hon travad med god balans, form och bra kontakt i mun. Positiv till allt! Galopperar på kommando men buller och bång. Kul att bocka lite oxå!:)

Blivit löshoppad några gånger.

Rids bara korta stunder ca 3dagar i veckan och har fått o ska få några veckors vila.

En dam som har lite lång startbana men när hon väl fattat principen går det på räls!:d

Har gamla bilder sen Maj på hemmis www.freewebs.com/miagis
 
Sv: Hur går det för era 03or

Hej jag har en Svensk Halvblodsvallack på 1.67 cm i mankhöjd.Han beräknas bli 1.70 när han har växt klart :) När jag köpte honom som två åring så var han 1.57 cm i mankhöjd.
Lite av hans stam:
e.Prestige VDL
u.Moon Apache xx
ue.National Zenith xx
ee.Silvano N

Han är inriden och håller på att bli utbildad.Han gå iform i alla gångarter och har börjat rida över bommar.Men ska snart börja hoppa honom uppsuttet :D

Här kommer lite bilder på min lilla bebiz :love:

Bild015.jpg

Bild005.jpg


Trav:
Bild407.jpg

Bild094.jpg


Skritt:
Bild033.jpg


Uppställda:
Bild436.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era 03or

Hur är det egentligen? När ska man börja sitta på en unghäst...? Har alltid fått lära mig att man BÖRJAR med inridningen när hästen fyller tre år... men många verkar börja när de är 2,5 eller ännu tidigare... Är det bra att göra så... Har de växt tillräckligt för att klara den belastningen? Vad tycker ni? Vill ha alla åsikter!
 
Sv: Hur går det för era 03or

Grejen är att man börjar försiktigt när de är 2,5 år just för att hästen ska belastas tidigt medan de växer så de stärker sig och är redo för uppgiften. Men man måste se till individen också, en del hästar som växer fort och ska bli stora kanske inte bör sittas på förrän de är 3 år. Men i regel börjar man annars när de är 2,5.
Om man inte gör något alls med sin häst förrän den är 3 år så har den inte utsatts för belastning och skelettet osv. har inte tränats för uppgiften att bli ridhäst.
Det är bättre att vänja en häst långsamt från 2,5 års ålder än att snabbinrida den när den är 3. Redan innan 2,5 års ålder så har man ju hanterat och tränat sin häst från backen, med låga krav.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 702
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag känner mig lite förvirrad och arg just nu. Jag har en dotter på 3 år, som har 3 kusiner (2 år, 8 år och 11 år) (de är mina...
2
Svar
37
· Visningar
4 479
Senast: mino
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp