Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

idag har jag en billig halvblodsvalack till salu! :devil: typ en femma eller så.

Red först en stund i grusgropen och skulle gallopp träna i backar å så och det gick bra, tills han fick syn på något jättteotäckt mitt i backen, tvärnitade och kastade sig åtsidan och sedan bakåt, matte damp i backen, men det är ju sånt som händer klappade om han för att han stannade en bit bort, så matte kunde kravla sig upp igen.

sen red vi i stora manegen, och han skötte sig ok, sen skulle vi ta en sväng genom skogen hem och han totalvägrade att gå in i skogen hästf*n
Han var inte rädd, eller något sånt utan han är riktigt trotsig nu!! han gick fram till kanten och sen tvärstopp! kastade sig bakot backade ner i diket och stegrade sig, stod still och bara glodde och om och om igen. :devil:
efter 30 miuter hade jag fått nog, hoppar då av måttligt irriterad och slår till honom med spöet, sen leder jag in honom i skogen och han är hur lugn som helst.. Hoppar upp och fortsätter ridturen precis som vanligt..

Är det trots eller har han blivit alldeles från vettet? jo självklart är det trots, men som sagt är måttligt irriterad..
Hur hade ni gjort? Jag vet att jag inte borde hoppat av men efter 30 min i kvalmig åskevärme och var så svett att det rann om både mig och hästen så hoppade jag av.. Så alla kloka bukare hur hade ni gjort??
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Om man är säker på att det bara är trots att jag dragit till hästen med spöet (för det hade du väl ett?) tills hästen hade gått framåt, men det skulle räcka med ett steg, sedan MASSOR beröm.

Nu rider ju jag aldrig med spö, man får ju inte ha det i distans och då är det ju dumt att vänja in sig på det.

Idag har jag ridit ut på pselma, och hon hoppade till säkert 2-3 ggr, hon som aldrig brukar göra nånting... Vi hoppade även över några "hinder" (läs grenar som folk lagt i en hög på stigen) och hon var jätte duktigt och hoppade utan att tveka och överdrev inte i sina skutt, den ena travade hon tillomed bara över!

på hemvägen tog vi en galopp och hon höjde ryggen så himla mkt att jag var helt säker på att hon skulle börja bocka när som helst! Men hon höll sig i shack! Går lite på bogarna i galoppen fortfarande, fattas muskler i bakkärran, men i traven går hon jätte fint, när hon inte gasar för mkt.

Vi fick faktiskt till en riktigt bra trav några meter, med riktigt schwung och bra balans... ca 5-10 meter, men det är jag nöjd med!
men det känns att hon behöver skor, blir lite öm ibland... har försökt att få tag på en ny hovis men inte hittat nåt :cool:
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

ja jag har alltid med mej mitt dressyrspö ut, men jag har ingen lusta att slå fram min häst!! vinner inte särskilt mycket förtroende på det :cool:
Och efter rösten och skänklar/ säte så fick han sej något "rapp" men då blir han bara värre går fram ett då jag självklart berömmer men sen då? ska jag slå igen?? ja då hade han ställt sig rätt upp eller börjat backa.
Jag vet vad jag gör är 4 unghästen i rad jag rider in nu, vill bara veta hur ni gör i en sådan situation.. väntar ut? rappar tills hästen går ( :eek: ) eller om ni hoppar av efter en bra stund och leder förbi?
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Jahapp, nu har vi nått tuseninläggsgränsen igen.

Så nu får nästa som skriver ett helt ordentligt inlägg om sin -05'a skapa en ny tråd.

/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ramlade över en undersökning där man rekommenderar att kasta "gamla" trosor redan efter 6 månader? Kan "undersökningen" vara sponsrad av...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 078
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Då är det en tjej som går omkring på stan och frågar folk, kiss or slap. Då får personen välja på kiss eller slap. Väljer man kiss så...
Svar
18
· Visningar
1 572
Senast: Sel
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
454
Senast: Rosett
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
594
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp