Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Vilken superfin debut!!!! Grattis! :love:

Ett litet tips när man rider bebisar på tävling (eller bara orutinerade hästar), när man ska fatta galopp, fatta redan i hörnet, man får ju lite avdrag för att man lägger fattningen tidigt men oftast får man ju rätt galopp och det gör ju att man inte får avdrag på en massa andra punkter senare. :)
Inte alltid det fungerar heller, men det brukar jag försöka tänka på.

Kram från oss!
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

ja precis, det är smart tänkt :) Planen var att göra så i höger varv, där vi ofta har problem att få rätt galopp, tyvärr blev det fel ändå :-( Vänstervarvet som är på filmen är det normalt sett sällan några problem att få rätt galopp, men självklart ska det strula just på tävling :)
Nåväl, jag är ändå jättenöjd, han kändes jättefin i traven, vi får jobba lite mer med fattningarna tills nästa start!
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

ja precis, det är smart tänkt :) Planen var att göra så i höger varv, där vi ofta har problem att få rätt galopp, tyvärr blev det fel ändå :-( Vänstervarvet som är på filmen är det normalt sett sällan några problem att få rätt galopp, men självklart ska det strula just på tävling :)
Nåväl, jag är ändå jättenöjd, han kändes jättefin i traven, vi får jobba lite mer med fattningarna tills nästa start!

Det ser jättefint ut. Avundsjuk på alla som vågat sig på att debutera. Just nu känns det som att vi är lååångt bak alla andra i framsteg. Frasse går ju på bete så här blir det inget ridet alls..
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

*kl*

Igår märkte jag hur lite min häst igentligen lyssnar på mig om han skulle fått bestämma :o
Hoppade upp på honom barbacka i hagen utan träns eller grimma på och kan säga att jag fick inte honom till att gå någon stanns typ :p Fick honom till att stanna och backa lite men det va även allt :D Men han stod iaf som ett ljus medans jag kravlade mig upp och levde rövare på honom, så en snällare unghäst kan jag säga att jag inte hållt på med :love:
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

*KL*
Grattis till er som tävlingsdebuterat..

själv har jag inte varit så aktiv på denna sida, haft fullt upp.. pga det så har Adonis inte ridits lika regelbundet.. så förra helgen fick han vila flera dagar i rad (även pga tappsko)
då jag senaste tiden haft problem med uppsittningarna + direkt efter ( inte stå still + bock och stegra) så trodde det skulel bli värre.. trots attd et hadfe gått lite bättre.

Men så red jag honom två dar i rad förra veckan, först hoppeskuttade- uppsittnign och allt gick bra och väen hoppningen (småskutt)
Dagen efter red vi ut! lite längre, lite nya vägar och vattentränade honom1
Han var såj*vla duktig, behövde ju draghjälp vid vattnet. men annars gick han först, lugnt, i form, med spetsade öron I ALLA GÅNGARTER! Är så stolt öve rmin häst :)

Nu har han dock vilat igen (bröllopp och höskörd) men ska försöka hinna rida honom idag (har dock en flytt + hämta ett sto på seminstationen 3h bort..)

bilder:
i vattenpöl
http://joizmeds.mittspejs.se/P2095047

I bäcken :love:
http://joizmeds.mittspejs.se/P2095046#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P2095045#body

och från det lill ahoppeskuttpasset
http://joizmeds.mittspejs.se/P2095044#body

http://joizmeds.mittspejs.se/P2095043#body
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

KL

Jag har inte kollat på filmen Cela för jag har så seg uppkoppling här hemma, men supergrattis till debuten!

Här är det stiltje med allting som heter hästar. Det är så SJUKT VARMT 27 grader nu och klockan är halv åtta på kvällen, så Brosus vilar helt enkelt. Han är så tagen av värmen så det känns bara som djurplågeri att rida honom efter sånna här dagar. Visst skulle jag kunna rida senare på kvällen, men har han stått en hel dag i stekande hetta så känns det inte rätt att ta ut honom o rida .
Dessutom är vägarna stenhårda av torkan o bondjäkeln har inte varit o hämtat sina balar så täkten jag brukar rida på är full i höbalar så det passar väl lika bra med att vila ett tag då. Oplanerat, men så blir det ibland.

Hur gör ni i hettan?
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

min gick bara 2 gånger förra veckan och jag har inte ridit sen i fredags. han har fått vila, mest pga värmen och att man vill passa på att hinna sola,bada och grilla nu när det väl är så fint. :) känns som om värmen kommer försvinna lika snabbt som den kom, om man känner den svenska sommaren rätt!
jag har ju börjat nytt jobb nu så har haft fullt upp.

så blev lite oplanerat där med. ska ut och rida ikväll vid 10-tiden om han inte verkar allt för medtagen.

nä nu ska jag ut och stolpa hage i hettan!
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

jag rider tidigt på morgonen eller sent på kvällen, om han inte är helt slut förstås.
Men som någon skrtev så försvinner nog värmen lika fort som den kom :(
så vi behöver nog inte ha för mycket huvudbry om hur vi ska göra.. ;)
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Jag hade precis börjat öva för uppsittning på Brixie när hettan kom så det får vänta ett tag till. Dom går ute på nätteran nu och får komma in och vila när det är som hetast ute. Idag har vi haft 32 grader i skuggan :eek: Man får passa på att njuta av sol och bad, det är det ända man orkar.
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Här är också vansinnigt varmt! Så varmt att jag knappt orkar ta mig ut på de båda sommarbetena för att stödfodra och visitera hästarna. Flugor är det också så till den grad att jag, som inte gärna sätter på huva, nu köpt en till både Athena och Avalon. Hittade suveräna från Jacson som man bara trär över som en damask, utan spännen som kan skava. Den rekomenderar jag verkligen!

Igår hade vi dock ett skyfall utan dess like!! Mamma och jag satt i parkerad bil och såg inte ut, det var precis som att sitta i en biltvätt. På bara några minuter var vägarna översvämmade. Det behövdes verkligen och nu har hästarnas vattenhål växt sig fyra gånger så stort igen, skönt! Och så kommer gräset! :banana:
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Jag rider så sent som möjligt. Nu är det svalt o skönt ute men vilodag står på schemat. Eftersom det är så kort tid kvar vill jag köra på lite men är det jättevarmt ute blir det vilodag alt skritt/handhästridning. :)
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

KL

Ja jag skulle ju kunna rida senare på kvällen jag med, men just eftersom värmen tar så hårt på bara oss människor (som ändå kan åka o bada) så känns det inte helt rätt att träna honom efter en sådan dag. Önskar att han var normal att skritta ut på, då skulle det vara mysigt, men han är inne i nån stirrighetsperiod så det är inte lönt att tro att man ska få en mysig runda; det blir bara hopp, stanna, fnysa o dansa = inte speciellt behagligt ;)

Men han dör nog inte av att vila lite ;)
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Jag håller med dig!
Nu har jag iofs araber, men jag rider mitt på dagen, att hästen svettas är inget farligt! Jag förbereder ju Pselma för distansen och är det 30 grader och tävling så måste hon ju klara det... den som lider mest är jag i det fallet :p
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

kl
Monster på sommarbete
28013487.jpg

Häromdagen hoppade han ut hagen.. Igen.
Våra hästar står inne under dagarna pga alla insekter, båda hästarna springer sig anfådda för att slippa bromsarna i storlek flygplan. Rider gör vi oftast på kvällen då det är behagligast för oss människor :p
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

... fastr jag har inte sett många steppdjur stallas in om nätterna, täckas, bära folk på ryggen etc.

En stepphäst söker skugga o vatten o rör sig så lite som möjligt för att spara energi o spara vätska = försöker låta bli att svettas i onödan.

Jag gillar inte att jämföra dagens hästar med vildhästar - det är inte jämförbart för fem öre.

Jag kan bara tala för mina egna hästar som står med huvudet o hänger i ligghallen o är svettiga bakom öronen utan att ta ett enda steg. Att ta ut dem då o kräva att de ska springa känns inte rätt. Som sagt, en stepphäst springer inte runt för skojs skull när det är 32 grader i skuggan.....
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Mina hästar söker sig inte till skuggan.

visst är de lite sega i värmen, men inte speciellt farligt.
Jag lämnar nu Pselmas bebis i hagen medans jag rider och kan nu mera alltså skritta ut :banana: även om pselma vill göra mer än att skritta.

Men jag vidhåller att svett inte är nåt farligt, en av mina förra hästar rann det bokstavligt talat om, inte ett dugg farligt, han drack dock mer än min andra jag hade då, men det är ju inte konstigt.

Ang att jämföra med vildhästar så gör jag det jämt, förstår inte alls varför man inte skulle kunna göra det? du får gärna motivera det påståendet.
Därav har miina hästar fri tillgång på grovfoder, och är inne max 8 h/dygn, och så fort det är +grader på nätterna är de ute 24 h/dygn.
 
Sv: Hur går det för era -05:or #6

*kl*

För Tibbes del blir det troligen kliniken nästa vecka. Ska ringa på måndag och kolla när dom har tid. Så blir nog antal månaders vila för Tibbe... igen :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ramlade över en undersökning där man rekommenderar att kasta "gamla" trosor redan efter 6 månader? Kan "undersökningen" vara sponsrad av...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 077
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Då är det en tjej som går omkring på stan och frågar folk, kiss or slap. Då får personen välja på kiss eller slap. Väljer man kiss så...
Svar
18
· Visningar
1 572
Senast: Sel
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
453
Senast: Rosett
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
594
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp