Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Jättefina!! :love:


Ska jag ge kritik så är det isf att du ser spänd ut, våga släpp upp i höften och låt den jobba. Underskänkeln ser ut att knipa lite men det blir lite sån effekt när tårna petar utåt (o därför även svårt att släppa upp i höften, benet blir vridet åt fel håll) Sen sitter du i lite stolsits men det kanske beror på att du har ganska korta läder i dressyrsadeln. (förstår att du ville kunna rida lätt osv i snön)

Men jättefin form på Avalon, stadigt och tjusigt! O bra bjudning! Kul att se!! :) :) Här kan man inte ens rida på täkterna längre då det är snödjup på 80-100 cm.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Du har helt rätt! :)

Jag har inte så långa läder än, delvis för snön och delvis för att jag inte är så van vid dressyrsadel än och rider mer som i en hoppsadel. Dvs vill skänkla lite genom att dra upp foten. Detta gör att om jag har för långa läder så tappar jag stigbyglarna. Att jag spänner mig lite är också rätt. Det har att göra med att jag inte har trimmat på länge och dels för att hans steg är huuuge och man får verkligen kämpa för att inte skumpa! Men när han går helt i form och stabilt så blir han mkt lättare och då kommer jag ner, kan slappna av och öven fötterna får mer stabilitet i stigbyglarna. Stolsitsen tror jag också kommer från stigläderlängden, för jag upplever inte själv att jag hamnar i stolsits. Och jag hoppas inte sadeln sätter mig i stolsits, för jag vill ha den! :crazy:

Har du bra tips för att släppa upp höften? Förstår inte helt hur du menar men jag förmodar att du menar att det är höften som ska reglera skänkelns längd och inte underbenet?
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Martina_M: Tack :)

Katarina_dacke: Tack :) Vi har väl några dm i hagarna nu. Det har sjunkit ihop rejält eftersom vi ligger på bara någon minusgrad. Däremot är det ju så i skåneland att snön flyttar sig med vinden så på terrängbanan är där ibland 2-3 dm och ibland ½ meter. För oss här nere är det mycket. Och jag tycker det är perfekt lagom att rida i!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Min lilla pärla ska börja hoppas in idag :) På grund av att hon inte varit helt ren i benen har hon gått galopp-program på inrådan av veterinär och är nu hur fin som helst och ska börja tränas inför vår första tävling den 5:e april :) Clear Round, men ändå :) Jobbat mycket på markarbete med henne så hon går som en klocka där.. Vilket jag bör ha fördel av nu när hon ska hoppas in :)



th_18779_278370974598_688144598_343031.jpg
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Din höft ska jobba MED hästens rörelser istället för att försöka sitta still. Det är inte gjort i en handvändning när man har en häst med stora rörelser - men det handlar mycket om att just våga "öppna" och följa med, det kan kännas vingligt och som att man ska ramla av men man sitter kvar ;)

Hur ska man förklara... din höft och även del av ryggen ska gunga med i hästens takt och tempo. Som du sitter nu så sitter du korrekt och rak i ryggen, men det ser lite stelt/spänt ut och det motverkar hans rörelser. Man måste våga fjädra.

Försök gunga mer med underlivet ihop med hans steg, utan att för den delen driva honom konstant. När han höjer sin rygg så tillåter du din höft att oxå höjas istället för att försöka pressa ned den i sadeln. När hans steg skjuter på framåt så får din mage o länd jobba extra för då ska din höft följa med framåt men utan att hela du skjuts fram i sadeln.
När han sätter ned hovarna igen så sitter även du tungt i sadeln.

flummigt värre...

Jucka!!

:D

Men du måste först och främst slappna av i underskänkeln för om den kniper så trycks hela du upp ur sadeln och det blir studsigt. Även i hoppsadel är det viktigt att inte knipa med underskänkeln, dels för att följa med sin häst och dels för att när man kniper med underskänkeln över hinder så åker skänkeln bakåt o överlivet framåt.

Skulle tro att när du rider fram honom och han inte går i form utan valpar omkring så jobbar du ju mer med din egen kropp också - dvs spänner dig lite här och lite där o fokuserar på att få honom i arbete. När han sen höjer ryggen och blir stabil o lugn så kan även du slappna av och vips blir allt mkt lättare. Det ÄR såklart mkt svårare att sitta ned på en häst som yrar omkring och inte "bär sig", men du kommer till arbete mkt lättare om du vågar lita på dig själv. Även i lättridningen syns det att du blir lite knipande och lite spänd. Försök ha mjuka låååånga skänklar och jobba med höften. Nästan så du ska tänka dig att studsa i sadeln! Tänk dig att du ska ha en fotboll i magen! Dvs du behöver inte vara spikrak från knoppen på hjälmen ned till hälen. Se på GPryttarna så sitter de allt annat än stilla i sina sadlar

Bra sitsträning är att bli longerad utan stigläder så man får koncentrera sig på att KÄNNA :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Vad roligt att din är inriden av Tommy. Nu är det slutspurten på tävlingen. På onsdag stänger det och sedan så går en jury och bestämmer vilken som kommer att vinna så det gäller att få bra motiveringar varför man ska vinna.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

ja den snömängden ni har är perfekt! Här är det lite väl mycket, eftersom man inte direkt kan begära så mycket arbete av dem i 50-70cm snö..
Men en härlig gallopp i snön över ett fält är ju inte heller fel! :laugh:
Just nu är det mest ridning i ridhus om man ska "trimma".

imorgon bär det iväg till klinik igen för att kolla igenom honom, eftersom han har så dålig framåtbjudning.. vill iaf vara på den säkra sidan och kolla, har han inte ont så blir det att fodra på! Hellre lite "spoky" än så seg att man får banka fram dem!
Blir till att köra lugnt i morgon i snön..
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Jag håller tummen för att det inte är något med din grabb utan att han är lite seg för att han växer eller något liknande. Kör försiktigt! :laugh:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

TACK :bow:!!!

Vet att ditt inlägg inte var riktat till mig. Men sådana utlägg är välbehövliga! Iaf för mig!! Så jag tar del av ditt inlägg och tackar och bugar :bow::laugh:

Red utan stigbyglar igår, HIMLA bra! Varför har jag inte gjort det tidigare???
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

:D Va bra ! Du kan väl påminna mig om ett par år om dessa tips och råd när jag håller på att studsa av Lamour?!?! Då har jag nog glömt bort allting:angel:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Tack :)
ja jag hoppas med att han är inne i en växt period.. Annas blir det till att öka på maten. Och då sätter det sig ju en massa i huvudet.. (suck)
Någon som vet ett bra foder som inte har en tendens att sätta sig i huvudet på dem?
Att det ska vara så himla svårt att hitta en bra balans. Antingen en halvgalen häst som är på tå och bockar och har sig eller ett gammalt ök som drar benen efter sig..
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Ohhh! måste slå ett slag för Hestekraft!! :love: :love: Ett müslifoder från Danmark. Finns många återförsäljare runt om i Sverige. ungefär samma proteinvärde som lucern och bara BRA energi! Har man en seg häst så fodrar man tillsammans med havre, annars kan man ge bara Hestekraft eller ihop med kornkross/betfor eller vad man nu känner för. Sätter sig inte i huvudet som ex havre gör men ger en rejäl energikick!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Och jag tipsar om Dodson&Horell specialutformat för fullblodet från början vilket gör att alla deras produkter är "energi utan för mycket gnista". Kolla in deras hemsida, där kan du läsa om alla olika produkter.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Nu har vi "tävlings" debuterat!:D
Liten klubbtävling där vi slog till med hela 80cm Clear Round. Pålle tyckte mest det var läskigt med små håriga ponnyer och gröna plastväxter;) Lite dålig bjudning första varvet och en bajspaus innan sista hindret:angel: Så vi tog ett varv till och då började han fatta vad det handlade om!
Så nu blir det bara att jobba vidare så vi kan komma ut på lite "riktiga" tävlingar om ett par veckor.

En liten bild
http://www.wisbyridklubb.se/WisbyRi...7022010_fotoMartinSvärd/slides/100207_40.html
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

KL

Igår blev det lite frisering av Kimbi samt en promenad istället för ridning, och då tog jag en liten mobilbild. Kom på hur jäkla lång rygg hon har min lilla flicka. Rumpan är på G i alla fall, fast det är en rätt bra bit kvar innan den är sådär rund som den borde vara.

 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Du har helt rätt! :)


Har du bra tips för att släppa upp höften? Förstår inte helt hur du menar men jag förmodar att du menar att det är höften som ska reglera skänkelns längd och inte underbenet?

Jag tycker det ser ut som du spänner hela låret, ta tag i låret på baksidan och dra det bakåt så roterar liksom benet framåt och då får du automatiskt loss låret och tån pekar också framåt :) Hoppas du förstod mitt surr....:grin:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Min tränare tjatar om att höften ska röra sig i en cirkel i takt med hästen. Han säger att man ska kunna rita en cirkel om du skulle sätta en penna rakt ut från höften. Kanske det är det som de menar att du ska göra? Alltså låta höfterna röra sig med hästen istället för att mest försöka sitta och hänga med. Nu har inte jag synat din video något nämnvärt så jag har inte en aning om jag är rätt ute :P
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

ÅÅ Är så glad!! Varit på klinik och kollat hästen idag och han är frisk!!! :banana:

Han skötte sig super både med lastning och åkandet och på kliniken :love:
Fick beröm av veterinären att han var så väluppfostrad och lugn! Alltid kul att få höra!

Hur upplever ni era hästar när ni kommer in i ridhus? Är de lika på hugget då eller tappar de liksom gnistan?

Vet pratade en del med mig och han förstod mitt problem, så han menade att vi ska försöka hitta bra bjudning även i ridhuset, men nu vill jag gärna ha tips hur ni gör!

Självklart ska jag nu börja med mer krafft, för att se om det hjälper.
Men han är ju inte seg när man rider ut.. så jag vill ha lite tips och ideer hur man kan plocka fram gnistan i honom.. Vill ju inte rida så mycket i ridhuset, men just nu har man inte så mycket val i denna vinter..


Anni: Hestekraft, vad köper man det? På lantmännen eller? Kanon att få bra tips! Tack

Atenha: Tack, blir att kika in på deras hemsida.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Härligt att din häst mår bra! :laugh:

Prova att leka lite i ridhuset. Gör sånt som han tycker är kul. Galoppera fram på fyrkanten. Det behöver inte vara så seriöst bara för att man är i ett ridhus.

Innan var min häst lite småseg i ridhuset. Men senaste tiden har jag börjat rida lite mer, eller fler dagar helt enkelt. Det har gjort honom mycket mer på hugget. Det har gjort att han fått bra energi. Han får bara alfa som kraftfoder dessutom.

Nu är jag väldigt sällan ute i skogen pga av att jag blivit så rädd. Men när vi är ute är han något piggare, men inte jättestor skillnad från ridhuset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 372
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 613
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 963
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 572
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp