Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Idag har vi varit på återbesök med Cesar.

Det är så bra som det kan vara just nu.

Han var inte halt, vet. gjorde även ett lätt böjprov på benet och han var inte halt då heller. Han röntgades och det såg bra ut, det finns ju en risk för atros, men han hade inga tecken på det, så det var skönt.

Nu slipper han bandaget. Han kommer vara i konvalacent hagen i 1 vecka till, sedan kommer han få skor, och få gå ut i en liten hage. Ska öka på motionen långsamt nu, vet. sa att jag får börja skritta ut på honom om 2 veckor, men jag kommer fortsätta gå promenader med honom då också. Kommer inte rida förän jag kunnat tömköra honom några gånger först, då han har en sådan jäkla överskottsenergi, och då han endå var så pass stökig vid inridningen, vill inte att han kommer på några gamla saker igen :cool: så då får ridningen vänta lite.

Men det känns i alla fall jätteskönt efter dagen :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

vad skönt att allt är som det ska, men som sagt det där med överskottsemergi känner jag igen, då min har varit sjuk/skadad i omgångar, Men ser inte bara negativt på en sjuk period då man oftast kommer närmare hästen än innan, eftersom man får mer tid att bara "va" med hästen, ex borsta/ gå promenader, pyssla med ex om man ska linda/tvätta runt om sår osv.

Men hoppas att allt fortsätter att gå på rätt väg så att säga! :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Var länge sedan jag skerv något här... Ibiza bar fått en liten svullnad på vänster fram så just nu är det promenader som gäller för oss.

I dag var det en sadelutprovare i stallet, som jag känner. Bad henne kolla på min hoppsadel, den är för vid vilket var vad jag visste. Jag kan använda den med fårskinn & extra padd i fram... Men det största problemet är att jag hamnar i framvikt och mina hjälper blir fel. Hon tror att Prestige Versaille skulle ligga super på min häst, hon brukar ha rätt. Ska åka till deras butik på lördag och titta/sitta och känna lite. Får sen ta att fundera lite för rent ekonomiskt har jag inte riktigt råd att köpa en ny sadel nu. Vi får se.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Kul att det går så bra för allihopa!

Kl
Här är det lite jobbigt just nu..... inte första gången direkt!!!! :(
Brixie flyttade ju till ridklubben och har stått där sen i mitten på december, nu har hon blivit förkyld med snor och hosta, när det började gå över och jag tänkte ja nu är hon frisk då kommer det jääääte hög feber 40.5. Har tagit hem henne pga smittrisken till de andra hästarna i stallet som håller på och ska kvala till SM och rider i landslagstruppen. Vet. har iaf varit ut och tagit prover och svaret kommer på onsdag, håll alla tummar, tår och hovar för att det inte är nåt allvarligt!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Godis i ena handen :) Bästa lösningen på många problem :angel: Först ger man godis varje gång man tränsar så de blir lite betingade, sen kan man köra varannan gång för att de inte ska bli helt galna om man råkar glömma och sen ger man bara någon gång ibland för att underhålla förväntningarna på något gott!

Men annars kan man ju säkert träna bort det på annat sätt, med åringen här hemma har jag redan från första dagen inte tillåtit henne att dra upp huvudet när man tar av grimman eller för den delen gå iväg - just för framtida tränsningar. Så när jag tar av grimman så håller jag ena handen om nosryggen och när hon står lugnt och stilla och inte spjärnar emot så släpper jag henne fri. Både i och utanför boxen. Vill inte att hon ska rusa in i boxen o kasta sig över maten, hon får snällt vänta på sin tur.

Det har nu resulterat i en ettåring som lugnt o snällt står o väntar när man tar av grimman var sig man står på gången eller inne i boxen. Brosus kastade alltid upp huvudet o försökte smita när man tog av grimma eller träns o det är enormt irriterande så därav min konsekventa träning med lillan :D
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Han är från början lärd att ta ner huvudet, då han är rätt stor...;) När jag fick hem honom i höstas så var han stökig när han var ensam inne, men där jag stod då var det ganska lågt i tak så han kom inte undan på samma sätt. Nu har vi ordentlig takhöjd, vilket han har kommit på:angel: Så fort jag lägger handen över nosryggen kastar han upp huvudet. Han har varit rätt "bufflig" när man håller på med honom vilket jag har jobbat med så nu kommer det här väl som någon slags mot-reaktion på det... Ska prova med lite godis!

Problemet är att han är en jättebebis och väldigt barnslig fortfarande:angel: När han vill göra något vill han göra det NU! Jag vill gå på upptäcksfärd i stallet NU! (innan matte hunnit få på grimman, efter att ha tagit av tränset;)) Jag vill ha min mat NU! Jag vill gå ut ur stallet NU! Han är lite för nyfiken för sitt eget (eller mitt) bästa... Det har blivit bättre, men det är inte helt bra än;) Så det är väl bara att jobba vidare med uppförandet :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Du ska se att godistricket funkar ;)

Sen är det bara till att vara superduperkonsekvent och kräva att han väntar på din signal. Har han bråttom ut - stanna honom 5 ggr på vägen ut, så lär han sig snabbt att han måste vänta.
Har han bråttom in till maten i boxen - låt honom stå och vänta, med boxdörren öppen, och inte förrän han står stilla på gången får han gå in. (då menar jag inte flera minuter utan när han lugnar sig och du ser att han spänner av - då kan du släppa honom som belöning för att han TÄNKER rätt)
De brukar förstå rätt snabbt att det inte är någon idé att försöka härja, för då får de bara tillbringa ännu längre tid utanför boxen :D Har du svårt att hålla honom så ha grimman på och håll i grimskaftet, grimman kan du ju bara ta av sen när han äter. onödigt att göra övningen för svår ;) Fölingen tar jag av grimman på i gången, håller fast henne över nosen och när hon står still o spänner av så släpper jag henne o hon knatar in i lugnt mak. Ser måååånga hästar som släpps o springer in i boxen...

Samma princip med grimman som ska av och på. Innan du tar av träns/grimma så ska han stå stilla med din hand på nosryggen och NÄR när han står stilla o lugnt, ge godis utan att släppa nosryggen. Ta av grimman när han är avspänd o tuggar godis, fortfarande med ena handen på nosen, rycker han upp så locka ned honom med godis - men han får ingen godis förrän han står med din hand på nosryggen.

Ska du till att tränsa så dra grimman bara bakåt så han får den runt halsen, då sitter han iaf fast. Sen börjar du om med samma princip - godis i handen, locka ned honom att stå stilla med din hand om nosryggen som du även håller tränset i med bettet under "hakan". När han står stilla så ger du godis och stoppar samtidigt in bettet o sen gäller det att vara snabb som f-n att få tränset över öronen :p Stå på pall! O ge lättuggat godis så det inte är stora morotsbitar eller nått som han ska knapra på med bett i munnen.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

*kl*

Tänk att våra "små" redan är 5 år gamla och förbereds för tävlingsbanorna!
Vad fort det går!

Jag tänkte rapportera om hur det går med min prinsessa. :love:

Vi förbereder oss just nu för tävlingsdebut i slutet av mars.
Det är dressyr som gäller för oss!
Tanken är att vi ska tävlingsträna under våren (fyra tävlingstillfällen inplanerade) och troligtvis i LB-klasser. Eventuellt om allt går bra får vi se om hon kanske ska få gå något kval också... Men det blir mer troligt i höst i så fall.

Prinsessan är nämligen stor och välväxt och växer fortfarande...
Många lösa skruvar att efterdra som uppfödaren sa! :D

Hon är nu 175 cm hög och är långt från så färdig som många andra 5-åringar är så det gäller för matte att tänka sig för i träningen hela tiden...
...hon är nämligen väldigt ambitiös och pigg och svarar alltid "Jajemen!!" på alla övningar så jag får lägga band på mig hela tiden (och har god hjälp av tränaren med det också).

Just nu jobbar vi med att hitta en bra takt, vilket är lite lugnare än vad hästen föredrar (fort och framåt är hennes melodi ;)) och så har vi fått lite mer ordning på galoppen som dock fortfarande är rätt unghästigt "gunghäst".
Lite fattningar från skritt har vi börjat med och också lite sidvärtsrörelser men visst märks det att hon har långa och många ben att hålla reda på! :angel:

En filmsnutt från sista träningen på oss finns här:
http://www.ladykandar.se/Kandar20100207.wmv

OBS! Kräver Windows Media Player!
Taskigt filmad, från läktaren (=3 meter ovanför marknivå = hästen hamnar under filmaren = hon ser rätt kortbent ut) och tyvärr blev minneskortet fullt redan efter 10 minuter så det blev inte mycket film kvar att använda!

Har ni planerat in några tävlingar?
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Ja men precis!:D
Jag är alltid väldigt noga med att han ska stanna när jag stannar och inte bara bli ångvält in i stallet:angel: Han får absolut inte "gå över" mig utan ska hålla sig på lite avstånd. Jag ska jobba på att bli ännu mer konsekvent o se till att han blir lite lugnare vid insläppet:idea: Det är just sista biten när man har kommit in i boxen och ska ta av grimman som han blir lite bufflig och tycker att jag får väl skynda på lite;)

Har alltid grimman kvar runt halsen när jag ska tränsa, första veckan smet han nämligen ur stallet:angel: Idag provade jag med lite havre i handen och, precis som du sa, ha bettet och havren i samma hand. Då gick det bra att ta på tränset, men då blir han istället bufflig när jag ska knäppa alla remmar...

Jag tror vi tänker rätt lika! Men sen är det ju bra att höra/läsa andras tankar ibland för man fastnar gärna i samma mönster;)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

godistricket är bra!!

här kör vi när det gäller bett för unghästarna först spolar vi det i varmvatten sen doppar det i betfor.

Har även själv blivit lat när det gäller tränsa i gången efter en 10min brottningsmatch med lös jätte i stallgången så nu kör jag ridskolevarianten med grimman kvar runt halsen/nacken medans jag tränsar :devil:

förövrigt har min polle gjort flera framsteg av/under/efter sin megalånga vintervila och mattesjukdom!!!
1. han kan stå i gången utan att slita sig loss (står riktigt snällt tom)
2. lyfter hovarna utan att bråka
3. superdupertrevlig att longera och tömköra!!!!
4. lätt att ta på/av grimman som han under hela sin unghästtid varit bråkig med.

han har senaste månaden varit under lite igångsättning och har tömkörts/longerats/gjort annat några gånger i veckan.

Och idag satt jag upp på honom igen!!!!!!! :bump: för första gången sen september!!!!! Har verkligen längtat och haft samvetskval för hans lååånga vila.. (men som jag skrev ovan så har han gjort framsteg iom den också. och han behövde den nu.. har även vuxit och är nästan 170!! :eek:)
för er som inte vet så har jag som enda ryttare varit sjuk och inte vågat/kunna rida unghäst. med idag kände jag mig ovanligt alert (sov 13h inatt...) och han har skött sig så bra på sistone så idag satt jag upp...

longerade lite först (och nej han är INTE så tjock som han ser ut att vara)
http://joizmeds.mittspejs.se/P2590207#body

efter 10 steg i skritt så kom den väntade explosionen :cool:, (han har alltid varit bockig, och nej han har inte ont, kollad och dessutom bockig, stegrig och kaxig sen samma dag han föddes) Tack och lov satt jag kvar och sen var det inget mer utan han skrittade, stanande, vände, skrittade runt som om att han inte gjort annat.

18364_333582774433_582504433_4587203_189159_n.jpg


18364_333582799433_582504433_4587204_1270965_n.jpg


18364_333618024433_582504433_4587377_1601015_n.jpg


försvarstal innan ev påhopp
1. skyller min tjocka mage på lager på lager och dessutom säkerhetsväst!:angel:
2. att han är omusklad ber på omständigheterna.
3. nej jag har ingen paddock eller ridhus att rida i och jag tager vad jag haver.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

*kl*

Måste bara visa vad min häst håller på med!
Jag har ärligt talat aldrig varit med om en sån här lekfull häst tidigare!

Han är det sötaste jag vet :love:

Film

Nu i vinter
22480_292144801149_586221149_3891046_4848231_n.jpg



Från i våras
22480_292144816149_586221149_3891047_8124532_n.jpg


22480_292144836149_586221149_3891048_2771217_n.jpg


22480_292144866149_586221149_3891049_7924254_n.jpg


Bilderna är från Facebook, så vet inte om de kan visas?
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

jodå jag ser bilderna iaf1
så fin han är, kanske sett honom innan, men isåfall har han musklat sig..

Hahah,sött, fast sådär håller mina hästar på.. har tre :crazy:
de "okrossbara" hinkarna, sådana där böjbara, kvaddar de på 5min. sådan där stenhård hästboll gick i två bitar på 15 minuter...
Varenda tränd och gren i hagen är demolerad och uppäten, liksom staketstolpar (som de aldrig rört innan), telestolpar, all eltråd som inte är 100%el i kvaddas dagligen av åringen me dnoll respekt för eltrådar.. varandras manar, täcken, grimmor...

vist gräset ligger en halvmeter under nsön.. men de är 6 hästar i hagen, varav 3-4 lekfulla, de får hö ute 2-3gånge rom dagen nu på vintern, och aktiveras.. ändå ska de på ALLT! :eek:

Fast de har alltid varit sådana..
minns i somras, såfort de släpptes ut hade de kapplöpning till enn fly som låg i hagen, så sprang en häst iväg med det och jagades till han tappade det, då var det en annan häst som tog det så jagade de den...
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Ja, det har gått åt lite "vattenhinkar/baljor".Trodde inte att sådana där böjbara som inte fryser skulle vara så lätta att ta sönder, men min har delat sin i 10-15 olika delar. Hans 20 liters hink (fick han efter den mjuka) delades i två delar och han lyckades knäppa fast grepen/handtaget i bogspännet på täcket och sprang med en tvådelad hink så ;)

Den hinken han har nu (leksaken), fick han för ca 2 v sedan, samtidigt som jag köpte en vattenbalja. Allt för att han ska låta vattenbaljan vara ifred. Fungerat än så länge :)!

Och hans pinnar ska han hela tiden trassla in i eltråden! Fattar inte det??
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

gör samma grej varje gång han bufflar - lägg handen på nosryggen, när han står stilla, ge godis och börja sen om med remmarna. Tillsist kanske han förstår att står han stilla så får man godis :D

Ja jag har alltid grimman runt halsen, hellre det är hundra konflikter *lat* Näää men ser ingen anledning att framförallt en UNGhäst ska ha kravet att stå stilla på gången när det finns tusen lockande saker att nosa på och undersöka :D

Martina - jag har fått en likadan... *suck* Vet inte vad jag ska göra med henne! Ett år och klåfingrig som FÅ! Hade stängt in ett litet område i hagen med stolp o tråd där jag inte ville att de skulle vara pga tjälen, dem plockade hon upp o bar runt på med tråden hängande, vatthinkar spelar hon fotboll med, granen som de har att tugga på släpar hon runt som en leksak och igår ställde vi ut en hemmagjord thermobar - den gjorde hon nacksving på tre gånger innan sambon gav upp. I boxen har hon en plåthink som bara blir knölig om man leker med den och den har jag surrat fast REJÄLT så den får faktiskt vara ifred.

I morse hade jag lagt en träskiva på marken där jag skulle ha thermobaren, gammelponnyn blev livrädd för den, Lamour fnyste hon med men var alldeles för nyfiken så hon gick fram tillsist och snart stod hon uppe på den o skrapade med framhovarna så det dundrade *suck* :p
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Behöver jag nämna vem som både kan skruva av muttrar med mulen OCH plocka ner lampamatur från taket?! :grin:

Lite kl...

Avalon har sedan 2 veckor tillbaka gått med ett hagsällskap som inte alls vill hänga med honom. Det är ett gammal sto i Athenas ålder och en treårig valack som är kidnappad av den förstnämnda (han är numera hennes toyboy). För några dagar sedan började detta sto brunsta och nu är hon så i gasen att Avalon börjat klättra på henne! Det är inte så att hon är ovillig men det har tyvärr slutat i att hon svullnat upp i bakbenen, förmodligen pga. att han kommit åt henne på korset där hon redan var öm och stel. I takt med att han charmat henne har han nu också fått igång sin mamma i hagen brevid och hennes hagkompis samt stona i hagen på andra sidan om hans vilka är 3 st unghästar som han gärna pussas med över staketet :angel:

Det är inte kul att den äldre kommit till skada och hon är nu borttagen från den hagen och satt i en annan, men det är rätt komiskt att se hur han charmar en efter en så de blir helt till sig i trosorna :D

Ni kan tro att han är nöjd med livet! :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Haha, gillar din reaktion!

*kl*

Måste bara visa er alla det här och lobba för att alla som tycker att det ser roligt ut går med i Team Chasing Sweden på Fejjan! Filmen är helt nygjord och vi som är med i TCS försöker nu få sporten att växa så det kan ordnas fler träningar och tävlingar. Kanonbra sport för unghästen eftersom allt sker i flock!

Klippen i filmen är från det stället där jag har mina hästar (inte de första två dock som är från Falsterbo). Behöver jag nämna att jag längtar till våren när jag har all den träningsmöjligheten precis på baksidan!? Sommarens delmål är def. att starta Avalon i TC SM som går där 18-19 sept.

PM'a gärna om ni vill veta mer :)

http://www.youtube.com/watch?v=ZTnAWs9zHnQ
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Jag som tidigare tävlat fälttävlan blir ju mest sugen på att komma ut på terrängbanan. Jag vill så gärna starta fälttävlan med Kimbi, men jag vet inte om hon kommer bli en bra fälttävlanshäst. Känns som hon är för känslig för det. Men jag hoppas kunna ta henne till någon av de närliggande terrängbanona nu i vår och testa lite så får vi se vad hon säger. Ser riktigt kul ut för överigt : )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 254
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 595
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 549
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp