Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Ja jisses vilken skillnad! (var också tvungen att leta reda på den första filmen;)) Vad hade de gjort med hästen innan för att den skulle hålla på sådär kan man ju undra:D Eller det kanske är ett sto? Med järnvilja? Köpte också en sådan en gång, blev superfin efter lite arbete! Var ungefär som din på provridningen:angel:

Tycker det är lite roligt att de har flätat henne(honom??) som om det skulle ta bort fokus från det viftande huvudet;)

Lycka till! :laugh:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

hmmm. jag har alltid haft erfarenheten av att hästarna bara mår bra av att blir ridna barbacka när dom e unge eftersom dom breddar sej olika hela tiden så sitter sadeln olika från dag till dag.. Men de e ju bara min erfarenhet..
Mina pållar rids nästan alltid barbacka allihop.. fast de e ju klart vill man träna ordentligt e de ju lättare med sadel. jag har inga större krav på att träna mm då ingen av dom är/ska bli tävlingshästar.. Så när jag rider så e de offtast rak tram i skogen korta pass..
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Jo man kanske inte ska rida barbacka jämt, men jag kan helt ärligt inte komma ihåg nåt hårt på pselma när hon var högdräktig! och på slutet red jag ju rätt mkt, för då var hon på humör igen av nån konstig anledning :crazy:

Även när hon gick över tiden så var hon pigg o glad och ville ut! Men det var några månader som hon stog för att hon inte ville mer!

Så det beror nog på hur hästen är byggd, tex skulle jag inte få för mig att rida barbacka på Martys häst, för hon har inte välvda revben, och där kan det nog bli svårt att inte sitta på tornutskotten.

Men de flesta araber har välvda revben då de är oftast sköna att rida barbacka på :love:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Tack för bra tips! :bow: Blir till att dra med sambon innan ridhusridning! :D så han få hjälpa mig att dra fram lite grejer.
Ja som du säger så rider man nog för enformigt i ridhus, kände igen mig i en del du skrev :o

Linn H: Vilken skillnad!! Vilket jobb du måste lagt ner på henne! Kul att se!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Det ante mig ;) Jag var också "tråkig" i ridhuset tills jag började träna för unghästutbildare - då blev det fart o fläkt även i dressyrarbetet och jag insåg hur trist jag hade varit innan :D
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

cela, anni001, katarina_dacke: TACK :bow:

apollo_13 + elinlowenborg: Tack till er också! :) Jag vet ärligt talat inte riktigt varför hon har varit så hemsk som hon har varit, köpte henne från en av Sveriges främsta unghästryttare som också rider på landslagsnivå i somras. Då stog hon hos en kompis till denna som fått henne "sittbar" till det stadiet hon är på provridningsfilmen på två månaders jobb.. Sen har hösten varit full av problem både då hon är en riktig olycksfågel så hon har varit skadad mycket, samtidigt som hon gick över mig en gång under longering vilket slutade med nga veckors gips för min del....... Nu är hon nog riden sammanlagt 3 månader ungefär.

Men det som jag tror mest på just nu är att dom redan när hon skulle ridas in har suttit och "tjuvhållt" lite, och eftersom att hon är så extremt vass och speciell (och riktigt rödhårig på det..) så har hon helt enkelt lagt i handbromsen istället... Har aldrig träffat på en häst med så mycket humör som denna, det är verkligen en sån som man får tänka sig för varje gång innan man gör nåt med oavsett hur "liten" grej det är. Nu har vi ett tag istället haft lite motsatta problemet motför innan, hon har varit alldeles för het och kört sitt egna race på det hållet, men det känns som att det går på rätt håll i alla fall även om man inte kan göra nånting utan "hjärna".. :laugh:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Vad fin hon såg ut Linn!! :) Bra jobbat!

*kl*
Jag lovade ju att visa bilder på Oves nya tävlingstäcke. Jag tycker att det är superfint :love:


IMGP0043.JPG


IMGP0041.JPG


IMGP0044.JPG


Vad tycker ni? I det behöver han väl inte skämmas i sommar, han har ju fått åkt runt med "storebrors" täcke tidigare - men det kändes inte aktuellt längre.

Kram på er!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Kul att ser er fina utveckling! Du rider mjukt och med känsla vilket jag gillar. Jag tycker även att hästen ser trevlig ut att rida och det är riktigt kul att se att du har fått sådan fin bjudning i henne nu jämfört med provridningsfilmen. Det är bevis på att du inte har suttit och backat henne..vilket säkert alltför många hade gjort på en sådan känslig individ. Det där är en häst som säkert kommer kunna hoppa stora hinder så småningom när hon går lite mer genom ryggen och slutar knipa bak i sprången. :laugh:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Tack! :laugh: Jag hoppas också det, för precis som du säger så har hon en tendens att låsa ryggen lite och knipa lite bak, men jag tycker ändå att hon öppnar upp rätt trevligt vissa språng när hon får lite plats och slappnar av :) Det är ju lite hela hennes temperament att bli spänd och låsa sig i ryggen, men det blir bättre hela tiden. :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Tack! :)

Och vad fin Ove är i sitt nya täcke! :d Ska bli riktigt roligt att följa er i år! :laugh:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Hon har verkligen blivit fin och mognat, jättekul att se!! Roligt också med tanke på att hon såldes till dig för att ni passar sååå bra ihop!! eftersom det är en speciell dam ;)

Kan dementera att knopparna skulle vara ett sätt att ta bort uppmärksamhet från ruskande huvud. Jag har själv köpt häst av samma och hästarna är alltid så fina och välskötta och alltid uppfixade inför visning/försäljning :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Hon har verkligen blivit fin och mognat, jättekul att se!! Roligt också med tanke på att hon såldes till dig för att ni passar sååå bra ihop!! eftersom det är en speciell dam ;)

Kan dementera att knopparna skulle vara ett sätt att ta bort uppmärksamhet från ruskande huvud. Jag har själv köpt häst av samma och hästarna är alltid så fina och välskötta och alltid uppfixade inför visning/försäljning :)

Vad roligt att du tycker det! :laugh:

Nej jag kan också gå i god för att knopparna inte var till för att ta bort uppmärksamhet från huvudet, jag fick nog tvärt emot veta om hästens allra värsta sidor, även det som inte visades under själva provridningen :laugh:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Det ska bli väldigt roligt att följa din römärr oxå! :) Kanske får vi träffas på Breeders, det vore skoj!!! :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Kl.

Har gjort i ordning en konvalecent hage (=skottat bort 5 dm snö) efter godkännande från vet.

Så nu får han stå ute i konv. hagen några timmar om dagen :) en till häst i stallet är konv. så dom står sida vid sida.

Tog fram saxen och klippte sönder ett bucas regntäcke, som jag gjort ett special bandage av, som sitter över hans bandage, då det inte får bli fuktigt.

Hade planerat att få Cesar att bygga en liten kula till mage, han slukar hö här hemma, har hela tiden någonting att äta, men vart han gör av all mat förstår jag inte, för någon kula vill då inte bildas :eek: :cool:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Har idag varit på löshoppning med Dacke. Han skötte sig så bra!! Var riktigt på och lyssnade på mig, behövde inte jaga på honom utan han fortsatte självmant, och rejsade på ordentligt på långsidan utan hinder!

Han hoppade en oxer på 1.10 utan problem. Var högt över, så han har mer kapacitet! Men jag tyckte att det räckte där eftersom vi han var pigg och på gång, inte så att han blev för trött. Det är ju bäst att sluta när man känner att man är nöjd.
Nästa gång så blir det att inte hoppa så lågt i från början, utan höja upp relativt snabbt så att han orkar ta lite mer är 1.10.
Men jag är så nöjd med honom idag!
Tvyärr hade jag inte med mej någon som kunde filma, men det får bli nästa gång..
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Måste ju bara säga att jag har en helt fantastiskt underbart fin häst:love:
Idag var första gången på länge som det gick att galoppera utomhus, det har ju varit lite väl mycket snö:cool: Idag red vi på rakbanan där de hade skottat för några dagar sedan, och sedan har det snöat en 5-10 cm till, precis lagom:D

Pålle var pigg så vi passade på att göra lite övergångar och träna på galoppfattningarna. Vilken fantatisk känsla man får på den hästen!:love: Helt otroligt, om något år kanske vi har fått upp lite styrka så den även kan infinna sig när man är i ridhuset eller på ridbanan:angel: Har aldrig tidigare haft en häst där man sitter med ett stort :D efter ridningen, varje dag!

Nu ska han bara lära sig att ta ner huvudet när jag tränsar också, sen kommer han att vara perfekt;) Någon som har ett bra tips där? När jag tar av grimman så hamnar huvudet på ungefär 2,5 meters höjd, nog för att jag är lång men såå långt upp når jag inte:angel:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Va roligt :) Hoppas du och M trivs i stallet (jag står ju i det andra stallet ;))


KL*

Jag och Bellis i snön...som jag är trött på :cool:

30444301.jpg


30444302.jpg


30444305.jpg
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

*kl*

På torsdag ska jag och Avalon hoppa för ny tränare (som jag vet vem det är sedan långt tillbaka dock). Fick plats på torsdag, dock bara reserv men det är en bra början till en fast plats. Ska se om någon vill filma :)

Sen måste jag bara säga att jag har anmält min lilla dam (-08) till talangjakt på Flyinge. Får se om hon blir utvald.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 255
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 603
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 549
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp