Bukefalos 28 år!

Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Min andra häst som nu är 2,5 år började jag vänja med bett som 1-åring eftersom jag skulle visa honom på 1 årspremieringen. Men jag hade grimma över ganska länge innan jag började leda i tränset... Efter premieringen hade han inte bett förrän vi tog bort vargtänderna.. så jag började tömköra honom i grimma, kapson och bettlöst träns. Kommer nog göra samma sak med lillan...
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Vad har Ni för mål med era hästar nästa år? Vad kommer Ni göra under våren?

Förutom det dagliga hanterandet kommer Raketen att få åka lite transport till klubbens anläggning för lite transport- och miljöträning. Vet inte om vi startar i någon halterklass men det händer ju att klubben (EWR) har halterklasser så vem vet:angel:... I övrigt kommer han att få vara "liten" så länge som möjligt...han kommer också att kastreras tidigt, troligen i april...
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Här min sjärna han heter Pripps Light Pure kallas Ture föddes den 4/5
han går med mamma på dagarna men har egen box har haft träns på sig jag borstar och lyfter fötter varje dag ska börja att ta med homnon som handhäst när rid min andra häst

13246308.jpg
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Mitt sto e född 5 Maj i år :) fick hem henne för ca 1.5 månad sedan.

E: Winsir
U: Expected Girl
UE: Carolinas foxgolve RW74

Hon är en Wesh Partbreed. Kommer bli maxad D-Ponny. Mäter i dag ca 120 cm. En Mycket trevlig individ som finner sig i det mesta. Hon är väldigt social och vill vara i centrum. Hon ser mig som det absolut bästa, inget är bättre än när jag kommer :) då kommer hon springande till mig, även om hon så står och äter eller något annat.

Lyfter/kratsar Hovar, vill gärna sparka med bak när man kratsar dom.
Står i gången (uppbunden i två linor)
Borstar HELA henne
Pillar på alla möjliga ställen, så som öron, mun, insida lår. ja alla tänkbara ställen som är lite kittliga lr obehagliga.
HAr även spolat lite med vatten på hennes hovar, det gillar hon inte :) men accpterar det ändå.
Går I lina på ängen, hon ska följa mig och stanna när jag gör det m.m Lättare NH

Här nedan är en bild på min underbara Excuse Me (Exi)

508
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Härligt med en häst som kommer så fort den ser en :)
kan inte se din bild...
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Hur gör ni för o lägga in bilden då? vad gjorde jag för fel :confused:
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Stallets 07 och min lilla skyddsling är en Quarter hingst född i mitten av april.

Går med mamma på dagarna och står i egen box på nätterna. Står snällt i gången och tillåts pillras överallt. Har varit in i transporten vid några tillfällen.

Han tra livet som det kommer och tycker inte att något är konstigt.
Har nu börjat ta kortare promenader utan sällskap och det är inget underligt alls tycker han.

Hur ofta tycker ni man kan promenera med dessa små? Och hur långt?

Har ju aldrig haft en sådan liten i min vård.
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Jag har en egen uppföddning som kom i början av mars som heter For Your Happines "Happy", efter Spender S och sen kom det en till i förrgår e. Santa Cruz...som heter San Diago "Sanny".

Dom står i varsina boxar och går ihop på dagarna, som ska i februari/mars ut på lösdrift.

Happy står lugnt och fint när han står uppbunden, spolar av benen, kratsar hovarna och borstas varje dag, vi går en promenad 1 gång om dagen, han går lugnt i grimma och grimskaft och är en gosig liten sak.

Sanny har jag inte gjort så mycket med eftersom jag fick hem honom nyss men han tycker det är lite små läskit när det kommer vatten på benen men han står där o tittar, borstas och kratsar hovarna utan problem, även han har verkats hos förra ägaren, han älskar att gå i grimma o grimskaft...han hoppar litar och stutsar men säger man till honom så lyssnar han.

Detta är mina 07.or:)...båda är hingstar!!
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

hej äntligen hittade jag tråden för mig! tog lite tid, vet inte vad jag sysslat med.

min lilla docka kommer hem till mig, i mellan dagarna. det ska bli jättekul. har väntat i 7 mån nu.

har lite frågor om nån vill hjälpa mig med dom!
när börjar ni ta promenader med era föl?
hur gamla e era när ni börjar tömköra?
tränsa?
lastträna/ även åka bort och miljöträna?

herregud. här har man haft hästar i hela sitt liv (vuxna) men aldrig ett föl. då ploppar det upp massor av tankar och frågor. man vill ju göra sååå rätt.

(min lilla zissel på bilden)
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Jag leder min kille till och från hagen. Han håller precis på att lära sig att det är ok att stå själv inne i stallet när jag tar ut min 3,5 åring för lite jobb.

Någon gång då och då lyfter jag benen på honom. Jag håller aldrig på varje dag utan någon gång ibland för att han inte ska bli less. Han är en välartad unge som sköter sig med den äran. Han klarar till och med att bli inskickad först i stallet även om det sker med försiktighet;). Vartefter kommer jag att prova sätta nåt i munnen på honom...men återigen, någon gång ibland.

Han har redan fattat vad jag menar när jag ber honom gå runt mig, när jag ber om det. Jobbar lite med att förflytta honom med kroppsspråket när tillfälle ges.

Han leds också samtidigt med den andra hästen då och då och han vet var han ska vara då med;)

Sammantaget blir det kanske 5-10 minuter per dag...och jag gör nya saker när jag känner att det är läge för det. Små steg framåt som om det vore det naturligaste sakerna i världen.
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Stoet är av okänd härkomst...misstänkt lik en varmblodstravare med möjligt fullblodsinslag. Hon är korrekt byggd, har en underbart arbetsvilja och ett suveränt temperament (friröntgad för spatt och OCD). Pappan är Paint, Vic Tim Rocket.
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Jag har haft min hemma i 1 vecka idag. :love: Hon är hur cool som hellst. Hon står upp bunden, leds fint, jag kan pilla och borsta överallt, sprayflaska har hon inga problem med alls inte heller att lyfta ben och så. Tyvärr har vi redan tagit reda på att hon även är jätte snäll att spruta och ge medicin i munnen. När hon hade vart hos mej i 48h hade hon redan lyckats med följande: fått ont i tossingarna och frös (-10 här och tjäle, hon kommer från malmö där det var betydligt varmare). Min valack kom på att han inte alls tyckte om henne så han jagade iväg stackars ett par gånger, hon fick väl något pyttigt sår, som hon fick lymfangit i :cool:. Och ja, hon kastade sig ut genom hagen en sväng oxå när hon blev rädd den taskiga valacken.... ja jisses... Idag har hon fått sista svängen medicin, det är fred i hagen, hon fryser inte oc har inte ont i fötterna så det går åt rätt håll iaf :D
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Skönt att det går åt rätt håll! Inte kul när det börjar krångla...

Min grabb håller på att lära sig att man faktiskt kan stå i stallet ensam. Tog ut min andra unghäst och red henne i ca 20 minuter medan Raketen fick stå bunden i boxen...det är ett måste för han hoppar över boxdörren annars:cool:... Det gick över förväntan idag. Visst var han frustrerad men då vi inte brydde oss i honom när vi kom in utan Lilly stod still och njöt medan jag sadlade av henne och jag koncentrerade mig på henne, lugnade sig Raketen betydligt. När jag var klar ledde jag ut Lilly och sen hämtade jag Raketen och då var han lugn och fin igen. Han gör det bra för att vara 7 månader, den lilla godingen:bow:
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Våran lilleman har i dag fått duscha benen för första gången vilket gick mycket bra. Först var det lite läskigt så han gick bakåt. Men då ökade trycket i nacken och det är läskigare. :)

Så duktig är han lilla gubben.:love: Tyvärr är han såld och kommer hämtas när han fyller 2 år så jag får inte hålla på mer med honom då.
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

I601688W400H300V20070925T151456Z1.jpg



Min lilla kille föddes i Juni, men har stått i egen box sen han var 5 månader, står snällt i stallgången när han verkas och är jättesnäll att leda, men är livrädd för vetinären:D tyckte inte om att chippas eller vaccineras, stackarn ;)
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

I morgon ska våra 2 -07 till Öland för att gå på lösdrift under vintern och våren. De är vana att bindas upp. ledas, spola ben och kropp. Är grundvaccinerade och chippade. Nu ska de få vara "vildhästar" ett ½ år innan sommarens utställningar drar igång. " små söta cobhalvsystrar :love:
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

*kl*

Idag fick min, snart 7 mån, ha bett i munnen första gången. Stått med kedjorna till uppbindningen i munnen har hon gjort sedan länge, frivilligt, så det här blev ingen större skillnad för tjejen. Hon tuggade litegrann, inget hysteriskt eller gapande utan lätt tuggande bara, hur coolt som helst. Sen tog hon även kedjan i munnen samtidigt, knasbollen. :D

Går numera även bra att lämna med kompisen i hagen när jag är ute och rider mamman. Hon tittar lite när jag går ut ur hagen med stoet och gnäggar lite. Sen är hon ju förstås lite frustrerad när vi väl kommer tillbaks.

Fortsätter hon som hittills kommer hon att vara en fröjd att jobba med. Tar både instruktioner och tillsägelser helt på rätt sätt. :)
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Min står själv på nätterna, står på gången själv när jag mockar och är snäll att borsta och ta upp hovar på, 144 cm är han senast mätt till. Han ska åka till ett annat stall och gå med jämlikar den 29/12 och gå där till hösten då han är 2,5 år är det tänkt, sedan väntar inridning. Till han är 2,5 år kommer han att tränas i "vardagssysslor" samt att vi kommer att åka iväg och löshoppa någon gång.

I går åkte min lille till sitt nya ställe. I morse när jag kom så var han väldigt hes, men han hade ätit och druckit bra och verkade hyfsat cool, så vi släppte ut honom + boxgrannen i hagen en stund. Här visade det sig att "min" var både coolare och smartare än jag trodde, hm något kaxigare också. Jag hade trott att han skulle springa runt och ropa efter mamma som han var mycket fäst vid trots sin ålder ( snart 8 mån.), men han sprang ganska cool runt och kollade noga hur stor hage de hade innan han gav sig i lag med kompisen och busade, ingen panikrusning, dock blir nog min nr.1 tror jag... Han gick med fem föl innan och är van vid ganska tuffa tag därifrån.

Så skönt det är när det går bra och jag märker redan att han blev mycket självständigare och han lyssnar mer på mig nu när mamma inte är med längre.
Mamman tyckte det var ännu skönare nu när hon är helt själv, hon gick lugnt upp i transporten när vi skulle lämna lillen och stod lugnt hem ( ca 5 mil). När hon kom hem gick hon direkt på sin höranson, inte ens en gnäggning efter lillen som stått i boxen bredvid. Nu får hon återhämta sig från föl till mitten av maj, dvs om allt går som planerat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 501
Senast: Görel
·
E
  • Låst
Träning Hej och hjärtligt välkommna till denna tråd !:d jag vet att det finns en annan tråd om det här, men den sista där skrev senast 07. så...
Svar
2
· Visningar
757
Senast: Immer
·
C
Avel Imorgon ska jag åka till veterinären och kolla stoet jag betäckt i somras. Hon är e Master ue Stanford med Chagall i tredje led...
Svar
10
· Visningar
1 154
Senast: Camaro
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 199
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp