Bukefalos 28 år!

Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

horsewhisper

Tycker att det skulle vara kul med en tråd om årets föl som 05 orna, 04 orna med fler har...
Berätta lite om dem och vad Ni har hunnit göra :)

Jag fick hem min 07a i torsdags och vi håller på och bekantar oss med varandra. Hon kommer från Tyskland e: Rialto Star - D'olympic och är född i april, 139,5 cm nu. Hon verkar vara en jättetrevlig häst!

Ni får gärna lägga in bilder också, alltid roligt och se! Jag har ingen bra bild ännu men det hinner komma ;)
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Jag har en liten som är född i maj. Sen 1,5 månad står han i egen box på natten o gå med mamma på dagen. Det bekommer inte honom ett skit att stå själv. Vi står uppbunden i gången och blir ryktad, kratsar hovar var dag. Går i grimma till hagen. Ska börja gå lite skogspromenader med honom o en 1,5 årig kompis, utan mamman då. Ja det e la lite om honom. Sätter in ett nytaget kort med.

Pluto1.jpg
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

jag tar det väldigt lungt.
Vi tränar bara på daglig hantering.
Leda, var han ska gå och vad som är tillåtet och inte.
Lyfta hovar.
Stå i stallgången uppbunden.
På och av med grimma, som är det vi jobbar på mest då han tycker att man ska kasta sig både i och ur :smirk:.
Så just nu krävs det en hel del tålamod med honom i den biten.

Vi har även gått på lite promenader, både själv och med sällskap.

Han är stencool i det mesta.


Min med sin plastmamma.
15020851.jpg


fler bilder finns här om någon är intresserad
http://www.pixbox.se/alb568322
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Jag har följt min lilla tjej redan innan hon föddes (även om det då inte ännu var bestämt att hon skulle bli min).

Hon är född i slutet av maj och står installad i egen box, bredvid mamma, så hon är numera van och bekant med både lösdrift med stor ligghall och stall med egen box.
Hon går med mamma + andra ston i en stor hage på dagarna.
(Fölkompisen flyttade nyligen.)

Hon går att leda själv i grimma och vi har påbörjat träning av att stå still och fast. Inga problem med grimman, varken att ta på, ta av eller att hålla i. Kan göra detta även i hagen.
Har påbörjat lyft av ben. Har inte ännu gjort detta regelbundet, men har lyft på hovarna och pillat lite här och var. Kan borsta benen utan större problem och tjejen njuter när jag borstar henne överallt och kliar tillbaka.

Hon äter både kraftfoder och grovfoder själv och diar lite än.

Här kommer en 3 veckor gammal bild:
2007_11_06_031_001_1194368915.jpg


Ska sätta igång med lite mer regelbunden träning om två veckor. Då ska vi träna på att gå ut på promenad, stå still och stå fastbunden. Planen är att hon ska vara tävlingsklar (dvs utställningsbar) till påsk (oavsett om vi tävlar då eller inte).
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Fina hästar ni har allihop! Men visst måste det finnas fler som har 07or? :)
Blir väl mer och skriva om dem till våren... Jag har bara lyft ben och kratsat dem, det har gått bra. Lite svår att få lyfta dem bara... Hovslagaren kommer på måndag, hoppas att hon sköter sig då.
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Har en nordishingst som föddes iår, jag som inte skulle ha nån häst hmm =)...Han är lugnet själv o ska vara i centrum. Är mattes häst, nåde den som kommer i närheten av mig om han är med hehe...
Han har varit med när vi har ridit o kört men tycker det är tråkigt så har fått vara hemma den senaste tiden, annars är det vardagliga saker som vi tränat på. Leda, borsta, hovvård o mysa så klart =)..Bild finns på min sida =)
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Har en tjej som blir 6 mån nu i månadskiftet. Hon har i dagarna bott sina första nätter i egen box och det har gått galant. Äter som en häst, 6 kg under natten + frukost får hon i sig, sen säkert ytterligare 3-4 kg under dagen ute i hagen + diar då. Det känns skönt! Går med mamma och 1-årig kompis ute.

Hon står uppbunden utan problem sedan länge och följer grimskaftet notoriskt och trots att hon emellanåt fått grimskaftet både här och där och snurrat in sig själv så reder hon ut det utan att få panik. Också jätteskönt!
Älskar att bli borstad och pillad på. Lyfter hovar fint, blivit verkad 2 ggr av hovis, gått utmärkt.

Mycket mer än det här har jag inte planer på att göra förrän fram i vår utan nu är det avvänjning fram i februari som är nästa steg. :)

Hon är väldigt lättlärd och lätthanterad så övriga i stallet tycker inte hon är några problem alls vilket är en lättnad då de ibland får hjälpa mig.

Senaste bilderna
http://good-times.webshots.com/photo/2148598620073278713WDWhXN
http://good-times.webshots.com/photo/2273200750073278713JpDVXT
http://good-times.webshots.com/photo/2836180180073278713lFAJsS
http://good-times.webshots.com/photo/2307567190073278713EBOObX
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Tanken är att min ska bli dressyrhäst i framtiden och även ta några föl.
De närmaste åren blir det inkörning, inridning och förberedelser inför 3-årstest.
Och målet för det här året är att hon ska kunna stå uppbunden och att vi ska komma ut på några korta promenader.
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Jag siktar på att få en inkörd och körbar, westerriden, hoppad och dressyrad allroundhäst ur lilla Lotta. :D

Hon ska alltså få göra det mesta. :)

Ska sätta igång mer aktivt med träningen nu om en vecka när jag är hemma igen (leda ensam, stå bunden osv). Hon är redan väldigt snäll och fattar att flytta undan för trycket.

Sen ska hon Haltertränas, så att hon kan visas i vår. I det ingår även transportträning och träna på att stå på främmande plats.

Sen ska hon köras in och tömköras för att senare ridas in. Hur snabbt beror på hur hon växer.

Behåller hon sitt underbara psyke kommer jag ta ett eller två föl på henne nån gång också. :)
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Åh vad jag längtar efter min bebis när jag läser era inlägg! Nu är det bara en månad kvar tills hon kommer!:bump: Gud så söta hstar alla har :banana:
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Min "Raket" leds och känns igenom lite då och då. Står skapligt still och låter sig hanteras på mesta vis. Har verkats 2 ggr hittills och ska gås igenom nästa vecka igen. Han är född 31/5, ska vänjas av helt nästa vecka då hans mor åker tillbaka till ägaren. Står i egen box och äter kraftfoder. Diar på morgonen lite lite grann men jag misstänker att stoet inte har så mycket längre. Han är självständig och mycket social;)
Rocket_5.jpg
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Uppdaterar...

I morse åkte Raketens mor hem till sitt. Hon verkade ha glömt hans existens direkt vid urlastningen och såg ut att vara glad att få komma hem igen. Raketen fick mitt ungsto (3,5 år) som barnvakt nu och han har köpt konceptet även om han ropar då och då...
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Min står själv på nätterna, står på gången själv när jag mockar och är snäll att borsta och ta upp hovar på, 144 cm är han senast mätt till. Han ska åka till ett annat stall och gå med jämlikar den 29/12 och gå där till hösten då han är 2,5 år är det tänkt, sedan väntar inridning. Till han är 2,5 år kommer han att tränas i "vardagssysslor" samt att vi kommer att åka iväg och löshoppa någon gång.
Det är en herre med mycket energi han är lyhörd och lättlärd och jag hade tänkt att han skulle bli en superstjärna i hoppning i framtiden:)
Här är ett album med honom
http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Edradour f.07 e.Empire
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Mitt "lilla" sto, som inte är så litet längre ;), är e. Careful o född 9/4 o är nu ca 140-143 cm i manke. Vi var klara med vårat årsmål redan i september - alldagliga saker som att ledas, gimma på/av, borsta överallt, lyfta hovar (verkas, kratsa hovarna), duscha ben o resten av kroppen, transporteras lugnt o fint och även lastas utan problem (går på på första försöket), ha på täcke m.m. Har dessutom fått några extra saker eftersom de bara rullade på så fint :) hon är sadlad, tränsad o lindad :rofl: hon bara stog o typ "jaha :cool:? om de inte va något mer så.. :p" väldigt cool fölunge :love: hon står i egen box på nätterna o går tillsammans med mamma och en foster-syster (5 år) i hage. Mamman är dräktig igen och kommer att få gå i en egen hage i vår innan fölningen (och efter naturligtvis).
Framtida mål är att hon ska ridas in sensommaren 2009, ställas av över vintern o sättas igång igen strax innan 3-års testet, och direkt efter få åka till tyskland för betäckning. Kommer sedan gå som fölsto i hoppning.
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Vad har Ni för mål med era hästar nästa år? Vad kommer Ni göra under våren?
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Mars Attacks (e: Marwin, u: Athena - Anart) är född i mitten av Mars i år:
ticktack5.jpg


Han fick flytta till egen box då vi tog in hästarna från betet i slutet av September. Han klarar av dom vanligaste sysslorna utan problem (grimma, ledas, borstas, kratsas, värkas, spola ben och bindas upp). Har gått ett par promenader med honom oxå, men annars gör jag inte särskilt mycket med honom just nu.

Tanken är att han ska få gå på hingstbete nästa sommar, sen kastreras...
Ska rida in honom sensommaren 09, vila över vintern, sen ska han visas på 3-årstest.
Jag hoppas på att han blir en trevlig och bra hopphäst åt mig i framtiden:)
 
Sv: Hur går det för era 07:or?

Under hösten har "utbildningen" för vårat stoföl (07:a) legat lite i lä så jag går på skola nere i Skåne och mamma haft ett skadat knä. Men i somras lyfte vi allt vad ben och hovar heter, redan efter några dagar. Vi går promenader med mamman, men inte utan henne än så länge. Till sommaren ska vi väl börja träna lite mer "ordentligt" då jag kommer hem, kanske lite tömkörning och löshoppning.

*Sidospår*

När anser ni att man kan börja sätta bett i munnen på de? Hade ju även tänkt att kanske lite smått börja köra in henne nästa höst med. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 483
Senast: Görel
·
E
  • Låst
Träning Hej och hjärtligt välkommna till denna tråd !:d jag vet att det finns en annan tråd om det här, men den sista där skrev senast 07. så...
Svar
2
· Visningar
750
Senast: Immer
·
C
Avel Imorgon ska jag åka till veterinären och kolla stoet jag betäckt i somras. Hon är e Master ue Stanford med Chagall i tredje led...
Svar
10
· Visningar
1 150
Senast: Camaro
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 185
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp