Hur gör jag nu? (Träna utläkt böjsena)

pollywood

Trådstartare
Jag har en 5årsmärr som i augusti förra året lyckades med konsten att få två yttepytteblödningar i böjsena på BÅDA fram. :eek:
Hon ställdes av omgående, medicinerades och fick vila ett tag för att sedan försiktigt sättas igång enligt veterinärs ordination. Tyvärr ville hon inte ta i riktigt i jobben sen så det beslutades om längre vila och hästen fick flytta ut på en lösdrift.
Hon har nu gått och skrotat sedan november ungefär, pga en massa strul (hos oss människor) så har det inte varit aktuellt att sätta igång henne förräns nu.
Jag har skrittat henne för hand i ca en månad och nu börjar det bli dags att sätta henne i vagn igen. Men hur ska jag egentligen träna för att undvika att skadorna kommer tillbaka? Jag är inne på att skritta i vagn en månad till, på fast underlag, och sedan lägga in joggingpass på ett par minuter i taget och sakta förlänga travpassen. Är jag överdrivet försiktig?
Till saken hör att hon har tappat massor med muskler och hull också, mest på grund av att det varit lite si och så med den fria tillgången på grovfoder på lösdriften. :meh:

Och när hon har fått tillbaka konditionen och orkar med ett helt pass i joggingtempo - hur ska jag träna då? Jag försöker undvika lösa underlag med dåligt fäste så långt det går och har tillgång till både grusvägar i skogen, asfalterade vägar med minimal trafik och så klart min hemmabanas (Örebro) träningsmöjligheter. Backe? Skritt i tryckvagn?
Har tyvärr inte möjlighet att simträna henne (möjlighet finns väl, men jag tror inte de lokala badhusen blir så glada, dessutom tror jag det blir svårt att hitta en bikini i hennes storlek :D), annars hade jag gjort det.
Tips, idéer och övriga tankar mottages tacksamt! :bow:
 
Nu har jag inte varit i riktigt samma situation eftersom min häst är gammal och inte längre aktiv. Den har i alla fall haft en skada på förstärkningsbandet och jag fick ett väldigt strikt schema att hålla mig till av veterinären. I början fick jag bara köra, efter någon vecka fick jag lägga till något enstaka ridpass. För att komma till saken var det i alla fall så att traven fick öka med fem minuter per vecka till vi var uppe i ungefär en timme, skritten låg konstant på 15-20min per pass. Kanske det är något du kan gå efter? När du sedan är uppe i kring en timme borde det ju rimligtvis vara läge för "normal" träning tänker jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 978
Senast: Bregen
·
Hästvård Vill gärna ha råd och erfarenheter från er med fånghästar! :) Tacksam för svar! Hur har det gått för alla fånghästar från i somras...
2
Svar
23
· Visningar
5 120
Senast: ogres
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 741
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp