Bukefalos 28 år!

Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Jag är inte upprörd över att folk korsar utan över att det korsars och produceras en massa valpar av schäfer och rottweiler, som inte mår bra mentalt och ballar ur så småningom. Rottweiler är en ras som är bra ( i mina ögon ) och som inte ska korsas in i andra raser eftersom den är skarp. En schäfer är något klen i psyket. Sätt i hop de två raserna så har du en tickande bomb som säljs till tex barnfamiljer. Att korsa jakthundar kan vara bra, men att inte ha koll på huruvida raserna passar i hopa, det är det jag är trött på.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

då kanske jag kan få ställa en motfråga: Vad är det positiva med en renrasig hund? När en Blandras kan var väl så reko och vacker än en renrasig? Dessutom är blandraser ofta friskare än vi säger tex en sönderavlad renrasig hund.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Jag tror att det finns mer problem med blandraser än med renraser.


just detta som du skrev är ja väldigt nyfiken på.... vad får dig att tro det? När det i själva verket OFTA är tvärtom.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Så lång har du rätt men jag tycker ändå inte att det skulle motivera en lag mot blandrasavel. Det skulle egentligen bara passa SKK.
PL
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Det är ju ingen möjlighet att ens få en lag mot blandrasavel, så det börjar kännas tjatigt att diskutera det =). Jag vet bara vad jag har upplevt och vad jag ser på tex hundis hemsida. Och det jag ser är att det finns många blandrashundar som far illa pga fel korsning.
Jag hade en korsning mellan rottweiler och schäfer, en hane som jag tog emot när han var 3 år. Han hade använt som lite av en kamphund och blivit misshandlad. Men han var gudasnäll, helt underbar. Så länge han inte var kopplad och vi träffade andra hanhundar. Vid ett tillfälle högg han mig upprepade gånger i armen för att han itne fick träffa hunden. När vi lekte med varandra så försökte han måtta hugg mot min hals hela tiden. När han högg mig i armen valde jag att låtwa honom somna, jag ville inte lämna mitt liv i hans händer. Jag har inget emot skarpa raser, men tycker inte att det är så kul med hundar som inte kan hantera sina känslor. Det är många sådana som föds upp.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Med det menar jag att man inte har garantier på blandrashundar. Hur många blandrasuppfödare kollar hälsan på djuren de parar med varandra? Hur många kan visa papper på att denna hunden har ok höfter? De är nog sällsynta! Köper du en blandras så har du ingen aniong om hunden kommer att utveckla problem med höfterna. Köper du en renrasig hund så har du möjlighet att kolla upp det och du har nästan garnatier på att hunden inte kommer att plågas av problem som förebyggs i aveln. Jag har haft en underbar blandrashund, men hon var inte frisk. Vet. misstänkte till slut epilepsi och så hade hon enorma problem med sina höfter. Det visste jag inte när jag köpte henne, inga av hennes föräldrar var röntgade! Hon hade levt nu om hon hade varit frisk. Jag menar inte att en blandrashund drar ner statisktiken , det var bara ett exempel för att förtydliga.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

OK vi struntar i det här med lag men det var faktiskt din idé som du argumenterade vidare för.
Olämplig skärpa är ett problem oberoende om hunden är renrasig eller ej.
Jag har träffat många gudasnälla rottisar men också de som trots duktiga ägare inte gott att ha säkert bland folk.
Om vi pratar förstagenerationskorsning med rottis skulle jag nog vilja säga att problemet ligger lika mkt hos rottisen som i korsningen.
Men visst olämpliga korsninga är aldrig bra. Det behöver inte vara fråga om mentala fel utan ofta att kombinationen av egenskaper inte passar i vanlig hundhantering. Gäller tex många polarhundskorsningar som har en jaga/döda allt instinkt som tex i kombination med vallhund kan bli katastrofal om man tror att hunden går att ha lös på ett säkert sätt.
PL
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Spelar det nagon roll om hon tjanar pengar eller hur hon blandar i aveln? Att hon har daligt omdome nar hon avlar fram sina hundar ar en grej, men det finns ju varre saker an en blandis, eller hur?

Hur lange sitter hundarna i dessa burar? Du skrev att hundarna fick vara ute och springa runt, att de ar bra i hullet och verkar glada. Varfor skulle dessa hundar ma speciellt daligt??

Varan hund, en JRT-tik ar sa lugn och sansad, snappet pa lat, att hon ligger stilla sa himlans mycket i alla fall. Hon skulle inte ma ett dugg daligt av att sitta i en bur ett par timmar om dygnet, hon sover ju i sin lilla badd ett antal timmar i alla fall.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Det som du pratar om var ju en omplaceringshund, dom kan ju ofta vara kenpiga, och skulle lika gärna kunna vara en renrasig hund.

Du verkar har en dålig erfarenhet uttav blandraser du tycks dra alla över en kam... du kanske har råkat ha otur med just dina blandraser därför behöver det ju inte betyda att det kommer att gå åt helvette med andras bara för att det råkar vara en blandras som är precis lika mkt klassad som hund som en renras.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

jasså? Men det finns väldigt mkt oseriösa som föder upp renrasiga hundar också och bara för att föräldrarna har ok höfter och armbågar så är det inte alltid en garanti att avkommorna blir lika sunda.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Det jag stör mig på hos henne är att hon bara köper hundar för ett enda syfte... Att para så fort dom går in i löp första gången.. Och trots att dom är bra i hull så behandlar hon dom inte bra och nästan alla hennes tikar kryper ihop och kissar ner sig så fort hon pratar med dom... Sen är dom oftast bara så mot henne, kommer någon annan dit så visst kryper dom fram och hälsar men kissar inte ner sig ivf...

Hon hade en blandning JR/PR som morrade och högg mot henne varje gång han gick förbi tack vare att hon sparka efter honom så fort han kom i hennes närhet... Detta var dessutom en omplacerings hund som hon antagligen förstörde ännu mer... Jag var där och ryckte honom en gång och han tog en fajt med mig som om jag vore en annan hund, tänk om han hade gjort så mot hennes barn?? Jag är glad att jag var så snabb och reagerade innan han lyckades hugga mig, han var vansinnig... Och denne lät hon dessutom para med sina tikar.... Om det har med hennes sätt att behandla hunden lr ett mentalfel vet jag inte, men jag skulle då aldrig använda en hund i avel som visar sån aggresivitet...

Hennes sätt att behandla sina djur är mkt värre än att hon blandar...
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Nej det är inggen garanti, men jag tror dock att risken är mindre att en avkomma till en röntgad hund ( eller röntgad i flera led bakåt) får problem.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Bor du verkligen i Örebro?? Det låter som en tjej jag vet. Mina småsykon ser upp till henne pga alla hennes hundar, men de sitter i burar och paras med allt. Man kan itne heller här säga att hon missköter sina hundar då de är friska och i bra hull.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Toudi skrev:
jasså? Men det finns väldigt mkt oseriösa som föder upp renrasiga hundar också och bara för att föräldrarna har ok höfter och armbågar så är det inte alltid en garanti att avkommorna blir lika sunda.

många raser går inte att registreras i om inte föräldrarna är friröntgade. dessutom går det att spåra bak i stamtavlan på renrasiga hundar och man kan se tävlingsresultat o dyl. naturligtvis kan man aldrig garantera något när det gäller avel, men man kan i alla fall minska riskerna.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Enya skrev:
Bor du verkligen i Örebro?? Det låter som en tjej jag vet. Mina småsykon ser upp till henne pga alla hennes hundar, men de sitter i burar och paras med allt. Man kan itne heller här säga att hon missköter sina hundar då de är friska och i bra hull.

Ja, Jag bor i Örebro... Den här tjejen bor en bit utanför...
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Tyvarr kan du nog inte gora sa mycket mer an vad du redan gor. Om hundarna inte mar fysiskt daligt tror jag inte att nagon kommer att gora nagonting at henne.

Hon maste ju ha massvis med kullar om hon har sa mnaga hundar. Tar kunderna aldrig slut??
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Verkar inte så.. Valparna är ofta små, söta och lurviga.. Det lockar tydligen många..
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

ramonarunds skrev:
Hon maste ju ha massvis med kullar om hon har sa mnaga hundar. Tar kunderna aldrig slut??


Så länge inte alla valpköpare ser till att forska och försäkra sig om att det är en seriös uppfödare man har att göra med, så länge kommer det att finnas en marknad. En rätt säker gissning är att det alltid kommer att finnas - tyvärr.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Om det är någon som du umgås med så se till att dokumentera så mycket som möjligt... ta foton på hundarna i burarna osv.... Jag avskyr folk som har djur för att tjäna pengar.... Det är ju meningen att dom ska vara våra bästa vänner.... :)
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

jag hittade det här på labradorklubbens hemsida. visserligen är det bara rekommendationer, men nog borde de följas?

LRK:s uppfödaretiska rekommendationer
Förutom "SKK:s Grundregler gällande hunduppfödning och överlåtelse av hund" gäller:

1. Vid första parningen rekommenderas en ålder av minst 2 år hos tik.

2. LRK rekommenderar att en tik ska få vila under minst en (1) löpperiod efter en valpkull.

3. LRK rekommenderar att en tik inte ska nyttjas i avel efter det att hon fyllt 8 år. Observera om tiken fyllt 7 år skall det finnas veterinärintyg som utvisar att tiken är i sådan kondition att inget hinder för dräktighet föreligger. Intyget skall vara utfärdat före parningen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 773
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 842
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 952
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp