Bukefalos 28 år!

Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Det där med burarna är ju svårt att bevisa. Att para på första löpet är som sagt inte olagligt även om det är dålig hundhållning.
En viktig sak i sammanhanget är om verksamheten är tillståndspliktig, om den är det kan kommunen vägratillstånd på grunden att verksamheten är oseriös, detta fordra förstås intresse o kunskap från kommunens sida.
Att man parar blandrashundar för att tjäna pengar kan knappast i sig bedömmas som mer oseriöst ur tillståndssynpunkt än renrasavel.
PL
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

peter_lundin skrev:
En viktig sak i sammanhanget är om verksamheten är tillståndspliktig

Vad menas med det? :confused:
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Jag förstår hur du tänker, så tänker tex inte min mor. Köparen kommer alltid att finnas. Därför är det lätt att sälja blandrashundar. Hur ska man kunna komma åt oseriös blandrasavel då? Det verkar för mig rätt svårt, då det ju är tillåtet att avla.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Vad händer om det var förbjudet att korsa två hundraser? Hur skulle det se ut om alla hundar som fanns var registrerade renrasiga hundar? Vem skulle förlora på det? Jag tycker inte att det är en idiotlag, då man faktiskt kommer åt de oseriösa som avlar för att tjjäna pengar och bara föder upp fler hundar som hamnar i jourhem för att de ska korsa in schäfer och rottweiler i varenda en jävla hund!Det är bara att titta på omplaceringsorganisationernas hemsidor så ser man vilken typ av hundar som är mest rprensenterade. Hur många av de hunedarna är renrasiga? Hur många har schäfer i sig?
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Vad är positivt med en blandras? Att dra in renrasiga i detta hjälper inte. Visst finns det raser som är allt annat än "djurvänliga", men man måste börja någonstans tycker jag. Det måste bli ett stopp för den oseriösa aveln, har du någon annan idé föruton Ingen köpare=ingen marknad?
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Jag tycker helt enkelt inte att det är samhällets sak att bestämma vilka korsningar eller raser som skall vara tillåtna. Till en del kan man visserligen säga att vi har en sådan lag idag när det gäller defektavel men den utnyttjas inte, annars skulle avel på ett antal rena raser vara förbjuden på djurskyddsmässiga grunder.
Felavlade rashundar är ett minst lika stort problem som knäppa korsningar o då menar jag ofta avel på meriterade hundar där man avlar fysiskt på rena defekter samtidigt som man stort sett struntar i det mentala.
Om jag vill ha en korsning till ett visst ändamål skall jag då behöva ha statligt godkännade för den??
PL
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Vad har du själv för ide då mer än att vränga mina ord ? Jag kan då kontra med lika dumt påstående...varför inte börja rensa i RENRAS aveln ?? Vad är positivt med en renrasig hund då ? Hör du hur dumt det låter ? Det positiva måste väl ändå vara från individ till individ...En blandras kan ju vara hur frisk och sund som helst till att vara ett vrak...samma som en renrasig hund...Min mammas renrasiga Schäfer var nog det SÄMSTA jag sett i RENRAS avel...bara sjukdomar, bettfel, epelepsi, hältor osv...medans min 5 vägskorning aldrig hat tillstymmelsen till sjukdom...Vad var då det positiva i den renrasiga aveln som inte min blandras kunde kontra med ??
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

En sak som är positiv med korsningar är bristen på inavel.
Ett problem med dagens rasavel är att vi har en massa raser med väldigt små avelsbaser. Även i de större raserna avlas det väldigt mycket på en liten "elit" vilket inte gör saken bättre.
Sen har ju köparna till blandraser oftast ingen koll på vad man kan förvänta sig, hur många vet tex skillnaden mellan en tvåraskorsning i första resp andra generationen.
En målmedveten avel på korsningar bygger på att man har renrasiga hundar att korsa o sedan korsa tillbaka på.
PL
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Positivt med renrasavel är att man vet vad man får, både vad gäller egenskaper och sjukdomar. En blandras kan bli hur som helst och får sjukdomar om uppfödaren inte ánvänder friska hundar i aveln. Jag har pesonligen inget emot blandraser med två raser, de blir ofta bra och friska, men tyvärr så finns det många korsningar som inte är friska vare sig mentalt eller fysiskt.
Det är sant att vi skulle behöva rensa bland raserna också, helt klart, det finns många raser som lever under hemska förhållanden trots att det är lagligt att föda upp just den sortens hundar. Att du tog upp just renrasig schäfer var intressant, eftersom jag anser att det är en ras som är väldigt sjuk både mentalt och fysiskt.
För att du har en perfekt blandrasindivid betyder inte det att alla blandrashundar är bättre än renrasiga. Jag tror att det finns mer problem med blandraser än med renraser. Till frågan igen: Vad gör vi åt alla korsningshundar som finnas i våra jourhem för omplaceringshundar? Varför är det mest blandrashundar som omplaceras?
Det var inte menat som att vränga dina ord, uppfattade du det så så ber jag uppriktigt om ursäkt. Det var en ärlig fråga om vad du har för idé eftersom du inte gillade min idé.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

"En målmedveten avel.." Hur många tror du sysslar med seriös och målmedveten avel? Jag vet flera som inte gör det, de tänker bara på att tjäna pengar och tar inte ens sin hund till veterinären för att röntga höfter o dyl, utan de avlar bara på och säljer valparna utan att vaccinera, id-märkta elle avmaska. Är det bra för aveln?
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Och så väljer vi vad vi vill hänga upp oss på! Jag skrev att seriös blandrasavel såsom till jakt o dyl. var ok, men kan du tala om för mig vad som är bra med en kosrning mellan golden retriver, new foundland, gråhund, schäfer och tax? Eller en rottweiler, schäfer, dobermann och border collie?
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Vad jag väljer att hänga upp mig på är tanken på en lagstiftning som skulle bestämma vad som fick avlas på. Vilken myndighet organisation tycker du skulle få bestämmanderätten? Vad skulle straffet för ett brott mot en sådan lag kunna tänkas bli?
Tror du verkligen polis o åklagare skulle prioritera ngt sådant.
PL
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

att schäfern är en "sjuk" ras beror knappast på den seriösa, prestationsinriktade aveln (schäfrar är ju brukshundar och seriösa avlar på hundar som är meriterade inom just brukset = friska hundar. dessutom ska de vara röntgade så även små defekter upptäcks). det beror istället på att den är så populär och att efterfrågan har varit större än tillgången och det har satt sprätt på mindre nogräknad avel.

det enda medlet man har mot oseriösa uppfödare och köpare är att förmedla kunskap. men, som jag ser det, är det ett stort problem för SKK att deras "fina" renraser inte alls alltid är bättre/sundare än blandraserna! hade jag fått göra som jag hade velat hade jag infört obligatoriska mentaltester utformade för moderna hundar av alla raser + röntgen och att de skulle vara OK innan hunden fick bli utställningschampion. vidare hade jag drivit igenom en ändring av rasstandarden för vissa extrema raser samt "tvingat" domarna att börja döma efter rasstandarden (så att sluttande inte blir stupande osv). de som är sällskapsraser idag skulle det vara extrahård mental koll på och naturligtvis skulle hundkörkort införas med tilläggskort om man ville ha en ras som inte var sällskapsras.

jaja, drömma kan man ju alltid...
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Är helt med på det! Jag skrev inte att schäfern är en sjuk ras för att den är renrasig utan jag menade att schäfern som ras är just sjuk. Och det beror på det du skrev, ökande efterfrågan och ökande mindre seriös avel. Rasen är sönderavlad helt enkelt. Visst kan man ju drömma, men tyvärr så kan man bara föra vidare kunskaper.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Jag är helt övertygad om att polisen inte känner för en sådan lag, de har händerna fulla redan nu! Jag har inte skrivit någonstans att det är genomförbart att förbjuda blandrasavel. Jag har tillräckligt med verklighetsuppfattning för att förstå att det aldrig kommer att blir någon förändring i blandrasaveln. Det finns köpare alltså finns det säljare också, och den som får ta all "stryk" är ju hunden. Som vanligt alltså.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

jag skulle ändå inte vilja påstå att hela rasen är sönderavlad. visst, det föds många valpar med dåliga förutsättningar, men det föds nog ännu fler som är riktigt fina. schäfern är väl fortfarande den mest använda rasen inom brukset och som tjänstehund.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Men det värsta är väl inte att denna person köper in små hundar för att para dem och sälja valparna med förtjänst? Det hemska är vär att hon inte sköter om hundarna ordentligt har dem i små burar etc?

Eller?

/KT
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Den här tjejen parar allt som är gulligt.. Alltså sånt som säljer just nu, som blandningar mellan JR, Papillon, shi-tzu (stavning?), griffon mm.. Allt för att få en liten gullig historia som säljer, och det gör dom, ofta är alla tingade samma dag som annonsen sätts ut...

Jag tycker att en blandning mellan två raser kan vara ok, även om jag själv aldrig skulle avla lr köpa blandras, precis som jag aldrig skulle köpa lr avla på vissa renraser för att jag anser att dom är helt sönderavlade... Men ska man sen para sin blandras så kan man väl åtminstone para med en av raserna tiken redan har för att komma tillbaka till en av raserna...?!

Så länge folk vill ha så finns det oseriösa uppfödare.. Både på renras och blandras...
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Om man nu vill korsa tex en tvåraskorsning kan det vara lika vettigt att korsa med en renrasig hund av en ny ras som att korsa tillbaka till en av de ingående raserna. Det är tex ett system som används inom svinaveln för att få bra bruksdjur.
Däremot är det oftast inget vettigt att korsa två blandraser om man vill ha ngn kontroll över resultatet.
Sen har jag i motsats till Enya svårt att bli upprörd över att folk korsar. Ibland beror marknaden på att folk blivit besvikna när de köpt rashundar, kanske avlade helt enligt SKKs rekomendationer.
Risken att korsningarna skall bli sjukligare än de renrasiga föräldrarna är oftast obefintlig, däremot har man alltid risken att en avkomma av två korsningar skall få de sämsta egenskaperna (ur köparens synpunkt) av de ingående raserna, oftast gäller detta mest den mentala biten.
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 773
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 842
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 952
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp