Bukefalos 28 år!

Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

B

Bee Sweet´s

Vet en tjej som köper första bästa blandning småhundar för att para så fort dom går in i löp... Senaste tillskottet är en tik och en hane som är mellan 10-15 v som hon sen ska para(första löpet), blandningen vet jag inte men det är inte bara två raser... Allt för att få pengar, hon tar ca 5.000:- styck för dom. Det tragiska är ju att hon får dom sålda oxå...
Detta är inte hennes första hundar utan har under den tiden jag vet så har hon haft ett antal hundar som har kommit och gått..

Hon har alla sina små hundar i bur när dom är inne för hon tycker att dom är så jobbiga.. Och då är det inga rymliga burar utan typ lite större kattbur... Hundarna i sig är bra i hullet och får springa ute på gården.. Tyvärr är mentaliteten inte den bästa pga av att hon behandlar dom som hon gör...

Senaste tiken (som min bästa vän nu har tagit hand om, tyvärr bara på lån) parades på första löpet.. Hon fick ett gäng valpar, vet ej exakt hur många.. Men människans tvillingar på 4 år fick tag på två av tikens valpar och dränkte dom i en vattenskål, dom hade lämnat barn och valpar utan tillsyn och när dom kom in så gick barnen omkring med varsin död valp...
Nu har hon bett min kompis att hålla koll så att hon kan para henne igen så fort hon löper, Alltså hennes andra löp... Pratade med min komips om det idag och hon kommer inte tala om att tiken löper övht..

Min bästa vän känner den här människan väldigt väl så jag får ständigt höra vilka nya tillskott hon skaffar sig... Jag blir bara så j*vla arg rent ut sagt....

Finns det nått man kan göra??
Människan har ett Kennelnamn registrerat men har inte använt det på flera år.. Hon har en ung GD oxå, och om jag inte minns helt fel så har jag för mig att hon skulle para henne och reg valparna under existerande kennelnamn. Om man nu kan göra det då rasen är en helt annan än den hon registrerade namnet på..
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

har hon ett kennelnamn registrerat i SKK så kan du anmäla henne dit vilket borde leda till uteslutning, men det är ju inget som hindrar henne från att använda ett "falskt" kennelnamn.

det enda jag tror är olagligt med hennes hundhållning är att de får vara i bur mer än högst tillfälligt. det kan du anmäla till djurskyddsmundigheten/polisen (är inte säker på vart man vänder sig). fast det finns säkert en begränsning på hur många hundar man får ha som privatperson också.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Problemet är ju som du säger. en uteslutning från skk brukar gå fort vid sådana tillfällen men som sagt, det hindrar henne inte från att ta kullar .. Man skulle ju vilja att hon aldrig fick ha hund mer...

Får höra med Min kompis om hur många hundar hon verkligen har så får jag väl börja med att kolla upp om det finns en gräns för hur många hundar man får ha som privat person...
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Nytt för 2005 är att om man har 4 hundar eller fler så måste man ansöka hos komunen.
Elle något sånt.

Det gäller även om man är dagmatte eller har hundagis.
Man får heller inte ha hur många hundar som helst ute på foder.



Blir så arg....Avla på första löpet.
Ska inte hundarna åtminståne helst fyllt 2 år.

Jag hade inte tänkt avla på min förrän hon är 2 år.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Smillan skrev:
Blir så arg....Avla på första löpet.
Ska inte hundarna åtminståne helst fyllt 2 år.

Jag hade inte tänkt avla på min förrän hon är 2 år.

Enligt Skk:s grundregler ska man följa rasklubbarnas rekommendationer, men tidigast para på andra löpet. Olika för olika raser alltså.

Bee Sweet's: Att hon håller hundarna i bur går att anmäla för, precis som sagts tidigare. Du kan även anmäla henne för blandrasuppfödning hos SKK, vilket gör att hon utesluts därifrån. Det stoppar hennes renrasavel, men blandis avel kan hon fortsätta bäst hon vill. Här verkar ju en oseriös renras- och en oseriös blandrasuppfödare vara samma person, och man kan bara stoppa den ena... Det tycker jag är ett så gott argument som något att vara mycket restrektiv med att köpa blandraser.

I övrigt finns det nog inte så mycket att göra, förutom att fortsätta debattera oseriös avel så att fler människor inser att de stödjer missförhållanden genom att köpa dessa valpar.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Man måste ha tillstånd för själva uppfödningen också:

"Från och med den 1 januari 2005 krävs det tillstånd från kommunen för viss hundhållning och verksamhet.

Det krävs tillstånd för den som:

håller 10 eller fler hundar äldre än 12 månader (till exempel om du har hand om egna hundar eller fodertikar).

föder upp 3 eller fler kullar per år (det vill säga är en uppfödare/kennel).

upplåter 3 eller fler hundar per år (till exempel uthyrning av drag- eller vakthundar).

säljer hundar från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning.

säljer 3 eller fler hundar per år från annans uppfödning.

förvarar eller utfodrar 4 eller fler hundar (det vill säja hunddagis och hundpensionat).

Tillstånd krävs även vid yrkesmässig verksamhet eller för verksamhet i större omfattning med hund.

Mer info finns på Djurskyddsmyndigheten
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Finns nog många tyvärr som håller på med detta. Vet om en som avlar valpar för brinnande livet. Både korsningar och renrasigt.

Hur mår egentligen en tik som det tas kullar på så fort det är möjligt egentligen?
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Ja, det är hemskt att folk gör så här! Själv försöker jag prata rätt min ena syster som vill ta valpar på sin hund. Hennes hund blir 5 år i oktober och har inte haft vaqlpar, och är en blandras mellan border collie och en spetssort. Hunden hon vill para den med är en korsning mellan border collie och golden teriver. Tiken är superstirrig och kan inte lämnas ensam hemma utan att den biter i sönder något eller kissar och bajsar inne, hon kan inte heller hundspråk och hamnar ofta i slagsmål med andra hundar. Hanen har ett häftigt temperatment som inte jag vill föra vidare. Tog man upp honom i famnen när han var valp så morrade och högg han efter en. Man kan inte lämna honom hemma för han är inte rumsren, trots sin 7 år i år. Desswutom är han hanhundsagressiv. Jag vet inte hur jag ska få dem att sluta tänka att de kan ta valpar , jag har talat om att om de tar valpar på en tik som är så pass gammal så ökar risken för problem med livmodern och det kan sliuta med avlivning eller operaqtion. Det slutar antagligen med avlivning i det här fallet eftersom tiken inte är försäkrad. Att säga till dem att det är oseriöst att avla på blandraswhundar biter inte på dem, de bryr sig inte om sånt, så jag behöver tips på vad en hund kan råka ut för om man tar valpar på henne. Riktigt skräckexempel är bäst!

Är det inte lag på att man ska sälja valparna vaccinerade, avmaskade och id-märkta? Vad händer om man inte gör det? Böter?
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Ja, tyvärr finns det allt för många som är oseriösa och glömmer bort vad aveln handlar om... Dom parar sina hundar för att dom är söta och säljer bra... Men struntar i hur dom passar och vad valpköparen får hem för "monster"...
Vet en tjej vars tik blev tjuvparad med sonen, Hon gjorde inte abort på tiken utan sålde valparna med argumentet att "det vet ju inte köparen"....
Dom hade dessutom fått "kluvna" nosar, inte rakt igenom utan så att man kunde se en delning i nosen.. vid besiktning hade veterinären tyckt att det var en "mysig" egenhet... :confused:
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Nej det finns ingen sån lag. Bestämmelserna om tillstånd for drjurhållning i större skala gör ingen sklilnad mellan blandras o renrasiga.
Om uppfödningen uppfyller djurskyddskraven finns ingen laglig möjlighet att komma åt verksamheten.
Korsningsavel med ett visst ändamål behöver inte vara fel även om SKK ser rött vid blotta tanken.
Vi har själva tävlat slädhundar tidigare, en del renrasiga andra "brukskorsningar". Har nyss köpt en blandras av en intressant kombination.
När det gäller idiotkorsningar lägger jag faktiskt största ansvaret på okunniga köpare som är villiga att betala tusentals kronor för vad skit som helst o därmed håller igång en oseriös marknad.
PL
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Jo, det är väl tyvärr så... Finns köpare så finns marknaden för det...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Brukshundskorsningar har jaginget emot, allqa renrasiga hundar har ju korsats fram. Men att avla på en hund bara för att man ska tjäna pengar är fel. Att inte kolla uppr höfter, ögon och andra sjukdomar innan man avlar på en hund är fel. Att inte ta abort när syskon eller föörälder - baqrn parar sig är fel, och att para två korsningar som man vet inte är psykiskt stabila är fel. Att para hundar så att man får en valp med 13 olika raser är fel.
Vad har din hund för raser då?
Att ge köparen skulden är inte helt rätt eftersom det finns många som vill ha en billig hund och som inte bryr sig om stamtavla eller ej, men det betyder inte att de tar sämre hand om sin hund för det. Det borde vara olagligt att korsa hundar hur som helst. Att göra det för att få en bättre jakthund eller slädhund så är det ok, men att korsa rottweiler och schäfer och labrador och dobermann, vad vill man uppnå då?
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

*lånar*

Min förra tränares hundar (kullsyskon) parade sig, självklart inte planerat. Tiken fick en abortspruta, men tydligen tog den inte. När de upptäkte att hon var dräktig var det försent att göra ngt, hon fick (med kejsarsnitt) 5 valpar 2 var döda, 1 avlivades efter ngr dagar (hjärtfel) och 2 verkade må bra, 1 fick dock avlivas vid 7-8v pga fel på nervsystemet. Den som blev kvar är helt normal.
Hanen kastrerades sedan.

Kom ifrån ämnet lite, men gav ett exempel på nära släcktingar som parade sig.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

efter abortsprutan rekommenderas ultraljud för att slippa obehagliga överraskningar, missade tränaren det?
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Enya skrev:
Att ge köparen skulden är inte helt rätt eftersom det finns många som vill ha en billig hund och som inte bryr sig om stamtavla eller ej, men det betyder inte att de tar sämre hand om sin hund för det.

Om man köper vad skit som helst bara för att det är billigt får man skylla sig själv. Att inte bry sig om fina linjer i stamtavlor är en sak, att inte utnyttja den information som härstammning kan ge en annan. Har inte uppfödaren koll på hälsostatus, och bevis för det, och valpköparen skiter i att bilda sig en uppfattning om åtminstone tikens mentalitet så får de skylla sig själva. Man måste bilda sig en egen uppfattning om föräldradjurens lämplighet i kombination med varandra, och inte lita blint på en uppfödare eller bara se till priset. Detta gäller både om man köper ren- eller blandras, billigt eller till fullpris.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Det borde vara olagligt att korsa hundar hur som helst.
Vem skulle avgöra vilka korsningar som skulle vara tillåtna? SKK?
Nej bevare mig för idiotlagar!
PL
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Ja, säger som Peter...vem skulle avgöra vila korsningar som skulle tillåtas ?? Men å andra sidan..det finns ju en uppsjö av den renrasiga aveln som i mitt tycke aldrig borde fått existerat..pga av problem med hälsa. Bulldoggar är bara ett exempel...och dom är ju tillåtna....VARFÖR ?? För att dom är renrasiga ?? Ska man förbjuda avel med olika korsning bör man också granska den renrasiga aveln och förbjuda där med...så hur man än vrider å vänder på det så funkar det inte med en lag åt nåt håll....Och ärligt talat...det är ju köparna som håller i gång marknaden....Inga köpare = Ingen marknad...
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Om man vet att hundarna far illa, är vanskötta (som att få sitta i små burar) så kan man kontakta en kille som jag vet jobbar med att åka och ta hand om djuren, ser till att dom får komma till en vet. och bli kollade så hunden är vacc. mm sen får den bo ett tag hon någon som kollar psyket mm. sen ut placerad hos en ny familj. Dom är mycket duktiga och det sköts bra.
Man ska veta vad hon bor och heter så kan man skicka dit killen som får kolla läget.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

tror att han är "anställd" (får en viss ersättning) av kommunen.
Jag vet att han hämtade en misskött golden hos en knarkare senast i går som nu är på utredning hos vet.
 
Sv: Hur gör man när man vet att en person köper hudar bara för att tjäna pengar..?

Grejen är bara den att hundarna är inte vanskötta så att det syns... Dom är bra i hull och ser allmänt glada ut när man kommer dit... Det är burarna och att hon parar dom på första löpet, skulle det verkligen vara tillräckligt???
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 773
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 842
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 952
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp