Hur gör man när ngn behandlar sin häst illa?

J

JennyTuff

Idag så skulle det lastas hästar i stallet och det innebärde ett antal problem.

Den ena hästan som i normala fall brukar va okej att lasta ville inte riktigt idag. För att göra en väldigt lång historia kort så skreks,piskades,slogs och drogs rätt rejält i hästen. Mot slutet så "rulla" ögonen på hästen och den va påtagligt skärrad men hade fortfarande inte gått in i transporten.

Jag är inne i stallet men gick ut när jag hörde att det kanske inte gick "rätt" till. Då står ägaren till hästen med stallägaren bredvid sig som i sin tur skriker, slå tills h*n fattar att såhär gör man inte.

Jag som i vanliga fall inte lägger mig skriker nästan rent ut sagt att nu får dom f*n lägga av och ber om att få försöka. Till svar får jag: "gör det h*n är ändå sjuk i huvudet". Efter ca en halvtimmas lugnt och "ett steg i taget" tänkande går hästen in.

Efteråt så fick jag jordens utskällning om hur illa JAG betett mig och att om jag lägger mig i en gång till så j*vlar...

Gjorde jag fel? Hur gör ni när ni anser att ngn går för långt i sitt häst hanterande?
 
Sv: Hur gör man när ngn behandlar sin häst illa?

Idag så skulle det lastas hästar i stallet och det innebärde ett antal problem.

Den ena hästan som i normala fall brukar va okej att lasta ville inte riktigt idag. För att göra en väldigt lång historia kort så skreks,piskades,slogs och drogs rätt rejält i hästen. Mot slutet så "rulla" ögonen på hästen och den va påtagligt skärrad men hade fortfarande inte gått in i transporten.

Jag är inne i stallet men gick ut när jag hörde att det kanske inte gick "rätt" till. Då står ägaren till hästen med stallägaren bredvid sig som i sin tur skriker, slå tills h*n fattar att såhär gör man inte.

Jag som i vanliga fall inte lägger mig skriker nästan rent ut sagt att nu får dom f*n lägga av och ber om att få försöka. Till svar får jag: "gör det h*n är ändå sjuk i huvudet". Efter ca en halvtimmas lugnt och "ett steg i taget" tänkande går hästen in.

Efteråt så fick jag jordens utskällning om hur illa JAG betett mig och att om jag lägger mig i en gång till så j*vlar...

Gjorde jag fel? Hur gör ni när ni anser att ngn går för långt i sitt häst hanterande?


Kan kanske tillägga att det här inte är skrivet av den "riktiga" Jennytuff utan av en vän till mig. Så ni som känner mig inte börjar undra va f*n jag svamlar om ;). Det här har alltså INTE hänt idag i MITT stall!

Jag är dessutom fegheten själv....
 
Sv: Hur gör man när ngn behandlar sin häst illa?

Jag tycker att du gjorde rätt, man ska inte slå/piska en häst för att den inte vill gå in i transporten :S
Tycker att du borde ta ett lugnt snack med ägaren om varför du la dig i, så att dom inte tror att du gjorde det för att verka bättre eller nått sånt.
Har aldrig varit med om att ägaren behandlat hästen illa, jag håller till i ett litet och lugnt stall, så jag vet själv inte vad jag hade gjort.
 
Sv: Hur gör man när ngn behandlar sin häst illa?

Jag anser att det som hände var att ägaren drabbades av en törn av mindrevärdeskomplex och skam. Det är en allvarlig sjukdom har jag hört, speciellt i hästkretsar... ;)

Du skulle kanske ha svarat ägaren att nästa gång kan de ju fråga dig på en gång, så behöver det inte bli några sura miner, nervösa hästar eller tid till spillo alls? :idea:
 
Sv: Hur gör man när ngn behandlar sin häst illa?

Du gjorde rätt,ta inte åt dig utav det som ägaren sa(hon skäms nog för att hon vet att hon gjorde fel)+ sur för att du klarade av att lasta hästen utan stryk..

En del är bara knäppa och tål inte att andra kan lösa deras problem på ett bättre sätt.
 
Sv: Hur gör man när ngn behandlar sin häst illa?

Men herregud. Vad var det för illa beteende du gett ifrån dig då? Det förstår jag inte? Vid lastning måste man ju vekligen vara rålugn, annars funkar det aldrig. Jag tycker det är okej att peta med spöt på rumpan, men att piska in en häst går ju knappast. Det knäcker ju självförtroendet på hästen. Dem borde vara tacksamma att en tålamodig människa la sig i, annars hade dem aldrig klarat av det!

Nästa gång dem behöver hjälp så tycker jag dem gått och väl förtjäna ett nej.
 
Sv: Hur gör man när ngn behandlar sin häst illa?

Men herregud. Vad var det för illa beteende du gett ifrån dig då? Det förstår jag inte? Vid lastning måste man ju vekligen vara rålugn, annars funkar det aldrig. Jag tycker det är okej att peta med spöt på rumpan, men att piska in en häst går ju knappast.

Nja, det går faktiskt. Kanske inte på alla hästar, men absolut några. :crazy:


Till TS: Jag tyckte absolut du gjorde rätt! Jag önskar jag varit lika modig senast jag såg en häst bli inpiskad i transporten.. Förstår inte alls varför människor gör sådant, det tar ju mycket längre tid än att leda in hästen på ett lugnt och sansat sätt! Ska man iväg så får man se till att inte ha bråttom någonstans, om man stressar kan det ju leda till att även den vanaste hästen inte vill gå in i transporten... Sedan, om man ska försöka locka med en hink havre så är det ju inte så smart att samtidigt piska hästen... :grin: Men i alla fall, hoppas att du inte tar åt dig av vad de sa, för det du gjorde var väldigt bra!
 
Sv: Hur gör man när ngn behandlar sin häst illa?

Du gjorde helt rätt.!

Själv hade jag problem att få in min häst i transporten som brukar gå in hur bra som helst, höll på att tappa mina nerver så var jätte tacksam att en kom och hjälpte till (vill bara tillägga att hade inte i mina tankar att piska in henne utan jag höll bara på att bli för frustrerad och det hjälper ju inte)
Jag tror nog ägaren i gentligen är tacksam, hästen är det i varjefall.!

bra gjort :)
 
Sv: Hur gör man när ngn behandlar sin häst illa?

Själv hade jag problem att få in min häst i transporten som brukar gå in hur bra som helst, höll på att tappa mina nerver så var jätte tacksam att en kom och hjälpte till
Bra att kunna acceptera hjälp utan att ta illa upp när man känner att man börjar tappa tålamodet tycker jag. Det är få som klarar det, men det är ju så mycket smartare! Det går fortare, man slipper åka iväg arg och hästen slipper bli pressad.

Rent allmänt tror jag att många hästmänniskor måste bli bättre på att be om hjälp. Det är faktiskt ingenting att skämmas för - man kan inte vara bäst på allt... och får man hjälp så lär man sig ju.
 
Sv: Hur gör man när ngn behandlar sin häst illa?

Borde inte hästen vara ganska knäckt efteråt då?

Den bör ju rimligtvis vara det.

Hmm, för att dra en skräckhistoria i samma ämne så hade jag praktik en gång på ett stuteri. Då kom det någon som ville "ultraljuda" sitt sto. Hästen var dock förskyld och blev nekad; ägarna fick gott åka hem igen. Efter att de gått fick jag uppgift att mocka stallet, vilket tog sin lilla tid. När jag sedan var klar och gick ut från stallet, och ja, vad får jag inte se då om inte det stackars stoet? Efter 1 ½ timme har de fortfarande inte kommit iväg från stuteriet och 3 man står och piskar den stackars hästen samtidigt som de lockar med havre, skriker skällsord och försöker föra in henne med en rem bakom rumpan...

Jag vågade inte själv gå emellan utan sprang och letade efter min handledare som kunde hjälpa till att stoppa eländet. Det hanns dock inte, utan hästen gick in i transporten en liten stund efter. Men ändå, 1 ½ timme av misshandel!! Det är dock inte det enda som hänt den stackars hästen... ägaren får mer eller mindre aggressionsutbrott så fort något inte passar henne, och då tar man tydligen till spöet... :crazy: :cry:
 
Sv: Hur gör man när ngn behandlar sin häst illa?

Ja, jag tror inte den hästen har något förtroende kvar faktiskt. Ägaren köpte henne som unghäst så hästen har nog fått utstå både det ena och det andra i flera år... Förstår inte varför man köper häst (eller djur öht) om man inte kan ta hand om dem på ett korrekt sätt... *suck*
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 383
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 040
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 218
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 389
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp