Bukefalos 28 år!

Hur gör ni med täckena?

står utan täcke hela dagen och hela natten (har dom utesovandes när det är såhär varmt)
 
Varför täcke????? Våra kusar går utan täcke alltid, förutom vårt äldsta sto (25) som får ett regntäcke på sig när det är riktigt ruskväder (Regn, kraftig blåst eller snöstorm). Tycker precis som någon annan skrev tidigare, det är synd om alla de hästar som går med vintertäcke i +10 grader. Det är hästar inte människor vi har i våra hagar. Låt hästar vara hästar !!! ;)
 
Jag går och byter på hästarna allt eftersom vädret ändrar sig. :)
 
varför täcke?
jo ibland rider man på sin häst och då rider man den svettig ibland.och då är det mycket bättre för hästen att klippa den. En klippt häst behöver täckas men det behöver en oklippt inte nödvändigtvis. LÄS GÄRNA HÄR! och tänk sen själv. jag tycekr det är lika jobbigt att svettas som att frysa, men man säger ju att hästar oftast har det för varmt än tvärtom. Mina hästar har just nu inga täcken vid plusgrader, de är oklippta men har tunn päls för jag har täckat dem hela vintern utom unghästen, han är en riktig boll!Sen har vi en gästhäst som är klippt, hon har täcke inne o ute(kallstall).
 
Även en klippt häst klarar -4 några timmar, särskilt om den har grov foder och lite vindskydd..

Är det inte bättre att de får vara ute MÅNGA timmar MED täcke än NÅGRA utan?

Trots allt har man ju valt att klippa pållen, d v s ta bort det som den skulle hålla sig varm med, och då får man väl vara så vänlig att ersätta det på något sätt...
 
som hästägare så måste man kolla väderleksrapporten och tjejen som startade tråden skrev om att det var kalt på morgonon och varmt på dagen, så när man släpper ut dom på morgonen när det kanske -4 så kan de gå utan täcke eftersom det blir varmt på dagen,, några timmar senare.
 
Fortfarande vintertäckena , det blåser iskalla vindar här på västkusten så speciellt varmt är det inte.
 
Det är inte lätt den här årstiden med täcken, än så länge har vi som sagt kallt här på västkusten så jag har oxå vintertäckena på hela dagen än så länge. Jag hade besök av djurskyddsinspektören häromdagen,fick jättemycket beröm för stallar mm men fick mig en rejäl skopa just för att jag hade täcken på hästarna :confused: Hon tyckte det var bedrövligt. Okej att man har vindskydd och ger mycket hö istället men hur gör man med vatten i hagen på vintern??
 
Allvarligt talat tycker jag att djurskyddsinspektören ska skita i om du täckar dina hästar. VAd vet hon om huruvida de är klippta, hur känsliga de är mm? Hennes uppgift är att se till att de får mat, vatten mockat o inte vansköts. Vad du klär på dem har hon inte med att göra, även om hon såklart måste få säga sin synpunkt. Det ska hon dock i så fall göra i egenskap av privatperson o inte i egenskap av myndighetsföreträdare.
 
som hästägare så måste man kolla väderleksrapporten och tjejen som startade tråden skrev om att det var kalt på morgonon och varmt på dagen, så när man släpper ut dom på morgonen när det kanske -4 så kan de gå utan täcke eftersom det blir varmt på dagen,, några timmar senare.

Ser din poäng men förstår dock ändå till fullo att många inte vill släppa ut sina klippta hästar otäckade i minusgrader. Själv har jag löst det med ett tunnt täcke.
 
menar du med dricksvattnet eller?Då kan man ju ha eluppvärmda koppar...eller menar du skydd för regn?Tycker också det var konstigt att hon anmärkte på att du täckar dom...?
 
ja ett littet tunare täcke kan man ju oxå ha..

Jag tycker föresten inte att djurskyddsinspektören inte ska bry sig om hurvida hästen är täckad el inte,, har sätt hästar med tre täcken på sig i 15 + och soligt väder,, de får och ska gärna lägga sig i..
 
ja ett littet tunare täcke kan man ju oxå ha..

Jag tycker föresten inte att djurskyddsinspektören inte ska bry sig om hurvida hästen är täckad el inte,, har sätt hästar med tre täcken på sig i 15 + och soligt väder,, de får och ska gärna lägga sig i..

Jo, visst finns det extremfall att reagera emot, men ett sådant kan inte en täckad häst när det är runt +- 0 anses vara.

Håller med om att det är beklagligt om någon är så urbota korkad att han eller hon klär på sin häst tre täcken när det är 15 grader varmt... I den värmen borde ingen häst behöva vara täckad, iaf inte för att hålla värmen. Sedan finns det ju dock hästar som är så känsliga mot insekter, sol eller regn att de behöver ett för situationen och väderleken avpassat täcke även sommartid.

Och, visst, om vi ska hålla på och dra upp extremer, så nog tycker jag att en djurskyddsinspektör likväl som att reagera i det fall du beskrev (3 täcken, 15+) borde reagera om han eller hon träffade på en helklippt, otäckad häst när det var - 10 grader o snålblåst ...
 
Ja precis, dricksvattnet? Det är ju många som säger att det funkar bra utan täcke så länge hästen har hö att äta sig varm med. Men jag undrar om alla dom har vatten i hagen oxå, eller hur dom löser det?? Får dom inte kolik om dom står och knaprar hö hela dagen utan vatten?? Jag hade gärna haft elvärmda vattenkar i hagen, men jag hade nog i och för sig ändå haft täcken på. Jag har hört att en kuse behöver lika mkt vatten när det är -15 som när det är +20 för att kroppen ska fungera på rätt sätt med värmehållning mm. Vad tror ni om det??!!
 
Vad det gäller vatten har det nog inte lika mkt inverkan på om hästen håller värmen eller inte som maten har. DÄREMOT är det ju skadligt på andra sätt att låta hästarna gå utan vatten för länge.

Mina har vatten i hagen när det inte fryser ( ung från nu, ställde ut karen i lördags, till december) o de månader de fryser får de iaf väldigt blöt frukost (betfor o lucernpelletsgivan ges på morg o blöts REJÄLT) för att garantera att de fått i sin vätska innan de går ut (går hu inte att tvinga dem att köra näsan i hinken/vattenkoppen precis innan utsläpp) o sedan får de vatten o mat ute alt går in direkt när jag kommer hem på em vid 16-tiden. Då har de varit utan tillgång till vatten i 8 h (hö läggs ut i hagen på morg), och det verkar faktiskt mest vara mitt samvete som lider av de - de är måttligt intresserade av vattnet när det bjuds på e m under den kalla perioden. Så fort det blir varmare märker man dock att de är mer törstiga, men då är det ju inget problem längre, då det ju funkar med vatten i hagen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 645
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 246
Senast: Twirro
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 496
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp