Bukefalos 28 år!

Hur gör ni när det regnar...?

Sv: Hur gör ni när det regnar...?

jag rider även om det spöregnar, tycker man det är jobbigt så förstår jag inte ens varför man har en häst om man inte har tillgång till ridhus förstås.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Läser du tråden så är det många som ej rider när det regnar. Man kan rida utan att prestera . Är ju även en social träning att va ute i regn snö o blåst.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

jag har ridit när det regnar och stormar och hästen bryr sig inte vidare om nåt av det. Det är JAG som bryr mig och inte gillar det.
Hästen går ute varje dag i alla väder =)

Och nej, det har inte blivit mycket ridning den här "vintern" kan jag tala om.... tyvärr...

Dessutom krockade jag mitt släp i höstas och väntar fortfarande på mitt nya (byggs bara efter beställning i tyskland, därför tar det sån tid + ett par veckors försäkringsutredning)... Så har inte kunnat åka till ridhus heller tyvärr...
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

rider i alla väder, har alltid gjort:)
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Här är det skit väder idag. Skulle oxså vilja lägga mig m en bra bok eller gå i ide. Men m hästarna jag har skulle det straffa sig direkt. Är inte kul m släpet. Är ju oxså en trygghet om det skulle hända något.Du va ju ärlig m ditt svar. Ni m hästar som säger att dom ej vill ridas i regn?
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Mina tycker inte om regn men de står ute i hagen ändå, dock har de extra bråttom när de ska in...
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

jag rider även om det spöregnar, tycker man det är jobbigt så förstår jag inte ens varför man har en häst om man inte har tillgång till ridhus förstås.

Jag har häst ALLA dagar i veckan, hela året, sedan många år tillbaka, 5e februari 1995 för att vara exakt... Jag känner inte att jag MÅSTE rida i skitväder. Jag tycker inte om det och hästen står helst med rumpan mot vinden med andra ord kan det bara gå dåligt det passet. Varför ens utsätta sig för det? Finns betydligt bättre dagar att rida...
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Fast när de går i hagen så kan de vända sig som de vill dvs med rumpan mot regnet. När man rider så är det ganska så svårt att alltid rida med rumpan mot regnet.

Visst går det att rida men det blir ingen kvalite på ridningen med en häst som bara går ordentligt åt ett håll. Åt andra hållet så går hästen med näsan vid bringan så att det ser ut som om jag rider med bara graman.

Så när det regnar mycket (dvs inte bara lite duggregn) och jag inte har något ridhus så rider inte jag. Detta är bäst för mig, hästen och för utrustningen.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Hästar vänder rumpan mot dåligt väder. Tycker själv ej om när det är för varmt på sommrarna, rider då morgon el kväll. Är väll jag som är häst uppfostrad av den gammla skolan. O vissa hästar jag har måste ha sin träning för fortsatt sammarbete m människor.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

knapplån

Om jag inte skulle rida när det regnar hade det inte blivit så många ridturer, varken i somras eller de senaste veckorna.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Det beror hur mycket det regnar :smirk: Men oftast så blir det att vi rider, och då på med regnkläder och ländtäcke.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag rider alltid om det inte är dags för pållens vilodag.

Igår var det storm, men kuse behövde komma ut och jogga ändå. Så vi gick i sjuuuukt stark motvind/snö/regn till banan och joggade runt. Det var ett träd som hade rasat över banan, men jag resonerade som så att man ska ha en jävla otur om det rasar ett till träd samma kväll på samma ställe. Men jag kan inte påstå att han gick bra - Å andra sidan var inte det prio. Prio var att bli av med överskottsenergin.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

:) Men jag har ingen tävlingshäst heller som "måste" hållas igång. Han mår inte dåligt på nåt sätt om han står ett par dagar i rad. Blir inte nervig eller stressad eller hittar på hyss...

Han är en hobbyhäst...

Men nu ska han faktiskt ridas igång mer för jag har insett hur tjock han är och nu ska han matchas inför sommarens aktiviteter, bla connemarariks. Vill inte komma med en fet valack dit :D
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag har häst ALLA dagar i veckan, hela året, sedan många år tillbaka, 5e februari 1995 för att vara exakt... Jag känner inte att jag MÅSTE rida i skitväder. Jag tycker inte om det och hästen står helst med rumpan mot vinden med andra ord kan det bara gå dåligt det passet. Varför ens utsätta sig för det? Finns betydligt bättre dagar att rida...

rider du bara pass på banan? man kan ju ge sig ut i skogen även om det regnar. sen är det ju en jättebra övning, tänk om du kommer ut på tävling och det är pissregn, ska du stryka dig då för att hästen inte gillar regn??:confused:
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag har aldrig under mina 35 hästår, varit bortskämd med vare sig ridbana eller ridhus. Så på den tiden jag var hästskötare/medryttare red jag OAVSETT busväder. Det var bara att klä sig och hästen rätt. Då var man alldeles för ridsugen, för att BARA lukta häst... :rofl:

Idag, när jag har egen häst när jag FORTFARANDE INTE är bortskämd med ridbana eller ridhus, KAN jag synda och skippa ridningen om det blåser små*****, regnar eller snöar, så man inte ser handen för sig och om det är snöklampväder, då JAG tycker det är otrevligt när hästen får klampar under hovarna.

Men för det mesta ger jag mig ut, även om det regnar eller snöar. En skrittur har ingen dött av. Det är bara att leta fram lämplig klädsel.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Rider på stubbåkern eller packar in hästarna i transporten och åker till rishuset.

Rider oavsett väder nästan jämt, man får sätta på sig extra kläder och täcka hästen sen är det bara ut.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag rider ändå. Kanske inte om det riktigt vräker ner, men annars är det bara att klä på hästen och sig själv regnkläder och rida som vanligt. Att träna i paddocken (har heller inget ridhus) brukar inte vara nån höjdare dock så vi rider ut i skogen istället. En lugn ridtur i skogen gillar både jag och hästen.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag rider ute i alla väder. Om det regnar och blåser MYCKET så undviker jag ridbanan och rider hellre i skogen där det är lite lä.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Ösregnar det rider jag inte. Både jag och pålle hatar piskande regn :D

Allt annat rider jag i. Inkl hård blåst. En dåligt ridbana rider jag aldrig på. Har ingen heller så jag rider alltid ut. Grusvägar är underbara i regn! "Voltdressyr" rider jag på olika vändplatser o parkeringar utmed grusvägarna, funkar ypperligt på allt från unghästar till dressyrtävlande.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag rider... sådana förhållanden kan det ju vara under tävling och då är det ju bra om hästen funkar...
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 746
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 018
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 977
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp