Bukefalos 28 år!

Hur gör ni när det regnar...?

Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Fast när de går i hagen så kan de vända sig som de vill dvs med rumpan mot regnet. När man rider så är det ganska så svårt att alltid rida med rumpan mot regnet.

Visst går det att rida men det blir ingen kvalite på ridningen med en häst som bara går ordentligt åt ett håll. Åt andra hållet så går hästen med näsan vid bringan så att det ser ut som om jag rider med bara graman.


Verkar som att hästarna också är olika på den fronten! ;) Eller så kanske det är jag som inte bryr mig om hästen går och "ställer" eller dylikt vid uteritter eftersom jag sällan dressyrar då.
Har aldrig upplevt hästarna ogilla regn, däremot kan de bli lite piggare för att de vill hålla värmen. Lätt avhjälpt genom att rida i lite terräng och backar så man får upp värmen!
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Av någon anledning så älskar jag att rida i regn - speciellt ett dressyrpass.
Dock uppskattar inte hästen det lika mycket som mig så det brukar inte bli så mycket ridning när det ösregnar :p

Är det bara småregnigt så brukar jag ta på mig regnbyxor och hästen får ländtäcke och så ger vi oss ut ändå.
Är det spöregn så får hon oftast stå alltså.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Har aldrig upplevt hästarna ogilla regn,

Då ska du se min tjurskalle när det regnar mycket på henne. :devil: :rofl:

För att inte tala om stora vattenpölar i paddocken som hon helst tar stora omvägar runt om hon får.. Trots det så älskar hon vattenhinder. :confused:
Min häst är en konstig sak..
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Det enda positiva med ridturen idag var att komma hem igen till värme och en god fredagsmiddag, Jag bryr mig inte så mkt om regn men blåsten kan var hemsk. Idag blåste det så mkt så jag var rädd för att vi skulle få ett träd på oss.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

dom flesta hästar ogillar ju regn. min ena bryr sig inte ett dugg men det är han tämligen ensam om... :smirk: han red jag i alla väder när han var yngre.

men med andra så är det helt enkelt ingen ide. man får ändå inte gjort nåt vettigt så då är det lika bra att passa på att ge en vilodag. och jag proppar inte i mina hästar så mkt kraftfoder att dom blir galna av att vila en dag eller två, om inte hästen tål att vila bör man se över fodringen för då är det nåt som inte stämmer....
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag rider för det mesta även om det regnar ja.
Om vi inte kör till ridhus då så tömkör jag eller packar på hästen regntäcke och rider barbacka.
Är det så extremhemskt väder ute så går jag bara ut en runda med henne.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag rider i de flesta väder, red nu ikväll i regn och blåst. Hästarna lär sig att man kan arbeta i alla väder även om det inte är bekvämt. Väldigt nyttigt inför bl a hopptävlingar i ösregn under sommarhalvåret... Sen kanske jag inte ger mig ut på en lång skrittrunda, idag tex blev det galoppträning på mjuka fina grusvägar. Ett kort och intensivt pass.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Nu har jag ju visserligen tillgång till ridhus för det mesta, men ibland är det ju upptaget...
Jag skulle inte försöka mig på en vettig dressyrträning ute om det regnar och blåser. Pållan gillar det inte! Det skulle aldrig bli bra. Däremot är det väl perfekt väder för en liten skogstur.
Jag låter sällan vädret hindra mig från att rida. Man torkar ju så småningom:)
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Antingen tar jag på mig regnrocken eller så skiter jag i att rida...
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

rider du bara pass på banan? man kan ju ge sig ut i skogen även om det regnar. sen är det ju en jättebra övning, tänk om du kommer ut på tävling och det är pissregn, ska du stryka dig då för att hästen inte gillar regn??:confused:

Jag tävlar inte.

Jag rider i skogen när solen skiner och det inte regnar.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag rider när det regnar men inte om det regnar massor eller när det regnar och blåser mkt.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Lastar och åker till ridhus eller slänger på sig alla regnkläder jag har och rider ut.

Är dock hoppryttare :D
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Då ska du se min tjurskalle när det regnar mycket på henne. :devil: :rofl:

För att inte tala om stora vattenpölar i paddocken som hon helst tar stora omvägar runt om hon får.. Trots det så älskar hon vattenhinder. :confused:
Min häst är en konstig sak..

Vi har nog stött på lite olika hästar mao :p ländtecke vid regn är inte att tala om, blir alldeles för varmt. Däremot om det snöar rejält så brukar de få ländtäcke (blir ju kallare och lägger sig ovanpå på ett helt annat sätt..).
Vattenpölarna brukar kusarna (som normalt sett har vattenpölsfobi :p) knappt bry sig om när det regnar utan klampar igenom det mesta eftersom det är blött mest överallt. Om det däremot är vattenpölar och INTE regnar, då är det kört! :rofl:
(Hade f ö också en kuse som gärna hoppade över vattenpölarna.. läskigt när man kommer till en 1½ meter lång vattenpöl eller så i lugn skritt med fria tyglar och *woops* så blir det ett jämfotaskutt över!)
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

dom flesta hästar ogillar ju regn. min ena bryr sig inte ett dugg men det är han tämligen ensam om... :smirk: han red jag i alla väder när han var yngre.

Är det verkligen så?
Hur kan jag då ha lyckats hitta så många undantag? :rofl:
Åtminstone de 5-6 hästar jag ridit ut regelbundet på verkar tvärtom ha gillat regnet (eller gillat och gillat, fått bättre framåtbjudning och inte verkat besvärade av det).
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Brrrrr.......nu är vädret för j*****t, rent ut sagt! Hatar det!
Rider inte. Utan passar på så fort det är uppehåll....om det kommer.
Men ska investera i transport, så att det bara är att lasta och åka och rida i ridahus!:banana:
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Försöker rida ändå, det brukar gå bra.
Kan tillägga att min häst fullkomligt hatar regn, han går men huvudet mellan frambenen :crazy:
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Fast här är vädret f***ävligt för att det är halt som tusan! :eek:
Vågade inte ta ut kusen till hagen imorse innan det var sandat så han fick stå inne gnäggandes till runt 11 :crazy:
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

:(Ja, usch. Inte kul det heller
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Du kan ju alltid rida ut!
har du skogsvägar i närheten är det ett tips, då det inte regnar lika mycket inne i en skog. Annars gäller det att ha kläder efter väder (på till dig och hästen) och göra det man tänkt ändå, behöver du t.ex. träna dressyr så gör det samtidigt som du rider ut. Du kan ju öva precis samma övningar ute i skogen som på ridbanan!
Lycka till! :D
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

rider helt som vanligt... blir baar lite jobbigare att rykta av efteråt..
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 459
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp