Bukefalos 28 år!

Hur gör ni när det regnar...?

Hoppiloppan

Trådstartare
Ni som bara har paddock och inte tillgång till ridhus, hur gör ni när det regnar? Stallet där jag är har en upplyst paddock, men underlaget är inte precis superbra, så när det regnar bildas det en massa pölar och sen är det ju inte jättekul att rida dressyr i spöregn heller :crazy: Så hur gör ni? Låter ni hästarna få en vilodag eller rider ni ändå?
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

nu är jag egentligen hoppryttare, med rider också en del dressyr. Jag brukar rida, även om det spöregnar. Vissa dagar låter jag hästen vila om den har gått i några dagar. Men för det mesta tar jag på regnjackan, regnbyxor och ländtäcken på hästen och rider :)
Vad gör du när det regnar, låter du hästen stå då?
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag rider, om det inte spöregnar och blåser.
Vår paddexbana är dränerad och det är ytterst sällan vattnet blir liggande.

Immer
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Om det inte är storm (Som det är idag :eek:) så rider jag. Dock rider jag inte om det absolut SPÖREGNAR eller bara regnar lite men blåser destu mer (Han är jätterädd för vinden) :p
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag rider inte, är numera alldeles för bekväm för det. Dessutom uppskattar inte hästen regn och går med huvet mellan frambenen och rumpan mot vinden, svårt att rida seriöst då... Mössa a´la travare ska inhandlas! Longerar hellre ifall jag inte vill att hon ska stå.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

jag har toppenbra underlag på min bana (paddex) så det är inget problem. men rider inte om det regnar mkt, varken jag eller hästen tycker det är kul..
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag säger som du!

Varken jag eller hästen kan göra ett bra pass i regn då ingen av oss tycker om det så om det regnar mer än lätt regn så skiter jag i att rida, vi samlar på bra pass istället för dåliga pass!
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

jag försöker rida så gott det går. kanske inte om det spöregnar eller blåser mycket. halva min ridbana är med vatten så jag får rida på andra hälften + klafsa lite. :(

han tycker inte heller om regn eller blåst så värst mycke men de är lika bra att vänja honom. och jag tycker inte heller det är så värst kul men när man väl kommit upp o börjar arbeta är det okej. jag brukar inte rida så länge utan bara få honom att slappna av o koppla bort regnet.

sen när man ska ut o tävla har man inget val om det regnar o då är det bäst att vara van och förberedd.:)
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag brukade klä på mig på mig så många regnjackor jag kunde och ett ländtäcke på pållan och sen gav jag mig ut i skogen och tränade lite dressyr på grusvägarna. Tycker att det är roligare att rida i skogen och försöka göra något vettigt - än att harva runt på ridbanan med vatten upp till hakan och tvinga mig själv att göra något vettigt.

Slipper iofs ridbanan nu (har ridhus :)) men brukar ändå rida ut i skogen i regn. Tycker att det är mysigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

jag rider i alla väder sålänge de inte blåser för mycket eller regnar så mycke att man knappt ser ut..då rider jag inte.
rider mest i regn för att jag vill att hästen ska kunna gå att rida i de ifall man hamnar på nåt ställe utan ridhus nångång..
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

rider :) På med bucas ridtäcke med hals sen bara att rida iväg.. min förra häst tyckte bara de var extra kul att gå i vatten :)
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag rider inte om det spöregnar, det ska krävas mycket för det.

Man får ju inte ut något heller av det? Och hoppar jag upp på hästen med dåligt humör, hur kul tror ni det blir för honom då?
Nej nej... Vi sparar oss till bättre väder!
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Red i halvt spöregn igår... :( Gick dåligt kan jag tillägga. Jag var irriterad och blöt (ej regnkläder) och hästen ofokuserad.
Men vårt underlag är ändå toppen! (Nästan) Inga pölar! :)

Har man kläder är det ok att rida ett kortare pass. Men igår red jag i jeans och täckjacka medan hästen fick på sig ett regn-ridtäcke... :D Orättvist!
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Jag har varken ridbana eller ridhus. Men om det inte öser ner så rider jag i skogen ändå. Igår var det uppehåll när vi gav oss iväg. Efter ett tag började det hagla. Det var inte så mysigt.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

På med klädet efter väder och ländtäcke på på min kille och sen ut på ridbanan eller i skogen. Lite regn skadár ingen, varken mig eller hästen :) däremot blåst brukar jag undvika, i största möjliga mån..han letar väldigt mycket spöken annars o vid blåst blir det ännu värre :crazy:
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Känner att man med åldern blir ganska bekväm av sig. Struntar i att rida när det regnar om jag inte är väldigt ridsugen. Blir själv sur och grinig när allt och man själv blir blöt och hur kul och trevlig är man med sin häst då. Har inget tvång att hålla igång mina pållar ändå så om dom får ta det lugnt en vecka spelar ingen roll för dom.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Rider ialla väder. Har lång rengn kappa el regnställ. Måste bara fråga alla som har hästar som ej tycker om regn., står dom inne regniga dagar? O det kan ju inte ha blivit många ridturer med detta väder som har varit.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Såklart att jag rider när det regnar, jag och pollen har iof aldrig haft ridhus nära så vi är härdade :angel:
Bara på med ordentliga kläder och ländtäcke så går det bra,
är det dock storm eller rejält spöregn så kanske jag låter honom stå om jag ridit flera dagar innan.
Tycker att det är rätt viktigt att kunna prestera fast det regnar och/eller blåser,
man vet ju aldrig vad det blir för väder på en tävlingsdag.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

Hmm, är det något särskilt med att det regnar menar du?
Nuförtiden rider jag ju inte ut lika mycket tack vare lyxen med ridhus, men tidigare så har jag heller aldrig haft tillgång till ridbana med vettigt underlag vid regn (knappt ens att grusvägarna pallar med våren t ex med allt smältvatten!)

Har brukat försöka tajma in att börja rida i ett uppehåll eller när det bara duggregnar. Börjar det regna mer under turen så är det inte hela världen, man blir varm av att röra på sig! ;)
Har oftast vattentät (nåja, om det regnar ordentligt är de inte vattentäta..) jacka men inte mycket mer. Kan vara lite jobbigt bara när det öser på rejält eftersom de ofta välinfettade släta lädertyglarna kan bli rätt hala! :p

Gillar också att jogga själv när det regnar. Känns som att det är mer syre i luften eller något i den stilen.
Blåst tycker jag är värre, åtminstone om det är rejält. Eftersom hästarna oftast blir tittigare. Kan såklart avhjälpas genom huva, men jag är lite för lat för extraattiraljer.
 
Sv: Hur gör ni när det regnar...?

När regnet öser ner så rider jag ut.
Jag har bra regnkläder och ett riktigt ländtäcke så vi håller oss relativt torra :D

"Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 752
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 067
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp