Bukefalos 28 år!

Hur gör vi med grannkatten?

N

Norberg90

Vi fick för ca 1 år sen en ny granne. Hon hade två katter. Hon berättade att den ena var omplacerad för att den var elak mot andra katter.
OCH SÅ SANT.
Efter några månader spöade han våran ena kastrerade honkatt (han är oxå kastrerad) Hon blev så illa skadad att vi fick åka till veterinär där de fick söva ner henne,raka,tvätta och sy. Priset för det ca 3000 kr.
Ägaren till den katten lovade att hålla honom inne på dagarna. Funkade ett tag, sen släppte hon ut honom på dagarna oxå.

Nu i flera veckor har han gått runt på vårant tomt och skrikit, verkligen letat efter våra katter. Vi har sett ett antal gånger att han flygit på ena honan. Gäller inte samma hona som ovan.
Den sista resulterade i ordentliga skador. Så in till Strömsholm med henne. Där blev hon inlagd. Nersövd, tvättat rent,drenerat. Ett sår på halsen, ett på ena bakbenet. Och två på andra bakbenet. Så nu har hon tratt och måste vara inne. Äter medicin oxå.
Priset för detta: 4075 kr.

Så nu har vi betalat över 7000 kr pga hennes katt..



Ingen av våra honor bråkar med honom utan de springer och han får tag på de. :(

Vad kan man göra?!
Funkar inte att skrämma honom med vatten eller så.
Han verkar ju helt sjuk som går och skriker....

Snälla hjälp mig med tips !!
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

1. Hon vet om att katten är elak och då är då skall hon hålla den borta från era.
2. Jag hoppas att hon betalar för räkningarna. En olycka kan lätt hända men detta är inte olyckor.

Stå på er!
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Tack för ditt snabba svar.
1. Ja, men hon bryr sig inte. Så vad kan man göra?
2. Vi har tänkt att ge henne iallafall den här räkningen. Men hon kan ju vägra betala.

Detta hände sent i förrgårkväll.
Idag ser vi hennes katt på våran gård igen.. Snacka om att hon inte bryr sig överhuvudtaget..
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Räkningen (båda tycker jag) kan du ju fakturera på henne, betalar hon er inte är det hennes problem om hon hamnar hos kronofogden!

Har ni en tydlig tomtgräns? Om ni har detta så hade jag gått in till personen i fråga och rakryggat berättat att hennes katt :devil: ska hålla sig borta från er tomt, annars ser du till att få den avlivad pga av att den är en fara.

Testa att spola vatten på katten med slang? Rejäl stråle så att han märker att någon gör det med flit!
(Men ej så att han skadas, djurmänniska som man är)
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Fattar inte ägaren att hon inte får ha sin katt springandes vind för våg och göra skada på andras djur, fånga in den och lämna den som vildkatt på ett pensionat eller liknande, där hon måste betala för att få ut den?

Annars, säg till henne att om katten dyker upp på er gård igen så kommer ni hyra in en jägare som skjuter den? Sen om ni gör det eller inte är ju upp till er... :p.

Lagen om tillsyn av djur gäller ju även för katter, de får inte bara springa vind för våg de heller.




(ser nu att mitt svar nästan ordagrant står ovan, var inte uppmärksam/snabb nog när jag postade ;) )
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Jag skulle gå dit igen å lämna räkningen å säga ett å annat! Det är ägarens ansvar att hålla reda på sina djur. Jag skulle nog anmäla detta så hon får en tankeställare. Inte meningen att man ska vara rädd för att sina djur ska mista livet pga en annan.
Hoppas det ordnar sig. Hoppas kissen mår bättre snart.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Jag skulle tro att en räkning på 7000 får henne att tänka över situationen både en och två gånger. Frågan är ju om ni verkligen är tvärsäkra på att det är hennes katt som är skyldig, om hon hävdar motsatsen menar jag.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Räkningen (båda tycker jag) kan du ju fakturera på henne, betalar hon er inte är det hennes problem om hon hamnar hos kronofogden!

Har ni en tydlig tomtgräns? Om ni har detta så hade jag gått in till personen i fråga och rakryggat berättat att hennes katt :devil: ska hålla sig borta från er tomt, annars ser du till att få den avlivad pga av att den är en fara.

Testa att spola vatten på katten med slang? Rejäl stråle så att han märker att någon gör det med flit!
(Men ej så att han skadas, djurmänniska som man är)

Förra räkningen finns ju inte kvar, bara kvitto på att vi betalat.

Ja,tomtgränsen skulle jag kalla tydlig även om det inte är stängslat. Vi berättade för henne igår att hennes katt skadat en av våra katter igen och att hon borde avliva den. Då började hon gråta. Och idag släpper hon ut honom igen...

Vi har sprutat vatten på den ordentligt. Jag har t.om hällt vatten över den. Den bryr sig inte ...
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Fattar inte ägaren att hon inte får ha sin katt springandes vind för våg och göra skada på andras djur, fånga in den och lämna den som vildkatt på ett pensionat eller liknande, där hon måste betala för att få ut den?

Annars, säg till henne att om katten dyker upp på er gård igen så kommer ni hyra in en jägare som skjuter den? Sen om ni gör det eller inte är ju upp till er... :p.

Vi fångade honom idag och stängde in på vårat utedass. Ställde dit en skål med vatten. Skrev en lapp och satt på hennes dörr "Din katt finns i vårat utedass" Sen när hon kom hem så gick hon bara förbi mig, in på utedasset, hämtade sin katt, Hon sa inte ett ljud..

Vi får väl inte skjuta den?!
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Jag skulle tro att en räkning på 7000 får henne att tänka över situationen både en och två gånger. Frågan är ju om ni verkligen är tvärsäkra på att det är hennes katt som är skyldig, om hon hävdar motsatsen menar jag.

Vi är absolut säkra på att det är han. Första gången sprang vi fram när våran katt skrek, och då sprang hennes katt iväg.
Nu i förrgår så var vi bara några meter ifrån. Så jag rusade fram i full fart och då drog de.. Sen efter en timme hittade vi våran katt blodig :(
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Ge henne räkningen, kräv att hon betalar den och ersätter er för den första räkningen som redan är betald med.
Säg att om ni ser katten på eran tomt igen så avlivas den, nu är det nog, och räkningen ställs på henne med. Nu får varken hon eller katten fler chanser.
Och när ni ser katten igen eftersom hon inte kommer kunna hålla den instängd, avliva kattstackaren. Låt henne betala.
För uppför sig katten sådär så kan den inte må bra.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Har den inget halsband, öronmärkning eller chip och inte är registrerad någonstans så finns det inget som bevisar att det är hennes katt. Bara och göra vad ni vill med.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Ge henne räkningen, kräv att hon betalar den och ersätter er för den första räkningen som redan är betald med.
Säg att om ni ser katten på eran tomt igen så avlivas den, nu är det nog, och räkningen ställs på henne med. Nu får varken hon eller katten fler chanser.
Och när ni ser katten igen eftersom hon inte kommer kunna hålla den instängd, avliva kattstackaren. Låt henne betala.
För uppför sig katten sådär så kan den inte må bra.



Okej, ska hålla koll om jag ser honom ute nå mer. Förhoppningsvis släpper hon inte ut honom nå mer nu när hon fick hämta den på vårat dass idag :P
Kan någon hitta någon lagtext på vad som gäller?
Och om hon vägrar betala?
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Jag skulle betala själva räkningen, sen ställa en faktura till henne på beloppen (båda räkningarna). Så räkningen ställs på henne från dig. Ge henne ett senaste betalningsdatum och där det står vad som händer om hon inte betalar i tid, ränta o.s.v. Betalar hon inte, dra räkningen vidare. Så slipper du problemet att hon inte betalar veterinärräkningen så du får påminnelse.
Hittade tyvärr ingen lagtext om katt, står bara om hundar. Katter är undantagen regeln om tillsyn vad jag kunde se.
Och vad ska hon göra om du avlivar den? Dina katter ska ju inte behöva dö på kuppen för att hon vägrar avliva sin katt som inte mår bra. Ska dina katter må dåligt för att hennes gör det?
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Jag skulle betala själva räkningen, sen ställa en faktura till henne på beloppen (båda räkningarna). Så räkningen ställs på henne från dig. Ge henne ett senaste betalningsdatum och där det står vad som händer om hon inte betalar i tid, ränta o.s.v. Betalar hon inte, dra räkningen vidare. Så slipper du problemet att hon inte betalar veterinärräkningen så du får påminnelse.
Hittade tyvärr ingen lagtext om katt, står bara om hundar. Katter är undantagen regeln om tillsyn vad jag kunde se.
Och vad ska hon göra om du avlivar den? Dina katter ska ju inte behöva dö på kuppen för att hon vägrar avliva sin katt som inte mår bra. Ska dina katter må dåligt för att hennes gör det?

Okej, det låter ju som en bra idé att fixa så att hon får betala. Vad menar du med dra räkningen vidare?
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Betalar hon inte så drar du in den via kronofogden. Dock kostar det väl runt 600:- har jag för mig, och det läggs på hennes belopp att betala.

Från: http://www.kronofogden.se/vanligafr...forelaggande.4.39f16f103821c58f680005517.html

Det är någon som är skyldig mig pengar. Hur gör jag?

För att kunna hjälpa dig måste det finnas ett beslut på att skulden är riktig. Skulden kan fastställas bland annat via ett betalningsföreläggande hos oss eller via domstol.
Om du redan har en fastställd skuld kan du läsa mer här

För att du ska kunna ansöka om ett betalningsföreläggande ska förfallodagen för skulden ha passerat och skulden ska avse pengar. Du ska också kunna förklara vad skulden avser för något.

Vad händer när du lämnat in din ansökan?

Vi skickar ett brev (ett föreläggande) om skulden till den du vill få betalt av. I brevet finns ett kvitto som den du ställer ditt krav mot ska skriva på och skicka tillbaka till oss. Det är ett bevis på att brevet har kommit fram.

Den som får brevet kan agera på olika sätt:


•Betala till dig. Blir hela skulden betald måste du snabbt och skriftligen ta tillbaka din ansökan. Om en del av skulden blir betald måste du även meddela oss det.
•Skriva till oss och invända mot (bestrida) skulden. Vi informerar dig om det och du får bestämma om du vill att din ansökan i fortsättningen ska handläggas av domstol.
•Acceptera kravet. Då fastställer Kronofogden att skulden är riktig genom ett så kallat utslag.

Kronofogden kan hjälpa dig att driva in skulden

När det blir ett utslag kan vi driva in skulden. Det kallas verkställighet. Vill du inte ha verkställighet är det viktigt att du anger det. Du kan även ansöka om verkställighet senare.
Tänk på att det kostar att ansöka om betalningsföreläggande och verkställighet. Här kan du läsa mer om Kronofogdens olika avgifter.



Frågor och svar -
Betalningsföreläggande och handräckning
Hur formulerar jag anspråket?

Anspråket eller grunden för yrkandet ska alltid anges så tydligt att svaranden kan förstå vad som åsyftas. Exempel: Hyra av personbilen XXX001 för fjärde kvartalet 2008 enligt hyresavtal av den 1 april 2008.

Hur gör jag för att ansöka om betalningsföreläggande eller handräckning?

Det finns särskilda blanketter, en för ansökan om enbart betalningsföreläggande, och en för ansökan om vanlig handräckning med eller utan betalningsföreläggande. Var noga med att fylla i personuppgifterna för parterna, (namn, person- eller organisationsnummer, adress, eventuell alternativadress, eventuell arbetsplats). Se vidare anvisningar på blanketterna.

Vad innebär ränta enligt 6 § räntelagen?

Detta är den dröjsmålsränta som du har rätt att begära utan att behöva ange skälen för ränteyrkandet. Dröjsmålsränta är en extra ränta som börjar löpa på en skuld om betalning inte sker i tid. Ränta utgår med referensränta med tillägg av åtta procentenheter.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Tack så jätte mycket för den informationen! Superbra !!
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 836
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 348
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Elisha
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp