Bukefalos 28 år!

Hur gör vi med grannkatten?

Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Knappis

Jag har följt den här tråden sen den startade nu, och vilket jäkla kackel det är. :D Läs igenom den, de flesta av inläggen är inte konstruktiva på något sätt, det liknar mycket mer en kamp för att vinna över någon på ens egen sida... Det är inte svart och vitt, det är inte bara den ena eller den andres ansvar.

Och de få som gett konstruktiva råd har nästan gått omärkta förbi.

TS- Om jag var du skulle jag börja precis som du gjort nu. Jag skulle upplyst grannen, och sen hållt min katt inne tills man kommit överens om något som faktiskt funkar med grannen. Sen skulle jag faktiskt fakturerat henne veterinärvården, mycket för att påpeka att det är blodigt allvar (hehe :D) och för att det är en vansinnig summa att betala för att någon släppt ut en katt som de vet är aggressiv mot andra katter. Det är en sak att katten blir skadad av nåt vilt djur, men en katt som är omplacerad för att den har stora problem med att komma överens med andra katter? Nej, fy sjutton säger jag.

Sen vet jag inte riktigt vad man -kan- göra, men jag skulle i alla fall kolla upp om man kan anmäla detta till djurskyddet eller något. För hjälp utifrån måste ni ju få, ni kan inte hålla era katter inne i tid och otid och grannen verkar ju inte bry sig märkvärdigt mycket över skadan som hennes katt gör...

Jag vet inte om man får göra det, men det är inte så att man kan ta katten till veterinär och kolla om den faktiskt mår dåligt/är sjuk på något sätt och därför beteer sig såhär? Nån som vet? För det vore ju det bästa, då kanske ni får underlag för att ta bort katten också.

Ditt svar gillade jag riktigt mycket. Du förklarar på ett mycket bra sätt. Jag vet inte hur vi skulle kunna fakturera till henne. Hon kan ju vägra betala?
Som jag skrivit så kommer vi självklart hålla katten inne tills vi har en lösning på detta.
Jag tror inte man kan ta andras katter till veterinären utan ägarens tillåtelse. Antagligen är han bara "dum" i huvet..
Men han mår ju inte psykiskt bra. Jag skulle inte må psykiskt bra om jag hela tiden hade i tanken att jag ska mörda alla människor jag ser. ;)
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Du har helt gett upp om djurskyddet i Sverige va...? Ingen idé att ens kontakta länsstyrelsen, lyssnar inte grannen på dina klagomål så knäpper du djuret?

..


Tror du alltså på fullaste allvar att länsstyrelsen skulle göra nåt bara baserat på TS berättelse även om den är ackompanjerad av veträkningar? När det finns människor som har vanvårdat sina djur så in i och ändå får fortsätta ha kvar dem etc? Jag tror de har tillräckligt med vanvårdsfall o andra olägenheter (tex hundar som ju kan vara hot mot människor o tamdjur) så att de faktiskt med en gång skulle göra nåt konstruktivt i detta fall.. jag tror faktiskt inte en sekund på det men blir hemskt gärna motbevisad.

/Lenis, som suttit med på ett gäng rättegångar med människor som VERKLIGEN har betett sig konstigt när det gäller djur o förstått att det är skitsvårt att få nåt vettigt gjort
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Jag hade inte haft ihjäl katten men hade stängt in den/tagit hand om den på nåt sätt varje gång den var på min tomt dagtid. Om den går ut utan halsband o märkning hade jag nog lämnat den som hittekatt på lokal vetstation/polis/whatever. Iaf om den jagat mina djur sådär som du skriver att den gör.

(Vi hade en grannhund som sprang till vår tomt jämt o ständigt o ägarna vägrade tom öppna när jag kom o ringde på med hunden under armen, fick det rådet då. Dock hann hunden bli påkörd innan jag hann.. :( )
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Ja, i inlägg 106 gör du faktiskt det när du skriver "Så man har inte rätt att släppa ut en idiotkatt som allvarligt trakasserar närområdets katter o skadar dem med dyra veterinärräkningar som följd.Den katten ska ägaren hålla inne, i koppel, eller i hägn."

Enligt praxis som bl.a. tar avstamp i just avsaknaden av strikt ansvar för kattägare så har man visst rätt att släppa ut katten. Man har liksom inget ansvar att hålla den inne.

Nej, ge dig, jag har fortfarande inte skrivit att de som har katt har strikt ansvar, jag har hela tiden skrivit om upprepade händelser där katter blir svårt skadade, man vet vem som skadar, o där man sagt till.

Då är ägaren skyldig att ersätta, inte som vid hund o strikt ansvar-direkt.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Jag vet inte hur vi skulle kunna fakturera till henne. Hon kan ju vägra betala?

Du kommer inte kunna fakturera henne för den första gången, men för den andra, under förutsättning att du har bevis, och det tror jag inte du har så enligt mig och vad jag förstått är det kört för din del att få tillbaka pengarna.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Tror du alltså på fullaste allvar att länsstyrelsen skulle göra nåt bara baserat på TS berättelse även om den är ackompanjerad av veträkningar?

Nej, vad ska de göra?, de som redan går på knäna o inte hinner med annat än anmälningar o knappt det.
Och om de skulle åka ut så krävs det säkert att de ser hur katten uppför sig och hur den gör-omöjligt skulle jag vilja säga, för inte kan man döma en katt utan att se skadan den gör?
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Jag kan höra med min pappa, han har faktiskt blivit fakturerad för en sak som inte stämde, så jag ska fråga honom senare idag hur det gick med det.

Nej, bevis har du ju inte så hon kan ju vägra betala men för mig skulle det viktigaste vara att påpeka för henne hur jäkla allvarlig sitautionen är, eftersom hon inte verkar ha insett/inte vill inse det.

EDIT: Har jag helt missuppfattat det här, men var inte katten en omplaceringskatt? Kommer den från nåt katthem? I såna fall kan det vara värt att kontakta katthemmet!
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Tror du alltså på fullaste allvar att länsstyrelsen skulle göra nåt bara baserat på TS berättelse även om den är ackompanjerad av veträkningar?

Jag tror på fullaste allvar att det är den rätta vägen att gå ja och något man i alla fall bör försöka innan man laddar bössan....

Jag tror inte på att ta lagen i egna händer.

Har haft kontakt med länsstyrelsen och fått effekt direkt, bra hjälp och även goda råd. Tycker det är riktigt trist att folk har gett upp om dem.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Nej, ge dig, jag har fortfarande inte skrivit att de som har katt har strikt ansvar, jag har hela tiden skrivit om upprepade händelser där katter blir svårt skadade, man vet vem som skadar, o där man sagt till.

Då är ägaren skyldig att ersätta, inte som vid hund o strikt ansvar-direkt.

Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du och jag debatterar om? Du har i ett flertal inlägg skrivit att det man kan kräva att ägaren håller sin katt inne/kopplad etc. om den orsakar skada och jag ville bara poängtera att om man drar det till rätta så är det dessvärre inte så det ser ut.

Ersättningsplikt har jag inte ifrågasatt med mer än att man måste ha bevis för att kräva ersättning.

Jag lägger ner den här tråden nu eftersom jag inte förstår vad en del fortsätter att debattera om.

Jag önskar TS lycka till och hoppas att det löser sig med katterna! och btw. du kan testa att fakturera din granne för att kanske lyckas "skrämma" grannen till vett. Det kanske räcker bara med det för att få henne att hålla sin del av överrenskommelsen. Jag tror dessvärre att du får svårt att driva fakturan vidare om hon skulle vägra betala då det inte finns några bevis på att det är hennes katt som orsakat skadorna.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Du kommer inte kunna fakturera henne för den första gången, men för den andra, under förutsättning att du har bevis, och det tror jag inte du har så enligt mig och vad jag förstått är det kört för din del att få tillbaka pengarna.

Nej, har inge bevis nej. Men vi kommer att ge henne räkningen. Och vill hon inte betala, så är det hennes problem.. Fortsätter hennes hundar att rymma och bita våran hund, eller skrämma våra hästar, ja då anmäler vi henne för det..
Vi är så otroligt less på det här..
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Nej, vad ska de göra?, de som redan går på knäna o inte hinner med annat än anmälningar o knappt det.
Och om de skulle åka ut så krävs det säkert att de ser hur katten uppför sig och hur den gör-omöjligt skulle jag vilja säga, för inte kan man döma en katt utan att se skadan den gör?

Nej och man kan heller inte släppa ihop våran katt med hennes för att bevisa att han är agressiv.. Så detta är svårt..
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Min erfarenhet av Länsstyrelsens reaktioner på en anmälan är att de tar det på största allvar om man lägger fram sitt ärende på ett seriöst och genomtänkt vis!
Ringer man och "gnäller" på att grannen har en "mördarkatt" och kräver att de skall belägga katten med "utegångsförbud" eller liknande kommer man säkert att hamna längst ner i "att-göra"-högen!

Har varit med vid ett antal omhändertaganden och det har inte varit några "djuren badade i sin egen avföring"-ärenden alla gånger, även om det förekommit!
Många ärenden är just bristande tillsyn, felaktiga utrymmen, över-/under-vikt på djur osv.

Dessutom så kanske det räcker att TS granne får ett besök eller ett samtal från berörd myndighet för att h*n skall inse allvaret i problematiken?!

Det kostar ju inte mer än ett telefonsamtal och lite sammanställning av information så TS kan ge en bra redogörelse för vad som hänt!

/Swat
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Vill bara meddela för er som e intresserade att grannen tog sitt förnuft tillfånga och tog bort katten !
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Vill bara meddela för er som är intresserade att grannen tog sitt förnuft tillfånga och tog bort katten!
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Ja, det är förståss trist att ta bort en katt. Men samtidigt skulle han inte mått bra av att bli instängd heller.
När grannen berättade sa hon "Han som var så snäll" Och ja, mot människor var han snäll, men mot katter var han ett monster.
Men nu är detta ett avslutat kapitel.
Såren på våran skadade katt är nu läkta och hon får vara ute. Nu behöver vi inte längre vara oroliga.

Tack allehopa för alla tips,allt stöd osv!
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 808
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 279
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: Elisha
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
571
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp