Bukefalos 28 år!

Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

M

moontje

Har en hermelin hane på 2,5 år.
Han sitter i buren hela dagen (förrutom ibland då han får sitta på soffan framför tv:n eller skutta runt i rummet på kvällen)
För övrigt sitter han bara i ett hörn hela dagen, och fy vad jag skulle känna mig deprimerad om det skulle vara jag. Har länge försökt fundera ut något så han kan känna sig gladare och ha något att göra, men jag vet verkligen ingenting..
Jag tror det bästa för honom skulle vara att ha en STOR utebur på 10 x 10 eller något, men sen är han ju innekanin..
Vad gör ni för att göra era kaniner lycklig? Så dom inte behöver sitta i buren hela dagen.. ?
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Har ni ingen möjlighet att "kaninsäkra" hemmet och låta honom springa fritt hela tiden och inte bara på kvällarna? Tejpa upp sladdar så han inte når dom, ta bort sånt ni inte vill att han ska bita på, etc. Så löste jag det med mina marsvin så nu springer dom bäst dom vill.
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Funderade på det, men har 4 syskon och mina föräldrar som är allergisk mot kaniner, kan alltså endast ha honom på soffan när ingen annan är hemma och när han är lös på kvällen är det bara i mitt rum.. :crazy:
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

:angel: Och då handlar ju tråden om att kaninen ska bli lycklig xD
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Jag har mina lösa jämt inomhus och de har kaninkompisar. De är superglada hela högen.

Kaniner är rätt nyfikna djur och samtidigt som de vill ha en trygg plats verkar de tycka om att utforska nya saker. Jag tycker inte alls om att stänga in kaniner i burar, de är de verkligen inte gjorda för. De bara sitter där, putsar sig, äter lite grann och ser ledsna ut. En skitstor utebur som du föreslog själv kan nog däremot vara ett bra alternativ, det händer grejor ute och kaninen känner sig inte så instäng på ett så stort område. Innekanin är han nu, men frammåt sommaren kan du ju börja vänja honom vid utelivet :).

Annars kan du ju gå ut och gå med honom, mina hänger med på promenaderna med hunden ibland. Låta honom springa i trädgården (tycker de är jätteroligt) ha med honom på så mycket som möjligt och låt honom vara lös så mycket du kan helt enkelt. Aktivera hjärncellerna på honom så han slipper ha tråkigt bara :)
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Har du pinnar i buren åt honom? vår kanin älskade att gnaga och buffa på pinnar. Att göra nån hinderbana är kanske enklare med en hamster..;) Skaffa en kanin till så den får sällskap?
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Håller med, fast vi har istället ett marsvin som springer lös. Nu ska ju inte marsvin vara ensamma, men det tänkte min syrra inte på då hon köpte honom. Sen orkade hon inte med honom mer och så tog jag honom ist. Han har fått ett helt nytt liv. Nu är han social, älskar våra tre katter. Sitter och tuggar på sin gurkbit medan katterna käkar kissemat.:love: Han pratar jämt!
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

:angel: Och då handlar ju tråden om att kaninen ska bli lycklig xD


Mer att de är svåra att styra lösa utan sele inom hus men sätter man en bana så hoppar de själva.. Annars få du sätta sele på den. Det är också en teknik att styra de med sele...

Men lär du den att gå med sele kan du hoppa ute och det finns föreningar att hoppa och tävla i.. Det är väldigt stort i Vserige med kanin hoppning. Det är många ungdommar och vuxna som hoppar med sina kaniner. Även barn, men mest ungdommar i 14-22 år..

Även en av våra dommare på utsällning hon är runt 45, hon hoppar med sina kaniner. Även en herre på runt 50 som hoppar sina stora kaniner..

Det finns elit, höjdhopp, krokig bana, rak bana mm mm.

Finns mycket hopp träffar i landet lite över allt. där folk träffas och tränar ihop mm...

Lycka till!
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Till alla:

Funderade på att ha honom som utekanin men det är så tråkigt på vintern då.. dessutom frös min kompis hermelin ihjäl denna vintern :(
På sommaren brukar han sitta i en större bur ute, 2 x 3 ungefär, men skulle gärna vilja ha ännu större (10 x 10).

Detta med en kaninkompis, tror ni att det kommer funka? Han är ju en hane.. och har hört att 2 hanar inte kan vara tillsammans ? :confused:

Skulle gärna vilja gå promenader med honom, problemet är att han är för små för en sele :cool: Asså han har en som passar honom men eftersom han har så korta ben så fastnar han med benen i ''tråden'' som sitter runt halsen :crazy:

Pinnar kan ja ge honom, aldrig testat :p
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Detta med en kaninkompis, tror ni att det kommer funka? Han är ju en hane.. och har hört att 2 hanar inte kan vara tillsammans ? :confused:

Kastrera honom och låt honom gå med en hona? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Min hermelinkille har en kattungesele :) Men det låter ju inte som om den passar om han får in tassen innanför selen? Eller är det så att han bråkar med den, och trasslar in sig?

Kan han inte gå lös inne på ditt rum då? Du får förstås kaninsäkra rummet ordentligt och lära honom gå på toan, men det är det värt -jag lovar dig. Du kommer få ut mycket mer av kaninen och kaninen kommer bli gladare.

Om han är kastrerad så borde han kunna gå tillsammans med en hona, eller en annan kastrerad hane. Fungerar inte alltid, men en kaninvän är guld värt för en kanin så det är absolut värt ett försökt.
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Ja, det kan vara en bra ide, att ha honom i mitt rum på heltid, fast isåfall endast när jag är hemma (inne när jag är i skolan isåfall)
Men äter han inte upp allt som finns då? t.ex mitt täcke och kudde ? (han brukar alltid hoppa upp i sängen) :p
:kablar och sånt har jag inte på golvet, men en massa trä grejer, ett stort frigolitkudde och min säng såklart..

Kaninkompis blev precis nämnt i en annan tråd att det kanske var smartast att låta en kanin gå ensam om det är en hane..
Hmm.. får verkligen fundera på detta med en kompis xD
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Man får ju hålla lite koll på de när de skuttar lösa, framförallt till en början. Min kanin jag hade inne lärde sig att han inte fick vara i sängen, dock i soffan.

Mina kaniner nu bor på balkongen, är lösa där en stund dagligen, får en del grenar, bollar osv att leka med i buren (samt givetvis sitthylla), och jag försöker även ändra miljön lite på resten av balkongen ibland så de får extra stimulans där.
Hopptävlar med de också.
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Till alla:

Funderade på att ha honom som utekanin men det är så tråkigt på vintern då.. dessutom frös min kompis hermelin ihjäl denna vintern :(
På sommaren brukar han sitta i en större bur ute, 2 x 3 ungefär, men skulle gärna vilja ha ännu större (10 x 10).

Detta med en kaninkompis, tror ni att det kommer funka? Han är ju en hane.. och har hört att 2 hanar inte kan vara tillsammans ? :confused:

Skulle gärna vilja gå promenader med honom, problemet är att han är för små för en sele :cool: Asså han har en som passar honom men eftersom han har så korta ben så fastnar han med benen i ''tråden'' som sitter runt halsen :crazy:

Pinnar kan ja ge honom, aldrig testat :p

Mina 130 kaniner sitter ute och fryser inte ihjäl så det kan nog avrit något annat den dog av..

ALDRIG 2 hanar i hop och det hjälper inte alltid att kasterera hanarna och det kostar ca 700 kr st ungefär.
Även om det ser ut som det funkar är 99% att den ena är väldigt ner tryckt och mår inte alls bra, eller så helt plötsligt kastererar den ena kaninen den andra och då får man avliva den.
Eller den kan till och med bita ihjäl den andra.
Så ALDRIG 2 hanar i hop..

Det är bättre den är själv eller kasterera den och skaffar en hona, men det är inte helt säkert att det funkar ändå..

fastnar benen i selen så spänn den lite mer. Man ska bara få plats två fingrar mellan selen och kroppen på djuret, selen ska inte hänga så löst så de kan fastna i den.
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

(har ej läst hela tråden, svarar på vad som kan göra en kanin lycklig)

När jag köpte min Diff så fick han vara i buren när vi inte var hemma. Innekanin alltså.

Men så fort vi kom hem så släpptes han ut och han fick vara med oss överallt i lägenheten (vilket han opckså var).
Han följde efter oss, lade sig vid fötterna när man stod och diskade, satt med mig vid datorn när jag pluggade osv.

Var jag inne i vardagsrummet och ropade på honom kom han farande från köket i ett jäkla fart. Ofta spratt han till och gjorde krumsprång i luften när han rejsade till mig. Jag uppfattade honom som MKT lycklig, även fast han inte hade en kaninkompis. Men, vi umgicks väldigt mycket med honom, satt och gosade varje dag i långa stunder.

Har man inte tillräckligt med tid till sin kanin, så tror jag kaninen blir lyckligare om den får en kompis den trivs med.
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Tack :)

Testade idag att ha min utanför buren på nedervåningen (trots allergi), varnade alla i familjen (6 st) och inom 2 minuter trampade mamma nästan på honom då han sitter kvar mitt i vägen och aktar sig inte..
Sen är mamma väldigt rädd att han börjar gnaga på allt, t.ex tv kabler vilket kan bli farligt.. :crazy:
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 245
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 666
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 908
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 352
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp