Bukefalos 28 år!

Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Jo, det finns risk att han gnager på lite vad som helst. Min hona har slaktat lakan, täcken, hyllor, madrasser... ja gud vet allt. Jag skulle ändå aldrig låsa in henne, hon skulle bli helt knäck och framförallt arg. De andra två gnager inte alls på grejorna, så det beror väl på vilken typ din kanin är.

Kablar MÅSTE tas bort, eller "kaninsäkras" om han ska vistas i rummet!!! :eek: Annars kan han få sig en elchock så att han dör.

Okastrerade hannar bör vara ensamma ja, så antingen kastrerar man sin hanne och låter den gå med en annan kastrerad kanin eller så gör man det inte och då måste den vara ensam. Jag hade åtta stycken kaniner ett tag, varav tre stycken var kastrerade hannar, de gick tillsammans allihopa dagligen i en rasthage men bodde tillsammans med en, respektive två tjejjor :). Gick hur bra som helst, och de var mycket förtjusta i varandra.

Vad som gör en kanin lycklig är väl egentligen att den får en chans till ett så "naturligt" liv som möjligt, där alla djurets behov är tillfredsställda, så är det ju med alla djur.
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Tack :)

Testade idag att ha min utanför buren på nedervåningen (trots allergi), varnade alla i familjen (6 st) och inom 2 minuter trampade mamma nästan på honom då han sitter kvar mitt i vägen och aktar sig inte..
Sen är mamma väldigt rädd att han börjar gnaga på allt, t.ex tv kabler vilket kan bli farligt.. :crazy:

Ja är man inte van att ha djur runt fötterna så finns det nog en stor olycksrisk där... :crazy: Min sambo var inte heller van i början, men det blir bättre och bättre. Men sen är ju frågan om man vill ta risken att kaninen kan bli trampad på/klämd i dörr... Försäkra den kan ju vara ett tips hur som :)

Kabelgnagande kan ibland försvinna om du ser till att kaninen jämt har färska pinnar/kvistar att gnaga på istället..

vilket påminner mig själv om att jag borde ge mina niner nya pinnar...
*knatar ut*
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

KL

vad är det du vill uppnå med yttligare en kanin?

Kaniner är inte flockdjur och har inte samma behov av sällskap som människor.
Jag tycker mer det låter som att han spenderar för mycket tid i sin bur, bara sitter och ugglar sas.

Visst, många kaniner trivs två och två men det är ytterst sällan en kanin mår dåligt av att vara ensam kanin. dom flesta kaniner trivs bäst med att vara själva, då har dom ingen att dela reviret med.

Jag skulle inte köpa en till kanin om den jag har redan mår dåligt psykiskt,
speciellt inte om kaninen sedan tidigare alltid varit ensam. Risken är stor att det inte blir någon skillnad och då har man två deppiga kaniner istället för en.

Han behöver nog mer tid utanför buren bara.

inom 2 minuter trampade mamma nästan på honom då han sitter kvar mitt i vägen och aktar sig inte..

finns det inte plats att gå runt?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Eftersom vi är 7 pers i litet hus så är hallen bara en halvmeter bred, men det var inte de jag menade :p
Mamma glömde bort honom och såg honom inte, och kaninen (Jimmy) satt bara kvar :crazy:

Vi har även 2 katter och hund, och i början trampade vi nästan på dem också, men det är ju en vanesak. Dock springer katter och hunden altid iväg om man är nära på att trampa på dem i motsats till kaninen.


Kom på nu att jag har elmadrass ( = ännu ett problem xD)
Men kan ju alltid testa att ta bort den, och ha Jimmy på endast övervåningen ( = inga kablar, inte så många stampande fötter) Dock är han inte så mycket i kontakt med människor då..

Jimmy kommer ur en djuraffär, när han va cirka 3 månader fick min kompis honom tillsammans med hans bror. De bodde ihop i några månader men enligt min kompis så bråkade de (jag tycker inte att det var bråk, mer leka med varandra...)
Sen fick jag honom och har haft honom i cirka 2 år nu :)
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Kom på nu att jag har elmadrass ( = ännu ett problem xD)
Men kan ju alltid testa att ta bort den, och ha Jimmy på endast övervåningen ( = inga kablar, inte så många stampande fötter) Dock är han inte så mycket i kontakt med människor då..

Jimmy kommer ur en djuraffär, när han va cirka 3 månader fick min kompis honom tillsammans med hans bror. De bodde ihop i några månader men enligt min kompis så bråkade de (jag tycker inte att det var bråk, mer leka med varandra...)
Sen fick jag honom och har haft honom i cirka 2 år nu :)

Fast just två hanar börjar ju i regel nästan alltid slåss med varandra, kullsyskon eller ej. Själv skulle jag gissa på slagsmål, inte lek och skoj (kanske främst för att kaniner inte brukar "leka" med varandra.)

Kontakten med människor är inte så viktig just för vardaglig motion, en vanlig kanin nöjer sej ofta med väldigt lite uppmärksamhet varje dag (utöver den allmänna skötseln). Sedan finns det såklart kaniner som inte gör det men det är ju inte majoriteten.

Viktigast tror jag är just att han får komma ut och röra på sej, få bort överskottsenergin och sträcka ut. Göm gärna lite godis här och var så han får leta lite och bli aktiverad, det är aldrig fel, dessutom lär han inte ha tid att tugga på någonting och så kommer han förmodligen trötta ut sej själv psykiskt så han är nöjd och kan koppla av i buren sedan.

Annars kan du alltid testa något annat, klickerträning, Kaninhoppning eller något annat.

hur stor är din bur? kanske byta upp sej till en större?.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Okej, men då kanske det blir bäst att ha honom på övervåningen heltid då :)
Hans bur är ungefär 1 m x 50 cm (slänger in ett kort alldeles snart)
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

30303_1268846297.jpg


84795_1268846218.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Åh gud, helt bedårande är han :love:
Men vilken underlig sele, med rem mellan benen? På alla mina finns det bara en rem längs ryggen. Har aldrig sett en sådan sele förut :o
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Hihi tack, eller vad man nu ska säga :D

Selen är konstig, han fastnar hela tiden med tassarna i den.. kanske inte är till kanin? :angel: Fick den i födelsedagspresent :p
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

just den där sortens sele är en väldigt stor favorit hos mej ;)

Dom är väldigt bra om dom passar på kaninen, det kan vara svårt att hitta rätt storlekar.

Kallas Bröstsele, har en rem både på ryggen och unde frambenen. :laugh:
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

var mycket med kaninen, rasta den i princip varje dag och visa den all din kärlek. det bästa som finns är när de visar kärlek tillbaka, som att slicka dig elr lägga sig i ditt knä och somna :) man kan ju oxå försöka lära dem trick ! de e super kul, min pojke kan e hel del :D
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Visar kaniner kärlek genom att slicka? :eek: Jag trodde att det var pga av saltet som han slickade mitt ansikte :angel: :love:

Att lägga sig i mitt knä har (tyvärr) endast hänt 1 gång, han skuttar hellre runt :p

Vad då för trick? Kan du lägga upp bilder? :)
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Nu är det så att jag råkade glömma stänga buren för några dagar sen när jag gick å la mig, så han var ute och skuttade hela natten. Nästa dag tänkte jag att det kanske inte var en så dålig ide ändå, jag vaknar direkt om han gnagar på nåt, dessutom tycker han det är roligt att skutta runt å hoppa upp i sängen. Han motionerar sig själv. Dock funderar jag på om det kan påverka hans hälsa, dom är ju inga nattdjur..
Resten av dagen sitter han i princip i sin bur, så iofs skulle han ju kunna vända på dygnet.. eller sitter jag helt fel nu? :confused: Har gjort så i cirka 4 dagar nu och jag tycker iaff att det har gått jättebra, tror att han t.o.m la sig bredvid mina fötter för att vila. :D
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Haha, jo kaniner är faktiskt ett "nattdjur". De är mest aktiva under gryning och skymmning, och under delar av natten -därav de jättestora ögonen kaniner faktiskt har. En kanin sover heller inte ens i närheten av så mycket som vi männsikor sover, de har de inget behov av. Så de är vakna under större delen av dygnet.

Mina kaniner är som värst under natten, och under dagen ligger de mest och vilar eller tigger mat så att du har honom utsläppt på natten är hur bra som helst, är han trött kommer han gå att lägga sig ändå, under din säng eller i buren så det är inget problem för honom. Se bara till att han inte kan gnaga på något som kan skada honom :)
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

Är dom? :eek: Det visste jag inte :D
Men va bra med goda nyheter då, hade förväntat mig en massa kritik :p Skönt att kunna fortsätta såhär, han har t.om blivit mycket tamare nu :D
 
Sv: Hur göra en KANIN LYCKLIG? ...

De är skymningsdjur, dvs aktivast när det börjar bli mörkt men sover inte hela nätter utan vilar mer regelbundet korta stunder. Men inte tar han skada av att vara ute på natten! Hellre det än inget alls, och han lär vila när han känner för det.

Jag skulle lägga in lite roligare saker i buren också, tex grenar och en sitthylla.
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 221
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 637
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 856
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 180
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp