Bukefalos 28 år!

Hur göra nu?

T

tuggummi_

:o Ska köpa en häst nu som står en bra bit ifrån mig. Jag var dit och tittade på den hästen, bestämde mig efter några dagar och vi pratade lite per telefon. Bland annat om köpeavtalet, försäkringen, avmaskning, avhämtning, vaccinering, fodret.

Nu har hon skickat 2 kopior köpeavtal till mig. Där står det 1 dags fel avhämtningsdatum. Ska jag ringa henne och höra om det?

Med köpeavtalen då? Ska jag ha kvar båda tills jag hämtar hästen? Eller skriva på båda och skicka ett till henne? Eller skriva på och skicka båda till henne?

Försäkringen har nu skrivits över på mig. Jag frågade då i telefon hur mycket försäkringen skulle kosta. Då sa hon ett pris/år. Inte alls farklig tyckte jag. Nu har jag fått försäkringspapprena och där stod det att det var nästan det dubbla:eek: Hur gör jag med det? Är glad och betalar?

Eller är det jag som krånglar till allt?:crazy: :D
 
Sv: Hur göra nu?

För det första så ska kontrakten vara helt felfria innan du skriver på något av dom. Är det fel datum så hör av dig så fort som möjligt till säljaren så att det blir rätt.

Sedan är det beroende på om säljaren redan har skrivit under eller inte hur du ska göra med kontrakten.
-har säljaren skrivit under så skickar du tillbaka ett ex med din underskrift.
-har säljaren inte skrivit under så antingen (beroende på hur kontraktet är utformat) så skickar du tillbaka bägge exen eller så tar du med bägge när du ska hämta hästen.

Angående försäkringen kan det vara så, beroende på vilket bolag och hur många hästar säljaren har försäkrade att du får högre premie än vad säljaren har haft. En del bolag har bonus och rabatt system som kan falla ut på det viset.
Tycker du att det blir mycket att betala på en gång brukar det gå att få dela upp det på flera perioder.
 
Sv: Hur göra nu?

Tack för svaret!

Ska genast ringa säljaren och höra om avhämtningsdatumet!

Hon har redan skrivit på, då ringer jag alltså och hör om datumet, skriver på och skickar det ena till henne? Förresten så kan jag ju fråga om det när jag ringer:D

Okej men då är det nog att bara att se glad ut att betala försäkringen;)

Betalning då? Handpenning är betald och resterande ska jag betala vid avhämtning. Ger jag henne pengarna kontant då? Eller hur gör man då?:crazy: Första gången jag köper häst på egen hand:p
 
Sv: Hur göra nu?

Skriv inte på kontraktet förrän allt är rätt.

Vår ena häst betalade vi med en postväxel, den andra kontant med femhundringar. Går ju även att gå in på banken tillsammans och du för över pengarna, och hon kollar att de har gått in till henne. Sedan kanske ni bör skriva någon form av kvitto.

/Ida
 
Sv: Hur göra nu?

När jag köpte min tredje häst (som var bra mycket dyrare än de andra två, som betalades kontant) fördes pengarna över på säljarens konto av min mamma, medan jag och säljaren satt och drack kaffe i stallet! :D Sen ringde säljaren (tror jag?) till sin bank och kollade, eller så tog hon mitt ord på att pengarna satt på hennes konto, minns inte riktigt. I alla fall så gjordes överföringen per telefon.
 
Sv: Hur göra nu?

Hur man gör med betalningen är väldigt olika jag har varit med om följande sätt:
Allt med check när köpet har bestämts och avhämtningsdag något senare så att checken kunnat kollats.
Bankväxel vid avhämtning.
Direkt överföring mellan bankkonton via telefon/internetbank
Direkt på bankkontor.
Kontant direkt i handen.

Så det är upp till er hur ni tycker att det blir bäst och säkrast. Hänger ju också lite ihop med hur mycket pengar det rör sig om.
 
Sv: Hur göra nu?

Tack för svaren!

Men nu kanske det blir ändringar....kanske blir så att vi hämtar hem hästen med lastbil, alltså en sådan där transportör. Ska vi åka ner då ändå och betala och skriva under papper?

Har ju fått hem båda kontrakten, men säljaren ska skriva på båda när hästen är helt betald och jag blir ägare. Men om jag skickar hästen med transportör, ska jag åka ner ändå och få mitt kontrakt underskrivet? Eller ska jag skicka båda kontrakten och hon skickar upp det ena när hästen har åkt och jag betalt (förmodligen överföring bankkonto) ?

Hur skulle ni göra?
 
Sv: Hur göra nu?

Jag hade faktiskt åkt den extra vändan, med papprena och kontrollerat ihop med nuvarande hästägare att allt var ok.
Hästen hade jag betalt med bankväxel utställd i den personens namn.

Ju mer man är arbetar för att ha kontroll och radera frågetecken desto bättre är det i långa loppet.
Köpavtal är värdehandlingar och ger dig en juridisk grund att stå på om något sedan skulle visa sig vara fel. Det är ju inget som man mao ska ta med en klackspark
 
Sv: Hur göra nu?

Fast det funkar väl bara om man har samma bank? Har man olika tar det ju oftast nån dag eller två att föra över pengar.
 
Sv: Hur göra nu?

Man kan be sitt bankkontor ringa över pengar till den andra personens bank, då förs pengarna över på stubinen även om man har två olika banker. Dock tar banken ut en avgift för detta då det blir lite "merarbete".
 
Sv: Hur göra nu?

Man kan ju göra precis hur som helst beroende på vad ni kommer överens om.
 
Sv: Hur göra nu?

Jag undrar om du fått eller ska få hästen veterinärbesiktigad?
Se till att du väljer veterinär så säljaren inte tar ut sin "kompisveterinär"

Det ska ju ske innan slutbetalning och innan du tar hem hästen. Jag skulle absolut vara med vid besiktningen för vad som står på protokollet är inte allt som sägs muntligt när man står och pratar.

hoppas allt går bra m pållen och att ni kommer trivas med varann!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 099
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 923
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp