Bukefalos 28 år!

Hur hade ni gjort?

Linduzz

Trådstartare
Handpenning?

Har en kanske ganska korkad fråga, Men frågar man inte får man inget veta=)

NÄr är man tvungen att betala tillbaka handpenningen? hur har ni gjort?
 
Har en som kommer och hämtar min häst imorgon, Men vi är inte överens om en sak. INGA papper e skrivna hon förde över handpenningen i fm lite sent kanske men men.. Jag besiktigade hästen för mindre än två veckor sedan på hennes begäran! det vet. hade att anmärka på de va att hon vart lite smal.. Annars var hon felfri. Nudå; Nu vill hon hämta hästen, Köra hem den vetbesiktiga den hemma och se omden går igenom, Gör hon det då får jag resten av pengarna, Gör hon inte det då kör hon tillbaka henne och vill ha handpenningen tillbaka.. Men till problemet, Jag vill ha hästen betald innan hon lämnar gården. Jag kan bara inte skicka iväg hästen dete kan hända vad som helst i stort sett.. Jag erbjöd henne att vet. besiktiga med vetrinären här nere, Men ne d et skulle vara hennes vetrinär..

Snälla hjälp mig!!
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Låt INTE hästen lämna gården utan att ni har skrivit papper!!

Kan hon inte ta med sin veterinär till dig då och besikta den?
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Linduzz skrev:
Har en som kommer och hämtar min häst imorgon, Men vi är inte överens om en sak. INGA papper e skrivna hon förde över handpenningen i fm lite sent kanske men men.. Jag besiktigade hästen för mindre än två veckor sedan på hennes begäran! det vet. hade att anmärka på de va att hon vart lite smal.. Annars var hon felfri. Nudå; Nu vill hon hämta hästen, Köra hem den vetbesiktiga den hemma och se omden går igenom, Gör hon det då får jag resten av pengarna, Gör hon inte det då kör hon tillbaka henne och vill ha handpenningen tillbaka.. Men till problemet, Jag vill ha hästen betald innan hon lämnar gården. Jag kan bara inte skicka iväg hästen dete kan hända vad som helst i stort sett.. Jag erbjöd henne att vet. besiktiga med vetrinären här nere, Men ne d et skulle vara hennes vetrinär..

Snälla hjälp mig!!

Du får ju funderar på om du vill lämna ut hästen på prov eller ej och bestämma dig nu, så att du kan ringa och tala om hur du vill ha det. Lämnar du ut på prov så gör du givetvis det med kontrakt, där alla villkor står.

Jag anser inte att det är orimligt att hon vill besiktiga hästen av sin egen vet om den fick anmärkning av vet att den var för tunn. Om en vet anmärker om att hästen är tunn, så brukar det vara rätt så allvarligt. Har hört (vet ej om det stämmer) att om vet inte skriver i besiktningspappren att hästen har normalhull så har de anmälningsplikt.

Frågan är bara hur mån du är om just denna köpare och hur angelägen du är att bli av med hästen. Om det inte känns bra så backa ur.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Det bör stå i en kontrakt att allt ansvar övergår till köpare i det moment hästen sätter sin första hov på transporten...

Sälj inte utan att få pengar!!!

Vill hon ha annan vet. så erbjud dig att köra hästen till denna vet. men låt henne inte ta med den själv, utan att du fått dina pengar.. Vad om det händer hästen något?
 
Sv: Hur hade ni gjort?

lämn inte iväg hästen
Men du får väl besiktiga med hennes vetrinär ,svårare än så är det inte
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Säger som de andra: Du får bestämma dig för om du tycker det är en OK deal eller inte, och så meddelar du den intresserade spekulanten omedelbart. Ställ er inte och tvista ute på stallplanen med hästen halvvägs in i transporten.

Själv hade jag inte släppt en häst ifrån mig utan full betalning - och jag hade inte heller köpt en häst utan att själv låta besiktiga den.

Så jag håller med suisyola - du får väl ordna så hästen kommer till den veterinär köparen föredrar?
 
Sv: Handpenning?

Hör det här ihop med din andra tråd där det framgår att du och köparen inte har samma uppfattning om vems veterinär som ska anlitas? (Köparen vill anlita "egen" veterinär medan du redan har besiktat med "din" veterinär.)

Om du funderar på om du kan neka köparen att anlita egen veterinär och behålla handpenningen om de backar ur skulle jag påstå att det inte är OK.

Men det kanske inte var det du hade i tankarna?
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Linduzz skrev:
Jag besiktigade hästen för mindre än två veckor sedan på hennes begäran!

Har hon först begärt en besiktning utan att tala om att hon vill ha en speciell veterinär och sedan när besiktningen är gjord sagt att hon vill ha en speciell veterinär? Jag hade inte släppt iväg hästen utan att den är betald och papper är skrivna. Vill hon sedan besiktiga med sin veterinär så är det upp till henne när det är hennes häst, du har ju besiktigat en gång på hennes begäran.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Man brukar ioförsig vara överrens om sådant som vet besiktning, vem som besiktigar osv INNAN man bestämmer sig och betalar in handpenning, så jag förstår inte riktigt.
Har hon sagt att hon ska ha hästen eller ej?

Såhär hade det funkat hos mig:

OM hon har sagt att hon ska ha hästen och betalar in handpenning, och du har ett godkänt vet intyg så tillfaller handpenningen dig oavsett om hon ändrar sig eller ej!

Vill hon besiktiga själv med sin veterinär så får hon isåfall göra det hos dig innan hästen lämnar gården, och innan den lämnar gården ska den också vara till fullo betald! Om sen hästen inte går igenom i det läget så ska handpenningen betalas tillbaka, men som sagt, det skulle ju varit uppgjort innan....

Jag tycker inte du ska lämna iväg hästen utan betalning, om ni inte kommit överrens om en prövotid...
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Om köparen vill vet bes med sin veterinär, hade jag bett dem boka tid och så hade jag kommit dit med hästen då. Jag hade hur som helst kört hästen till den nya ägaren för att få se vad min häst skulle hamna på för ställe.

Om allt gått bra hade vi skrivit på pappren och lämnat över köpeskillingen när alla ändå var på plats och hästen "levererad". Annars hade jag tagit med mig hästen hem igen.

(Är det flera timmar i transporten det rör sig om, hade jag försökt få till några timmar i hage före vet bes för att sträcka på benen.)

Om du frågar hur jag hade gjort...
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Så här gör jag, handpenning betalas om köparen har bestämt sig för hästen och s a s tingar hästen. Jag står för veterinärbesiktningen hos en veterinär som vi kommer överens om. Nu har vi en klinik i närheten, så jag har använt dem, men köparen har vetat om vem som besiktigar innan den görs. Skulle köparen vilja ha en annan veterinär inom en rimlig körsträcka skulle jag besiktigat hästen där. Är körsträckan inte rimlig hade jag sagt att det blir hos "min" veterinär. Som köpare kan man inte kräva att man ska köra orimligt långt för att få hästen besiktigad ( för mig går gränsen vid 7 mil eftersom vi har tre stora kliniker inom det avståndet, så någon av dessa får duga). Om hon har begärt en besiktning utan krav på viss veterinär som du har utfört så skulle jag inte betala tillbaka handpenningen om det inte är något fel på hästen. Du kan ha förlorat andra kunder på vägen eftersom hästen var tingad.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Tack för alla svar.. Köparen bor ca 70mil härifrån så det blir nog lite jobbigt att åka dit upp med hästen för att enbart ha hennes vetrinär.. Vi beslutade tillsammans att ta en distrikstvetrinär, Hon fick tom välja.

Hästen har gått ner lite i vikt pga att hon fällde då, (Jag kollade upp med förra ägarna occh det hände samma sak där) Men nu är hon på väg upp i hull igen..
 
Sv: Handpenning?

Delvis.. Hade bara en fundering över hur det egentligen bör gå till=)
 
Sv: Handpenning?

Om det anknyter till din andra tråd så tycker jag du skall betala tillbaka handpenningen om du vill avbryta försäljningen.

Lite beroende på vad ni kommit överens om innan så kanske du kan dra av kostnaden för veterinärbesiktning innan du betalar tilbaka.

jag skriver vad jag tycker du skall göra inte hur det är rent juridiskt.
 
Sv: Handpenning?

Nej allstå om hon tar hem hästen och betalat hela summan innan hästen lämnar gården.. Men om hon mot förmodan inte skulla gå igenom vet.besiktningen hos henne och det skulle vara såna fel som alrig går att få ordning på
 
Sv: Handpenning?

En handpenning kan du aldrig få tillbaka!!
 
Sv: Handpenning?

Är det ett dolt fel så får du köpa tillbaka hästen om det visar sig att det fanns när du ägde hästen. Har hon köpt hästen besiktigad ua så är den hennes ansvar f rom att sista hoven lämnar din stallbacke. Hon måste kunna bevisa att felet fanns på hästen när hon hämtade den om de hittar något vid nästa besiktning. Hästen kan ju skada sig i transporten eller något liknande, då är det hennes ansvar.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Plättlätt!
Inga pengar - ingen häst.

Jag lämnar aldrig iväg en häst utan att sista kronan är betald. Det blir bara en massa tjafs.

Har haft köpare som "glömt" sista tusenlappen.. När jag vägrade lämna hästen fanns viss pengarna iallafall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 494
Mat Jag köpte några vinflaskor i Frankrike sist jag var där. Nu var tanken att jag skulle bjuda älsklingen på middag och servera ett gott...
Svar
12
· Visningar
501
Senast: Smoothi
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 686
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 039
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp