Bukefalos 28 år!

Hur hade ni gjort?

Sv: Hur hade ni gjort?

Idag åkte hon, Alla pengar betalda.. Det enda som börja krångla va att dom ville ha med hoppsadeln..
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Linduzz skrev:
Tack för alla svar.. Köparen bor ca 70mil härifrån så det blir nog lite jobbigt att åka dit upp med hästen för att enbart ha hennes vetrinär.. Vi beslutade tillsammans att ta en distrikstvetrinär, Hon fick tom välja.

Hästen har gått ner lite i vikt pga att hon fällde då, (Jag kollade upp med förra ägarna occh det hände samma sak där) Men nu är hon på väg upp i hull igen..

Jag hade aldrig godkänt deras egen vet som bodde 70 mil bort eftersom enormt mycket kan inträffa under en sådan lång transport. Utan de hade fått välja en veterinär som kunde komma till mig och sen hade det varit klart. Inga pengar = ingen häst

Att ens tänka sig att hästen ska åka 140 mil om den inte blir godkänd av deras vet är helt :eek: :eek:

Alla som vill att jag ska hålla på en häst till dom får betala en handpeng ångrar dom sig så får de inte pengarna tillbaka utan de är förbrukade precis som i vilken affär som helst.

Innan jag började med detta så har det hänt att jag har blivit stående med en häst som jag har talat om för alla andra som ringde att hästen var såld och sen har den första ångrat sig eftersom de hittade en annan......
 
Sv: Handpenning?

Handpenning är något som en köpare betalar in för att visa att men menar allvar med ett köp. En typ av garantin för att man ska köpa varan. Den betalas in efter det att man kommit överens om affären.

Så om en köpare plötsligt ändrar sig och aldrig hämtar sin vara, så får säljaren behålla handpengen och kan sälja varan till någon annan.

Skulle däremot säljaren ångra sig och inte vilja genomföra affären så ska handpengen betalas tillbaka till köparen.

I bägge fallen kan det dessutom komma att uppstå skadeståndskrav från den som uppfyller sina åtagande av avtalet mot den som avbryter affären. Men det beror på vad som avtalats vid själva uppgörelsen och i vilken lagstiftning man hamnar.
 
Sv: Handpenning?

det finns väl även en tidsbegränsning för det där?

men då gällde det inte häst precis men iaf så betalades varan men den avhämtades aldrig (och köparen hördes inte av och gick inte att kontakta), och sen vet ja inte om det var 3 månader eller 3 år som det ansågs vara så att köparen inte längre har rätt till varan utan säljaren kan sälja varan igen till nån som faktiskt kommer å hämtar varan..
 
Sv: Handpenning?

Okej tack! Men nu skall det ine vara några problem. Hästen har åkt väg nu=)
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Okej det var tråkigt det med din häst! Vi kom överens om att skulle hästen mot förmodan inte gå igenom besiktningen och måste typ avlivas eller inte brukar då tar jag tillbaka hästen endast då.. men det bör inte vara några problem=)
 
Sv: Handpenning?

Det vanligaste är att man i köpeavtalet reglerar inom vilken tidsrymd som köpet ska genomföras.

Men om man inte har avtalat om tror jag att det finns regler för hur lång tid som ska gå innan säljaren fritt kan förfoga över varan igen.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Säg åt henne att hon får betala hela hästen. Om hon vill returnera den efter veterinärbsiktningen så går det bra men då utgår 10% av den totala köpeskillingen till dej som HYRA av häst.
Fullständigt lagligt och desutom klokt. Har hört historier om folk som "lånat" hästar under sommaren och sedan fått tillbaka dom helt förstörda eventuellt så har dom knappt fått mat..:(
 
Sv: Handpenning?

okai, jo det här var ingen tid avtalat då det gällde en mindre summa (3000:- bara) så säljarna rådfrågade en jurist så dom gjorde rätt..

tack för svaret :)
 

Liknande trådar

Mat Jag köpte några vinflaskor i Frankrike sist jag var där. Nu var tanken att jag skulle bjuda älsklingen på middag och servera ett gott...
Svar
12
· Visningar
495
Senast: Smoothi
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 036
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 016
Övr. Hund Uttjatat ämne... jag vet. :o Hunden jag nu betalat handpenning på, han är född i oktober. Frågade om vilket foder han åt och hur länge...
2
Svar
27
· Visningar
2 171
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp