Bukefalos 28 år!

Hur hålla ponnyn i form?

A

ansk

Min dotter är ordentligt sjuk och har så varit ett par veckor. Vet ej när hon blir frisk. Nu undrar jag hur vi ska hålla hennes tävlingsponny i form så att hon kan börja hoppträna o tävla genast när hon blivit frisk? Ponnyn är 138,5 cm, jättehet överallt och därmed väldigt svårriden. Det är inte många tjejer i tonåren som klarar av stoet. Några har provat och det har inte fallit väl ut.

Jag tycker jag är för tung men har ridit henne ändå var tredje dag nu när dottern är sjuk. Då går jag med stoet vid fram- och avskrittning och rider ca 30-, max 40 minuter. Var tredje dag får hon vila och var tredje dag longerar jag henne i 20 minuter plus fram- och avskrittning. Vad tror ni om det upplägget? Och hur ska jag rida hästen? Vill inte hoppa i alla fall då jag väger 75 kg. Nu varierar jag dressyr på bana med mestadels uteritter. Klarar av henne eftersom jag är rutinerad men jag har sjå... Ska jag intervallträna, rida lugnt eller släppa på henne i galopp ibland?
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

Tömkör! :) då kan du arbeta ponnyn från marken.
löshoppa någon gång. gå ut på promenader osv.
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

Tömkörning skulle funka om jag hade några långa tömkörningstyglar. Promenader går ju utmärkt förstås. Löshoppning är svårt då vi inte har något ridhus och det är så dåligt underlag ute hela tiden.
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

Hur hoppar ni annars då?
Om underlaget är så kass och ni inte har ridhus?
Jag löshoppar i paddocken, det är inga problem!
Tömkör med longerlinor?!
Om hästen bara hålls igång som du beskrivit så kommer den nog inte att tappa så mycket att det inte går att träna direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

Min dotter åker på 1,5 timmes hoppträning en gång i veckan normalt och tävlar en dag på helgen ibland.
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

det tar många veckor för en häst att tappa konditionen... men tror du inte din dotter behöver några veckor på sig efter att hon är frisk, innan hon börjar tävla... Man blir ganska svag efter en regäl sjukdom.
Jag tror säkert ponnyn är stark och fin med det upplägget du har. Lycka till och krya på er:)
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

jag tror att de e bra omponnyn får vila lite från tävleriet ett tag, då blir den ju extra taggad när ni ska ut igen:D
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

Jag kan bara instämma att tömköra hästen om det går. Man kan göra samma arbete som man gör på ryggen fast man gör det på marken i stället.
Brukar man inte tömköra kan det dock vara lite svårt tills man lär sig, men när man väl kan så kan man arbeta hästen lika bra om inte bättre från marken än från ryggen. Mkt lättare att komma åt dem i fall de fuskar osv.
Fast är hästen lite het så kanske det kan vara svårt att tömköra, men det kan å andra sidan fungera helt utmärkt, det är bara till att pröva!

Hoppningen kan ni avstå helt i från, där är inget den kan "förlora" bara för att den får avstå från att hoppas en tid. Där emot så får man ju hålla i gång smidigheten, musklerna och kondisen genom ridning, tömkörning etc.
Muskler och kondis har hästen en förmåga att kunna behålla ganska länge inan det börjar försämras, där emot så blir lite äldre hästar lätt stela och bör därför hållas i gång.
Tycker annars att du kan fortsätta så som du har gjort, du känner bäst vad hästen klarar av med dig på. Fast longering är jag personligen inte så förtjust i då jag inte tycker att man får något ut utav det då det är svårt att få hästarna att jobba korekt och inte bara "springa på".

Får hoppas att din dottor snart blir frisk och kan börja rida igen
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

det tar många veckor för en häst att tappa konditionen... men tror du inte din dotter behöver några veckor på sig efter att hon är frisk, innan hon börjar tävla... Man blir ganska svag efter en regäl sjukdom.
Jag tror säkert ponnyn är stark och fin med det upplägget du har. Lycka till och krya på er:)

Den här ponnyn fyller bara 8 år i sommar men har lätt för att tappa både muskler och kondis har vi märkt när hon vilat vid skada eller annat. Kanske beror det på att det aldrig är någon som riktigt byggt upp henne från grunden då hon är så het o svårriden. Men hon har blivit betydligt starkare och fått mkt bättre kondition på detta dryga år som vi haft henne. Sedan hon blev klippt svettas hon aldrig heller.

Idag var min dotter med på hoppträning igen efter 3 veckors sjukdom. Hon ska tävla LC o LB på söndag om hon inte blir sämre igen. Stoet var minst sagt vild på hoppträningen men orkade bra och var helt felfri på hinder hela långa träningen vilket bådar gott inför tävlingen. Min dotter ska förhoppningsvis börja i skolan i morgon. Hon vill så gärna hoppträna (träningen är redan betald o hon har missat 2 ggr) och tävla i denna cup som går över tre omgångar. I fjol missade hon alla omgångarna pga ponnyns skada och nu har hon missat första omgången när hon var sjuk.
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

jag tror att de e bra omponnyn får vila lite från tävleriet ett tag, då blir den ju extra taggad när ni ska ut igen:D

Jo tack du, hon är överladdad så det räcker. Det var jobbigt för dottern idag eftersom Pyret slår bakut, galopperar när hon ska trava både vid framridning och mot hinder, går i fel galopp och byter lite hur som helst samt är ruskigt het både på marken och på hinder. Många undrar hur jag vågar titta! Men det brukar alltid gå bra peppar peppar...:bump:
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

Jag kan bara instämma att tömköra hästen om det går. Man kan göra samma arbete som man gör på ryggen fast man gör det på marken i stället.
Brukar man inte tömköra kan det dock vara lite svårt tills man lär sig, men när man väl kan så kan man arbeta hästen lika bra om inte bättre från marken än från ryggen. Mkt lättare att komma åt dem i fall de fuskar osv.
Fast är hästen lite het så kanske det kan vara svårt att tömköra, men det kan å andra sidan fungera helt utmärkt, det är bara till att pröva!

Hoppningen kan ni avstå helt i från, där är inget den kan "förlora" bara för att den får avstå från att hoppas en tid. Där emot så får man ju hålla i gång smidigheten, musklerna och kondisen genom ridning, tömkörning etc.
Muskler och kondis har hästen en förmåga att kunna behålla ganska länge inan det börjar försämras, där emot så blir lite äldre hästar lätt stela och bör därför hållas i gång.
Tycker annars att du kan fortsätta så som du har gjort, du känner bäst vad hästen klarar av med dig på. Fast longering är jag personligen inte så förtjust i då jag inte tycker att man får något ut utav det då det är svårt att få hästarna att jobba korekt och inte bara "springa på".

Får hoppas att din dottor snart blir frisk och kan börja rida igen

En gång lånade jag tömkörningstyglar och provade att tömköra henne men hon var ju lite väl snabb för mig, det blev jobbigt att springa med hela tiden och jag har inte gått någon kurs o lärt mig detta så jag är nog inte så duktig. En rejäl promenad tog vi en dag för jag är inte heller så förtjust i longering eftersom dom går på en volt hela tiden vilket frestar på benen. För att få dem att jobba rätt brukar jag nästan alltid vid longering sätta på tömkörningsgjord med inspänningstyglar så att hästen blir tvungen att få upp ryggen och inte bara springer på utåtställd som annars. :D Det blir stor skillnad för denna ponny som gärna vill höja huvudet och sänka ryggen när man rider.
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

Hej!
Jag ville bara säga attjag vet hur det är att ha en HET ponny:p
har varit sjuk i snart 4 dagar, är äntligen bättre å ska åka å hoppträna idag, å tävla på söndag..

Min ponny har inte stått i 4 dagar, men om jag känner henne rätt så blir det livat på träningen idag:D
Å jag vågar inte tänka på hur det kommer att bli å tävla henne, första gången detta året! haha:D

Men va e de för cup ni ska åkA på?
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

löslongera! perfekt då du ska motionera den, låt sen trava och galoppera 1 h så får den ju röra på sig :)
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

Nu vet jag ju inte hurdan hästen är, men saker jag gör/gjort med mina ponnysar är:

* Promenader
* Jogging turer
* Cyklat
* Longerat
* Handhäst ( om ni har nån mer häst?)
* Typ av horsemanship för att hålla igång huvet
* Trix
* Släppt i beteshagen (blir ett jäkla räääs på vintern)
* Lastning och andra grejer som kanske göratt den använder huvet
* Ponny ridning OBS! om dottern tycker det är okej (gör inte så mycket kanske men då får den ju ha nån på ryggen, släktingar brukar funka bra)

hoppas de va lite förslag iaf... på en het häst tycker iaf jag att de hjälpt att hålla på med hjärngympa ! :)
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

Det är en vintercup vi har här uppe enbart för Gästrikeklubbar+Älvkarleby. Den är sponsarad av Toyota numer, förr var det Agria. Dom första 2 omgångarna är lokala och den sista är regional med lite högre klasser. Det ingår både hopp o dressyr för ponny + hopp o dressyr för stor häst i denna cup. Varje tävling går för sig själv men sedan räknar man ihop alla resultat och det är då klubbarna som tävlar mot varandra. Till slut får man fram en vinnande klubb som vinner x antal tusen kronor. Det avslutas med en festlig avslutning med stafetter o prisutdelning etc. Det är jättekul faktiskt för det är från nybörjartävlare till medelsvår nivå.

Tilläggas kan att alla får individuella priser också i varje klass, som rosetter, plaketter o hederspriser samt rödvit Toyotarosett. Startavgifterna är halverade. Det är stort intresse och många starter.:)
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

Hejsan!
Hörde att ni inte varit med på hoppträningarna på länge, nu fick jag alltså förklaringen :) Tråkigt att ha varit så sjuk så länge :( Och eran häst som redan är pigg så att det räcker!
Hoppas det går bra på söndag iaf! :)
Är där och hoppar LD/LC så jag är där och hejar på er som vanligt :bump:

/Lina som just insett vem ansk är :D
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

Jag har en het d ponny som vi brukade töm köra när jag var sjuk. du skrev att du inte "hinner" springa med brevid hästen. Det behövs inte heller. du kan stå på en volt, likadant som du gör när du annars longerar, skillnaden här är då att du har hästen mellan två tyglar och kan "reglera" den fram å bak och arbeta den på tygel.
du kan sedan också flytta ned den yttre tyglen ett snepp längre ner i longer gjorden så kommer ytter tömmen längre ner på bakdelen och du kan då hålla emot med den så hästen jobbar under sig riktigt.

Ett annat tips är såkallad longerhjälp. den fäster du genom longer gjorden bak om ändan på hästen upp genom "tömringarna" och fram i bettet, den är ställbar så du kan kräva mycket-lite eller mitt emellan av hästens arbete.
 
Sv: Hur hålla ponnyn i form?

Jo tack du, hon är överladdad så det räcker. Det var jobbigt för dottern idag eftersom Pyret slår bakut, galopperar när hon ska trava både vid framridning och mot hinder, går i fel galopp och byter lite hur som helst samt är ruskigt het både på marken och på hinder. Många undrar hur jag vågar titta! Men det brukar alltid gå bra peppar peppar...:bump:

jaha, ja satt här å undra vilken ponny det va, men det va ju Pyret!!:D
ja henne hade man gärna provat :d ;)
är ******* bättre nu? tävling imorrn lr? hoppas vi ses där iaf :)


//Tilly, som oxå precis insett vem ansk är ;):D
 

Liknande trådar

Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 710
Senast: Cambrie
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 833
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 567
Senast: Hoppsin
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 341
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp