Hur har ni finansierat era hästar?

Jag aldrig köpt en häst, men när jag väl gör det (om 2-3 år) så kommer jag köpa häst för mina egna sparade pengar. :)
 
Jag fick min första häst av mina föräldrar. Han kostade 100 + och det var för sparade pengar. Min nuvarande häst köpte jag själv och det med pengar jag ärvt. Han kostade över 100. Jag skulle inte vilja ta ett lån för att köpa häst, men att spara ihop pengar för en häst i en högre prisklass kan ju ta ett bra tag..( Beroende på livssituation givetvis)
 
Jag fick min häst av min pappa för 10 år sedan (är min första).

De första åren sponsrade han hästens kostnader till största delen och sedan tog jag över helt när jag fyllt 18 då det var våran deal.

Nästa hästinköp blir att spara till plus ev ett litet lån av päronen :)
(Ibland gäller det att klippa till direkt och det är inte alltid pengarna går att invänta, att ta lån av bank tex skulle jag aldrig våga göra på en häst, ifall den skulle skada sig eller annat står man med ett onödigt lån)
 
Jag fick min häst av min pappa för 10 år sedan (är min första).

De första åren sponsrade han hästens kostnader till största delen och sedan tog jag över helt när jag fyllt 18 då det var våran deal.

Nästa hästinköp blir att spara till plus ev ett litet lån av päronen :)
(Ibland gäller det att klippa till direkt och det är inte alltid pengarna går att invänta, att ta lån av bank tex skulle jag aldrig våga göra på en häst, ifall den skulle skada sig eller annat står man med ett onödigt lån)

Men oavsett vem man lånar av (bank, föräldrar etc), så står man ju ändå med ett "onödigt" lån om hästen tappar i värde eller dör... Om den dör, så har man ju förhoppningsvis en livförsäkring som kan hjälpa till att betala tillbaka lånet.
 
Men oavsett vem man lånar av (bank, föräldrar etc), så står man ju ändå med ett "onödigt" lån om hästen tappar i värde eller dör... Om den dör, så har man ju förhoppningsvis en livförsäkring som kan hjälpa till att betala tillbaka lånet.

Jag skrev hur jag skulle göra, och jag anser att ett litet tillskott om det ens är nödvändigt, av tex mina föräldrar känns bättre än ett lån hos banken. Vi brukar göra så om det är nåt man vill ha/behöver ha pronto så kan man låna ut lite pengar

Hur andra gör är upp till dem :)
 
Mina har legat på en bra bit över 50.000kr

De första 4 är köpta av pengar som funnits alltså inga lån dock var jag under 18 år så det var föräldrarna som betala.sen de köpte jag mig en rätt så dyr läromästare för sparade pengar.
 
Senast ändrad:
Köp kontant, sparat, lånat eller fött upp, varierar. För närvarande har jag fem fyrfotingar av släktet equus att ansvara över. :)
 
Båda mina har jag betalat helt själv med egna pengar. Har sparat samt sålt en bil som fick finansiera lite av den första hästen sen när det var dags att sälja den så fick den finansiera häst nr2. Båda under 50.000:-
 
Under 50', ärvda pengar.

Bäst är ju att samla ihop kontanter på nåt vis men visst förstår man ju om det handlar om en större investering för högklasshästar.
 
Jag har nyligen köpt en häst för mina egna sparade pengar, plus ett litet bidrag från mamma och pappa som är med på ett hörn :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 806
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 617
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 017
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp