Bukefalos 28 år!

Hur har ni finansierat era hästar?

Ok jag förstår, några månader för mig är inte ekvivalent med få månader då några månader i mitt tycke kan vara t.ex två år beroende på vad man jämför med. Inser att vi tolkar det olika.
 
Nu är det mina föräldrar som köpt alla mina hästar hittils då nuvarande hästen köptes när jag var 15, kontant. Skulle jag ha råd nu skulle jag köpa en till då sambon också vill rida ibland, men ekonomin håller inte för det så därför väntar vi till utbildningen är klar. Skulle aldrig ta lån för att köpa häst.... Vad händer om hästen skadar sig och behöver veterinärvård och man inte ens hade pengar att köpa den för från början?? Syrran min och hennes sambo har under 5-6 år sparat ihop 600' för kontantinsats till hus så spara ihop pengar är helt klart fullt möjligt.

Fast att man tar ett lån betyder knappast att man för den skull inte har sparkapital i vettig mån. Varför skulle det vara ekvivalent med det?
Jag håller med WBanna, jag förstår inte skämsfaktorn eller moralen folk lägger runt folk som väljer att låna för att köpa häst. Sköt sig själv och s-kt i andra liksom.....
 
Fast att man tar ett lån betyder knappast att man för den skull inte har sparkapital i vettig mån. Varför skulle det vara ekvivalent med det?
Jag håller med WBanna, jag förstår inte skämsfaktorn eller moralen folk lägger runt folk som väljer att låna för att köpa häst. Sköt sig själv och s-kt i andra liksom.....

Precis. Och i sådana fall tycker jag att det är lika "skämmigt" när man som vuxen låter föräldrarna betala. (Nu tycker jag inte det själv, alla får finansiera sina hästar som dom själva vill, så länge man inte skadar någon så är alla sätt bra sätt).
 
Jag betalade halva min häst själv och halva lånade jag av sambon. Hittade den perfekta hästen innan jag egentligen hade råd med inköpet =)
 
Som vanligt i såna här trådar moraliseras det friskt kring huruvida det är okej att låna till häst. Jag har bara köpt två hästar själv och den ena på avbetalning (typ tre månader), kostade runt 10' och den andra har jag tagit en lån för att köpa. Den hästen har jag kvar och är förstås livförsäkrad i sitt inköpspris.

Mina vänner som har häst har faktiskt alla lånat pengar för att finansierat köp. Hästarna har kostat mellan 30-100'. Ser inte felet i det så länge man har råd att betala sina lån och säkrar "investeringen" i vettig försäkring.
 
Och var i mitt inlägg står det att du lånar pengar för att köpa häst? Tror du lägger lite för mycket tolkning i det jag skriver.

pga denna kommentar

Du får göra som du vill, det struntar jag fullständigt i. Jag skrev bara min åsikt i ämnet.

eftersom du specifikt skrev att jag får göra som jag vill utifrån det jag skrev, så undrar jag vart i sammanhanget du tror att mitt inlägg öht var baserat på personliga preferenser eller åsikter om att låna på häst eller inte. Konstigare än så är inte min respons, och den är knappast särskilt konstig utifrån ditt svar.
 
pga denna kommentar



eftersom du specifikt skrev att jag får göra som jag vill utifrån det jag skrev, så undrar jag vart i sammanhanget du tror att mitt inlägg öht var baserat på personliga preferenser eller åsikter om att låna på häst eller inte. Konstigare än så är inte min respons, och den är knappast särskilt konstig utifrån ditt svar.

Tror inte vi förstår varandra alls tyvärr, jag menade bara att du precis som vem som helst får köpa häst kontant eller med lånade pengar om du/ni vill (och ha vilka åsikter du vill) utan att jag behöver bry mig alls om det. Detta skrev jag eftersom du skrev att MAN ska sköta sig själv och skita i andra vilket jag iaf gör när det kommer till olika finansieringar av häst av andra än mig själv.
 
Jag har aldrig köpt en häst för över 50.000 och jag har alltid betalt kontant. Andra får göra precis som de vill men för mig är studielån, huslån och ev. billån om det behövs för arbetet de lån som är acceptabla att ta för mig.
 
Som vanligt i såna här trådar moraliseras det friskt kring huruvida det är okej att låna till häst. Jag har bara köpt två hästar själv och den ena på avbetalning (typ tre månader), kostade runt 10' och den andra har jag tagit en lån för att köpa. Den hästen har jag kvar och är förstås livförsäkrad i sitt inköpspris.

Mina vänner som har häst har faktiskt alla lånat pengar för att finansierat köp. Hästarna har kostat mellan 30-100'. Ser inte felet i det så länge man har råd att betala sina lån och säkrar "investeringen" i vettig försäkring.

Folk är så rediga... ;)

Jag har lånat till båda mina hästar. Olika prisklass minst sagt, den senaste en bit över 100' och den gamle ca 35' (men för tretton år sedan).

Jag är inte ett dugg intresserad av att vänta och spara för att köpa häst. Det är nu jag vill ha den, inte sedan.

Skulle jag köpa häst för 10' kan jag typ casha två i månaden för vad mina kostar att hålla vid liv, men oddsen är inte så lovande för att jag ska hitta min nya tävlingshäst i den prisklassen.

Den gamle är givetvis avbetald sedan många år tillbaka, den lilla lär jag betala på ett par år till och det är den by far roligaste autogirodragningen varje månad. :love:
 
Samma här, det häst som är lånad till är min absolut bästa investering hittills! Ger mig mycket mer än den jag betalade kontant för 3 år sedan. Känner inte att det är skillnad på vården hästarna får. Det är tråkigt att man blir någon sorts "andraklassens" hästägare för att man lånat till sin häst. Så resonerar inte jag om de som väljer att låna till en ny bil bara för att jag inte skulle göra det själv. Whatever floats your boat liksom.
 
En aning roligare att betala än t ex ett CSN-lån. ;)
Mycket, även om jag tröstar mig med "det är det här lånet som gör att du har råd att ha två hästar nu och ett jobb du älskar" så måste jag medge att bilden av den fina bläsen på näthinnan är strået vassare. ;) :love:
 
Som vanligt i såna här trådar moraliseras det friskt kring huruvida det är okej att låna till häst. Jag har bara köpt två hästar själv och den ena på avbetalning (typ tre månader), kostade runt 10' och den andra har jag tagit en lån för att köpa. Den hästen har jag kvar och är förstås livförsäkrad i sitt inköpspris.

Mina vänner som har häst har faktiskt alla lånat pengar för att finansierat köp. Hästarna har kostat mellan 30-100'. Ser inte felet i det så länge man har råd att betala sina lån och säkrar "investeringen" i vettig försäkring.
:)
Ett hästköp via lån är mer säkert än bil eller andra lån såvida du fullförsäkrar.
De sjunker ej heller i pris.
Jag har bara köpt yngre hästar som jag sparat ihop till. En i komp. Min arbetsgivare blev sur:crazy: när jag ville plocka ut allt i pengar:p som extrautbet. i Jan- av skattetekniska skäl. Bättre än att ha dem på banken eller i madrassen.
 
Fast att man tar ett lån betyder knappast att man för den skull inte har sparkapital i vettig mån. Varför skulle det vara ekvivalent med det?
Jag håller med WBanna, jag förstår inte skämsfaktorn eller moralen folk lägger runt folk som väljer att låna för att köpa häst. Sköt sig själv och s-kt i andra liksom.....

Egentligen nästan tvärtom. Om man lånar till hästen, så har man kvar sina sparade pengar till oförutsedda utgifter.
 
Egentligen nästan tvärtom. Om man lånar till hästen, så har man kvar sina sparade pengar till oförutsedda utgifter.
Precis.
du ska ha råd med utrustning kanske även trailer, träning, uppstallning............................................
 
Precis som många i tråden blir jag också lite förvånad att det ska vara lite skämsfaktor över att låna, idiotiska kommentarer som -Jag vill inte att banken ska äga min häst osv. Varför kan man inte bara vara neutral och skriva hur man finansierade sin häst? Jag lånar glatt till både ditten och datten, vi har koll på vår ekonomi men vill inte vänta flera år för att spara ihop till vissa saker och titta på när livet rusar förbi. Det lilla korta liv jag lever vill jag leva här och nu. Däremot har vi inga problem att betala våra räkningar. Skulle vi t.ex. spara ihop till vårt ridhus så skulle det ju inte blivit av inom de närmsta 100 åren, skulle vi sälja av mark skulle vi förlora massor med pengar, därför lånar vi och höstar in till lånet via arrendet.

När jag såg Diva på annons ville jag ha henne, skulle jag spara ihop till henne skulle hon kanske varit såld. Nu tog vi ett lån som vi har betalat av nu.

Så nä, var och en gör som den vill, det är inte fel att låna om man anser att man kan betala tillbaka, det blir ju som att spara i efterhand, sen att man får betala tillbaka mer än vad man lånade, det är ju upp till var och en.

Mer lån till folket som inte pallar spara :up:;) (Obs! Skämt Obs!)
 
  • Gilla
Reactions: Kyo
Jag kan personligen tycka det är "vettigare" att låna till häst än att låna till bil t ex. Hästen kan du försäkra i inköpsbeloppet, och sen håller den värdet. Om hästen måste tas bort 5 år senare, så får du ut köpesumman - och kan betala ditt lån. Om bilen blir skrot fem år efter köp, så får du inte ut inköpsvärdet av försäkringen och riskerar att stå med ett restlån.

Så att låna till en häst, under förutsättning att man har den försäkrad till fulla värdet, känns ändå som ett ganska "tryggt lån". Visst, det kommer att kosta dig lånekostnad (och försäkringskostnad om du annars inte tänkt ha försäkrat), men du har närmast noll risk stå kvar med ett lån att betala fast hästen är borta.

Jag har köpt så billiga hästar så har inte lånat till dem, med ett undantag. Då skulle jag ändå låna för annan anledning och la på litegrann på det lånet. En har jag köpt på avbetalning och det är ju ett lån i sig.

Däremot så betalade jag för ett halvår sedan det sista på ett hästrelaterat lån. Det för att betala en sjuhelvetes djursjukhusräkning. Hästen dog, så i två år betalade jag för något som inte fanns kvar eller hur man ska säga. DET kändes, varenda j*vla månad påminde lånedragningen om hästen. Jag ångrar mig inte, hade jag fått göra om det men inte vetat hur det skulle gå (alltså inte vetat hästen skulle dö) så hade jag gjort samma sak igen. För hade han klarat sig hade jag med glädje betalat lånet.

Men veterinärkostnadslånet där är ju eg typexemplet på hur man INTE ska låna, just för man kan stå med lån kvar långt efter. Men låna till inköp av häst och ha den fullförsäkrad - ett av de "tryggaste" lån man kan ha anser jag. Som inte bryr mig om huruvida banken eller jag 'äger hästen' så länge banken låter mig ha den ifred ;P Och det gör de ju.

Banken äger ju för övrigt knappt halva min bil och typ 60% av mitt hus med, så de kan väl få ha en häst med - ett tag, tills även den är betald (likt bilen och likt huset tillslut är betalt) ;P

Faktum är, att ur alla aspekter utom ekonomiska (ränta) föredrar jag att banken äger min häst före att min pappa äger min häst t ex... Dvs jag skulle hellre låna i bank än av förälder.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 859
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 735
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 291
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp