Bukefalos 28 år!

Hur har ni finansierat era hästar?

Den första hästen (14 år sedan) (första ponnyn) kostade 15 000:-, kontant betalning. Andra ponnyn kostade 60' (10 år sedan), kontant betalning. Har även lånat till en utav hästarna, detta var för 7 års sedan, då kostade hon 300 000. Senaste hästen är född här hemma. Köpte sto + blivande föl för 25'. Stoet sålde jag senare för 10', så den nuvarande 5-åringen kostade 15', kontant betalning.
 
Mina föräldrar köpte min nuvarande häst, men då var han tänkt till hela familjen. Sen blev han mer och mer "min" och när han varit hos oss i 6 år fick jag honom som examenspresent av mina föräldrar :D Han kostade oss blygsamma 9000 så det hade vi sparat ;)
 
Vi har för närvarande sex egna hästar i stallet, varav fem är döttrarnas. Min häst (70 000) betalade jag med ärvda pengar medan döttrarnas ponnyer och hästar i första hand är betalade med min makes pengar då han haft (har) ett mycket privilegierat och välbetalt jobb. Prissummor för dessa hästar är allt från en som bara kostade importsumman till över 500 000. Mestadels har vi dock köpt in yngre ponnyer för under tresiffrigt och utbildat själva = sålt dyrare, så på sätt och vis kan man nog säga att de lite betalat sig själva.
 
När jag hade bestämt mig för att köpa en egen häst valde jag att börja lägga undan så mycket som jag beräknade att hästen skulle kosta i månaden + några extra tusen för att ta i överkant. Det tog mig lite mer än ett år att få ihop pengarna, och då fick jag leva snålt. Under tiden passade jag på att utnyttja den tiden till att lära mig så mycket jag kunde för hästägarskapet, leta efter en häst jag ville ha (väldigt kräsen) och samtidigt se det som en bra prövning för att se om jag skulle orka ha dom extra utgifterna som det ju ändå skulle innebära att ha häst. Betalade 100k+, men visste också då att ekonomin inte skulle vara ett hinder framöver.
 
Min första ponny fick jag i 13 års ålder, som en 'morot' att stanna hemma istället för att ränna runt i fyllan. Det fungerade. Sparade dock ihop 2000 kr själv, mor och far bet 3000 kr och farmor 2000 kr, så 7000 kr kostade den godingen (26 år idag).

B-ponnyn köpte jag förra året, 10 000, som jag betalade med hela den månadens lön (blev makaroner resterande dagar den månaden) och senaste tillskottet, varmblodstjejen, fick jag gratis. Dock kostade transport och tillfällig uppstallning runt 7000 kr, vilket också finansierades utav den månadens lön.

Skulle må lite dåligt inombords om jag lånade pengar av banken till en häst.. men det är jag =)
 
Min första ponny fick jag i 13 års ålder, som en 'morot' att stanna hemma istället för att ränna runt i fyllan. Det fungerade. Sparade dock ihop 2000 kr själv, mor och far bet 3000 kr och farmor 2000 kr, så 7000 kr kostade den godingen (26 år idag).

B-ponnyn köpte jag förra året, 10 000, som jag betalade med hela den månadens lön (blev makaroner resterande dagar den månaden) och senaste tillskottet, varmblodstjejen, fick jag gratis. Dock kostade transport och tillfällig uppstallning runt 7000 kr, vilket också finansierades utav den månadens lön.

Skulle må lite dåligt inombords om jag lånade pengar av banken till en häst.. men det är jag =)
Sedan är det ju viss skillnad på att köpa en häst för 10-20 000, vilket många faktiskt kan lösa utan att ens spara en enda månad och att casha 100-200 000 kr. :)
 
När jag hade bestämt mig för att köpa en egen häst valde jag att börja lägga undan så mycket som jag beräknade att hästen skulle kosta i månaden + några extra tusen för att ta i överkant. Det tog mig lite mer än ett år att få ihop pengarna, och då fick jag leva snålt. Under tiden passade jag på att utnyttja den tiden till att lära mig så mycket jag kunde för hästägarskapet, leta efter en häst jag ville ha (väldigt kräsen) och samtidigt se det som en bra prövning för att se om jag skulle orka ha dom extra utgifterna som det ju ändå skulle innebära att ha häst. Betalade 100k+, men visste också då att ekonomin inte skulle vara ett hinder framöver.

Det där är jättesmart - så länge inte den där hästen man vill ha dyker upp månad två på det planerade året. ;)
 
Till min första häst fick jag låna pengar av min mamma. Då var jag 17 tror jag så det tog såklart ett tag att betala tillbaka dessa 35 000:-, nästa häst köptes för försäkringspengar som togs ut då första hästen bröt benet. Jag lånade sedan en del till min första dressyrhäst som köptes för 60 000 (som sedan mest tävlade fälttävlan). Efter att han såldes för betydligt mer än jag köpte honom för har jag lyckats köpa och sälja en del hästar så att jag har "jobbat mig uppåt" och kunnat köpa lite finare hästar. Har aldrig köpt några dyra max 70 000:- men det har istället vart en del svåra eller mindre utbildade hästar som jag sedan kunnat sälja vidare med lite förtjänst.

Jag ser inga konstigheter i att låna till häst om man vill det i regel har alla mina hästar stigit i värde (förutom de som har avlivats pga skada) så jag ser det inte som en dålig affär. Jag är nog mer emot att låna till bil i det läget då jag med säkerhet aldrig får tillbaka de pengarna. Jag har i dagsläget inga planer på att köpa någon ny häst men när den dagen kommer hoppas jag att den hästen jag har just nu kan finansiera nästa annars får det bli ett senare problem.
 
Den hästen som vi har idag är köpt med sparade pengar. Men jag ser inget fel med att låna till en häst om man har den ekonomiska möjligheten. Men jag skulle själv inte göra det i dags läget, då jag har både csn lån och billån som äter upp ca 10 % av lönen och faktiskt redan har en häst. Även om jag gärna skulle vilja ha en till häst nu.
 
Min nuvarande fick jag av pappa i present, hon kostade 50+ då, idag är hon tyvärr inte värd mycket pga skada men jag valde att tillverka en ny istället. Så kommande föl har jag betalt med sparade pengar ca 25' och det är nog så eller spara pengar som kommer gälla för mig. Jag tycker det är helt okej att låna pengar till en häst, samma som en bil, den kan också gå sönder dagen efter, så länge hästen är försäkrad eller att man är villig att ha ett lån att betala och ingen häst att rida. Så en försäkrad häst tycker jag inte är konstigare att låna till än en försäkrad bil. :)

Varför jag inte vill låna till häst är helt enkelt av snåla skäl, dels vill jag inte betala ränta och dels känner jag att ha häst är dyrt som det är. Jag vill helst inte lägga till ytterligare 1000-3000 kr i månaden för amortering och ränta av lån.
 
Sitter och funderar lite på det här med att köpa häst. Jag har alltid fått köpa väldigt billiga hästar (dyraste var 35 000) och då har min mamma köpt, nu är man ju vuxen och får således köpa sina hästar själv :) Har min nuvarande men om några år så får hon nog bli pensionär. Och du funderar jag på hur folk fått ihop pengar att köpa häst för? Sparat? Lånat? Annat? Och i vilken prisklass? Vill ni inte svara på vad hästen kostat så kanske ni vill berätta om det var över eller under 50 000:-

Min första ponny fick jag av mina föräldrar när jag var 12, när jag var 19 köpte jag ett föl som jag betalade själv (för min första heltidslön :p), när ponnyn gick bort halvåret senare köpte min pappa en storhäst åt mig.

Så jag har med andra ord inte lagt ut några enorma summor på inköp av hästar, haha..
 
Hej!

Jag ärvde pengar och har dessutom sparat evighetslänge, jag är en sån där snål rackare som nästan aldrig shoppar nånting.

/Lavinia
 
Av de hästar jag köpt har jag lagt ut pengar jag redan haft. Min nuvarande kostade 60k och till den sparade jag i förväg. Tog ett halvår men det beror ju på vilket jobb man har. Jag skulle aldrig låna till en häst, möjligen om det kunde bakas in i ett bolån förmånligt men inget annat.

Jag planerar nu att köpa en till, tar det också från sparkontot. Dock är den billigare än den jag redan har, en unghäst.
 
Jag har köpt totalt 8 hästar under 50 000 under se senaste 22 åren. De flesta mellan 16-30'.
De första var för ärvda pengar, sedan har jag handlat för sparade pengar och de sista för försäkringspengar jag fick när en av de andra fick avlivas.
 
Jag köpte en häst igår för strax över 50 000 och det var delvis för sparade pengar och delvis lånade. Skulle egentligen inte ha köpt hästen just nu (skulle haft den på foder till slutet på september) Det är dock en kanonbra häst för mig och mina syften och jag fick ett schysst erbjudande från ägaren så då tvekade jag inte en sekund med att kontakta banken för ett lån av den summa som saknades. Är t o m tacksam att möjligheten finns att låna under sådana omständigheter.
 
Sitter och funderar lite på det här med att köpa häst. Jag har alltid fått köpa väldigt billiga hästar (dyraste var 35 000) och då har min mamma köpt, nu är man ju vuxen och får således köpa sina hästar själv :) Har min nuvarande men om några år så får hon nog bli pensionär. Och du funderar jag på hur folk fått ihop pengar att köpa häst för? Sparat? Lånat? Annat? Och i vilken prisklass? Vill ni inte svara på vad hästen kostat så kanske ni vill berätta om det var över eller under 50 000:-
Sparat en massa själv, helst vill jag bara spara, men eftersom det saknades lite så tog jag ett medlemslån på banken, som jag kommer att ha betalat tillbaka inom 2 år och har möjlighet att utöka när jag behöver köpa bil/hästtransport osv. :)
 
När jag hade bestämt mig för att köpa en egen häst valde jag att börja lägga undan så mycket som jag beräknade att hästen skulle kosta i månaden + några extra tusen för att ta i överkant. Det tog mig lite mer än ett år att få ihop pengarna, och då fick jag leva snålt. Under tiden passade jag på att utnyttja den tiden till att lära mig så mycket jag kunde för hästägarskapet, leta efter en häst jag ville ha (väldigt kräsen) och samtidigt se det som en bra prövning för att se om jag skulle orka ha dom extra utgifterna som det ju ändå skulle innebära att ha häst. Betalade 100k+, men visste också då att ekonomin inte skulle vara ett hinder framöver.

Lite där jag är just nu. Håller på att lägga undan ungefärlig kostnad att ha häst varje månad (och lägger till mer när jag kan) för att i slutändan kunna ha en summa som är kostnaden för hästen som jag köper + ett års uppehälle för hästen. Som tur är letar jag häst av en ras som är relativt billig i inköp (fjord men även öppen för andra raser) så det kanske inte kommer att ta evigheters evigheter att få ihop pengarna.

Däremot dyker det upp annonser då och då på hästar som jag blir väldigt sugen på. Det är lite smått irriterande och frustrerande om man säger så.

För att knyta an till TS fråga - det kommer att bli sparade pengar och det skulle mycket till för att jag skulle få för mig att köpa häst för lånade pengar.
 
Några av mina bekanta som köpt dyrare häst (över 100 000) har helt enkelt lånat på huset.

Några har också sålt av en del aktier.
 
Jag och min syster fick en ponny tillsammans, tror det var 1986. Hon kostade 7000 kr. 1989 köpte jag mitt första halvblod för egna sparade pengar. Hon var två år och kostade 16000 plus moms har jag för mig. Jag gick i nian. Herregud såna minnen som plötsligt dök upp...

Nåja, hon fick två avkommor som jag red in, tävlade och sen sålde. Sen några år köpte och sålde jag lite hästar. Så de sålda hästarna finansierade nya hästar. Har även haft ett par avelsston några år.

Den senaste hästen jag köpte var också den dyraste, 50 000. Jag sålde lite aktier för att köpa henne.
Barnens ponny köpte jag för sparade pengar och sen har jag två egna uppfödningar som också blivit till genom sparade pengar.
 
Häst nr 1 fick hade jag på foder i flera år. Hade ingen möjlighet att köpa den så den såldes vidare och vandrade runt hos flertalet ägare under ett års tid innan jag fick tillbaka henne gratis. När jag tog bort henne fick jag pengar av en släkting för att köpa nuvarande häst (17000kr)

Lånat pengar av släkting (40000kr) för att kunna köpa en till häst då häst nr 2 blev skadad.

Häst nr 2 ska betäckas nu och det finansierar jag själv
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 919
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 776
Senast: Dentaku
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
32 005
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 554
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp