Hur hittar man tillbaka efter otrohet?

Stort tack till alla som lagt tid på att svara! Jag läser allt, men kommenterar bara det som känns relevant.
Just nu känns allt bara tomt, inga känslor åt något håll. Även om det kanske är bättre än ilska, sorg och frustration, så är det en jobbig sinnesstämning, när man liksom inte känner något alls. Jag antar att det kommer förändras med tiden och tid kommer det att få. Men man skulle ju vilja kliva ur tomhetsträsket så snart som möjligt, känns det som.
Har någon här egen erfarenhet av tomhetsträsket? Glider man ur det genom att bara ge det tid. eller behöver man göra något aktivt för att ta sig därifrån? Eller rättare sagt, finns det ens något man kan göra för att ta sig ur tomhetskänslan? Den kväver mig!
 
För mig var det så i perioder. Som att hjärnan lät mig vila ett tag för att orka ta tag i nästa "bunt" känslor.
 
Jag kan ju bara prata för mig, men för mig tog det lång tid att komma vidare. Först behövde jag rasa lite, långa promenader ute i skogen där jag kunde prata och skrika högt hjälpte en del.
Jag fick också den där tomhetskänslan du pratar om, inget betydde något längre, men för mig hjälpte en liten crush för någon totalt omöjlig. Lite glädje i vardagen samtidigt som mina egentliga känslor fanns kvar för sambon. Hm, svårt att förklara, men man behöver något som bryter tankemönstret tror jag. Något nytt, annorlunda.

Men det allra viktigaste är nog tid, det tar tid att processa allt. Tankar, känslor... Och någon man litar på som man kan avreagera sig hos, det är också viktigt. Även de där tomhetskänslorna är bra att få prata om, de är också en del i det hela. Någonstans där bakom den där totala tomheten ryms alla jobbiga känslor, man (läs jag) är (var) bara inte redo att ta in dem ännu.
 
En sak till skulle jag vilja ha hjälp med.
Vi är eniga om att det är mannen som ska bevisa för mig att han är värd en chans till, att det går att lita på honom och allt det där. Men vi vet inte riktigt hur detta ska gå till.
Han frågar vad jag vill att han ska göra (i morgon, nästa månad, till sommaren etc, alltså inte bara idag, nu) för att uppnå detta och jag har inget svar att ge, mer än att vi ska fortsätta prata med varandra. Har ni här några svar? Några exempel på hur andra gjort i liknande situationer, rent konkret? Hur visar han att han är pålitlig? Hur vet jag att han säger sanningen i alla lägen, så att jag kan lita på honom? Jo, av det vi gått igenom hittills har jag ingen anledning att tro att han säger något annat än sanningen om just detta. Men eftersom han trots allt har gått bakom ryggen på mig, vilket han ångrar nåt oerhört, behöver jag ju ha någon form av "bevis" för att han inte gör detsamma igen.
Det är så svårt för mig, för minutiös övervakning är verkligen inte min kaffekopp. Han har ju lyckats gå bakom ryggen på mig tack vare att han haft min totala tillit och fulla frihet, vilket han missbrukat. Han har erbjudit full transparens, men hur gör man det konkret? 10 instagrambilder i timmen som visar var han är och vad han gör? GPS-tracker i jackan? (Nej, de var inte allvarligt menade förslag!)
please-help-me-clipart-12.jpg
 
En sak till skulle jag vilja ha hjälp med.
Vi är eniga om att det är mannen som ska bevisa för mig att han är värd en chans till, att det går att lita på honom och allt det där. Men vi vet inte riktigt hur detta ska gå till.
Han frågar vad jag vill att han ska göra (i morgon, nästa månad, till sommaren etc, alltså inte bara idag, nu) för att uppnå detta och jag har inget svar att ge, mer än att vi ska fortsätta prata med varandra. Har ni här några svar? Några exempel på hur andra gjort i liknande situationer, rent konkret? Hur visar han att han är pålitlig? Hur vet jag att han säger sanningen i alla lägen, så att jag kan lita på honom? Jo, av det vi gått igenom hittills har jag ingen anledning att tro att han säger något annat än sanningen om just detta. Men eftersom han trots allt har gått bakom ryggen på mig, vilket han ångrar nåt oerhört, behöver jag ju ha någon form av "bevis" för att han inte gör detsamma igen.
Det är så svårt för mig, för minutiös övervakning är verkligen inte min kaffekopp. Han har ju lyckats gå bakom ryggen på mig tack vare att han haft min totala tillit och fulla frihet, vilket han missbrukat. Han har erbjudit full transparens, men hur gör man det konkret? 10 instagrambilder i timmen som visar var han är och vad han gör? GPS-tracker i jackan? (Nej, de var inte allvarligt menade förslag!)
please-help-me-clipart-12.jpg
Jag tror egentligen bara en sak: tid. Och så klart att han ÄR öppen och ärlig. Jag tror INTE på sådana kontrollsystem som du halvskämtar om. Vid förtroende krävs inga kontroller, om du kontrollerar är det ju inte hans ord - honom - du litar på, då är det du litar på din egen förmåga att hålla koll.

Om det inte räcker, ja, då är det väl så då.
 
En sak till skulle jag vilja ha hjälp med.
Vi är eniga om att det är mannen som ska bevisa för mig att han är värd en chans till, att det går att lita på honom och allt det där. Men vi vet inte riktigt hur detta ska gå till.
Han frågar vad jag vill att han ska göra (i morgon, nästa månad, till sommaren etc, alltså inte bara idag, nu) för att uppnå detta och jag har inget svar att ge, mer än att vi ska fortsätta prata med varandra. Har ni här några svar? Några exempel på hur andra gjort i liknande situationer, rent konkret? Hur visar han att han är pålitlig? Hur vet jag att han säger sanningen i alla lägen, så att jag kan lita på honom? Jo, av det vi gått igenom hittills har jag ingen anledning att tro att han säger något annat än sanningen om just detta. Men eftersom han trots allt har gått bakom ryggen på mig, vilket han ångrar nåt oerhört, behöver jag ju ha någon form av "bevis" för att han inte gör detsamma igen.
Det är så svårt för mig, för minutiös övervakning är verkligen inte min kaffekopp. Han har ju lyckats gå bakom ryggen på mig tack vare att han haft min totala tillit och fulla frihet, vilket han missbrukat. Han har erbjudit full transparens, men hur gör man det konkret? 10 instagrambilder i timmen som visar var han är och vad han gör? GPS-tracker i jackan? (Nej, de var inte allvarligt menade förslag!)
please-help-me-clipart-12.jpg
Det är DU som måste bestämma dig för om du litar på honom.
Jag tycker det verkar som ni försöker grunda ert "nya" förhållande på att han ska botgöra sin otrohet.
Vill du vara ihop med en människa som ber om ursäkt resten av ert liv? Inget förhållande mår bra av att den ena parten är i underläge.
Han har ångrat sig och ber om förlåtelse. Du får bestämma dig om du kan ge den. Sen får du bearbeta din känslor.
 
Jag tror egentligen bara en sak: tid. Och så klart att han ÄR öppen och ärlig. Jag tror INTE på sådana kontrollsystem som du halvskämtar om. Vid förtroende krävs inga kontroller, om du kontrollerar är det ju inte hans ord - honom - du litar på, då är det du litar på din egen förmåga att hålla koll.

Om det inte räcker, ja, då är det väl så då.
Tror du att det är ett självläkande sår som kommer läka bara det får tid?
Nej, jag tror inte heller på några kontroller, det är inte hållbart på något sätt att hålla på så. Men frågan är ju hur han visar för mig att han är öppen och ärlig?
 
Det är DU som måste bestämma dig för om du litar på honom.
Jag tycker det verkar som ni försöker grunda ert "nya" förhållande på att han ska botgöra sin otrohet.
Vill du vara ihop med en människa som ber om ursäkt resten av ert liv? Inget förhållande mår bra av att den ena parten är i underläge.
Han har ångrat sig och ber om förlåtelse. Du får bestämma dig om du kan ge den. Sen får du bearbeta din känslor.
Jag tycker att du ska hoppa över att dra slutsatser från de inte särskilt ingående inlägg jag skrivit här. Inget av det du skriver stämmer med vår verklighet.
 
Tror du att det är ett självläkande sår som kommer läka bara det får tid?
Nej, jag tror inte heller på några kontroller, det är inte hållbart på något sätt att hålla på så. Men frågan är ju hur han visar för mig att han är öppen och ärlig?

Alltså rent krasst är det ju inga lösen, han måste vara lyhörd inför dina behov, kommunikation om planer, ”jag tankar efter jobbet nu så är hemma om 10”, ”nu sätter jag mig i bilen, Gud vilken dag”, ”när åker vi dit osv?”
Han måste vara NOGA med alla små men mycket betydelsefulla ”Jag tänker på dig, lever mitt liv med dig och är öppen med dig och därför hör jag av mig ofta bara för att jag vill sms”.
Se till att ringa honom ofta bara för småprat och tillslut (om han nu är ärlig med detta) så kommer du mer och mer känna att allt stämmer och att det han sa till dig om jobbet sa han till sin kollega när X ringde osv.

Han får ”överdriva med din insikt i hans liv” så att säga, givetvis har man total insikt när man är ett par men ändå, lite mer och lite extra :)
 
Senast ändrad:
Han frågar vad jag vill att han ska göra (i morgon, nästa månad, till sommaren etc, alltså inte bara idag, nu) för att uppnå detta och jag har inget svar att ge, mer än att vi ska fortsätta prata med varandra. Har ni här några svar? Några exempel på hur andra gjort i liknande situationer, rent konkret? Hur visar han att han är pålitlig? Hur vet jag att han säger sanningen i alla lägen, så att jag kan lita på honom?
Jag tror starkt på att du får vara misstänksam och att han helt enkelt bara får acceptera det. Sen handlar det om självklara saker som gäller för alla människor när man behöver skapa förtroende. Där är det jätteviktigt att han säger vart han är, att han kommer hem när han säger att han ska vara hemma, att han inte försöker dölja ifall han pratat med någon kvinna i telefon etc. Viktigt att han gör det han säger att han ska göra.

Sen undrar jag varför DU i denna tråden ständigt upprepar att han är ångerfull? Varför behöver du försvara honom?
 
Tror du att det är ett självläkande sår som kommer läka bara det får tid?
Nej, jag tror inte heller på några kontroller, det är inte hållbart på något sätt att hålla på så. Men frågan är ju hur han visar för mig att han är öppen och ärlig?

Ja.

Hur man visar det? Finns väl egentligen inget sätt mer än tid, och antingen känner du att du kan lita på honom eller inte.
 
Tror du att det är ett självläkande sår som kommer läka bara det får tid?
Nej, jag tror inte heller på några kontroller, det är inte hållbart på något sätt att hålla på så. Men frågan är ju hur han visar för mig att han är öppen och ärlig?
Känner att frågan är felställd. Han kan inte visa något.

Det är DU som måste bestämma dig för tillit eller inte. Det finns inga säkra tillförlitliga metoder att bevisa något. Alls.
Det handlar om en känsla. Inte något reeellt.
 
Han frågar vad jag vill att han ska göra

Han har ju lyckats gå bakom ryggen på mig tack vare att han haft min totala tillit och fulla frihet, vilket han missbrukat.
Vet du vad, putta tillbaka den bollen där den hör hemma; låt honom fundera på hur han kan försöka återfå ditt förtroende. Det fungerar inte så att du ger instruktioner som han ska följa eller att du specifierar ett visst beteende och sen har han gjort sitt och så blir allt som vanligt igen. Han ska visa att han kan agera vuxet och förtroendeingivande och sen visar det sig över tid om din tillit växer fram eller inte.

Vad jag är trött på män som frågar "vad vill du att jag ska säga/göra?" Tänk själv, för bövelen.
 
Alltså rent krasst är det ju inga lösen, han måste vara lyhörd inför dina behov, kommunikation om planer, ”jag tankar efter jobbet nu så är hemma om 10”, ”nu sätter jag mig i bilen, Gud vilken dag”, ”när åker vi dit osv?”
Han måste vara NOGA med alla små men mycket betydelsefulla ”Jag tänker på dig, lever mitt liv med dig och är öppen med dig och därför hör jag av mig ofta bara för att jag vill sms”.
Se till att ringa honom ofta bara för småprat och tillslut (om han nu är ärlig med detta) så kommer du mer och mer känna att allt stämmer och att det han sa till dig om jobbet sa han till sin kollega när X ringde osv.

Han får ”överdriva med din insikt i hans liv” så att säga, givetvis har man total insikt när man är ett par men ändå, lite mer och lite extra :)
Det där hade gjort mig tokig! Det hade inte hjälpt mig utan snarare hade det gjort att jag avslutade förhållandet om min sambo hade börjat bete sig så dag in och dag ut för det hade gått mig på nerverna totalt.

@ellabellabus
Det finns inget konkret du kan be honom göra. Det handlar om dina känslor och den dagen du känner att nu, nu kan jag lita på honom igen kan det både vara något han har gjort/gör och då alldeles av sig själv som gör att du känner att nu, nu kan jag lita på honom igen, eller så är det något som bara infinner sig hos dig när du har läkt.
 
Men frågan är ju hur han visar för mig att han är öppen och ärlig?
Han måste börja om på ruta ett. Som om du var en ny bekantskap som han är intresserad av och vill göra ett gott intryck på. Som om ni inte kände varandra sedan innan. Situationen är ny så ni är nya i den. Det finns inga genvägar bara för att ni tidigare har varit ett par.
 
Tror du att det är ett självläkande sår som kommer läka bara det får tid?
Nej, jag tror inte heller på några kontroller, det är inte hållbart på något sätt att hålla på så. Men frågan är ju hur han visar för mig att han är öppen och ärlig?
Antingen självläker det, eller inte. Det visar tiden.

Det tid också kan göra är att den visar att han är pålitlig. Eller inte.

Jag ser inte att det går att göra så mycket mer. Det där med att han ideligen rapporterar vad han gör, tror jag lika gärna skapar oro som lugn. Plus att det är en förhållandestruktur som i alla fall jag inte hade velat ha. Det verkar orimligt att en händelse ska ändra resten av livet på det sättet.

Jag tänker väl också att du uppenbarligen VILL leva med honom och du VILL förlåta honom. Men kanske kan du inte. Det resonemanget är snubblande nära att göra DIG till problemet.
 
Det är DU som måste bestämma dig för om du litar på honom.
...fast allra mest är det väl HAN som måste bevisa att han är värd förtroendet. Det ska vara viktigt för honom att förvalta det på ett bra sätt. Hur det rent konkret ska gå till vet jag inte, men jag tror att det kanske inte handlar om åtgärder utan om beteende.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp