Bukefalos 28 år!

Hur hittar man tillbaka efter otrohet?

Lång historia i komprimerad form. Avslöjade häromdagen att min man sedan 20 år varit otrogen vid ett antal tillfällen för en tid sedan. :( Vi har ett klart uttalat monogamt äktenskap, det är vi fortfarande lika eniga om idag som när vi träffades, så alla spekulationer om något annat kan i stå över! Utelämnar övriga detaljer om detta. Kontentan i slutänden är att han varit helt öppen om vad, när, hur och varför, när det hela väl avslöjades. Jag har goda skäl att tro att det inte kommer upprepas, bland annat för att det fått oss att kommunicera bättre än på många år.
Det är alldeles nytt nu, jag känner mig givetvis kränkt, sviken och äcklad över det han gjort. Men jag har för avsikt att ge vårt äktenskap en chans att överleva, vilket kräver en hel del av mig i form av förlåtelse, acceptans och att ta sig vidare mot en nystart med ett normalt samliv. Han är beredd att göra allt som krävs för att rädda äktenskapet, då han insett att det är det han vill. Och som sagt, jag har goda skäl att tro på det.
Frågan är bara hur man bär sig åt för att ta sig förbi tankarna om äckel och svek? Hur gör man för att hitta tillbaka till någon form av tillit och att låta honom komma nära igen? Det kommer aldrig bli som det varit, men jag hoppas uppnå ett good enough-stadium åtminstone, som måste vara betydligt bättre än minsta tänkbara acceptabla nivå för att undvika skilsmässa. Kan man klara detta utan terapeuthjälp? Hur gör man? Hur tänker man? Alla former av tips och erfarenheter, positiva som negativa, är välkomna!
Väl medveten om att det kan sluta med skilsmässa, men inte utan att vi gett varandra en ärlig chans.
En av mina närmaste vänner är i samma sits. Inte riktigt, de är nog lite yngre men nästan. Vi pratar mycket om det och jag tror att för henne har de tre viktigaste sakerna varit att 1. Ta reda på om han gjorde detta för att han ville komma ur deras förhållande enkelt 2. Om hon kan förlåta och inte låta detta ligga mellan dem som flera andra här skrivit om och börja om på nytt, det går inte att gå tillbaka till det gamla 3. att inse att de två och inte omgivningens synpunkter ska styra varåt relationen ska gå nu.

Det finns gott om moralpredikare som gärna vill påpeka saker främst kring nr 3, och främst när man kanske är lite yngre och utan barn. Jag har funderat mycket på detta i samband med hennes "ältande" och jag tror jag kan förlåta, men att man precis som du skriver måste vara beredd att arbeta för det, oavsett om man är den som ställt till det eller inte, inte minst med punkt 2, att kunna lägga det bakom sig och blicka framåt. Jag tror däremot inte att man kan komma dit på egen hand utan behöver en utomstående professionell samtalspartner kanske både enskilt och ihop för att verkligen kunna bena ut tankar och känslor.
Lycka till och kram hur dte än blir
 
Oavsett vem av oss som ska "jobba mest" för att vi ska kunna fortsätta leva tillsammans så har jag blivit påtvingad en situation som gör att jag måste jobba med mig själv för att hitta mina egna känslor och reaktioner i det hela.
Och det där är ju ingenting man kan tvinga fram på en vecka eller två, utan det måste mogna inombords och man behöver faktiskt så tid att känna efter. Det finns heller ingen panik i att ta några beslut varken till eller från, så låt det ta den tid det tar.

Jag vet inte om jag skrivit det innan, men jag tror verkligen inte att ni reder ut detta utan en extern hjälp i form av en psykolog eller terapeut. Och det är inte nödvändigtvis så att ni ska gå dit ihop. En bra terapeut ställer rätt frågor som gör att du tänker mer konstruktivt och ger dig därifrån bra verktyg att hantera dina känslor.
 
Jag är lite nyfiken. Det gäller en fråga som jag inte tror att @ellabellabus öppet har tagit ställning till.

Men ni som förespråkar parterapi? Hur tänker ni? Vad gör att det skulle behövas? Hur tänker ni där?
 
@Petruska Jag tänker som så att det ibland kan vara lättare med en tredje part som kan ge infallsvinklar och hjälpa kommunikationen. Vet flera (dock bara ett par med otrohet i bakgrunden) som fått oerhört bra hjälp med att gå och få prata. När man pratar med vänner så väljer de ofta en "sida" och hur mycket vill man låta sina vänner/bekanta veta alla ggr. Bättre med en tredje opartisk part.
 
Jag är lite nyfiken. Det gäller en fråga som jag inte tror att @ellabellabus öppet har tagit ställning till.

Men ni som förespråkar parterapi? Hur tänker ni? Vad gör att det skulle behövas? Hur tänker ni där?
Jag har visserligen inte förespråkat det själv men: jag tror att en terapeut skulle kunna peka på strategier framåt för ett krisande par. Vilka punkter är viktiga om vi vill gå vidare? Vill vi gå framåt tillsammans? Isåfall, vad behövs?
 
Jag är lite nyfiken. Det gäller en fråga som jag inte tror att @ellabellabus öppet har tagit ställning till.

Men ni som förespråkar parterapi? Hur tänker ni? Vad gör att det skulle behövas? Hur tänker ni där?
Jag har inte heller förespråkat parterapi även om jag alltid tycker det är en bra ide med lite terapi ;). Det man kan få hjälp med är att bryta gamla fastlåsta beteendemönster och därmed hjälpa kommunikationen mellan parterna, det förutsätter ju dock att relationen inte fungerat prickfritt innan/under otroheten. Parterapeuten kan ju dessutom svara på en del av @ellabellabus frågor om hur man går vidare samt ge partnern verktyg för att stötta ellabellabus i hennes sorg/förlust av tillit. Om man väljer att inte gå vidare med relationen kan parterapeuten hjälpa till i själva uppbrottet.
 
Jag är lite nyfiken. Det gäller en fråga som jag inte tror att @ellabellabus öppet har tagit ställning till.

Men ni som förespråkar parterapi? Hur tänker ni? Vad gör att det skulle behövas? Hur tänker ni där?

Om man har en bristande kommunikation eller ett jobbigt samtalsämne tycker jag att det är bra med en tredje parts om kan hjälpa samtalet framåt, istället för att man fastnar. Sen ska inte symbolvärdet underskattas tänker jag.
 
Tack för input! Jag tänker nog ungefär att det inte finns (borde finnas) vissa typer av specifika HÄNDELSER, som motiverar att man går till parterapeut. Tex alltså inte direkt pga otrohet, eller vad det annars kan vara.

Däremot finns det kanske LÄGEN då det är en bra idé. Tex om parterna inte lyckas prata med varandra men vill vara ihop framöver. Kanske är ändå separation ett vanligt resultat, och kanske blir separationen då mer civiliserad.

Det jag tänkte med min fråga var nog att det hela är färskt för TS och att det därför är svårt att säga hur svårt det hela blir att ta sig igenom. Ibland händer det ju tex att man reagerar väldigt starkt på något, men sedan lägger sig ändå det hela till ro inom rätt kort tid.
 
Tack för input! Jag tänker nog ungefär att det inte finns (borde finnas) vissa typer av specifika HÄNDELSER, som motiverar att man går till parterapeut. Tex alltså inte direkt pga otrohet, eller vad det annars kan vara.

Däremot finns det kanske LÄGEN då det är en bra idé. Tex om parterna inte lyckas prata med varandra men vill vara ihop framöver. Kanske är ändå separation ett vanligt resultat, och kanske blir separationen då mer civiliserad.

Det jag tänkte med min fråga var nog att det hela är färskt för TS och att det därför är svårt att säga hur svårt det hela blir att ta sig igenom. Ibland händer det ju tex att man reagerar väldigt starkt på något, men sedan lägger sig ändå det hela till ro inom rätt kort tid.
I den akuta fasen som de är i nu är det inte så mycket som kan göras i en terapi mer än att möjligtvis hjälpa dom att reglera intensiva känslor. Kanske kan det senare vara läge för parterapi om de märker att de inte klarar av att klara ut hur de ska gå vidare med olika saker. De har, om jag förstått det rätt, bestämt sig för att fortsätta tillsammans och har 20 års relation bakom sig, dessutom upplever TS att de kommunicerar ärligt och öppet nu för första gången på länge. Då brukar de flesta människor hantera det ganska bra själva är min erfarenhet. Han hade dessutom haft sex med någon annan, han kom inte hem och avslöjade att han våldtagit och mördat.
 
I den akuta fasen som de är i nu är det inte så mycket som kan göras i en terapi mer än att möjligtvis hjälpa dom att reglera intensiva känslor. Kanske kan det senare vara läge för parterapi om de märker att de inte klarar av att klara ut hur de ska gå vidare med olika saker. De har, om jag förstått det rätt, bestämt sig för att fortsätta tillsammans och har 20 års relation bakom sig, dessutom upplever TS att de kommunicerar ärligt och öppet nu för första gången på länge. Då brukar de flesta människor hantera det ganska bra själva är min erfarenhet. Han hade dessutom haft sex med någon annan, han kom inte hem och avslöjade att han våldtagit och mördat.
För mig framstår det också som hanterligt för parterna själva. Men jag vill varken avråda från eller råda till parterapi.

Vid mord och våldtäkt, lutar jag nog mer åt skilsmässa och rättegång än åt parterapi.
 
En av mina närmaste vänner är i samma sits. Inte riktigt, de är nog lite yngre men nästan. Vi pratar mycket om det och jag tror att för henne har de tre viktigaste sakerna varit att 1. Ta reda på om han gjorde detta för att han ville komma ur deras förhållande enkelt 2. Om hon kan förlåta och inte låta detta ligga mellan dem som flera andra här skrivit om och börja om på nytt, det går inte att gå tillbaka till det gamla 3. att inse att de två och inte omgivningens synpunkter ska styra varåt relationen ska gå nu.

Det finns gott om moralpredikare som gärna vill påpeka saker främst kring nr 3, och främst när man kanske är lite yngre och utan barn. Jag har funderat mycket på detta i samband med hennes "ältande" och jag tror jag kan förlåta, men att man precis som du skriver måste vara beredd att arbeta för det, oavsett om man är den som ställt till det eller inte, inte minst med punkt 2, att kunna lägga det bakom sig och blicka framåt. Jag tror däremot inte att man kan komma dit på egen hand utan behöver en utomstående professionell samtalspartner kanske både enskilt och ihop för att verkligen kunna bena ut tankar och känslor.
Lycka till och kram hur dte än blir
Bra frågor att besvara.
I vårt fall är svaret på fråga 1: Nej, fråga 2 är den vi jobbar med och fråga 3: självklart.

Och det där är ju ingenting man kan tvinga fram på en vecka eller två, utan det måste mogna inombords och man behöver faktiskt så tid att känna efter. Det finns heller ingen panik i att ta några beslut varken till eller från, så låt det ta den tid det tar.
Jag är ganska säker på att jag skrivit någonstans att vi kommer låta det ta den tid det tar att komma fram till någon form av beslut. Nästan oavsett vad som händer så kommer inga skilsmässopapper skrivas på före sommaren, även om det lutar åt det hållet.

@ellabellabus vill bara säga att jag tycker du verkar både klok och klarsynt, mitt i allt. Det beundrar jag.
Tack! :heart
 
Jag är lite nyfiken. Det gäller en fråga som jag inte tror att @ellabellabus öppet har tagit ställning till.
Jag tror jag har nämnt någonstans att om det är möjligt att undvika terapeut, så kommer vi göra det. Jag har goda skäl att undvika en sådan i det här sammanhanget. (det finns ett lönnfack med skräp i min ryggsäck, som sannolikt skulle behöva öppnas om vi hamnar hos en terapeut, det är inget som behöver göras i vardagliga livet men ska det börja rotas så kommer även detta behöva göras. Och det finns det varken tid, ork eller ekonomi till i dagsläget, vilket gör att detta undvikes om möjligt.)
Men behövs en sådan kommer vi gå dit.
Och som några nämnt, korrekt uppfattat av det jag skrivit tidigare. Vi kommunicerar just nu väldigt bra, så det känns för stunden ganska onödigt att koppla in en terapeut.
 
Bara en fundering om hon inte gjort slut, hade han velat satsa på er då? En vän till mig sitter i en identisk situation och de har kommit till en återvändsgränd och beställt tid för parterapi pga denna frågan. Vännen känner inte partnern har svar på detta och därmed bubblar osäkerheten upp. Bara en infallsvinkel som de stött på.
 
Bara en fundering om hon inte gjort slut, hade han velat satsa på er då? En vän till mig sitter i en identisk situation och de har kommit till en återvändsgränd och beställt tid för parterapi pga denna frågan. Vännen känner inte partnern har svar på detta och därmed bubblar osäkerheten upp. Bara en infallsvinkel som de stött på.
Svaret på den frågan är otvetydigt ja.
Han har bara haft väldigt stor otur när han tänkt. :meh:
 
@Petruska jag tänker att parterapi är bra eftersom någon styr samtalet. D.v.s. när folk har svårt att kommunicera. Dock vet jag inte om det räddar ett förhållande, men det är skönt att ha någon neutral i mitten som styr, bromsar och gasar.

Jag och exet gick hos en som hjälpte oss separera. Guld värt för mig som blir totalt blockerad då jag ska prata om saker i en spänd situation, och för exet som mest brukade bli sur och högljudd då vi skulle diskutera.

Om det hjälper en att komma över otrohet? Knappast. Om det hjälper en kommunicera med sin partner? Mycket möjligt. Om man nu känner att man vill satsa på ett förhållande där man inte kan kommunicera utan terapi (nej tack).
 
Om man nu känner att man vill satsa på ett förhållande där man inte kan kommunicera utan terapi (nej tack).
Mina fem öre i detta....

För mig är inte kommunikation något som är statiskt. Det går upp och ner. Perioder av fantastisk kommunikation, perioder av usel och alla skalor däremellan.

Det finns också ämnen som är svårare att tala om. Står man inför en situation där kommunikationen låst sig så vill åtminstone jag hitta möjliga vägar att komma ut ur det och tillbaka till kommunikation. Ett förhållande bygger inte på dagsformen.
 
Mina fem öre i detta....

För mig är inte kommunikation något som är statiskt. Det går upp och ner. Perioder av fantastisk kommunikation, perioder av usel och alla skalor däremellan.

Det finns också ämnen som är svårare att tala om. Står man inför en situation där kommunikationen låst sig så vill åtminstone jag hitta möjliga vägar att komma ut ur det och tillbaka till kommunikation. Ett förhållande bygger inte på dagsformen.
Mycket möjligt.
 
Om man nu känner att man vill satsa på ett förhållande där man inte kan kommunicera utan terapi (nej tack).

Ja, det är väl egentligen det där som sammanfattar mina tvivel. Jag tänker att lättheten att prata med varandra är/var helt avgörande vid urvalet (då jag väljer/valde min partner). Om lättheten att prata försvinner till den grad att det behövs proffshjälp för att få fart på den igen - då är jag skeptisk till att fortsätta alls.

Om jag ändå skulle ta till den där proffshjälpen, då måste jag nog vara väldigt säker på att det verkligen är något slags tillfällig, avhjälpbar kommunikationskris. Hittills i livet har jag aldrig tolkat en dysfunktionell relation som ett kommunikationsproblem, men det betyder ju inte att det aldrig kommer att hända.
 
Det finns också ämnen som är svårare att tala om.
Fast ett sådant problem, som var värre än ganska hastigt övergående, tror jag att jag skulle tolka som att vi inte bör vara ihop. Jag tycker att just det att det går att prata om allt är den helt avgörande poängen med att överhuvudtaget vara ihop. Om jag, som vi ibland ser på buke tex, behövde fråga mig "hur ska jag nu ta upp den här svåra frågan", då skulle ju den poängen ha gått i rätt hög grad förlorad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp