Bukefalos 28 år!

Hur känner ni av att hästen är lagom varm?

Isituss

Trådstartare
Jag brukar alltid känna under täcket framme vid bogen om hästen är lagom varm. Men jag har hört att man ska känna på öronen om den är lagom varm:crazy:

SÅ min fråga är: Hur gör ni?? :D
 
Sv: Hur känner ni av att hästen är lagom varm?

Jag känner på öronen (mest pga att jag hört samma som du men det stämmer iaf inte på min häst, jag har hittills inte sett några samband ;)), in vid bogen och framför allt över rumpan.

Men det viktigaste är att se till helheten! Hur kommer hästen till dig i hagen, hur står den i boxen, hur är uppsynen, äter/dricker den som vanligt osv osv. Det är min största måttstock: Avslappnad, rörlig och nyfiken som min häst är för det mesta - då är han lagom tempererad :)

Att känna på honom är mer ett sätt för mig att veta hur han ska kännas när han ser ut att må bra. Även om jag måste erkänna att jag inte gillar när han är kallare än vanligt över rumpan :o Han SKA dock vara kall eftersom han har massa päls och iom att den är tjock så beror det på hur mycket man lyckas burra ner fingrarna i pälsen hru varm han känns. Då är det lättare att stoppa in fingret i pälsen på halsen och känna att han faktist är tillräckligt varm.
 
Sv: Hur känner ni av att hästen är lagom varm?

Brukar känna under täcket över korset och fram vid bogen. Är rumpan varm så är hästen varm brukar jag resonera lite ovetenskapligt för mig själv.
Och jag går nog inte efter öronen för dom var ganska iskalla på min häst igår men han såg ut att trivas ute i snöstormen ändå ;)
 
Sv: Hur känner ni av att hästen är lagom varm?

KL
Man ska väl känna vid öron-roten eller vad det nu kallas, just för att där är resultatet mest pålitligt, även om topparna är isbeklädda o kalla brukar roten vara varm. Men visst är det minst lika smidigt att kolla helheten och känna lite varstans ffa om hästen har täcke (vilket min inte har, han är lika "kall" överallt med tjocka isbitar i pälsen)
 
Sv: Hur känner ni av att hästen är lagom varm?

ni pratar väl om att känna i "hårbotten" nu va?:p

Jag gör både och :D Men när han är täckad så blir han ju automatisk lite varmare "utanpå" pälsen eftersom den trycks ihop lite (står nästan rakt ut annars även om han inte fryser) och täcket isolerar utanför och ligger emot. När han går naken så är pälsen alltid iskall även när han är för varm så då stoppar jag antingen in fingrarna i "hårbottnen" eller så plattar jag till lite snabbt med ett tryck. Ibland blir man stekhet direkt - höstas, full päls men ingen vinter :p eller så blir man varm efter en liten stund - mer lagom.

Det mest relevanta är ju iaf att man hittar ett sätt där man får hjälp att läsa av sin häst mha sin egen känsel oxå :)
 
Sv: Hur känner ni av att hästen är lagom varm?

Jag stoppar in armen framtill under täcket och känner vid ryggen om det är varmt. Jag vet hur det känns om det är för varmt/kallt så det brukar funka. :)
 
Sv: Hur känner ni av att hästen är lagom varm?

Om jag ska känna om hästen är för varm sticker jag in handen under täcket vid halsen.
om jag ska känna om den är kall känner jag på öronen.
 
Sv: Hur känner ni av att hästen är lagom varm?

Korset och länden, där största värmeutsläppet sker, samt öronrötterna. Men som ngn annan så klokt sa: det viktigaste är helhetsintrycket, hur hästen beter sig!

vad som är lagom varmt är olika för en häst och för oss människor. så sticker jag in handen under täcket på länd/kors på hästen så vill jag inte att den ska vara varm och gosig, som skulle vara varm i min värld, utan jag vill att hästen ska vara sval. temperaturen utanpå pälsen skiljer sig flera grader från den inne vid huden på hästen.
 
Sv: Hur känner ni av att hästen är lagom varm?

Korset och länden, där största värmeutsläppet sker, samt öronrötterna. Men som ngn annan så klokt sa: det viktigaste är helhetsintrycket, hur hästen beter sig!

vad som är lagom varmt är olika för en häst och för oss människor. så sticker jag in handen under täcket på länd/kors på hästen så vill jag inte att den ska vara varm och gosig, som skulle vara varm i min värld, utan jag vill att hästen ska vara sval. temperaturen utanpå pälsen skiljer sig flera grader från den inne vid huden på hästen.

Jag skulle gissa på sådär 20 grader på min kuse, hans päls är inte att underskatta :D

Dock har nog min förmåga att uppskatta temperaturer vissa brister, en felmarginal på densamma kanske ;)

Men precis som du säger, inte "varm o gosig" utanpå pälsen, då är hästen både kokt o stekt om den inte är klippt intill huden.
 
Sv: Hur känner ni av att hästen är lagom varm?

haha, jag var försiktig och diplomatiskt och skrev med flit "flera grader", för att folk inte skulle börja märka ord. Men man har ju gjort studier på precis detta och funnit att det kan skilja närmare 10 grader utanpå pälsen och inne vid huden på en pälsad häst, så det ÄR vesäntligt precis som du säger, och ack vad folk missar det.... tyvärr.

man går på hur mkt man själv fryser, och hur gosigt det känns för en själv, att hästen går inbakad i ett 400 grams thermo när man själv tycker det är iskallt ute.....
 
Sv: Hur känner ni av att hästen är lagom varm?

Hästen ska inte vara varm under ett täcke. Då är det för varmt. Den ska kännas sval. Ytterst i pälsen ska hästen ha omgivningens temperatur.(värmen ska finnas intill huden och där kan vi inte känna)
Helklippta hästar blir det lite annorlunda med eftersom täcken ersätter pälsen, men de ska ändå inte kännas varma utan mera neutrala under täcket. Känns hästen som ett element så är täcket för varmt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 780
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
469
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp