Bukefalos 28 år!

Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

"hugger närmsta knapp"

Stopp ett tag nu....Ställ er själva en fråga. Skulle någon av er välja att vara instängd på ett mycket begränsat område frivilligt och dessutom tycka om det? En box är inte ett stort område för en häst.....

Vissas argument för att hålla hästarna inne köper jag inte:
Vi bor i en storstad och det finns dåligt med hagar...
Det är lerigt....
Det blåser...
Hästen/ hästarna trivs att stanna inne typ 6 dagar i veckan....
osv, osv
Argument som ser sådana ut håller inte en sekund för mig.

Vi människor har hästar för VÅRT nöje, inte deras.

Våra hästar är inte av porslin, de är ute dagligen ett antal timmar i leriga, skitiga hagar eftersom vädret inte är det bästa och de älskar det. Lervällingen är ju som gjord att rulla sig i och man kan ju springa och låtsas bråka.... Detta gäller även våra tävlingsindivider så att påstå att hästen NN kan inte gå ut för det är en tävlingshäst biter inte på mig.

coar har varit, snällt sagt, lite upprörd i den här tråden men jag fattar inte VAD det är som han/hon tycker måste försvaras i att en frisk häst ska stå inne hela tiden..... Dessutom vet jag inte varför hon/han blir sur på PL bara för att han inte tycker att en häst behöver utevistelse även om den står i en storstad.

Jag är själv ursprungligen storstadsbo som valt att flytta för att kunna ha möjlighet att ha hästar på ett någorlunda vettigt sätt.

Skulle mina vuxna barn få för sig att våra/ deras hästar skulle "slippa" daglig utevistelse tror jag att jag för första gången skulle ge dem smisk!!

Slutligen vill jag återgå till trådskaparen: Ni i stallet borde, för hästens skull, gå ihop och tala om för personen i fråga att ni kommer att ta kontakt med ägaren om inte det blir ändring (jag fattade det som att hon/han var fodervärd- rätt eller fel?). Stallägaren skulle dessutom ha sig en utskällning för att han/hon är så mesig.

Varma hälsningar Konie
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Åhhhh.......det var länge sedan jag såg de orden. Ska smaka lite på det.....suuuunt föööörnuft!
Jag tycker att många hästmänniskor skulle ta sitt sunda förnuft till fånga och sälja sina hästar och sluta ha med hästar att göra överhuvudtaget.

Mysiga ord som ligger bra på tungan....... Sunt förnuft.....
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Stopp ett tag nu....Ställ er själva en fråga. Skulle någon av er välja att vara instängd på ett mycket begränsat område frivilligt och dessutom tycka om det? En box är inte ett stort område för en häst.....
Ja och stopp här nu ett tag! DU har just bjudit in till ett brännhett ämne. Om jag skulle fråga mig själv...vill jag bli dominerad av någon annan,någon som ger mig smisk med ett spö då jag inte gör som min "ledare" vill att jag ska göra (vad fan det nu kan vara??) att jag ska utföra en massa saker jag inte är byggd för, gör saker med mig som får mina muskler att förtvina och försvinna helt på vissa ställen, som tvingar mig att göra saker jag är livrädd för och går HELT emot min natur, som vill att jag ska älska denne i vått och torrt OCH som ideligen missförstår mig......men påstår tvärtom.
Tänk efter VEM VILL HA DET SÅ? Och det är just så här många hästar har det. Varför ska man bara fråga om EN sak?(hagen) Varför inte fråga om många saker och bilda sig en uppfattning utifrån helheten?
Vi människor har hästar för VÅRT nöje, inte deras.
Aaaaaa....just det. Vi har ett ansvar att se till deras bästa.
Det är just det vi diskuterar här..........och som du ser har vi helt olika uppfattning i frågan. Vem har rätt och vem har fel? Och hästarna......som det gäller om......ja de står brevid med ett STORT frågetecken ovanför sina huvuden och fattar inte ett DUGG.
Våra hästar är inte av porslin, de är ute dagligen ett antal timmar i leriga, skitiga hagar eftersom vädret inte är det bästa och de älskar det.
Gör de? Har du frågat? Det är möjligvis inte så att det är du som bestämmt att de älskar det, eftersom du tycker att hästar även ska kunna gå ute i skitiga hagar?
Lervällingen är ju som gjord att rulla sig i och man kan ju springa och låtsas bråka.
Hmmm...ja den är även som gjord för att få bräckskador på bäcken eller bog. Och då blir det oftast avlivning. Obehagliga och ibland smärtsamma sår i karlederna........men varför bry sig om sånna petitsser?
Skulle mina vuxna barn få för sig att våra/ deras hästar skulle "slippa" daglig utevistelse tror jag att jag för första gången skulle ge dem smisk!!
Ojojoj......ja du tar verkligen allvarligt på det här med daglig utevistelse.......till varje pris.
Mysiga ord som ligger bra på tungan....... Sunt förnuft.....
Jaaaa........när man blir provocerad kan det bli svårt att hålla tyst. Bit dig inte i tungan bara.....
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Hej, om man införskaffar en lag om att ALLA hästar ska ha daglig utevistelse. Hur löser man det då lagligt utifrån alla skadade hästar med benbrott,fång, nyoperation och övriga skador som enligt god djurskyddsordination beordras boxvila för hästens välbefinnande och bästa läkningsprognos???

Begås det inte då ett lagbrott om den under en begränsad tid inte får daglig utevistelse??

Jag tror man måste tänka i andra banor.


Dispens. Det är redan så mycket papper så ett litet papper till mer eller mindre... den som behöver ha sin häst inne ansöker om dispens.

Däremot är det jättesvårt att kontrollera. Stallkamraterna frågar och ägaren påstår sej ha papperena iordning, veterinären har tystnadsplikt och dispenserna lär väl inte räknas som offentlig handling etc. Och vad ska straffet vara.

Nå, det var bara lite ostruktererade tankar. Kanske är den bästa vägen att gå att helt enkelt sprida att hästar mår bäst i en naturlig livsföring. Så som görs idag, och kommer att göras mer. Lösdrift blir allt mer populärt och de moderna lösdriftsystemen påstår sej kunna sköta även tävlingshästar perfekt med beräknad fodergiva etc. Det växer. Många som har sina hästar inne idag har det bara för att deras idoler har det. Förhoppningsvis ser vi snart allt fler idoler och toppryttare använda sej av lösdrifter och plädera för mera utomhusvistelse. Kallstall. Att hästarna är ute i stora hagar långa dagar. I sverige är vi inte trångbodda. Veterinärerna borde kunna upplysa hästägarna mer om risker och fördelar.

Just det att hästarna mår bättre ju mer de hålls ute torde vara reklam nog i sej själv i det långa loppet. Ser vi fler vinnande hästar som är uppvuxna i lösdrift och har väl tilltagen utomhusvistelse på schemat så...
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Du PL och alla här tycker att det är ett måste att en häst får gå ut en stund varje dag i hage. Då har jag sagt/frågat: -är det oavsett storlek, skick och väderlek.Jag får inga tydliga svar. Här går det alldeles utmärkt att svara ett Ja eller ett Nej. Bara svar som "ingen vettig miljö (hage i detta fall).....inget hästägarskap".

Men det räcker ju inte med bara ett ja eller nej på dina frågor, förstår
du inte det? Om vi börjar med är-det-oavsett-storlek-på-hagen-
frågan så kan jag svara ja. Men jag vill vidareutveckla det svaret till
att så länge hagen är större än boxen så har jag den hellre där än
instängd hela dagen. MEN, den måste ju vara så mycket större!
Du skrev i något inlägg att du har fått långa och utförliga förklaringar på
hur folk håller sina hästar, men att det inte hjälper de hästar som har
det dåligt. Men jag har skrivit tidigare att jag vill ha en lag på att
hagen måste vara av en viss storlek för ett visst antal hästar, och
då höll du till och med med mig. Ändå så skriver du att du inte fått
något tydligt svar på den frågan.

Frågan om skick då? Även där har jag skrivit att jag vill ha en lag
om att hagarna bör grusas/skiftas så att alltför leriga/hala hagar kan
orsaka skador. Det höll du också med om. Men du tycker ändå inte
att du har fått ett tydligt svar på den frågan.

Angående frågan om väderlek så vill jag bara säga att hästar är....
Just det! Hästar! De är anpassade för att klara av ett tufft väder,
och jag vill även i den här frågan ha en lag som säger att oavsett
hur lång eller kort tid hästarna står ute i hagen per dag så ska de
ha möjlighet att söka skydd. Så får du ju naturligtvis ge dem grov-
foder om det inte finns tillgång till något annat att äta av i hagen,
de dagar då de behöver tugga lite extra för att hålla värmen och
även täcke för de klippta/korthåriga djuren.. Så länge
det inte blåser så pass mycket att hästarna följer med vinden upp i
luften så tycker jag bara det är löjligt att hästarna ska behöva stå
inne en hel dag p.g.a vädret, de är inte födda till att bo inomhus.

Och jag är helt övertygad åt att man kommer kunna knipa åt många
av de som äger stackarna du pratar om, om dessa lagar införs.
Inte alla, det vet jag också,
men du måste väl också inse att så länge det inte finns en lag kan
man bara rekommendera, och finns det väl en lag så går det att agera!
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Nej jag har för tillfället slutat att svara dig eftersom du bara förvrider svaren i din iver att tala mot regler att hästar dagligen får röra sig fritt.
PL
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Gulan lilla... Vi har uppenbart helt skilda uppfattningar om vad en häst är.
Har nu förstått att kontantan av denna tråd är att hästar ÄR gjorda av något skumt material för ve den hästägare som inte behandlar sina hästar som en korsning mellan porslinshästar och interner.
Det är alltså OK att ta till spöet på hästen och internera den dygnet runt på ett utrymme som är mindre än vad internerna på Kumla anstalten har att röra sig på (och de sitter ju faktiskt där som ett straff...) men inte att låta hästen röra sig fritt i en hage för då skadar de sig med stor säkerhet och måste avlivas och dessutom vill de inte gå ut för det är det bara vi människor som bestämt att de ska göra...

Har bara en mycket enkel fråga: Hur i hela friden klarar sig vildhästar/ hästar på lösdrift sig egentligen?
Konstigt att arten häst överlevt så här länge och i alla fall vilt/fritt till en viss del, tex hästarna på Lojsta hed. De borde enligt detta tankesätt ha självdött vid det här laget...
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Jag fattar inte heller vaför coeri/hovis (som dessutom har dålig koll på hur svensk djurskyddslagstiftning är uppbyggd)anser att det är min skyldighet som veterinär att hålla med honom eller varför han anser att jag är en okunnig veterinär när jag inte gör det:confused:
Vad beträffar storstäder har även jag börjat min ridning i sådana så jag har lite vidare perpektiv än norrland.
PL
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Gör de? Har du frågat? Det är möjligvis inte så att det är du som bestämmt att de älskar det, eftersom du tycker att hästar även ska kunna gå ute i skitiga hagar?

Men du, då säger jag som dej hela tiden fast tvärtom, VAD är det som säger (mer än du själv) att DINA hästar mår bra inspärrade på en liten yta hela dygnet ofta?

Det spelar ingen roll vad du tror för du kan aldrig komma ifrån det faktum att varje individ måste få solljus och frisk luft och rörelse fördelat över dygnets timmar för att må bra. Dina hästar kan säkert må bra ett tag, men förr eller senare kommer dom inte göra det. Och det kanske du inte ens ser för det är i hästens kropp det sker negativa förändringar. Det kan mkt väl ta åratal innan det märks för oss människor. Men då vi ser det har det gått alldeles för långt:mad:

Så vad är det som ger dej rätt att säga till alla andra här att om dom anser att deras hästar är glada och mår bra så är det minsann bara deras åsikt. Men dina hästar mår så bra så i sina små burar:eek:

Och jag säger som PL mf att det är verkligen ingen ursäkt att ha hästar inne dygnet runt pga regn eller leriga hagar. Då får man helt enkelt fixa det eller sälja/låna ut sin häst till den som kan. Skulle aldrig missköta mina hästar pga en sån sak. Då hade jag löst det på ett eller annat sätt. Det handlar om vad man prioriterar, inget annat. Och det är i mina ögon dom okunniga människorna som skyller ifrån sej hela tiden och hittar på ursäkter för att slippa det ena efter det andra..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

för att folk är utan kunskap och för att de är lata.
men jag skulle inte heller ställa minhäst i en alltför lerig hage eller allt för isig, det är ju onödigt att riskera benbrott,sträckningar m.m

mina hästar är vana att gå i väldigt stora hagar, så pass stora att de aldrig har varit mer leriga än ca 2+2 meter vid grinden. å då jag menar lerig är det då hästen sjunker ner till halva hoven, altså inget gyttjebad då.

altså, jag är ganska bortskämd med perfekta hagar som innefattar lite buskage/träd stora fält å rinnande vatten (sagolandskap? :P)

så här borde ju alla hästar ha det, tyvärr är det få förunnat :(

men har man inte enorma arealer kan man alltid förbättra det man har, ex göra bättre grund i hagen, regn/vindskydd(då hålls ju det även torrt) + att mocka i hagen oxå. och så är det ju bra om man inte har hagen i nedförslutting precis nedanför en backe :P

dåligt väder är en bra ursäkt för att man inte orkar, men faktum är att vissa hästar kan känna sig otrygga i ruskigt väder m.m. då är ju boxen ett bra val. eftersom det skall vara hästens tryggaste plats.
och inte tycker hästar om lervälling upp till knäna ( är det ofta man ser hästar stå där om det finns en torr fläck brevid?)

det var vad jag har som åsikt för tillfället


på samma gång kan jag ju fråga, hur i hela friden kan man ens ställa sin häst i en spilta ??
Skulle aldrig i livet ha mina hästar i spilta .
kanske i akutfall, men det är nog enda gången
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

för att folk är utan kunskap och för att de är lata.

Kan tyvärr tänka mig att en del inte tar ut sin häst för att den inte ska bli smutsig. Alla är ju inte intresserade av att borsta sina djur.... eller som tonåringen här brevid säger: ORKA !!!
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

En kuperad hage är bättre än en platt hage. Ja har hellre mitt sto i en kuperad hage som hon kan klättra o springa så hon "tränar" sig själv. en en platt hage där dom bara kan gå fram o tillbaka. Hur ser då en sommarhage ut för dig? o Ja tycker hästar ska vara ute länge om dagarna o när de går så låta dom vara ute helt än att ha dom inne i stallet, undan tag för hästar som tänlar eller är känsliga för knott. men ja sätter hellre på ett täcke om de blir kallt eller för blött om hon gått. o hon har gått ute i 6 år utan täcke innan hon kom hit....
Hon har klarat sig bra utan täcke o i en kuperad hage utan skador..
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

glömde i ur o skur.
men hoppas den stackarn får komma ut vare sig den kommer ut själv eller med dom andra igen
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

"hugger närmsta knapp"
Slutligen vill jag återgå till trådskaparen: Ni i stallet borde, för hästens skull, gå ihop och tala om för personen i fråga att ni kommer att ta kontakt med ägaren om inte det blir ändring (jag fattade det som att hon/han var fodervärd- rätt eller fel?). Stallägaren skulle dessutom ha sig en utskällning för att han/hon är så mesig.

Varma hälsningar Konie

Ja, jag ska ta ett snack med henne, så fort jag får chansen.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna luska ut nummer till ägaren, men det löser sig nog. :)

Det här får inte fortsätta helt enkelt!
Hästen ska ut!
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Ja, jag ska ta ett snack med henne, så fort jag får chansen.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna luska ut nummer till ägaren, men det löser sig nog. :)

Det här får inte fortsätta helt enkelt!
Hästen ska ut!

Har verkligen inte stalläg. sett till att hästen har kommit ut än?
Ni är väl flera i stallet som kan se till att det blir ett stallmöte där ní tar upp detta och säger att ni finner er inte i detta.
Jag skulle aldrig kunna se den hästen i ögonen varje gång jag kommer och tar ut min egna ALDRIG!

tycker det är ynkligt att hästen fortfarande inte kommit ut :mad:
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Har verkligen inte stalläg. sett till att hästen har kommit ut än?
Ni är väl flera i stallet som kan se till att det blir ett stallmöte där ní tar upp detta och säger att ni finner er inte i detta.
Jag skulle aldrig kunna se den hästen i ögonen varje gång jag kommer och tar ut min egna ALDRIG!

tycker det är ynkligt att hästen fortfarande inte kommit ut :mad:

Stallägaren bryr sig inte. De är inte särsilt intresserade av hästarna... tyvärr :/
Det står bara 5 hästar i stallet, 2 är stallägarens, 1 min, en unghäst +hästen som står inne. Och vi har aldrig haft något stallmöte eller så. Tror inte det kommer inträffa heller då fodervärdstjejen enbart skriver lappar och skickar sms, pratar aldrig med någon av oss andra...
Men jag ska ta tag i det här, jag får tårar i ögonen varje gång jag kommer till stallet och ser den stackars hästen. :/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 383
Senast: Ridinglady
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
525
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 787
Senast: Mia_R
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 592
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp