Bukefalos 28 år!

Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Om det är en HELdålig hage då? Kan det möjligen berättiga en motivering att få ha hästen inne?
gulan

Nej det är ett skäl för ett föreläggande att ordna bättre hagar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
PL
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Till PL, Mysko, Ideeal.
Så Ni menar att dåliga hagar med hästar i har NI aldrig sett????? Så ligger på gränsen till livsfarliga för hästar att gå i? Det skulle vara otroligt faktiskt.
gulan

Har jag aldrig sagt :bow:

Jag säger har man sådana hagar får man göra dom brukliga för hästarna så de kan få sin dagliga utevistelse och inte vara så lat att man ursäktar sig för att hästen inte kan få gå ut som är en självklarhet :bow:
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Nej okej då. Förlåt!
Nu kan du svara på
Det finns väl hur många exempel som helst på att hästar runtom kring oss inte har den bästa vården och ibland faktiskt ochså far illa....men inte så illa att det kräver tvångsomhändertaning och en förflyttning kan ske!
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Nej det är ett skäl för ett föreläggande att ordna bättre hagar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!
Då inser du förstås ochså att det är många stall som borde få ett föreläggande.
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Ja men vad har det med krav på utevistelse el dyl att göra.
Hela ditt resonemang är totalt negativt för djurskyddet!
PL
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Att diskussioner kan bli hetsiga är en sak, men tillmälen hör inte hemma i en diskussion.
Jag föreslår en eftertanke i den skrivna texten, annars blir jag tvungen att stänga tråden.

Boj/moderator
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Sorry men jag blev lite less på det envetna upprepandet att vi skulle tycka att allt var bra bara hästarna fick komma ut.
PL
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Om vi säger så här i stället. En häst har det bra när det gäller foderstat, duktig ryttare, bra box, god stallmiljö och en allmänt god skötsel men den har inte daglig utevistelse. Jag anser att detta är undermålig hästhållning och bör åtgärdas.

Du tycks tro att jag menar att hästar ska ut oavsett hur hagen ser ut, du säger också att jag menar att till och med en hage som är farlig för hästen är bättre än att stå inne. Jag menar att en farlig/dålig hage är inget allternativ. Det är heller inget allternativ att stänga in hästen utan möjlighet till daglig utevistelse. Jag menar alltså inte att hästen ska ut i en dålig hage men den ska heller inte stå inne för båda allternativen är lika dåliga.

Det jag vill ha fram är att daglig utevistelse för hästen är så viktigt att en i övrigt god hästhållning faller pga bristen på utegång. Dvs daglig utegång är minst lika viktig som god hovvård, en vettig foderstat, god hästhantering osv, osv.

Hoppas att jag nu har varit tillräckligt tydlig så att du inte kan missuppfatta mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

jag tycker att den här debatten gått långt överhand.
Jag förstår inte varför du förutsätter att de flesta tycker att hästarna ska ut oavsett situation om hagarna är hur dåliga som helst osv. Visst finns det dom som har väldigt dåliga hagar, men jag tror att merparten av hästägare vill nog att sina hästar ska komma ut och då även har bra hagar. Sen att många hagar är leriga just nu kan vara svårt att göra nåt åt när vädret varit extremt dåligt. Inte ofta som vädret är som det är. Men ska man då låta hsätarna stå inne som vädret har varit nu i flera månader bara för att hagarna är leriga?
Kan du inte ta och ge dig nu, va? Bara för att det finns några som kanske inte har god hästhållning så finns väl ingen anledning att inte kunna anskaffa lagar som gör att det kan bli bättre.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Nu börjar jag allvarligt undra om du är dum i huvudet eller inte kan läsa.
Det här rör mig inte ryggen

Men det här:
Hela ditt resonemang är totalt negativt för djurskyddet!
Det kändes lite..........men bara lite!!
Om DSM kan råda över dåligt väder så kommer den här lagen inte att beröra mig och mina hästar, eftersom hage är ett viktigt inslag i vår hästfilosofi och hantering. Men BARA om det är en tillfredställande hage och väderleken tillåter.
Låt mig få ta ett ex....så man förstår vad jag menar.
Det har regnat i flera veckor och så fryser det på. Hagen som hästen går i är som en isgata, eller var tidigare rejält söndertrampad och nu när det fryst på, blivit stora fåror och djupa hål. Jag inser att det är förenat med stor fara att släppa ut hästen, då den inte kommer att lyssna på mig då jag varnar den att ta det försiktigt för det är jättehalt. Om jag då väljer att ha den inne........bryter jag ju mot lagen!
Får jag besök av DSM kan de kräva med en lag i bakfickan -släpp ut hästen eller bygg en bättre hage! Jag förklarar att jag inte kan bygga fler hagar, det finns inte mark till det och lovar att bara det kommer snö, ska hästen få gå ut från kl 7 på morgonen igen. En fras som upprepats här många gånger -Kan man inte ordna en vettig miljö (i detta fall hage) ska man inte ha häst!!! Blir för enkel.

Jag förstår att en myndighetsperson som själv varit med om driva igenom en lag med eget personligt engagemang har svårt att inse att just den lagen inte kommer att ha någonsom helst verkan för många hästar. Är man rabbiat på högpresterande tävlingshästar (eller maskiner som man så vill) som får stå inne 23 timmar om dagen och vill komma åt det......så har man verkligen inte tagit hänsyn till helheten, eller den individuella individen.

Du PL och alla här tycker att det är ett måste att en häst får gå ut en stund varje dag i hage. Då har jag sagt/frågat: -är det oavsett storlek, skick och väderlek.Jag får inga tydliga svar. Här går det alldeles utmärkt att svara ett Ja eller ett Nej. Bara svar som "ingen vettig miljö (hage i detta fall).....inget hästägarskap". Men när hästgård får kallas för hästgåd med 5 boxar och bara en trädgård i tillhörande mark, förstår ju var och en -att några tillfredställande hagar kan det inte bli tal om.....bara om vädret tillåter så kan det bli gränsfall!
Vore det då inte bättre att först ha en lag om hur mycket mark man måste upplåta åt hästarna "vintertid". Det finns väl bara sommartid? (Eller är det bara en rekomendation?)
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Du PL och alla här tycker att det är ett måste att en häst får gå ut en stund varje dag i hage. Då har jag sagt/frågat: -är det oavsett storlek, skick och väderlek.Jag får inga tydliga svar. Här går det alldeles utmärkt att svara ett Ja eller ett Nej.



Man får väl använda sitt sunda förnuft. Med en lag om daglig utevistelse så tror jag inte att nåt skulle hända om det av någon anledning som gjorde att du absolut måste ha din häst inne någon dag, men att ha den inne utan en bra orsak utan av t ex bara lathet dom människorna skulle man komma åt.

Pga väder har jag aldrig behövt haft mina hästar inne någon dag. Isigt i hagarna. Ja, det är bara att brodda dom. Det har hänt att mina unghästar fått stått inne nån enstaka dag, när det varit för isigt och dom inte var skodda så därför kunde jag inte släppa ut dom. Tror inte nån myndighet hade velat sätta dit mig för det.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Om vi säger så här i stället. En häst har det bra när det gäller foderstat, duktig ryttare, bra box, god stallmiljö och en allmänt god skötsel men den har inte daglig utevistelse. Jag anser att detta är undermålig hästhållning och bör åtgärdas.
Och säger jag att vi är oense! Trots vad man tror om mig för jag inte låter mina hästar gå ut varje dag, så tycker jag att jag är kompetent hästägare. I många fall.... mycket bättre än de som låter sina hästar gå ute varje dag, i sol, i regn, i orkan.
Jag menar att en farlig/dålig hage är inget allternativ.
Och om vi har heeeelt olika åsikter om vad en dålig/farlig hage är för något då? Framför allt en farlig hage. Vem ska avgör det? OM jag hävdar, jag tycker hagen är för isig idag jag vågar inte släppa ut min pigga häst. -Nej då ingen fara säger du. Kan inte det här bli ett dilemma?
Dvs daglig utegång är minst lika viktig som god hovvård, en vettig foderstat, god hästhantering osv, osv.
Och jag håller inte med! Jag tycker ochså det är fel, då hästar under sin tävlingssäsong bara blir ridna och sen får stå i box. Att den gott kunde få gå ut. Men att det MÅSTE ske varje dag, har jag inte som krav.
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

jag tycker att den här debatten gått långt överhand.
Och det är bara mitt fel??
Jag förstår inte varför du förutsätter att de flesta tycker att hästarna ska ut oavsett situation om hagarna är hur dåliga som helst osv
För det är ju så kan bli under vissa årstider. Vi rår inte på vädret. Man kan göra det bästa av det och gardera sig......grusa, bygga rejäla vindskydd och ta, ha rejäla hagar som inte blir upptrampade . Alla gör inte så, alla tycker inte det är viktigt! Det känns som om det bara jag som sett det värsta av de värsta hagar. Som jag tänker......att de vågar och VILL släppa sina hästar där. Alla andra verkar bara se sina egna hagar och sin egna hästhållning. I den här tråden har jag fått långa utförliga beskrivningar hur det ser ut hos dem. Men vad hjälper det hästar som inte har det så?
Sen att många hagar är leriga just nu kan vara svårt att göra nåt åt när vädret varit extremt dåligt.
Tell me aboat it!
Kan du inte ta och ge dig nu, va?
Varför då? Jag ser en lag som inte kommer att hjälpa ett dugg. Den kommer inte att göra livet bättre för många hästar.
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Om DSM kan råda över dåligt väder så kommer den här lagen inte att beröra mig och mina hästar, eftersom hage är ett viktigt inslag i vår hästfilosofi och hantering. Men BARA om det är en tillfredställande hage och väderleken tillåter.
Låt mig få ta ett ex....så man förstår vad jag menar.
Det har regnat i flera veckor och så fryser det på. Hagen som hästen går i är som en isgata, eller var tidigare rejält söndertrampad och nu när det fryst på, blivit stora fåror och djupa hål. Jag inser att det är förenat med stor fara att släppa ut hästen, då den inte kommer att lyssna på mig då jag varnar den att ta det försiktigt för det är jättehalt. Om jag då väljer att ha den inne........bryter jag ju mot lagen!
Får jag besök av DSM kan de kräva med en lag i bakfickan -släpp ut hästen eller bygg en bättre hage! Jag förklarar att jag inte kan bygga fler hagar, det finns inte mark till det och lovar att bara det kommer snö, ska hästen få gå ut från kl 7 på morgonen igen. En fras som upprepats här många gånger -Kan man inte ordna en vettig miljö (i detta fall hage) ska man inte ha häst!!! Blir för enkel.
En liten komentar kanske?
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Man får väl använda sitt sunda förnuft.
Åhhhh.......det var länge sedan jag såg de orden. Ska smaka lite på det.....suuuunt föööörnuft!
Jag tycker att många hästmänniskor skulle ta sitt sunda förnuft till fånga och sälja sina hästar och sluta ha med hästar att göra överhuvudtaget.
Med en lag om daglig utevistelse så tror jag inte att nåt skulle hända om det av någon anledning som gjorde att du absolut måste ha din häst inne någon dag, men att ha den inne utan en bra orsak utan av t ex bara lathet dom människorna skulle man komma åt.
Jag är inte alls säker på det.......
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Och jag säger SAMMMA SAK SOM DU!! Men förklara för mig hur en lag om att få röra sig fritt hjälper hästar som INTE får gå i bra hagar. Eller tycker du att alla hästar får gå i bra hagar?
Att hela tiden upprepa -"men då ska man inte ha häst" blir liksom mycket snack och lite verkstad.
gulan

Men en dålig hage (dvs tråkig, INTE farlig hage) är ju bättre än inget?? Det finns ju dessutom regler för att en hästs miljo inte får vara farlig för hästen.

"Betesmarker och rastgårdar
Betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar ska vara fria från föremål med uppenbar risk att skada hästarna. Stängslet ska vara utformat och anordnat så att hästarna under normala förhållanden inte skadas. Marken ska i anlagda rastgårdar och på av hästar hårt belastade ytor utomhus, vara hårdgjord, dränerad eller naturligt ha motsvarande funktion.
Allmänna råd: Taggtrådsstängsel bör inte användas."

Källa: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=298


/Maria
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Jag är inte alls säker på det.......
gulan


men att DU inte är säker på det är väl ingen anledning till att det inte skulle fungera. Finns det en lag mot det så kan man faktiskt anmäla med stöd av lagen bakom sig. Utan lag, vad har man då att komma med?? Sen kommer man säkert inte åt alla. Vill man bryta mot lagar så gör man det ändå. Men många skulle nog ändå vara medveten om att det finns en lag.

Med din åsikt undrar jag om du tycker att man ska ta bort ALLA lagar som finns och leva i total anarki. Eftersom det då finns sätt att komma ifrån de flesta lagar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 382
Senast: Ridinglady
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
522
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 786
Senast: Mia_R
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 592
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp