Hur klarar kaniner kyla?

Ninjakatten

Trådstartare
Nybliven kaninägare här, jag har tagit över två franska vädurar, honor, som bor i en stor utebur med en bo-del i två våningar, plus en hage på 2*3 m. Jag hade tänkt ha dem som utekaniner året runt, men har möjlighet att flytta dem till garaget om det behövs. Jag har läst och hört att kaniner klarar sig bra ute, även under vinterhalvåret, men människa som man är börjar jag fundera nu på om det kan bli för kallt för dem.
Jag bor i Härnösand, temperaturen kan väl gå ned till -25 här, har väl hänt -30.

Hur klarar kaniner kyla? Någon som har utekaniner här?
 
De klarar det relativt bra så länge man bäddar ordentligt med halm, har vindtätt och fri tillgång på grovfoder (såklart, plus möjlighet att röra sig när det är kallt. Stänger man in en kanin i bur så har de svårare att hålla värmen. De fluffar upp pälsen rejält så man ska helst undvika att klappa de på kroppen då också.

När det blir nedåt -25 till -30 minus är det dock riktigt kallt och självklart blir även kaniner obekväma då. Man KAN fixa en värmelampa, jag funderar själv på det om det blir så kallt i år då även om de överlever så är t.ex. frassarnas öron väldigt känsliga för kyla (speciellt eftersom frassar tenderar att doppa öronen i vattenskålen...) och de har knappast det roligt. Jag har haft kaniner i över 5 år nu och överlevt med bara halm, men som sagt; Det är knappast för roligt för de.
 
De klarar det relativt bra så länge man bäddar ordentligt med halm, har vindtätt och fri tillgång på grovfoder (såklart, plus möjlighet att röra sig när det är kallt. Stänger man in en kanin i bur så har de svårare att hålla värmen. De fluffar upp pälsen rejält så man ska helst undvika att klappa de på kroppen då också.

När det blir nedåt -25 till -30 minus är det dock riktigt kallt och självklart blir även kaniner obekväma då. Man KAN fixa en värmelampa, jag funderar själv på det om det blir så kallt i år då även om de överlever så är t.ex. frassarnas öron väldigt känsliga för kyla (speciellt eftersom frassar tenderar att doppa öronen i vattenskålen...) och de har knappast det roligt. Jag har haft kaniner i över 5 år nu och överlevt med bara halm, men som sagt; Det är knappast för roligt för de.


Ja, det kan ju inte vara så jäkla kul att frysa... Jag tror jag måste ha en inflyttning till garaget som nödlösning om det blir riktigt kallt. En värmelampa är ju en riktigt bra idé egentligen, taskigt bara att jag satt buren långt ifrån eluttag.

Mina har vindtät bodel, men hagen är ju inte det riktigt.

Om man införskaffar värmelampa, kan det inte bli något problem med vinterpäls, att det blir för stor skillnad mellan utomhus och i bodelen? Eller är en sån lampa inte så varm?
 
Ja, det kan ju inte vara så jäkla kul att frysa... Jag tror jag måste ha en inflyttning till garaget som nödlösning om det blir riktigt kallt. En värmelampa är ju en riktigt bra idé egentligen, taskigt bara att jag satt buren långt ifrån eluttag.

Mina har vindtät bodel, men hagen är ju inte det riktigt.

Om man införskaffar värmelampa, kan det inte bli något problem med vinterpäls, att det blir för stor skillnad mellan utomhus och i bodelen? Eller är en sån lampa inte så varm?
Du kan ju själv bestämma i vilken höjd värmelampan ska sitta, och på så vis även hur pass varmt det ska bli för kaninerna :) Jag kan tyvärr inte tipsa om så mycket annat, själv bor jag i Skåne så här klarar kaninerna sig utan problem över vintern.
 
Jag har haft utekaniner i många år, har just nu bara 2 små dvärgkorsningar men har innan haft upp mot 20 franska vädurer ute, och jag bor i kalla, bittra Norrland! :p Nu när jag bara har 2 stycken så baxar jag in dem i förrådet på vintern, men med frallorna gjorde vi så att vi delade var kanins utebur i 2 med en plywood-skiva med ett hål i (stort nog för kaninen att ta sig genom, såklart) och sedan en till skiva som täcker gallret. Svårt att förklara, men man skapar alltså ett stort (halva buren) rum med 4 väggar och sedan fyller man rummet med hö! :) När det var riktigt ruskigt ute så uppskattade de verkligen att sitta inbäddade i sitt lilla "skyddsrum" och knapra hö ;) Höet får ju dubbel effekt i och med att de både kan bädda in sig i det och äta det! :) Viktigt att tänka på när man har kanin ute på vintern är att de behöver betydligt mer hö än vad de kanske gör annars! De äter mer på vintern och det är viktigt att de alltid har hö att äta så att de kan hålla värmen :)

Lycka till med dina frallor, mysigare kaniner finns inte! :love:
 
Du kan ju själv bestämma i vilken höjd värmelampan ska sitta, och på så vis även hur pass varmt det ska bli för kaninerna :) Jag kan tyvärr inte tipsa om så mycket annat, själv bor jag i Skåne så här klarar kaninerna sig utan problem över vintern.

Ja, det finns ju en hel del fördelar med södra Sverige.... :D
 
Jag har haft utekaniner i många år, har just nu bara 2 små dvärgkorsningar men har innan haft upp mot 20 franska vädurer ute, och jag bor i kalla, bittra Norrland! :p Nu när jag bara har 2 stycken så baxar jag in dem i förrådet på vintern, men med frallorna gjorde vi så att vi delade var kanins utebur i 2 med en plywood-skiva med ett hål i (stort nog för kaninen att ta sig genom, såklart) och sedan en till skiva som täcker gallret. Svårt att förklara, men man skapar alltså ett stort (halva buren) rum med 4 väggar och sedan fyller man rummet med hö! :) När det var riktigt ruskigt ute så uppskattade de verkligen att sitta inbäddade i sitt lilla "skyddsrum" och knapra hö ;) Höet får ju dubbel effekt i och med att de både kan bädda in sig i det och äta det! :) Viktigt att tänka på när man har kanin ute på vintern är att de behöver betydligt mer hö än vad de kanske gör annars! De äter mer på vintern och det är viktigt att de alltid har hö att äta så att de kan hålla värmen :)

Lycka till med dina frallor, mysigare kaniner finns inte! :love:

Nu blev jag lugnare! Ja, jag älskar dem och deras "kärleksnyp" :love: :cautious:

Bodelen är ju en sådan med ett galler som fönster, och den tänkte vi sätta igen med en skiva av något slag. Tänkte även lägga något slags golv på nedervåningen , och sätta skivor för i alla fall sidogallerna, så att det blir vindtätt ifall de vill sitta och kura nere också. Fyller i så fall nedervåningen med hö också.

Men vad är det med dessa djur som inte vill ha höet jag lagt för gallret uppfluffat och mysigt, utan de lägger sig som klumpar på allting och plattar till det!
 
Jag har haft utekaniner i många år, har just nu bara 2 små dvärgkorsningar men har innan haft upp mot 20 franska vädurer ute, och jag bor i kalla, bittra Norrland! :p Nu när jag bara har 2 stycken så baxar jag in dem i förrådet på vintern, men med frallorna gjorde vi så att vi delade var kanins utebur i 2 med en plywood-skiva med ett hål i (stort nog för kaninen att ta sig genom, såklart) och sedan en till skiva som täcker gallret. Svårt att förklara, men man skapar alltså ett stort (halva buren) rum med 4 väggar och sedan fyller man rummet med hö! :) När det var riktigt ruskigt ute så uppskattade de verkligen att sitta inbäddade i sitt lilla "skyddsrum" och knapra hö ;) Höet får ju dubbel effekt i och med att de både kan bädda in sig i det och äta det! :) Viktigt att tänka på när man har kanin ute på vintern är att de behöver betydligt mer hö än vad de kanske gör annars! De äter mer på vintern och det är viktigt att de alltid har hö att äta så att de kan hålla värmen :)

Lycka till med dina frallor, mysigare kaniner finns inte! :love:
Hö håller sig dock inte lika varmt som halm, så jag rekommenderar mycket halm + hö så de kan äta. :)
 
Det är sant, bra att du sa det!! :) Halm brukar dock vara svårt att få tag på här där jag bor, så jag har använt hö istället :)
Jag håller med, vi har köpt dyyyr halm från djuraffären alla år (:wtf:) men i våras hittade vi av ren tur en bonde som hade ca 15 balar kvar som han sålde. Vi behövde till hästen som behövde bantas på natten, men nu behövs det inte längre så kaninerna har så det räcker och blir över (ca 7 balar kvar). :D Vår nya stallägare har hela loftet proppfullt med halm också som ingår i hyran, så vi kommer nog inte behöva köpa på ett par år. ;)
 
Det är sant, bra att du sa det!! :) Halm brukar dock vara svårt att få tag på här där jag bor, så jag har använt hö istället :)

Inte sjutton vet jag om jag kan hitta här heller, i värsta fall får det blir halm från affären. Det är svårt när man aldrig behövt tänka på att köpa in sånt förut!
 
Nu vet jag inte hur du bor. Men kanske har du något uthus eller ett garage?

Man skulle ju kunna ha en utebur med ett hus i som är i två rum. En "hall" (för att vinden inte ska påverka kaninen) och ett rum till som är isolerat med frigolit och en massa halm. Sedan kanske ha en kattlucka in till uthuset där det finns en hage på insidan med värmelampa hängande.
 
Nu vet jag inte hur du bor. Men kanske har du något uthus eller ett garage?

Man skulle ju kunna ha en utebur med ett hus i som är i två rum. En "hall" (för att vinden inte ska påverka kaninen) och ett rum till som är isolerat med frigolit och en massa halm. Sedan kanske ha en kattlucka in till uthuset där det finns en hage på insidan med värmelampa hängande.

Ja, denna lösning hade ju varit perfekt! Just det där med en hall tänkte jag försöka tillämpa genom att stänga till nedanvåningen med någon typ av plattor för gallren, och lämna enbart öppningen "öppen". Detta borde minska draget, hoppas jag. Och mycket halm, överallt.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 588
Senast: KesoNeso
·
  • Låst
Tjatter I tidernas begynnelse skapade den store Frith världen. Han skapade stjärnorna, och världen levde bland stjärnorna. Frith skapade alla...
106 107 108
Svar
2 157
· Visningar
66 720
Senast: Intejag
·
H
Däggdjur Har idag fått hem min 11 veckors franska vädur. En hane. Har själv byggt en jättefin bur. Nu sitter jag och läser om hur stor denna...
Svar
2
· Visningar
5 030
Senast: vego96
·
Däggdjur Är lite inne på att kastrera mina två små kaniner. De är födda nån gång i somras och bor i en bur ihop i stallet. Vilket hittills har...
Svar
6
· Visningar
2 387
Senast: wizo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp