Hur komma över rädslan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

pernilla_s

Trådstartare
Min fodervärd lämnar tillbaka min häst till sommaren. Jag lämnade iväg honom för att jag hade skadat min rygg vid en avtrillning av just denna häst. Jag var också rädd för attt rida och ja egentligen hantera hästar överhuvudtaget idag. Jag har inte ridit på de två åren han varit borta. Det är först nu jag känner mig redo för att ha häst och rida igen. Men hur ska jag bota min rädsla? Jag måste ju komma över den nu när min häst kommer. Rida kan jag inte göra förrän efter en viss tid efter han kommit då jag är gravid.
 
Sv: Hur komma över rädslan?

Utsätt dej för rädslan i SMÅ MÄNGDER bara lite åt gången. Jag lider själv av rädsla för hästar dock en vilja att komma över det. Köpte mej en ungponny i höstas som allt fungerar kanon med från marken men uppsuttet blir det problem eftersom jag spänner mej vilket gör att även hästen blir spänd och nervös vilket gör mej ännu spändare... Ond cirkel alltså. Men ju mer och oftare jag ridit desstå bättre har det gått. Dom första gånger gick jag med honom från marken en promenad och hoppade upp sista biten hem. Skrittade alltså bara några meter till att börja med och håller nu på att öka ut. och det går riktigt bra!
Så som sagt, börja med små enkla grejer där du känner dej trygg och ut öka sedan när du känner att du klarar mer.:)

Lycka till!:banana:
 
Sv: Hur komma över rädslan?

Utsätt dej för rädslan i SMÅ MÄNGDER bara lite åt gången. Jag lider själv av rädsla för hästar dock en vilja att komma över det. Köpte mej en ungponny i höstas som allt fungerar kanon med från marken men uppsuttet blir det problem eftersom jag spänner mej vilket gör att även hästen blir spänd och nervös vilket gör mej ännu spändare... Ond cirkel alltså. Men ju mer och oftare jag ridit desstå bättre har det gått. Dom första gånger gick jag med honom från marken en promenad och hoppade upp sista biten hem. Skrittade alltså bara några meter till att börja med och håller nu på att öka ut. och det går riktigt bra!
Så som sagt, börja med små enkla grejer där du känner dej trygg och ut öka sedan när du känner att du klarar mer.:)

Lycka till!:banana:

Jo att man blir späd underlättar ju inte precis. Det värsta är väl att min ponny är den käsnliga typen som reagerar på minst lilla. Han har ju dessutom blivit vanvårdad och troligtvis fått stryk innan så det gäller ju att alltid vara lugn annars blir han stirrig. Men han är en snäll ponny och jag vet att tar jag det bara lugnt och tar det successivt så måste jag ju kunna bli av med rädslan.
 
Sv: Hur komma över rädslan?

Min ponny är också väldigt känslig och uppmärksam på mej(uppmärksamheten är ju dock en fördel i dom flesta lägen).
Men som sagt, ta det lugnt och försiktigt, stressa inte på något. Jag har haft min ponny sen september och jag har bara tagit korta skrittpromenader än så länge med lite trav. :angel::o
 
Sv: Hur komma över rädslan?

Min ponny är också väldigt känslig och uppmärksam på mej(uppmärksamheten är ju dock en fördel i dom flesta lägen).
Men som sagt, ta det lugnt och försiktigt, stressa inte på något. Jag har haft min ponny sen september och jag har bara tagit korta skrittpromenader än så länge med lite trav. :angel::o

Tja det lär ju dröja lääääänge inna det blir någon galopp... Bättre hålla sig i lugnt tempo tills det känns okej. Jag har inget behov av tt flänga omkring längre. Jag hoppas att jag får stallplats med ridbana. Allting känns lite tryggare när man har stängesel runt omkring sig. ;)
 
Sv: Hur komma över rädslan?

Har du någon kompis som du litar på till 100% (som är lugnet själv)och som kan rida din häst så länge? Då kan du passa på att vara med och hjälpa till samtidigt som du ser hur hästen fungerar i olika situationer. Ser du att hästen är trygg så blir du säkert själv lugnare.
 
Sv: Hur komma över rädslan?

Har du någon kompis som du litar på till 100% (som är lugnet själv)och som kan rida din häst så länge? Då kan du passa på att vara med och hjälpa till samtidigt som du ser hur hästen fungerar i olika situationer. Ser du att hästen är trygg så blir du säkert själv lugnare.

Ideen var jättebra men går ej att genomföra, då jag precis flyttat hit och inte känner någon som skulle kunna rida honom. Jag känner en som rider men hon är på tok för lång och tung för en liten b-ponny. Jag önskar verkligen att jag hade haft det, men men. Jag har tänkt tömköra honom mycket och handskas mycket från marken innan jag överhuvudtaget tänker sitta upp.
 
Sv: Hur komma över rädslan?

Tyvärr är det ju nackdelen med B-ponnies. Svårt att hitta duktiga ryttare som inte växt ur ponnystorleken. Att tömköra låter som en bra lösning. Då får ponnyn hålla igång samtidigt som du får en chans att lära känna den igen. Trick träning kan vara en annan grej att skapa förtroende er emellan. Agility övningar fungerar säkert också bra. Kan vara tråkigt att bara tömköra.
 
Sv: Hur komma över rädslan?

Tyvärr är det ju nackdelen med B-ponnies. Svårt att hitta duktiga ryttare som inte växt ur ponnystorleken. Att tömköra låter som en bra lösning. Då får ponnyn hålla igång samtidigt som du får en chans att lära känna den igen. Trick träning kan vara en annan grej att skapa förtroende er emellan. Agility övningar fungerar säkert också bra. Kan vara tråkigt att bara tömköra.

Jag vet ju att han tycker om att bli tömkörd, longera går inte med honom. Så jag får hitta på lite andra aktiviteter så att vi får arbeta ihop. Ut och gå mycket och sedan först hoppa upp när jag är redo. Jag vill ju komma över rädslan. Jag har ridit efter olyckan, men det har slutat med panik och jag har fått hoppa av hästen. Jag kan behärska mig någorlunda så länge hästen är lugn men minsta lilla så blir jag livrädd. Innan olyckan var jag inte alls sådan, jag var aldrig rädd. Jag vill ju bli den modiga ryttaren igen, men det känns ganska avlägset.
 
Sv: Hur komma över rädslan?

Liknande frågor finns på forumet hästmänniska.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 943
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 979
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
629
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp