hur korkade/smarta är fårskallar?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har ett markområde (SNÄLLT sagt :crazy:) som jag funderat på att släppa fåren på. Det skulle endast krävas 50 m extra elstängsel så är det hägnat - ligger mellan hästarnas hagar. Men frågan är om det är FÖR oländig terräng där även för får?
Det dels är två "berg" (ca 3-4 resp 5-6 m höga) som har både lätt sluttande sidor och mer branta, med sprickor i. Har fåren så mycket vett i sina virriga huvuden att de begriper att de inte ska gå för nära kanten där det stupar?
Sen är nästa fundering om de fattar att de inte ska klättra över den inte alltför välmarkerade stenmuren? Det är elstängsel "bakom" stenmuren, för att hägna hästhagen på andra sidan, och marknivån är lite lägre på hästhagssidan, så OM fåren skulle klättra över skulle de få svårt att ta sig tillbaka. Tyvärr skulle det nog vara väldigt svårt att sätta upp ett eget stängsel till fåren just där, det är väääldigt stenigt...
I övrigt är det stenig mark med en massa sly + att de får en bit hästhage att beta på också.
Vad tror NI som vet mer än jag - vågar man släppa fårskallarna i sådan hage (sommartid) eller ska jag glömma det direkt?
 
min erfarenhet säger mig att du inte bör släppa dom där. Dom kan ramla ner och dom kommer garanterat att kliva över stenmuren.
 
Jag har nog anat att det är så, men ibland kan man ju ha FÖR låga tankar om dem...

För övrigt är det himla kul att studera hur de fungerar. :)
JAG är definitivt deras flockledare... Har en fålla de går genom när de går till och från hagen, men när de ska in sätter jag aldrig upp trådarna över vägen, för de följer mig ändå. Och om hästarna är kvar i hagen när fåren går in så stannar jag ju och sätter upp trådarna direkt - tror du inte att hela fårskocken stannar och väntar snällt på mig! :love:
Och det är BARA mig de gör så med! :p Maken skulle försöka ta in dem utan att sätta upp trådarna en gång, men TROTS att han hade en mathink att locka dem med så sprang några av dem iväg åt helt fel håll... :crazy:
Man undrar ju vad som rör sig i deras sm,å förvirrade hjärnor :bump:
(jag kallar för övrigt min fårflock för just "förvirrade klubben"... :bow:)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är så att vi om 1 månad ska flytta till en gård. Det finns redan staket uppsatt och så och stoparna är frächa och sitter väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
3 917
Senast: Gullan86
·
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 374
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp