Bukefalos 28 år!

Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Har du ridit och tränat travhästar som aldrig travtränats då? Skulle inte tro det. För då skulle veta hur mycket träning har med saken att göra.

Självklart har avel betydelse, men inte SÅ stor så det är SÅ omöjligt som du och andra försöker få det till.
Det är ingen som har sagt att det är omöjligt!!! TS verkar vara en amatör, utan speciellt stora kunskaper inom dressyr. VARFÖR ska hon då välja en ras som har en massa emot sig för det hon vill göra? Det är ingen som har sagt att det är omöjligt, det är ingen som har sagt att det inte GÅR - det känns bara jäkligt motigt, onödigt och inte speciellt snällt mot hästen. Så.
 
Ha ha. Men alltså då är inte dressyrtävling för hästar som behöver dressyr för att bära sig bättre helt enkelt. Inte ens för så lätta klasser som LB1, tex på en klubbtävling. Då gör man det extremt svårt för sig. Intressant.
Ja, så är det. Dressyr är en sport, där man tävlar om vem som kommer närmast ett ideal. Sen kan ju dressyrträning vara nyttigt för alla hästar, men ska man tävla så ingår det vissa moment som ska utföras på ett visst sätt för att få godkänt. Då spelar det ingen roll hur lätt eller svårt hästen har att bära sig eller hur nyttig dressyrträningen är, det man får poäng för är hur nära idealet man kommer.
 
Jag funderar inte i tävlingstaktiska tankar nu utan i dressyrmässiga. Vad är dressyr om inte det är lämpligt för en fd travare? Vad gör det tävlingsdressyren till om det är olämpligt att använda en fd travare till det?
Dressyrträning kan säkert vara lämpligt för en travare. Det innebär inte att en travare är lämplig för dressyrtävling.

Har du någonsin tävlat dressyr?
 
Uppenbart inte tävlingsdressyr då. Finns det olika sorters dressyr?
Nej, men på en tävling mäts det om man uppnått vissa bestämda mål med sin dressyrträning. Man kan ju träna utan att nå målet. Dvs, träna dressyr utan att komma så långt att man kan tävla dressyr med godkända procent. Ungefär som att man träna hoppning på låga höjder, utan att komma till den nivån att man kan tävla hoppning. Eller jogga för skojs skull, utan att komma så långt att man kan genomföra ett maratonlopp.
 
Har du ridit och tränat travhästar som aldrig travtränats då? Skulle inte tro det. För då skulle veta hur mycket träning har med saken att göra.

Självklart har avel betydelse, men inte SÅ stor så det är SÅ omöjligt som du och andra försöker få det till.
Ja, jag har ridit travhästar som aldrig travtränats utan varit ridhästar hela livet. De har haft jättesvårt i galoppen jämfört med ett halvblod. Det räcker att det är hälften eller en fjärdedel travare i hästen, så märks det på galoppen. Avel har enorm betydelse. Det är markant skillnad i rörelsemönster och galoppkvalitet mellan hoppstammade och dressyrstammade halvblod t o m, för man vill ha en annan galopp när man hoppar än när man rider dressyr.
 
Har du ridit och tränat travhästar som aldrig travtränats då? Skulle inte tro det. För då skulle veta hur mycket träning har med saken att göra.

Självklart har avel betydelse, men inte SÅ stor så det är SÅ omöjligt som du och andra försöker få det till.
Fast varmblodstravare har generellt ett annat rörelsemönster, oavsett om de är travtränade eller inte och det syns ofta även när man ser travarkorsningar att det är varmblodstravare inblandat.

Nu vet inte jag om TS avser att starta LD, LC eller LB, framgår det någonstans vilken ambitionsnivå TS har?
 
Det är ingen som har sagt att det är omöjligt!!! TS verkar vara en amatör, utan speciellt stora kunskaper inom dressyr. VARFÖR ska hon då välja en ras som har en massa emot sig för det hon vill göra? Det är ingen som har sagt att det är omöjligt, det är ingen som har sagt att det inte GÅR - det känns bara jäkligt motigt, onödigt och inte speciellt snällt mot hästen. Så.
Så det är onödigt och motigt att rida dressyr på en travare? Vad gör det dressyren och dressyrtävling till då?
 
Dressyrträning kan säkert vara lämpligt för en travare. Det innebär inte att en travare är lämplig för dressyrtävling.

Har du någonsin tävlat dressyr?
Så dressyrtävling är inte dressyr då?

Jo jag tävlar. En Quarter som har väldigt lätt för att "sätta sig" och "vinkla om bäckenet", naturligt med rena taktmässig gångarter som är svåra att rubba till otakt. Dessvärre har han svårare med påskjutet och luftigheten i gången. Dressyren (och tävlandet) hjälper oss med att förbättra det. ALLA hästtyper har svårigheter, det är DET dressyren är till för att förbättra och tävlingen för att få en kvittens på vart man är och vad man behöver jobba mer med. I synnerhet på lätt nivå.
 
Ja, jag har ridit travhästar som aldrig travtränats utan varit ridhästar hela livet. De har haft jättesvårt i galoppen jämfört med ett halvblod. Det räcker att det är hälften eller en fjärdedel travare i hästen, så märks det på galoppen. Avel har enorm betydelse. Det är markant skillnad i rörelsemönster och galoppkvalitet mellan hoppstammade och dressyrstammade halvblod t o m, för man vill ha en annan galopp när man hoppar än när man rider dressyr.
ALLA ridhästtyper har svårigheter, olika svårigheter, halvbloden har sina svårigheten och dressyren är till för att förbättra det liksom travaren behöver dressyren för att förbättra sina svårigheter. Man behöver ju inte välja den travare som har svårast för sig liksom man inte behöver välja det halvblod som har svårast för sig heller.
 
Fast varmblodstravare har generellt ett annat rörelsemönster, oavsett om de är travtränade eller inte och det syns ofta även när man ser travarkorsningar att det är varmblodstravare inblandat.

Nu vet inte jag om TS avser att starta LD, LC eller LB, framgår det någonstans vilken ambitionsnivå TS har?
Annat rörelsemönster? Jämfört med vad? Halvblodet? Är halvblodet mallen då?

Quarterhästen har också generellt ett annat rörelsemönster än halvblodet. Är det inte heller någon någon bra ridhästtyp för dressyr och dressyrtävling då? I sånt fall, vad gör det dressyrtävlingen till? För i sånt fall är det ju verkligen inte dressyr en dressyrtävling handlar om.
 
Bakbenen ex. En travare är exteriört byggd för frånskjut, och exteriöra vinklar sitter där de sitter.

Ok, finns det bilder där man ser skillnaden?
Vad jag kan se, som är en amatör är ju att travarna oftast har ett mer liggande kors?

Vore kul och se skelettbilder där man ser skillnaden för jag är som sagt ganska kass på exteriör :)
 
Men har du provat att rida ett lättklassprogram med en travare, t ex LB 1? Det är svårt, bara att kunna korta galoppen tillräckligt för att med bibehållen takt, balans och form ta sig igenom en kortsida med korrekta hörnpasseringar...

Det är inte jättesvårt att träna en vbl-travare till att klara fyrkant och 15 meters volter i galopp. Steglängdsökningen är marigare, ja.

och nej, jag har inte ridit dressyrtävling på vbl-travare. Den jag har nu, har enbart tävlat i trav. Han är stor och lite stel i kroppen och har lite för dåliga fattningar på rakt spår än så länge.
Den jag hade tidigare, gjorde några starter inom western. Hennes mentalitet var dock inte så passande för tävling - hon blev jättespänd. Hon lyckades dock komma tvåa på C-nivå (regionalnivå) i reining, som är en gren som bygger på galopp. Snabb galopp, långsam galopp. Byten. Hästen i fråga gjorde samtliga delar godkänt (bytena var rena men nog inte "dressyrmässiga" utan "westernmässiga").
 
Jag tänkte på när dressyrprogrammen då isåfall blir för svåra rent fysiskt för travarna?
Eller är det mer dåliga poäng man kan vänta sig?

Att de oftast inte kan galoppera i ren tretakt och att bakbenens vinklar som är gjorda för frånskjut och bressning, inte kan vinkla ihop sig och visa tillbakatagningar och övergångar i den balans dressyrprogrammet är tänkt för, visst kan man rida men generellt ger det dåliga poäng- det är en sak -men faktum är att om travaren har svårigheter , vilket de flesta har, så sätter man hästen i en mkt obekväm situation.

@Fiador , du kanske kan svara på min fråga: - Vad är det som gör att du vurmar så för travares utbildning med tänk för tävling när du ondgör dig så över dressyrhalvblodens? tror du travarna rids bättre? har bättre ryttare? är gladare , mer happy? för att det ska försökas ändra om så mkt?
 
Annat rörelsemönster? Jämfört med vad? Halvblodet? Är halvblodet mallen då?

Quarterhästen har också generellt ett annat rörelsemönster än halvblodet. Är det inte heller någon någon bra ridhästtyp för dressyr och dressyrtävling då? I sånt fall, vad gör det dressyrtävlingen till? För i sånt fall är det ju verkligen inte dressyr en dressyrtävling handlar om.
Nej, halvbloden är inte mallen. Dressyrstammade halvblod avlas för att passa dressyrmallen, och kommer därför i regel närmare än hästar som avlas för att passa andra mallar.

Dressyrtävling är en tävling i vem som kommer närmast en dressyrmall. Det står i TR hur de olika rörelserna ska ridas, och vad domarna ska titta efter när de bedömer. Det är det idealet man ska eftersträva. Där ingår t ex taktmässighet. Om man sitter på en häst som inte kan galoppera i jämn tretakt, så blir ju det nästan omöjligt att lyckas med. Jämfört med om man sitter på en häst som av naturen alltid galopperar i jämn tretakt. T ex.
 
En atlet är en atlet, en travare är också en atlet, annars skulle den inte vara en tävlingshäst. Vissa grundkriterier måste ALLA atleter ha, dom är ganska likvärdiga, som tex exteriöra vinklar.

Nej du har helt fel där, vinklarna är medfödda och av stor betydelse och skiljer sig mkt åt om man jämför halvblod med travare, rent generellt.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 859
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 477
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 156
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 714
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp