Bukefalos 28 år!

Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Ridskolan har enbart klassen lc1. Hoppning kan jag starta upp till 80cm.
Men det känns ju onekligen rätt deprimerande att det anses vara jämförbart att starta en travare i lb med att starta en häst i 140 som är oförberedd på uppgiften.
Om du vill köpa en varmblodstravare som ridhäst och har som mål att kunna starta en LC på klubbtävlingar ett par gånger om året och i övrigt ha en trevlig häst att rida ut på så ser då iaf inte jag några problem med det. Du får lite tips i videon jag la in tidigare vad som är bra att tänka på och som alltid handlar det om individen. Vill du om några år tävla mer så finns det andra hästar, hitta den häst som du tycker om nu och ha roligt tillsammans och den dagen du vill mer så ta det då.

Det finns så många hästar som aldrig kommer klara att gå några högre klasser och som har ägare som är nöjda med det, det finns ännu troligare ryttare som aldrig kommer att nå några högre klasser även om hästarna har kapaciteten. ;)
 
Så du menar att det viktigaste i exteriören är att hästens huvud är lika långt som benen, bålen och ryggen? :confused: Och att detta gäller oavsett vad hästen ska vara bäst på?
Ja, jag menar att balans och proportioner är det som är viktigast för prestationer oavsett prestation och ras.
 
Alltså, rent allmänt så är jag jätteförvånad att en diskussion om gener dras in som om...ja menar, allt beror på gener såklart vad gäller vinklar o byggnad o mer eller mindre förmåga till olika saker.

Mutationer är ju vanliga och sker det en som passar människans syften så avlas det vidare på mutationen, mkt av olika raser kommer ju från det.

Vad gäller vinklar och förmåga att komprimera dem för undertramp och tillbakatagande ex så har jag inte uppfattat någon skriva som om det är vinklarna i bakbenen hos travare som gör att de har svårighet att galoppera.
Travaren har generellt kass galopp, ej tretakt utan i varierande grad något annat.

Sedan verkar många dra in galoppen i vinkel diskussionen, nåja, så här är det, för att förtydliga: vinklarna är ytterligare en faktor som gör att travaren har problem med dressyrprogram- då de inte kan- som jag skrivit förut, vinkla ihop lederna, komprimera dem för att visa det som är önskvärt i ett dressyrprogram, vilket jag beskrivit förut.

För att förtydliga igen-Den dåliga galoppen är ett problem som jag tycker många ggr sätter hästen i en obekväm och stressande situation om den ska rasa runt och försöka svänga o bära sig med fart o andra fel.

Vinklarna, då säger jag såhär, där kan man rida runt ett program ( då inte i galopp om den är dålig) och liksom glida runt, vilket innebär typ LC o lägre utan längningar , och det behöver inte alls vara obekvämt för hästen, obekvämt blir det såklart om man rider högre klasser än ovan, drar nytta av frånskjutet i längningar men sedan funkar inte upptagningen pga vinklar, och det blir framtungt och handen bromsar o drar.
Fast du tjatar ju hela tiden om vinklar och att travare inte har rätt vinklar. Tror inte ens du själv vet vilka vinklar du menar. Titta på filmen Mia_R lade in så förstår varför vinklar har väldigt lite med problematiken att göra. En travhäst behöver ha samma proportioner och klass på vinklarna som en dressyrhäst. Dåliga vinklar för en dressyrhäst är precis lika dålig för en travare. Ibland presterar dom ändå, undantagen som bekräftar regeln, men det gäller även dressyrhästar.
 
Fast vinklarna är väldigt lika. Man lär sig med tiden när man studerar exteriör hur lätt ögat lurar en, eller kanske mer hjärnan, för ibland ser man det man vill se och det är inte alltid det stämmer med verkligheten. Överlinjen handlar om muskler, inte vinklar främst. Så ja det kan ju hända att muskulaturen är lite olika, och ja din häst är något lite mer högrest, men det är också väldigt marginellt. Men med avseende på just vinklar är dom väldigt likvärdiga och det är det som universellt prestationsmässigt, att vinklarna är korrekta (hyfsat). Det är samma grundkriterier som eftersträvas vare sig det handlar om en dressyrhäst eller en travare eller en galoppör. Titta gärna på filmen som @Mia_R lade in den förklarar detta väldigt bra.

Visa bifogad fil 11286
Den godkände hingsten på bilden har en bättre ridhästtyp, är mer högställd och har vilket även påpekas i filmen, bättre kotor för ridning är varmblodet till höger. Det poängteras även att om man köper en varmblodstravare som ridhäst att halsansättning, huvud, rygg, bog och länd är viktigt att ta hänsyn till. Det är önskvärt att en ridhäst sätter under sig och inte breddar istället som de flesta travare gör, vilket är helt naturligt eftersom de ska trava fort och vinna mycket mark i varje steg, till skillnad mot en ridhäst.

Det går aldrig att komma ifrån att varmblodiga travare och varmblodiga ridhästar rör sig annorlunda och har olika förutsättningar när det kommer till ridning, men för många ryttare så är inte heller målet att tävla, även om jag personligen anser att oavsett vad man har för häst är det bra att rida för instruktör så man rider ändamålsenligt och hållbart för hästens skull. I synnerhet om man rider en outbildad häst oavsett ras.
 
Jag tror fortfarande inte det handlar om "vinklar" och skelett.
Det verkar, för att upprepa mig, handla om andra saker.
Och jag lutar mig igen på den forskning som gjorts som funnit en genmutation som påverkar gångarternas "sammansättning".
Man har förresten, vilket jag inte kommenterade i förra inlägget, försöksvis muterat genen på möss.
Resultatet?
Exteriört "normala" möss som dock inte fick koordinationen att stämma i "gångarterna".
Visst kan travhästarna skelettalt också få till "dragspelet" i lederna kring bakbenen med höfter osv. Men de har koordinationsproblem pga en genetisk mutation.

Än en gång: samma sak med islandshästarna, som inte heller har svårt för samling men som har svårt för taktrenhet i framför allt galoppen.
Väldigt intressant det du tar upp. Jag har funderat mycket över detta fenomen. Vad är det som gör att hästar med god balans och bra proportioner och vinklar, ändå rör sig så olika? Det är en gåta, men intressant om det går att komma på (få det vetenskapligt bekräftat) vad som styr detta.
 
Den godkände hingsten på bilden har en bättre ridhästtyp, är mer högställd och har vilket även påpekas i filmen, bättre kotor för ridning är varmblodet till höger. Det poängteras även att om man köper en varmblodstravare som ridhäst att halsansättning, huvud, rygg, bog och länd är viktigt att ta hänsyn till. Det är önskvärt att en ridhäst sätter under sig och inte breddar istället som de flesta travare gör, vilket är helt naturligt eftersom de ska trava fort och vinna mycket mark i varje steg, till skillnad mot en ridhäst.

Det går aldrig att komma ifrån att varmblodiga travare och varmblodiga ridhästar rör sig annorlunda och har olika förutsättningar när det kommer till ridning, men för många ryttare så är inte heller målet att tävla, även om jag personligen anser att oavsett vad man har för häst är det bra att rida för instruktör så man rider ändamålsenligt och hållbart för hästens skull. I synnerhet om man rider en outbildad häst oavsett ras.
Det är ingen travare på "min" bild till höger;):D

Oavsett vad man köper för ridhäst bör dom kriterier som han på filmen tog upp tas stor hänsyn till. Dom gäller inte bara för ridtravare. Den exteriörbedömningskurs jag genomgått handlade inte om travare specifikt, och dom kriterier som tas upp i filmen du lade in, dom gäller universiellt för alla hästar som ska prestera. Både ridhästar och körhästar, travare och galoppörer. På filmen påpekar han tom detta, att det är vad man vill ha på en travare också. Lyssna på din film ordentligt så ska du se.

Att dom rör sig annorlunda har inte med vinklar och exteriör (enbart) att göra. Att olika hästtyper har olika rörelsemönster är det nog ingen som ifrågasätter.
 
Det är ingen travare på "min" bild till höger;):D

Oavsett vad man köper för ridhäst bör dom kriterier som han på filmen tog upp tas stor hänsyn till. Dom gäller inte bara för ridtravare. Den exteriörbedömningskurs jag genomgått handlade inte om travare specifikt, och dom kriterier som tas upp i filmen du lade in, dom gäller universiellt för alla hästar som ska prestera. Både ridhästar och körhästar, travare och galoppörer. På filmen påpekar han tom detta, att det är vad man vill ha på en travare också. Lyssna på din film ordentligt så ska du se.

Att dom rör sig annorlunda har inte med vinklar och exteriör (enbart) att göra. Att olika hästtyper har olika rörelsemönster är det nog ingen som ifrågasätter.
Fullblod då, som även de har en allt annan är bra exteriör många gånger eftersom även de avlas för hastighet. Jag vet att olika raser har olika rörelsemönster, jag har nämnt det flera gånger och när det gäller en travare så är det inget fel att den breddar sig. Travare avlas på prestation och inte exteriör vilket ger många individer som har en exteriör som fungerar utmärkt i travet men inte för ridning.
 
Jag tror absolut genen påverkar.
Men jag tror den på tex islänningar med bättre vinklar är lättare att komma runt sas.

Jag har jobbat en del med att dressyrrida och rehaba raserna.
Alla såna raser styvnar ju till i ryggen vid sina egna gångarter sas.
Om man lär dem av med det brukar de dels trava rent även de som aldrig travat och bara gått grisepass etc.
men det brukar också gå att få dem galoppera riktigt bra om de har vinklar för det.
Vb-travare har både gendeffekten (för dressyr.. vinstlotten för trav) och vi klar som är helfel.

Sen det här med ”får in benen under sig”. Det är totalt ointressant inom dressyr om andra bakbenet släpper mark lika långt bak, dvs bäckenet och bålen är inte aktiva på det sätt som gör att det blir samling.
Allt det handlar om där är ju påskjut och en låst rygg.

Min islänning kunde också trava ifrån halvblod och tom ett par dåliga vb-travare. Min hade ingen galopp när jag fick honom.
Jag valde att inte försöka plocka fram tölten iom att jag ville ha en häst som alltid är ryggaktiv på rätt sätt.
Och då går tölt och pass bort. För mig, enligt dressyrgrunder, är de motsatsen till samling.

Jag vet ardenners som fick en helvetes piaff efter en massa års idog träning.
Men galoppen blev ju aldrig så spännande iom vinklarna.

Så man kan ju ha handikapp pga vinklar och man kan ha dubbelhhandikapp pga genen och vinklar.
Och man kan ha bara genen, som hos en del islänningar.
Det skulle vara intressant om du kunder förklara och visa vilka vinklar (dom som ger handikapp) du syftar på? Hur ser dom vinklarna ut, var sitter dom, är vinkeln för stor eller för liten, eller vad?
 
Fast du tjatar ju hela tiden om vinklar och att travare inte har rätt vinklar.

Precis så är det och jag har förklarat det förut, de har inte samma förmåga att vinkla, svikta, kompromera sina bakben som halvblod, vilket sätter dem i andra svårigheter i utbildningen och såklart under ett dressyrprogram.Och sen då galoppen på det.
 
Dåliga vinklar för en dressyrhäst är precis lika dålig för en travare. Ibland presterar dom ändå, undantagen som bekräftar regeln, men det gäller även dressyrhästar.

Jovisst men en travare är sällan så bra byggd som ett halvblod med mindre bra förmåga att använda sina leder i bakbenen som önskas.
Däri är skillnaden.Och då galoppen på det....
 
Fullblod då, som även de har en allt annan är bra exteriör många gånger eftersom även de avlas för hastighet. Jag vet att olika raser har olika rörelsemönster, jag har nämnt det flera gånger och när det gäller en travare så är det inget fel att den breddar sig. Travare avlas på prestation och inte exteriör vilket ger många individer som har en exteriör som fungerar utmärkt i travet men inte för ridning.
Ja kan vara fullblod, men kanske inte ens är någon "riktig" häst, bara en modell som visar vinklar och proportioner och förhållanden mellan dem.

Travare avlas främst på prestation men också på exteriör dock avelsbestäms bara hingstar, inte ston. Så det uppstår ju en del avvikelser. Men det gör det ju även inom ridhästaveln, det ser man inte minst när man letar häst på annonser. Attans svårt att hitta en ridhäst med hyfsade proportioner och vinklar kan jag säga.
 
Fast vinklarna är väldigt lika. Man lär sig med tiden när man studerar exteriör hur lätt ögat lurar en, eller kanske mer hjärnan, för ibland ser man det man vill se och det är inte alltid det stämmer med verkligheten. Överlinjen handlar om muskler, inte vinklar främst. Så ja det kan ju hända att muskulaturen är lite olika, och ja din häst är något lite mer högrest, men det är också väldigt marginellt. Men med avseende på just vinklar är dom väldigt likvärdiga och det är det som universellt prestationsmässigt, att vinklarna är korrekta (hyfsat). Det är samma grundkriterier som eftersträvas vare sig det handlar om en dressyrhäst eller en travare eller en galoppör. Titta gärna på filmen som @Mia_R lade in den förklarar detta väldigt bra.

Visa bifogad fil 11286
Varför inte jämföra med just en travhäst, här är en som gjort bra ifrån sig både på bana och avelsboxen
image.jpg
 
Fast vinklarna är väldigt lika. Man lär sig med tiden när man studerar exteriör hur lätt ögat lurar en, eller kanske mer hjärnan, för ibland ser man det man vill se och det är inte alltid det stämmer med verkligheten. Överlinjen handlar om muskler, inte vinklar främst. Så ja det kan ju hända att muskulaturen är lite olika, och ja din häst är något lite mer högrest, men det är också väldigt marginellt. Men med avseende på just vinklar är dom väldigt likvärdiga och det är det som universellt prestationsmässigt, att vinklarna är korrekta (hyfsat). Det är samma grundkriterier som eftersträvas vare sig det handlar om en dressyrhäst eller en travare eller en galoppör. Titta gärna på filmen som @Mia_R lade in den förklarar detta väldigt bra.

Visa bifogad fil 11286
Det är ju inte alls samma vinklar, det syns ju tydligt på din bild? Alla hästar har såklart samma kroppsdelar, men vinklarna skiljer sig. Det har inte bara med musklerna att göra, hästen har helt enkelt en annan exteriör.

Varför finns det olika raser, varför använder man inte galoppörer och halvblod i travaveln, om alla raser strävar efter samma exteriör?
 
Ja kan vara fullblod, men kanske inte ens är någon "riktig" häst, bara en modell som visar vinklar och proportioner och förhållanden mellan dem.

Travare avlas främst på prestation men också på exteriör dock avelsbestäms bara hingstar, inte ston. Så det uppstår ju en del avvikelser. Men det gör det ju även inom ridhästaveln, det ser man inte minst när man letar häst på annonser. Attans svårt att hitta en ridhäst med hyfsade proportioner och vinklar kan jag säga.
Ja, om du letar efter hästar som ser ut som på dina bilder så förstår jag att det är svårt, eftersom man inte vill att ett halvblod ska se ut sådär. Så det är ju snarare olycksfall i arbetet om man får t ex en sån överlinje som på dina bilder.

Du måste väl kunna se skillnad på halvblodet, travaren och dina bilder? De har ju i grunden olika utseende, inte bara muskulatur.
 
Ja kan vara fullblod, men kanske inte ens är någon "riktig" häst, bara en modell som visar vinklar och proportioner och förhållanden mellan dem.

Travare avlas främst på prestation men också på exteriör dock avelsbestäms bara hingstar, inte ston. Så det uppstår ju en del avvikelser. Men det gör det ju även inom ridhästaveln, det ser man inte minst när man letar häst på annonser. Attans svårt att hitta en ridhäst med hyfsade proportioner och vinklar kan jag säga.
Nej, man avlar inte på exteriör inom travet. Det är en ren prestationsavel. En hingst av ridhästras skulle aldrig släppas igenom med utlåtandet "nöjaktigt korrekta rörelser", dålig hingstkaraktär, toppigt kors, x-bent fram, gracilt underrede, nystande gång.
 
Det är ju inte alls samma vinklar, det syns ju tydligt på din bild? Alla hästar har såklart samma kroppsdelar, men vinklarna skiljer sig. Det har inte bara med musklerna att göra, hästen har helt enkelt en annan exteriör.

Varför finns det olika raser, varför använder man inte galoppörer och halvblod i travaveln, om alla raser strävar efter samma exteriör?
Men det ser du ju att det är. Du vet hur man mäter en vinkel? Sen finns det inte två individer som är exakt lika på mm, men hästarna på bilderna och deras vinklar dom är LIKVÄRDIGA, dvs inga större avvikelser.
 
Fast vinklarna är väldigt lika. Man lär sig med tiden när man studerar exteriör hur lätt ögat lurar en, eller kanske mer hjärnan, för ibland ser man det man vill se och det är inte alltid det stämmer med verkligheten. Överlinjen handlar om muskler, inte vinklar främst. Så ja det kan ju hända att muskulaturen är lite olika, och ja din häst är något lite mer högrest, men det är också väldigt marginellt. Men med avseende på just vinklar är dom väldigt likvärdiga och det är det som universellt prestationsmässigt, att vinklarna är korrekta (hyfsat). Det är samma grundkriterier som eftersträvas vare sig det handlar om en dressyrhäst eller en travare eller en galoppör. Titta gärna på filmen som @Mia_R lade in den förklarar detta väldigt bra.

Visa bifogad fil 11286

Men triangeln du ritat i bakdelen är ju helt annorlunda?
 
Men det ser du ju att det är. Du vet hur man mäter en vinkel? Sen finns det inte två individer som är exakt lika på mm, men hästarna på bilderna och deras vinklar dom är LIKVÄRDIGA, dvs inga större avvikelser.
Har inte alla hästar likvärdiga vinklar i så fall, eller har du något exempel på en häst med andra vinklar?
 
Men triangeln du ritat i bakdelen är ju helt annorlunda?
OK då, bättre så här? Jag var lite slarvig för jag tänkte inte det behövde vara så perfekt på mm. Syftet var bara att påvisa likheterna i balansen (på hästarna) i stort, inte exaktheten, eller framför allt var avsikten att påvisa hur svårt det är att bedöma när man inte vet hur man ska mäta.
exteriör.png
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 873
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 479
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 166
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 743
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp