Bukefalos 28 år!

Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Precis, jag citerar @Fiador för att återgå till trådens ämne


Eller här, bara att träna dressyr så det blir en dressyrhäst, oavsett ras, så gäller detta:
Här är citaten med erat tjat om vinklar och vilka raser/typer som har dom och som jag vågar påstå är rena skrönor. Eller så har ni bara gjort en tankevurpa. Det ni pratar om har inte med någon exteriör/strukturell vinkel beroende på ras/avel att göra, utan handlar främst om dressyrhästens skolning.
Jag det finns säkert minst 100 liknande inlägg.
[/QUOTE]

Nu har du citerat så att det ser ut som att jag har skrivit det! :eek::eek::eek:
 
Bara muskler och hur de tränas är det som skiljer och avgör hur de kan prestera i samtliga grenar .

Glöm inte hur de är i skallen också, träning, ryttare o positiv o arbetsvillig häst och du kan göra allt med vilken individ som helst, .:meh:
Jag citerar @Fiador



Här är citaten med erat tjat om vinklar och vilka raser/typer som har dom och som jag vågar påstå är rena skrönor. Eller så har ni bara gjort en tankevurpa. Det ni pratar om har inte med någon exteriör/strukturell vinkel beroende på ras/avel att göra, utan handlar främst om dressyrhästens skolning.
[/QUOTE]
 
Nej @fio , det är andra härinne som hävdat (14 gånger) att dressyrhästen har "vinklar" som inte travhästen har för man vill ha OLIKA vinklar. Det man då inte förstår är att vinklar kommer av skelettets struktur och uppbyggnad och INGEN vill ha dåliga vinklar där. Alla avvikelser från korrekta optimala vinklar är dåliga vinklar. Samtidigt är ingen häst perfekt så avvikelser kommer alltid att finnas, men man eftersträvar dom inte i någon prestationsavel. Det är hela poängen.

Men läste du ens vad jag skrev? Jag skulle nog påstå att dressyrvinklar på en travhäst är rätt dåliga vinklar...
 
Nej den här linjedragningen visar strukturen och vinklarna inunder musklerna. Så här kan man förtydliga detta ytterligare.Dom röda linjerna visar både proportion och vinklar. Det är svårt att få det exakt med mitt ritprogram, men det duger för det ger en fingervisning om vinklarna.
Visa bifogad fil 11710
Precis, drar du dom vita markeringarna lite mer exakt från höftbensknöl till bärbensknöl till knäskål och inte bara anpassat efter de röda linjerna så får du helt olika vinklar i bak på de där två hästarna. I fysiologiska sammanhang är i vissa fall en skillnad på några grader av rätt stor betydelse.
 
Vi har alla fått lära oss nu av @Fiador att alla exteriört korrekta hästar, oavsett ras och avelsyfte, ser likadana ut i vinklarna. Om det är en dressyrhäst, en ardenner, eller quarter eller travare spelar ingen roll- vinklarna är desamma (såvida de inte har defekta vinklar givetvis) .
Bara muskler och hur de tränas är det som skiljer och avgör hur de kan prestera i samtliga grenar .

...och den mest exteriört korrekta hästen har potential att bli bäst i ALLT!
 
Precis, drar du dom vita markeringarna lite mer exakt från höftbensknöl till bärbensknöl till knäskål och inte bara anpassat efter de röda linjerna så får du helt olika vinklar i bak på de där två hästarna. I fysiologiska sammanhang är i vissa fall en skillnad på några grader av rätt stor betydelse.
Förvisso, men strecken här är vägledande, för även du ser ju att att skillnaderna mellan dessa två hästar är ytterst marginella vad beträffar vinklar.
 
Glöm inte hur de är i skallen också, träning, ryttare o positiv o arbetsvillig häst och du kan göra allt med vilken individ som helst, .:meh:
Jag citerar @Fiador
Eh, du glömde visst ta med dessa:
Nej det är en felaktig föreställning. Individuellt kan vinklar och balans så klart variera, men balans är grundförutsättningen för alla raser (som ska prestera fysiskt) och något som naturen själv också strävar efter om den får vara ifred. Om du skalar av muskler och fett och päls och tittar på skelettuppbyggnaden på en korrekt vinklad/balanserad PRE kontra en korrekt vinklad/balanserad travare så finns där ingen större skillnad.

Men du får gärna visa exempel på hur dessa skillnader i vinklar stämmer som du påstår? Sen finns det en väldigt massa felvinklade individer. Men om vi nu pratar balans, då gäller samma fysiska lagar oavsett ras och användbarhet. Grejen är att om vinklar och balans i kroppen är korrekta så ökar användbarheten på alla områden.

Jag har nämligen varit på en sån intressant exteriörbedömningskurs, där det var en faslig massa olika raser representerade, och där vi just konstaterade denna universala (egentligen logiska) sanning.

Muskulaturen (och psyket) har MYCKET större betydelse för vad hästens "talang" sen består i.

Man kan ju inte bara titta på vinklarna så klart. Muskulaturens sammansättning har STOR betydelse. Om man har mycket starka korta muskler eller mycket långa uthålliga tex.

Även psyket har betydelse.
Sen är det ju inte bara Iberiska raser man kan göra skolsprång på. Hur menar du att Lippizanaren är framtagen på skolsprången?

Jag är övertygad om att vinklarna och balansen är förutsättningen för att dom är bäst på sin grej. Det har bara inte med rasen att göra.

Jag letar själv häst just nu och då letar jag just korrekt exteriör och psyke och muskulatur, inte specifik ras.

Jo men det har inte med olika vinklar att göra. Eller jo, dom som är bäst på att gasa på och dom som är bästa på att samla sig i ett skolsprång, det är dom med mest korrekta vinklar och balans exteriört. Sen är det annat som påverkar också såklart, lungkapacitet, syreupptagningsförmåga (blodets förmåga) och musklernas sammansättning, mm.

Problemet i diskussion är när såna som du vrider saken som diskuteras. Det är ju DU (och några till) som hävdat att vinklarna har sån stor betydelse. Jag har hela tiden argumentarat MOT detta, och försöker förklara att just vinklarna vill man ha korrekta, optimala, hos alla hästar/typer/raser efter som det ökar hästens förmåga att prestera oavsett prestation.

Så för att förtydliga vad det innebär att prestationen ökar. En travare springer fortare. En dressyrhäst får bättre balans och bärighet, en hopphäst hoppar högre, landar i bäst balans, har bäst teknik/balans mellan hindren, osv.. DET är vad korrekta opitmala vinklar innebär. Hästens specifika "talang" har med ANDRA saker att göra.
 
Senast ändrad:
Nej, det är ANDRA saker som spelar in. Gå tillbaks och läs.

Ja men du skriver ju då indirekt att om de "ANDRA sakerna" är helt likvärdiga så skulle 2 individer, vi tar ett väldigt enkelt exempel( samma ras t.o.m) bli lika bra på båda sakerna även fast de är vinklade annorlunda i bakstället ( för enkelhetens skull håller vi oss till bakpartiet), ta en hoppbyggd hopphäst och en dressyrbyggd dressyrhäst där båda för varje gren har en låt säga mer optimal byggnad/ vinklar/ förmåga komprimera/ skjuta ifrån bak- då skulle det med din " teori" , vara så att båda skulle kunna byta inriktning och bli lika bra som den andre är i sin disciplin.Eller hur, så är din fulla övertygelse?
 
Ja men du skriver ju då indirekt att om de "ANDRA sakerna" är helt likvärdiga så skulle 2 individer, vi tar ett väldigt enkelt exempel( samma ras t.o.m) bli lika bra på båda sakerna även fast de är vinklade annorlunda i bakstället ( för enkelhetens skull håller vi oss till bakpartiet), ta en hoppbyggd hopphäst och en dressyrbyggd dressyrhäst där båda för varje gren har en låt säga mer optimal byggnad/ vinklar/ förmåga komprimera/ skjuta ifrån bak- då skulle det med din " teori" , vara så att båda skulle kunna byta inriktning och bli lika bra som den andre är i sin disciplin.Eller hur, så är din fulla övertygelse?
Ha ha det är inte "min" övertygelse, det är fakta och vetenskap, köp dig en bok om hästens exteriör tycker jag.

Det övriga du "vrider och vänder" på får stå för dig. Gå tillbaks och läs, jag har citerat mig själv här för att underlätta.
 
Men ändå en uppenbar skillnad. Den skillnaden räcker för att ganska radikalt ändra hästens kapacitet. Då kan du ju förstå vilken skillnad det gör om hästen har travarvinklar. Sen tillkommer ju den relativa längden på bakbenen, halsansättning, osv, dessutom.

Vad du kallar ”marginella skillnader” är alltså egentligen ganska stora skillnader, om man ser till hur hopphästen rör sig och hoppar jämfört med dressyrhästen. Tänk då på hur olika quarterhästar och travare kommer bli.
Du blandar ihop det. Jag pratar om vinklarna, inte hästens specifika talang prestationsmässigt. Det påverkas av ANNAT också, tex muskulaturen, mentaliteten, rörelsemönstret, osv...
 
Senast ändrad:
Eh, du glömde visst ta med dessa:

Ja det är jätteunderligt tankesätt du har, som ihärdar att det är önskvärt att alla har lika vinklar för optimal prestation oavsett ras.

Jag förstår att du inte lägger ut namnet på din exteriördomare, antingen så är det "hittepå", eller också är det en egenlärd galning med fixa ideer eller så är det en bra domare och då måste det vara fruktansvärt för domaren att ha blivit så här missuppfattad som du nu visar.

Men faktum är att det är precis samma enkeltänkande du har här som när det gäller TR och nacken högst under ett dressyrprogram. Du har stångat dig blodig om att om det står i TR att nacke ska vara högst under ett dressyrprogram- hur sjutton kan någon få poäng ö.h.t om nacken inte är högst? Du fattar / inser helt enkelt inte hur det fungerar, att TR beskriver det önskade optimala och att det finns annat som ska bedömas också.

Det är precis samma här med vinklarna i bak- du kan helt enkelt tänka i flera spår samtidigt utan allt ska vara en mall som är konstant. Så fungerar det inte med - om vi nu håller oss till bakdelens vinklar-då mindre skillnad ihop med en annan mindre skillnad i en annan led, och kanske tredje säkerligen kan antingen stjälpa eller hjälpa beroende på önskad inriktning.

Att du envist tror att en travare travar som den gör, för att muskler och senor tränas och att ihop med det " all is in the rider" är ju skrämmande.
Travare som du menar blir lärda att inte galoppera och därför inte galopperar nära människor samtidigt som du skriver att " det är vanligt att de galopperar" på tävling( motsägelsfullt).
 
Du blandar ihop det. Jag pratar om vinklarna, inte hästens specifika talan prestationsmässigt. Det påverkas av ANNAT också, tex muskulaturen, mentaliteten, rörelsemönstret, osv...

Men fattar du inte ens att det är vinklarna ( om vi för enkelheten håller oss till bakkärran) som ger förutsättning till gott rörelsemönstret hos hästen?
Pissiga vinklar, oförmåga till ex påskjut därav, bakbenen efter sig- det hjälper inte hur bra hästen än är i skallen det måste du väl fatta?
 
Men de röda strecken är ritade efter mjukdelarna, inte skelettet och säger inte mycket om skelettvinklar. Rent fysiologiskt är skillnaderna inte marginella utan ett par grader kan som sagt göra stor skillnad.
Jo det är just det dom gör, anger proportioner och vinklar på skelettet under. Fysik kallas det. Det är inte mitt påfund bara för att vara tydlig. Man använder sig av samma "mätmetod" i min bok från 1994.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 873
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 479
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 167
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 747
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp