Bukefalos 28 år!

Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Visa bifogad fil 11700
På vilket sätt är vinklarna olika annat än ytterst marginellt?
Svansansättningen, ja.
Muskulaturen, ja
Men vinklarna ? hur var på vilket sätt vilka?

Nu är ju inte dina trianglar särskilt exakt utritade, men på riktigt, ser du inte skillnaden? Jämför linjen du dragit genom skanken: Ser du inte hur avsevärt mycket längre den är på skimmeln i förhållande till linjen du dragit mellan kors och höft? Ser du inte hur mycket längre mellanrum det är mellan basen på triangeln och linjen till skanken på skimmeln? Ser du inte hur fyrkanten är i det närmaste helt kvadratisk på den bruna hästen, men en rektangel på skimmeln?

Det är klart att det inte är några milsskillnader: Det är fortfarande två hästar av samma ras. Men om man har det minsta öga för detaljer ser man ju att de är byggda för helt olika syften.
 
Men vad som är en ”dålig” vinkel rent prestationsmässigt beror ju på vad hästen används till. En dålig vinkel som är lika med ett exteriört fel leder ju till ökad belastning oavsett om hästen presterar eller inte. Det är inte direkt svart eller vitt att X antal grader åt ena eller andra hållet leder till samma fördelar eller problem som hos alla andra individer men på gruppnivå så stämmer det.
Det är ju bara att titta på tex welshsektionernas rasstandarder för att det ska framgå att tex önskvärda vinklarna på kors och has skiljer beroende på vilken sektion man tittar på och därigenom vilket användningsområde och rörelsemönster som traditionellt varit önskvärt.
Det här är en väldigt konstig diskussion :confused:

Nej en dålig vinkel är ju en dålig vinkel alltid. Sen kan den göra mer eller mindre skada så klart. Sen har vi ju också andra aspekter som spelar in för hästens prestationsförmåga, tex mentalitet. Även muskelsammansättning och rörlighet har betydelse. Man ska inte stirra sig blind på detaljer. Men dåliga vinklar blir inte plötsligt bra bara för att det uppstått en myt om att man vill ha "olika vinklar" för olika prestation och eller ras/typ. För det är bara en myt och finns inga faktagrundade belägg för dessa påståenden. Man vill tex ha ett långt sluttande kors både på en dressyrhäst och en travhäst, eftersom DEN vinkeln påverkar omfånget (steglängden) och tekniken samt även medför mer kraft i bakdelen.
 
Men du har ju bara satt samma geometriska figur ovanpå hästbilderna, de är ju inte dragna mellan samma punkter på de båda hästarna?
Eh jo. Någon exakt vetenskap kan jag dock inte prestera med dom enkla redigeringsprogram jag har att tillgå. Men dom ger en hyfsad uppfattning om strukturen, DEN som bestämmer vinkeln.
 
Eh jo. Någon exakt vetenskap kan jag dock inte prestera med dom enkla redigeringsprogram jag har att tillgå. Men dom ger en hyfsad uppfattning om strukturen, DEN som bestämmer vinkeln.
Ser du inte skillnaden mellan hästarna så vet jag inte hur man ska kunna visa dig. Just nu pågår bruksprovet - mitt tips är att läsa de exteriörbedömningarna, där får man en bra demonstration av vilka skillnader ett tränat öga ser mellan hästar som för den oinvigde kan se ungefär likadana ut.

https://www.tidningenridsport.se/exteriorbedomningen-av-3-aringarna-klar/
 
Exakt genom vilka anatomiska riktmärken är det tänkt att dina linjer (speciellt de på bakdelen) ska gå egentligen?
Dom visar proportioner och vinklar. Ett kort rakt kors hade tex gett en annan triangel på bakdelen, en mindre "sluttande". Om hästen har ett rakt kort kors, strukturellt (vinkeln i skelettet) då hade bakdelen också varit mindre. Man måste se skillnad på muskler och dom underliggande strukturerna.
 
Ser du inte skillnaden mellan hästarna så vet jag inte hur man ska kunna visa dig. Just nu pågår bruksprovet - mitt tips är att läsa de exteriörbedömningarna, där får man en bra demonstration av vilka skillnader ett tränat öga ser mellan hästar som för den oinvigde kan se ungefär likadana ut.

https://www.tidningenridsport.se/exteriorbedomningen-av-3-aringarna-klar/
Jag påstår inte att hästarna SER lika ut, jag påstår bara att man inte vill ha olika vinklar för olika prestationer. DOM, vinklarna alltså, dom vill man ha optimala hos alla hästar. Och det optimala är universellt men på individnivå kan det variera, men det är inget man eftersträvar i någon avel.
 
Dom visar proportioner och vinklar. Ett kort rakt kors hade tex gett en annan triangel på bakdelen, en mindre "sluttande". Om hästen har ett rakt kort kors, strukturellt (vinkeln i skelettet) då hade bakdelen också varit mindre. Man måste se skillnad på muskler och dom underliggande strukturerna.
Men om du ska jämföra vinklar i skelettet så måste du ju dra linjerna efter anatomiska riktmärken som utgörs av skelettet. Annars visar du ju just vinklar som utgörs av mjukdelar.
 
Jag påstår inte att hästarna SER lika ut, jag påstår bara att man inte vill ha olika vinklar för olika prestationer. DOM, vinklarna alltså, dom vill man ha optimala hos alla hästar. Och det optimala är universellt men på individnivå kan det variera, men det är inget man eftersträvar i någon avel.
Jag vet inte vad jag ska säga. Tror du alltså att man strävar efter samma vinklar i dressyraveln och quarteraveln, och sen misslyckas till den milda grad att quarterhästarna får ett toppigt, stupande kors och raka hasor, och dressyrhästarna ett runt kors med mindre lutning av bäckenbenet och mer vinklade hasor?

Hur förklarar du detta systematiska avelsmisslyckande, som gör att hästarna blir helt olika trots att man enligt dig strävar efter exakt samma mål?
 
Senast ändrad:
Men om du ska jämföra vinklar i skelettet så måste du ju dra linjerna efter anatomiska riktmärken som utgörs av skelettet. Annars visar du ju just vinklar som utgörs av mjukdelar.
Nej den här linjedragningen visar strukturen och vinklarna inunder musklerna. Så här kan man förtydliga detta ytterligare.Dom röda linjerna visar både proportion och vinklar. Det är svårt att få det exakt med mitt ritprogram, men det duger för det ger en fingervisning om vinklarna.
102.jpg
 
Jag vet inte vad jag ska säga. Tror du alltså att man strävar efter samma vinklar i dressyraveln och quarteraveln, och sen misslyckas till den milda grad att quarterhästarna får ett toppigt, stupande kors och raka hasor, och dressyrhästarna ett runt kors med mindre lutning av bäckenbenet och mer vinklade hasor?

Hur förklarar du detta systematiska avelsmisslyckande, som gör att hästarna blir helt olika trots att man enligt dig strävar efter exakt samma mål?
Nej man vill inte ha för raka ben på en quarter heller. Man vill ha korrekta (som bilden jag lade in som visade olika bakbensvinklar). Quartern har mer muskler i bakdelen generellt, dessutom har dom en hud (mer fullblodstyp) som gör musklerna mer "utsirlade". Det förvillar nog ögat. Rita ut vinklarna på en korrekt uppställd rastypisk quarter får du se.

Man strävar efter samma mål när det handlar om vinklar strukturellt. Bara så vi är tydliga med det. Andra olikheter är ju uppenbara och påverkar också prestationen.
 
Nu är ju inte dina trianglar särskilt exakt utritade, men på riktigt, ser du inte skillnaden? Jämför linjen du dragit genom skanken: Ser du inte hur avsevärt mycket längre den är på skimmeln i förhållande till linjen du dragit mellan kors och höft? Ser du inte hur mycket längre mellanrum det är mellan basen på triangeln och linjen till skanken på skimmeln? Ser du inte hur fyrkanten är i det närmaste helt kvadratisk på den bruna hästen, men en rektangel på skimmeln?

Det är klart att det inte är några milsskillnader: Det är fortfarande två hästar av samma ras. Men om man har det minsta öga för detaljer ser man ju att de är byggda för helt olika syften.

@Fiador Varför svarar du inte på ovanstående? Svårt att bemöta? :)
 
Nej den här linjedragningen visar strukturen och vinklarna inunder musklerna. Så här kan man förtydliga detta ytterligare.Dom röda linjerna visar både proportion och vinklar. Det är svårt att få det exakt med mitt ritprogram, men det duger för det ger en fingervisning om vinklarna.
Visa bifogad fil 11710
Jag förstår inte hur du kan påstå att de är lika. Dina linjer/figurer är inte exakta men ändå ser man tydliga skillnader.
 
Nej @fio , det är andra härinne som hävdat (14 gånger) att dressyrhästen har "vinklar" som inte travhästen har för man vill ha OLIKA vinklar. Det man då inte förstår är att vinklar kommer av skelettets struktur och uppbyggnad och INGEN vill ha dåliga vinklar där. Alla avvikelser från korrekta optimala vinklar är dåliga vinklar. Samtidigt är ingen häst perfekt så avvikelser kommer alltid att finnas, men man eftersträvar dom inte i någon prestationsavel. Det är hela poängen.

Alltså herregud .
 
  • Gilla
Reactions: fio
@Fiador Varför svarar du inte på ovanstående? Svårt att bemöta? :)
Ytterst marginellt, betänk vad som händer med vinkeln om den ena sidan på triangeln skulle vara längre proportionellt?

Dom är väldigt lika proportionellt dessa två hästar. Båda har något kort bog i proportion med bäckenet. Båda har något långt sluttande bäcken. Ingen har lång eller kort rygg. Skillnaderna är ytterst marginella med avseende på vinklar och struktur.
 
Vi har alla fått lära oss nu av @Fiador att alla exteriört korrekta hästar, oavsett ras och avelsyfte, ser likadana ut i vinklarna. Om det är en dressyrhäst, en ardenner, eller quarter eller travare spelar ingen roll- vinklarna är desamma (såvida de inte har defekta vinklar givetvis) .
Bara muskler och hur de tränas är det som skiljer och avgör hur de kan prestera i samtliga grenar .
 
Den här tråden har stort underhållningsvärde! Men mina chips är slut!

What to do?

För övrigt är det ju otroligt stor skillnad på vinklarna på hästarna i tråden. Vissa verkar inte ha koll på att någon enstaka gradskillnad har STOR betydelse för hur mekaniken fungerar.
 
Ytterst marginellt, betänk vad som händer med vinkeln om den ena sidan på triangeln skulle vara längre proportionellt?

Dom är väldigt lika proportionellt dessa två hästar. Båda har något kort bog i proportion med bäckenet. Båda har något långt sluttande bäcken. Ingen har lång eller kort rygg. Skillnaderna är ytterst marginella med avseende på vinklar och struktur.
Men ändå en uppenbar skillnad. Den skillnaden räcker för att ganska radikalt ändra hästens kapacitet. Då kan du ju förstå vilken skillnad det gör om hästen har travarvinklar. Sen tillkommer ju den relativa längden på bakbenen, halsansättning, osv, dessutom.

Vad du kallar ”marginella skillnader” är alltså egentligen ganska stora skillnader, om man ser till hur hopphästen rör sig och hoppar jämfört med dressyrhästen. Tänk då på hur olika quarterhästar och travare kommer bli.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 861
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 477
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 156
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 714
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp