Hur länge är man skyldig?

Skyldig? Hela livet
'Sonat sitt brott'? När hen avtjänat sitt straff. Att bli kvar i register efteråt, kanske kan ses som del av straffet, det är ju lag även det?
Förlåten? Av vem? Hen själv, samhället, ev brottsoffer, allmänheten?

Är inte insatt i Silvia-historian, men hon får väl resonera och känna hur hon vill, precis som alla andra.

Jag tror vi resonerar, känner olika beroende på vad för brott och hur nära oss själva det är. Jag har mest svårt för sexualbrott och då speciellt mot barn. Jag tror inte jag skulle kunna finna förlåtelse för en person som kränkt (sexuellt) mitt barn, mig eller någon som står mig nära osv. Tror inte ens jag hade försökt förlåta. Finns mkt annat som är viktigare att fokusera på för att komma vidare i livet.
 
I den bästa av världar är det så.... Men nu fungerar det inte riktigt på detta sätt....
Väldigt många arbetsgivare kräver in utdrag ur belastningsregistret vid en anställning.... Vissa yrken har lagstöd i det t.ex om man vill jobba med barn.... I de flesta andra fall har arbetsgivaren ingen laglig rätt att kräva in detta utdrag men gör det i allafall... d.v.s du skall självmant begära in det och överlämna det oöppnat. Har du suttit i fängelse eller t.ex fått rättspsykiatrisk vård så finns du kvar i registret i 10 år efter att straffet avtjänats....
Här kan man tala om dubbel bestraffning.... för en arbetsgivare anställer ofta inte någon som suttit i fängelse... trots att straffet är avtjänat för länge sedan....

Naturligtvis. Om du avtjänat ett 20-årigt straff på anstalt så kanske det inte är så lämpligt att jobba på Sahlberga, Kumla eller Hall trots att du nog absolut kan räknas som kvalificerad :rofl:.
Att du skulle få nej pga en fortkörningsbot är dock mindre troligt
 
Jag spinner vidare på kriminalvårdartemat i tråden. Dock jobbar jag fortfarande inom Kriminalvården.
Jag anser att när straffet är avtjänat så är personen fri. Moraliskt skulle jag väl kunna ha andra synpunkter men jag är vare sig bitter eller långsint så nej. Hur hemskt brottet än må vara så måste det finnas någon sorts rim och reson. Att straffas livet ut för ett brott som begåtts i 25-årsåldern är i mitt tycke inte rimligt.

Du vet att jag har jobbat (och om jag blir frisk jobbar igen) där. Och vi har samma inställning. Det finns ju en anledning till att vi jobbar inom kriminalVÅRDEN. :up:
 
Jag tror att mycket handlar om att Silvia ser Aftonbladets rubriker dagen efter.... "Silvia på fest med traffickingdömd..."

Bara det (om det var så) är en rejäl spark i skrevet på alla fd. intagna på någon av våra anstalter. Låt oss inte glömma att vi har Hinseberg för kvinnor som begår synnerligen allvarliga brott. Isf kan ingen som avtjänat straff någonsin räkna med att bli en "vanlig" medborgare igen. Hemskt.
 
Att du skulle få nej pga en fortkörningsbot är dock mindre troligt

Det får man inte ;) Det finns andra brott som också "godkänns", t.ex. kört bil utan bälte, förargelseväckande beteende genom offentlig urinering, felaktig belysning på bilen och dylika brott.
Däremot skulle det nog bli ett "Nej" om det skett vid upprepade tillfällen och således är en del av ett mönster.
 
Tack för alla svar! Jag har läst dem med intresse när jag kunnat men har inte haft tid att vara inloggad.
Jag tycker att det är intressant "vad lika" vi flesta resonerar. Men finner det lite oroväckande med oskyldigt dömda. Främst om man skall söka jobb som kräver utdrag ur bestraffningsregistret. Men även att om man suttit av sitt straff så lär det ju bli svårt att få jobb? Men främst känner jag för de oskyldigt dömda.
Ni som jobbar inom kriminalvården? Får de intagna "behandling"? Upplever ni att de blir stjälpta av "utdrag ur belastningsregistret" eller är arbetsgivarna mer ofta överseende och anser att den straffade tagit sitt straff?
 
Ni som jobbar inom kriminalvården? Får de intagna "behandling"? Upplever ni att de blir stjälpta av "utdrag ur belastningsregistret" eller är arbetsgivarna mer ofta överseende och anser att den straffade tagit sitt straff?

Det finns ett antal olika program inom Kriminalvården, t.ex. för de som dömts för våldsbrott, de som har begått brott på brott på brott sen ungdomen (återfallsförbrytare), de som har missbruksproblem osv. Hur bra de hjälper är nog väldigt individuellt. Jag har ingen statistik tillgänglig men det kanske går att hitta.
Tyvärr är återfallsförbrytarna ingen ovanlig syn på våra anstalter. Skälen kan givetvis vara vitt skilda men ofta handlar det nog om att personen haft svårt att komma in i samhället. (T.ex. pga hemlöshet, arbetslöshet, bristfällig utbildning.)

Jag jobbar främst med långtidsdömda och därmed sker sällan den villkorliga frigivningen från "min" anstalt. Oftast har de intagna någon sorts utsluss, t.ex. öppen anstalt, halvvägshus eller vårdvistelse av något slag.
För att få en bra utsluss krävs ofta jobb/praktikplats/utbildningsplats och det har faktiskt väldigt många. Vissa går tillbaka till sitt gamla jobb, andra har utbildat sig inne på anstalten och kan därigenom få jobb och ytterligare andra får praktikplatser/jobb med hjälp av t.ex. lönebidrag.
 
@LadyCovergirl Det där är jag himla nyfiken på. Har de dömda boenden som väntar på dem? Generellt alltså? Pengar? Hur ska de klara sig liksom? Jag förstår att det varierar och du skrev att de kan få lönebidrag etc eller utsluss. Men de som inte får det, hur går det till då?
 
@LadyCovergirl Det där är jag himla nyfiken på. Har de dömda boenden som väntar på dem? Generellt alltså? Pengar? Hur ska de klara sig liksom? Jag förstår att det varierar och du skrev att de kan få lönebidrag etc eller utsluss. Men de som inte får det, hur går det till då?

Jag har ingen exakt statistik men många av de på "mina" avdelningar har boende som väntar. Det absolut vanligaste i de fallen är att deras fruar/sambos bor kvar och således flyttar den intagne hem igen efter VF. När det gäller de yngre intagna har en del möjlighet att flytta tillbaka till föräldrahemmet. Andra kanske har möjlighet att bo hos en kompis. För övriga är det tuffare.
Om vi har intagna som ska VF:a direkt från oss, utan inkomst/bostad, så brukar det tas kontakt med socialkontoret i hemkommunen. Då gäller frågan såklart både inkomst och bostad.
Sen finns det såklart fall där den intagne vid VF skrivs ut, får sina intjänade pengar och sen är det tack och adjö och hoppas vi inte ses mer. (Får jag generalisera så är det ofta de individerna som sedan kommer tillbaka.)

Jag jobbar dessutom en hel del med utvisade men där är boendefrågan inget vi jobbar särskilt mycket med.
 
@LadyCovergirl

Vet du hur det ser ut med skadestånd och sånt i fortsatt liv?

Jag har en i min närhet som dömdes till 2 år för rån (eller om det var grovt rån), och blir pga detta av med sitt jobb, körkort och döms tillsammans med en medbrottsling till 8 miljoner i skadestånd. Om medbrottslingen inte betalar gissar jag att hela beloppet ska betalas av den som betalar? Men oavsett om det "bara" är 4 miljoner känns det ju otroligt svårt för honom att ta sig tillbaka till samhället igen, varför ens ta ett vitt jobb (om han får något) för att leva på existensminimum i tio år för att betala av skulden. Det känns bara rätt avlägset att en person i den sitsen ska komma in i samhället igen.
 

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 231
Senast: Thaliaste
·
P
Hästmänniskan som jag tycker har en vettig syn på djurhållning. Strängare straff för djurplågeri Att husdjurens värde aldrig kan likställas med...
Svar
4
· Visningar
1 306
Senast: Pelle_P
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp