Bukefalos 28 år!

Hur länge är ögonen blå?

Mabuse

Trådstartare
Hade en lite diskussion med min syster häromdagen, och tänkte att ni kanske kunde reda ut det hela. Jag köpte min katt när hon enligt uppfödaren var 12 veckor. Hon hade då blå ögon, men bytte ögonfärg ganska snabbt.

Min syster däremot menar att kattungar får sin vuxna ögonfärg när de är åtta veckor, så säljaren ljög för oss, och det var i själva verket en stackars 7 veckors kattunge vi fick hem. :(

Hur är det? Annars är det en frisk och pigg katt, vilket också veterinären tyckte när vi veterinärbesiktade henne strax efter köpet. Hon hade inte kvar några kattungebeteenden som mjölktramp eller suglust när vi köpte henne.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Kankse är individuelt, har aldrig tänkt på det där trots att fi fått kattungar själv å har haft ett flertal seddan vi var små, vår lykas oftast av någon konstig anledning bli överkörda :confused:
Men var hem till en kompis som har fått hem en kattunge i förgår å den hade fortfarande blå ögon å var 12 veckor gammal, å riktigt latt oxå, aldrig sett en katt vara så latt...
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

moonlightgarden skrev:
Kankse är individuelt, har aldrig tänkt på det där trots att fi fått kattungar själv å har haft ett flertal seddan vi var små, vår lykas oftast av någon konstig anledning bli överkörda :confused:
Men var hem till en kompis som har fått hem en kattunge i förgår å den hade fortfarande blå ögon å var 12 veckor gammal, å riktigt latt oxå, aldrig sett en katt vara så latt...

Vad betyder latt?
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Lat, jag får in lite fina dubbeltryckningar ibland :angel:
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Jag vet inte heller... men tolv veckor tycker jag låter mkt! "våra" är 4 veckor och ögonen börjar redan mörkna på dem.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Men en treveckors kattunge tror jag väl ändå inte att jag köpte. SÅ liten var hon inte.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Nej, absolut inte... Men de BÖRJAR mörkna nu, och det har gått väldigt fort. Sen vet jag ju som sagt inte hur lång tid det tar för dem att bli gula
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Men om du har köpt en kattunge måste du väl fått papper på den? Dessutom ser man ju hur den är utvecklad i övrigt på ett ungefär hur den stämmer i ålder och inte enbart på ögonfärgen.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Nej, det är en bondkatt, så vi fick inga papper. Och jag har aldrig haft kattungar själv, så jag har inte så stor koll på hur stora de är vid olika åldrar.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

måste bara lägga till att jag får känningar av attityden "man ska f-n inte ha djur om man inte vet ALLT som finns att veta om djuret" i den här tråden.. :angel:

(det är inte riktat direkt till någon)
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Har nått raderats? För jag ser inte en enda sån antydning i denna tråd alls? Precisera gärna vad du menar.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Det är individuellt. Vissa är blåögda vid 12 v fortfarande. Vissa byter redan efter några veckor.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

MissFideli skrev:
Har nått raderats? För jag ser inte en enda sån antydning i denna tråd alls? Precisera gärna vad du menar.

det betydde antagligen att hon kom att tänka på det talesättet :smirk:
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

MissFideli skrev:
Det är individuellt. Vissa är blåögda vid 12 v fortfarande. Vissa byter redan efter några veckor.

Men visst är det väl ändå det??
Vi hade en kattunge som hade riktigt, riktigt blå ögon fram till 3 månaders ålder. Vi blev nästan besvikna när han fick bärnstensögon! ;) Det var så fint med de blå.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

MissFideli skrev:
Har nått raderats? För jag ser inte en enda sån antydning i denna tråd alls? Precisera gärna vad du menar.

Jag vet ju inte vad beastiebabe menar, men för egen del kan jag ju tycka att inlägget där det tycktes att du har väl papper på katten, och dessutom ser man ju på kattungen hur gammal den är kanske inte var så vänligt.

Om jag hade haft papper hade jag ju tittat på dem, rimligen, och därmed avgjort dispyten. Samma sak om jag kunnat se exakt hur stor en kattunge är vid olika åldrar, då hade jag väl inte frågat här heller?
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Jag skulle säga att det är mycket svårt att se hur gammal en kattunge är, framförallt om det är en huskatt där man inte vet hur stor den borde bli och hur snabbt den utvecklas. En 3 månaders unge börjar växa ifrån babyutseendet, så det är en sak man kan titta på, och alla katter bör väga över 1 kilo, äta fast föda och vara stabilt rumsrena innan de flyttar. Min hona vägde 1,1 kg när jag hämtade henne, 4 månader gammal, kompisens ungar väger 2,5 nu när de är 12 veckor...
Likadant är det med ögonfärg, våra ungar har blå ögon tre-fyra veckor, sedan blir de gula och de får inte sin vuxna färg färdig förrän katten är ett-två år gammal.
Så det enda jag kan säga är att den bör ha vuxit ifrån det sötaste kattungestadiet och börjat bli lite ungkatt innan den flyttar. Den typiska "vykortskattungen" är ofta 8-9 veckor.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Flr mig som håller på med katter så är det en självklarhet med papper. Jag skulle aldrig köpa en katt utan att först vilja veta mer. Födelsedatum t.ex. Sen kan man ju kanske vilja se bilder.
På sätt och vis förstår jag hennes inlägg, sålänge köparna inte kollar upp det man köper så är det alltid folk som kommer luras. Först när köparna börjar kräva så måste uppfödarna ta sitt ansvar.

Men att det inlägget skulle betyda att man måste veta ALLT innan man skaffar katt tycker jag är överdrivet. Att man ska veta en hel del är väl självklart (alldeles för många kan för lite). Men jag tycker inte att nån här påstått att man måste vara expert för att få köpa katt.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Hm jo man vill ju gärna vetta vissa saker när man hämtar den, min mamma gjorde misstaget av att hämta hem en katt som var 8 veckor medvettet eftersom att hon ville ha katt efter just denna katt, det blev inte så lyckat om jag får säga det själv. Men kattägaren ville ha bort dom vid den åldern så där fanns inget å göra.

Men nu har vi alla lärt oss den läxan. Å desvärre så får man sällan papper på en bondkatt, eftersom att pappan oftast är okänd.

Själv vill jag nog ha en raskatt av något slag, men har ännu inte bestämt riktigt mera än att jag vill ha en med något längre päls :angel: Då blir det papper som gäller, men om jag mot förmodan kommer att ha stall på gården så blir det ju en å annan bonkatt men då blir det nog till att ta från katthem så man hjälper till lite här i världen, är så hemskt att katter avlivas inom en vecka bara för att det inte finns plats för dom, för att folk är elaka :cry:
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Det går bra att rikta inläggen som gäller mig direkt till mig istället för att referera till
Jag vet ju inte vad beastiebabe menar, men för egen del kan jag ju tycka att inlägget där det tycktes att du har väl papper på katten, och dessutom ser man ju på kattungen hur gammal den är kanske inte var så vänligt.
:mad:

Jag tar för givet att man får papper på en katt om man köper den, det har heller aldrig framgått att det är en bonnkatt det är frågan om eller att du aldrig haft katt innan, så innan du anklagar mig för att skriva "inte så vänligt" kan du kanske utgå ifrån de uppgifter som lämnats, gäller för övrigt både dig och BeastiBabe som inte riktar sig till "nån särskild". :crazy:

Visa mig gärna var jag har skrivit "du har väl papper på katten". :devil: För övrigt fick jag med papper på min förra omplacering när jag köpte henne för 100 kr, men har jag någonsin i ett inlägg här på buke eller nån annanstans du ev. hört eller sett mig yttra mig, att en katt utan papper är mindre värd eller att man är oseriös om man skaffar bonnkatt? :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Fast papper är ju köpeavtal, kvitto. Veterinärbesiktning, vaccinering osv. Jag vet att det är sällan det ingår på en huskatt, men det är bara dom som köper huskatter som kan ändra på det.
 

Liknande trådar

A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 273
Senast: MissFideli
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 398
Senast: Fille
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 137
Senast: kem
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 760
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp