Bukefalos 28 år!

Hur länge är ögonen blå?

Sv: Hur länge är ögonen blå?

Såja, såja. Anledningen till att jag inte skrev ut ditt namn var att jag inte orkade öppna ett nytt fönster för att kolla exakt vad som stod i inlägget, och vilket användarnamn det var som skrivit det. Pur lathet från min sida. Inte ta det så allvarligt!

Ditt ordagranna citat var, "Men om du har köpt en kattunge måste du väl fått papper på den?", jag tycker inte att det är så olikt "du har väl papper". Jag skrev inte att det var ett ordagrannt citat, sådana sätter man inom citattecken.

Dessutom gällde ju saken huruvida säljaren ljugit. Om säljaren ljög, så inte hade det spelat nån roll om jag hade haft ett papper med samma lögn på? Pappret har ju inte mer trovärdighet än utsagan.

Och det kvarstår ju fortfarande att om jag vetat på något annat sätt (intyg, storlek etc) hur gammal katten var när jag köpte den, så hade jag väl inte frågat här?

Att inte ha papper i sig ser jag inte som något problem alls, faktiskt. Katten har ju ingen känd stam, så nån stamtavla hade ju inte varit aktuellt. Och om det skulle varit fel på katten, så var värdet ändå såpass ringa att det inte lönat sig att processa med uppfödaren om saken. Vad ska jag då med papper till?

Frågan var väl snarare huruvida man kunde vara säker på att uppfödaren ljög om kattens ålder på basis av ögonfärgen (som min syster hävdade), eller om det var möjligt att en 12 veckors kattunge har blå ögon, och uppfödaren talade sanning.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

MissFideli skrev:
Fast papper är ju köpeavtal, kvitto. Veterinärbesiktning, vaccinering osv. Jag vet att det är sällan det ingår på en huskatt, men det är bara dom som köper huskatter som kan ändra på det.

Det är klart det hade varit bekvämt om katten varit besiktigad och vaccinerad, men så mycket jobb det var att hitta en kattunge att köpa ö h t, så var vi glada att vi alls hittade vår katt. Och så mycket extra besvär att ombesörja besiktning och vaccinering själva tycker jag inte att det var.

Som sagt, köpeavtal och kvitto hade vi ingen användning för. Mer än kattens värde hade vi ju inte kunnat få ändå, uppfödaren hade heller ingen "likvärdig vara" att ersätta vår katt med heller, om det hade varit fel på den, eftersom vi fick den sista ungen i kullen. Köpeavtalet är ju till för att man ska kunna ställa köparen till svars om det är något fel på varan man köpt, utöver det finns ingen mening direkt.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

mer eller mindre precis så är det förmaningar att "det där borde du veta innan du skaffar katt, du är en mycket dålig kattägare som inte vet ALLT innan du tar hem en kattunge"

vilket för mig som inte alls är kattfrälst och inte läser allt om katter och kattungar osv.. jag skulle inte heller bry mig om papper eller ha en suck om hur gammal en kattunge är bara genom att titta.. och det betyder helt självklart i bukekretsar att jag skulle vara en mycket dålig kattägare för att jag inte kan det.. en kattunge skulle juh dö inom några timmar i min vård, för jag har inga papper på den och kan inte se exakt hur gammal en kattunge är.. därför kommer den inte att överleva enligt bukestandard (och jag bör självklart anmälas för djurplågeri och vanvård för att jag inte har ett kattpapper och kan se hur gammal en kattunge är)..

och att en eventuell kattunge skulle stormtrivas hos mig och må fina fisken skulle inte höra hit..

lovade mig själv en gång att inte skriva mer i denna tråden, lovar mig själv det en gång till nu.. ;)
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Varför ska du skaffa ett djur som du inte är intresserad av? Är man intresserad av sitt djur tar man ju reda på nödvändigheter, tex hur gammal det bör vara när man hämtar det, vad det ska äta, ev vaccinationer och annat innan man skaffar det.

Att man inte har all kunskap eller erfarenhet från början är väl givet, men ja, risken finns att en kattunge inte överlever mer än ett dygn om man gör helt fel (tex inte vet vilka ämnen i hushållet som är supergiftiga för en katt, eller inte tänker på att snören och trådar lätt hamnar i en liten kisses mun och mage, och där gör sönder totalt på mycket kort tid...)

Säg den som tycker det är ok att folk skaffar häst utan att veta att de behöver hovvård eller att mögligt foder är farlig...
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Nej, det är klart. Sålänge man inte bryr sig om kattens istuation idag, så struntar man ju i att kräva att kattens uppfödare är seriös.

Jag kräver inte att man ska vara expert, men det handlar om levande djur som far mycket illa tack vare den låga statusen. Just det du säger och det BeasieBabe säger är sånt som gör att katten har så låg status idag.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Om man inte är kattfrälst och inte intresserad av att lära dig mer om djuret så skaffar man inte en katt. Är man inte ett dugg intresserad av att ta hand om ett djur på bästa sätt så är man knappast en bra djurägare. Jisses, nu blir jag ju mörkrädd!
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

nu skrev jag ENBART ang ha papper på katten och kunna se hur gammal en xx-veckor kattunge är.. det finns INGET som säger att trådskaparen ska låta katten dricka klorin och bli ihjälkrossad av nedfallande möbler.. att inte få papper på en bondkatt undan "Missan" och efter okänt skogskatt och inte kunna se direkt på en kattunge om den är 14 eller 16 veckor gammal det gör INTE att man är en dålig kattägare.. men det finns det många som tycker..

och ja. nu kan ja säga att jag citerade dig, för du skrev exakt det jag menade :smirk: klantigt gjort av dig att uttrycka dig exakt då när det redan är uttalat hur Buke fungerar..

byw skiljer jag mycket på husdjures behov av skötsel.. jag skulle definitivt tro att en katt skolle bli skogstokig av 2 timmes borstning, pytsande med mat, motion 1-1½ timme om dagen (rask promenad) och sitta ut i koppel med grannkatten mellan 07:00 och 17:00 dagtide, för att inte tala om va den skulle hata sitt täcke..

en katt behöver inte lika mycket skötsel som en häst.. du behöver inte ta katten till veterinären för att klippa klorna t.ex.. men du skulle aldrig verka din hästs hovar själv.. lite lätt brukar jag jämföra skötsel/kunskapsdelen med hur mycket ett djur kostar.. tänk om en katt kostade lika mycket som en häst per månad? ca 3500 kr.. för ett djur som man typ, bara har för sällskap och myser med.. hur många skulle ha katt då?

ska även tillägga att man bör ha kunskap om djurets matvanor och daglig skötsel när man skaffar ett djur, sedan anser jag att det är ev uppfödarens plikt att informera om mer fördjupande fakta..
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

hahahahaha!! bara för att jag inte är helt gaaaalen i katter betyder inte det att jag hatar djuren och vill plåga livet ur dem.. men ärligt talat vill jag inte vara expert på att se hur gammal en kattunge kan vara.. och inte heller bryr jag mig om ett papper på en katt med okänd stam som bara ska vara hemmakatt..

men för er galningar som anser att man måste veta ALLT så är juh jag självklart en mycket dålig djurägare för att jag skiter i papprena..
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

MissFideli skrev:
Nej, det är klart. Sålänge man inte bryr sig om kattens istuation idag, så struntar man ju i att kräva att kattens uppfödare är seriös.

Jag kräver inte att man ska vara expert, men det handlar om levande djur som far mycket illa tack vare den låga statusen. Just det du säger och det BeasieBabe säger är sånt som gör att katten har så låg status idag.
:confused: missar totalt vart katter far illa av att inte ha ett papper.. :confused: HELP MEEEE!!!!
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Du skriver att du inte är intresserad av att läsa på om katter. Det tolkar jag som att du inte är intresserad av att lära dig nåt tom djuret ifråga=inte alls lämplig som ägare.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Att det är för krångligt att kräva att uppfödaren tar sitt ansvar har i längden gjort att massor av katter far illa. Och att dessa uppfödare säljer katter till folk som inte är intresserad av djuret ifråga är också en anledning till att dte idag är överfullt på katthemmen.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

MissFideli skrev:
Flr mig som håller på med katter så är det en självklarhet med papper. Jag skulle aldrig köpa en katt utan att först vilja veta mer. Födelsedatum t.ex. Sen kan man ju kanske vilja se bilder.

Fast om man räknar med att uppfödaren har noll trovärdighet och ljuger för en, vad nyttar det då att få ett papper från samma uppfödare? Vi frågade ju efter födelsedatum, men min syster menade alltså att uppfödaren hade angett falskt födelsedatum, eftersom en tolvveckors kattunge omöjligt kan ha blå ögon.

Har man huskatt så är det väldigt sällsynt att man har papper. Som jag har sagt tidigare skulle man inte ha någon större nytta av dem heller. Eller hur menar du att vi hade haft nytta av papper i det här fallet?
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

vad måste man veta om kattraser, skelettställning, färger plus tonvis av fördjupande fakta osv för att kunna ta han dom en katt då? :smirk:
ser man att katten är sjuk eller har ont uppsöker man veterinär.. man köper kattmat utvecklad för katter, ser till att det finns friskt vatten och låda samt att man aktiverar katten.. det är att vara ansvarsfull..
jag behöver ingen kunskap om att se hur gammal en kattunge är eller nått papper på att jag köpt katten för att den ska LEVA och MÅR BRA..
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

så katter hamnar på katthem för att katterna inte har några papper? du tror inte att det finns MÅNGA raskatter på katthemmen också? här i gävle hade dom fått in en 3000 kr perserkatt, otroligt fin.. med all säkerhet hade ägaren papper men sket i katten ändå..
så hur mycket hjälpte papprena nu då?

är man ansvarsfull kastrerar man sina katter..
nu vet inte jag hur lång tid sådana ingrepp tar eller hur mycket dom kostar.. är dom snabba med dyra kanske priserna på dom borde sänkas så att fler kastrerar sina katter.. dvs bättre för alla katter och veterinärer slipper avliva massvis med kattungar och katthemmen slipper bli överfulla..
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

...då kan du ju leta upp exakt var jag tydligen har idiotförklarat trådskaparen för att inte kunna se ålder på en kattunge?? Mabuse har ju uppenbarligen försökt göra rätt och ta reda på mer fakta om sin katt.

Det är BARA ditt inlägg jag vänder mig mot, och det är till största delen ointresset för djur som gör en människa till en dålig djurägare. (och det gäller inte bara katter, det är många smådjur och reptiler som dör i förtid för att deras ägare inte har vett att skaffa sig kunskaper om ett djur innan de skaffar djuret)

Men näädå, här är det ju bara hästar vi bryr oss om, alla andra djur är ju så billiga och lättskötta så det gör ju inget om man gör fel på den första individen, det är ju så lätt att skaffa en ny. Jag har haft fler hästar än jag har haft katter, men baskunskapsnivån på de båda borde ligga på ungefär samma, dvs man ska veta vilken vård, vilket foder, kunna avgöra när professionell hjälp behövs. Det är inte ett djur ekonomiska värde som avgör dess rätt att få bra omvårdnad.

Skaffar man en buskavlad huskatt finns ju ingen kunnig uppfödare som kan ge råd. Ofta är vet inte uppfödaren själv ens hur gammal katten bör vara när den lämnar hemmet eller när den ska vaccineras.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

MissFideli skrev:
Nej, det är klart. Sålänge man inte bryr sig om kattens istuation idag, så struntar man ju i att kräva att kattens uppfödare är seriös.

Ursäkta? Hur får du det till att jag inte bryr mig om katters situation?

Vår katt är vaccinerad, avmaskad, försäkrad och ID-märkt. Nästa sommar kommer hon att kastreras. På vilket sätt menar du att jag skulle vara oseriös?

Den rasen vi hade velat köpa fanns inte att få tag på. Menar du att vi skulle ha köpt en katt vi inte alls ville ha, bara för att få tag på en raskatt?

Vi fick en social, trevlig och frisk katt, som vi tar väl hand om. Man måste faktiskt inte vara raskattägare för att ta hand om sina djur. Helt oseriös tyckte jag inte heller att uppfödaren var, de ville exempelvis låta vår katt vara kvar en vecka längre hos mamma än sina kullsyskon, eftersom hon var kullens minsting.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Bondkatter i dagens samhälle veterinärbesiktigas inte i normala fall. Eftersom att det finns för många som inte tar hand om sina han respektive hon katter. Så det blir tyvärr ett överskott på dessa katter som i princip ges bort, antingen gratis, eller mot en symolisk suma på 50 kr. Eller så hittar grannarna katter i ett hus som ägarna har tagit med mamman å lämnat kattungarna att dö, detta är sant, dessa katter existerar å kommer tyvärr att avlivas denna vecka pågrund av att det inte finns någon som vill ha dom å det inte finns plats på katthem.
Privatpersoner som har dessa mammor tänker inte på kvitton utan vill oftast bara slippa detta problem, å eftersom att folket som tar emot dessa katter inte kommer att göra någon form utställningskatt utav dom så bryr dom sig ine om att få ett kvitto å veterinärbesikting på dom. Dessa katter blir oftast någon form utav huskatter som är dels till för sälskap å ska fånga en å annan ohyra som existerar. Eller rena stallkatter/Bondkatter.
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

du idiotförklarar folk för att dom vill ta hand om en enskild individ och inte läsa på miljontals meningar med meningslös fakta som Katten inte kommer att må ett skit bättre av..

ohh ja, vilket ointresse, alla katter jag tittar på kommer at dö bara för att jag inte vet något om katters färggenetik, korrekt skelett och benställning, hur länge en katt är dräktig, hur stor en 9 veckors kattunge är, exakt vad som står på en katts papper, vad en femtåad katt innebär osv.. shit va katter kommer att DÖ pga det!

knappats.. :smirk:

det finns hästägare som inte vet något om hur man räknar foderstat, inte kan slå på tappskor, inte avmaskar själv, ser till att vet alltid kommer ut och ger sprutor om det ska ges varje dag en hel vecka, inte vet själv hur man tränar dressyr och hoppning vettigt utan rider för tränare och rider ut övriga dagar, inte ryktar hästen 1½ timme om dagen.. men dom hästarna lever och mår prima liv ändå.. men hästägaren kan inte så mkt.. du tycker att denna hästägare som innerligt älskar sin häst och tar ansvar för den och ser till att den mår bra, du tycker att denna människa bör sälja sin häst?
 
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Ja, det är tråkigt om det är så, men så var det verkligen inte med vår katt. Mamman bor hos en villafamilj, som har denna enda katt som sällskap, inte som råttfångare. Kattungarna var inte gratis. De sågs heller inte som något problem, eftersom de sålde slut fortare än kvickt. Vi ringde kl 9 samma dag de hade sin första annons i tidningen, och då fanns det bara en kattunge kvar. Mamman var absolut ingen strykkatt som ingen brydde sig om, utan tvärtom en välskött och älskad katt. De lät henne få en kull ungar om året eftersom de tyckte att mamman var trevlig, att det var kul med kattungar, och att det inte var några problem att få dem sålda. Det var verkligen inte fråga om att ungarna hade lämnats för att dö. :mad:

Dra inte alla huskattägare över en kam! Många huskatter är minst lika älskade och välskötta som raskatter. Tänk på att den som har katthem får se ett snett urval - katter som min hamnar ju aldrig där.

Och dessutom, om du läst mina inlägg hade du sett att katten är vaccinerad, avmaskad, ID-märkt och försäkrad. Vad menar du att en raskatt hade fått som inte vår katt får? Bara för att man har bondkatt betyder det inte att man struntar i sin katt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge är ögonen blå?

Nu pratar jag inte om din katt, utan om dom som springer runt å är inte kastrerade, går på p-piller eller som man har opererat bort livmodern på.

Din katt vett man väll vilken pappan är eller?

Jag drar inte all efter en kam, nu drog jag dom som folk inte bryr sig om utan låter dom få kattungar stup i kvarten å bara vill bli av med dom, vilken del i mitt inlägg fick dig att tro att det var din katt det handlade om. Jag pratar om en inriktingar, vi bryr oss oxå om våra katter å vi har haft ett flertal bondkatter som sällskaps katter å även mössjagare dom kan likosm inte låta bli den delen. Å våra är kastrerade å har tagits bort livmodern på tjejen för att världen inte ska bli överbefolkade av katter eftersom att våra får vara utomhus.
Ja det finns seriösa bondkatts "uppfödare" men det var inte dom jag pratade om jag pratade om alla olykskattungar.
 

Liknande trådar

A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 281
Senast: MissFideli
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 409
Senast: Fille
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 266
Senast: kem
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 795
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp