Hur länge får hästarna gå ute?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Nej det tycker jag inte men du förstår inte vad jag menar.

Den dagen jag sätter mitt eget tävlande före hästens välbefinnande så kommer jag att tänka om flera gånger, det var det jag menade.

Jo jag förstår vad du menar men tycker inte att du vill eller vågar erkänna att all hästhållning är kompromisser. Jag tror faktiskt inte någon av oss helt bara tänker på hästen och aldrig på sig själv när vi planerar vår hästhållning.

Men vi pratar förbi varandra tror jag. Jag försöker inte alls säga att du har en dålig hästhållning. jag vet egentligen inget om den. Så ta inte det jag skriver som kritik för så är det inte menat!
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

men när dom går på sommarbete då?
är det samma sak där? Att dom måste ha vindskydd? låter sjukt tycker jag.
hästar är ju gjorda för att leva ute!

kan inte sånna där inspektörer sluta peta i småsaker och vara där det verkligen behövs!
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

men när dom går på sommarbete då?
är det samma sak där? Att dom måste ha vindskydd? låter sjukt tycker jag.
hästar är ju gjorda för att leva ute!

kan inte sånna där inspektörer sluta peta i småsaker och vara där det verkligen behövs!

Fast alla som har sommarbete har ju kanske inte bar naturliga skydd. Det är väldigt vanligt här nere i Skåne att man ser hästar stå mitt ute på slätten dygnet runt utan ett träd i sikte :crazy:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

men när dom går på sommarbete då?
är det samma sak där? Att dom måste ha vindskydd? låter sjukt tycker jag.
hästar är ju gjorda för att leva ute!

kan inte sånna där inspektörer sluta peta i småsaker och vara där det verkligen behövs!


nä det måste inte finnas vindskydd. under sommarperioden behövs det inget. då kan dom stå på ett öppet fält med stekande sol utan skydd.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

nä det måste inte finnas vindskydd. under sommarperioden behövs det inget. då kan dom stå på ett öppet fält med stekande sol utan skydd.


Ja, precis. DET är väldigt konstigt. Hästar klarar ofta kyla bättre än stekande sol.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag skrev ett långt svar, tyvärr tog det lite väl lång tid att skriva så jag blev utloggad.
Jag ids verkligen inte skriva om det igen, tyvärr.


Summering av det jag skrev är att lösdrift innebär olika saker.
Frågan är om du är beredd, har ekonomin och kunskapen att hålla dina tävlingshästar på en lösdrift som skulle passa dom.

Jag skulle Gissa, min okunskap om dina hästar är min brist, att dina hästar för att kunna leva på lösdrift skulle behöva ha tillgång till ett stall där de kunde stå och torka upp. Detta innebär att du sedan måste gå till stallet för att ta ut dom när de torkat.

Sedan skulle de behöva ha ett uppvärmt skjul med plastremsor för dörren som hindrar värmen att sippra ut för mkt. Dessa finns, är lite dyrare men de existerar. Det kräver också att lösdriften är byggd på ett vis som gör att så lite värme som möjligt kommer ut.

Det är ändock en lösdrift eftersom hästen kna gå ut och in som den vill.

Jag säger inte att detta vore det perfekta för dig och din träning.

Jag säger att det är Möjligt för dig att ha hästar på lösdrift, dvs om vi levde i en värld där du fick tillgång och möjligthet att bygga en lösdrift som innebar att alla dina problem blev uppvägda. (Frusen häst= uppvärmd lösdrift osv).


Det innebär tyvärr inte att du har den möjligheten ekonomiskt eller kunskapsmässigt ellre att möjligheterna erbjuder sig för dig att skapa denna lösdrift.


Inget är omöjligt, det blir bara lite mera jobbigt.





När dte komemr till aveln ids jag inte svara just nu.
Jag skrev så mycket och det försvann så jag blir bara nipprig av att behöva skriva om det.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Sedan skulle de behöva ha ett uppvärmt skjul med plastremsor för dörren som hindrar värmen att sippra ut för mkt. Dessa finns, är lite dyrare men de existerar. Det kräver också att lösdriften är byggd på ett vis som gör att så lite värme som möjligt kommer ut.
Nej jag tror inte på att det är vettigt att ha uppvärmda lösdrifter. Även med plastremsor för öppningen så skulle MYCKET värme försvinna ut, särskilt i blåsiga Skåne. Det handlar givetvis om pengar men även om miljö. Att värma ett lösdriftsstall med bara plastremsor för öppningen är inte försvarbart.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

vad var det där??? :mad: förstör inte min tråd!

Hur kan jag förstöra din tråd med att skämtsamt hänvisa till vad alla kallar "fjortistext"? *confused* :confused:

Jag driver med mig själv...
Jag lovar att inte skriva till en admin och säga att jag är elak mot mig själv.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Nej jag tror inte på att det är vettigt att ha uppvärmda lösdrifter. Även med plastremsor för öppningen så skulle MYCKET värme försvinna ut, särskilt i blåsiga Skåne. Det handlar givetvis om pengar men även om miljö. Att värma ett lösdriftsstall med bara plastremsor för öppningen är inte försvarbart.

Jag är inte bygnadsarkitetkt (eller vad de har flr titel).

Vad jag däremot vet är att det Finns uppvärmda lösdrifter.

De är byggda isolerade, och har ofta inte en dörr rakt ut från själva lösdriftsrummet till hagen utan ofta en passage där det hänger plastremsor på två ställen som gör att mindre värme sipprar ut.

Jag kan tyvärr inte rita hur jag visar eftersom jag saknar scanner.
De finns och de är inte så energislösande som du kanske tror när man först hör talas om den.


Åby ridklubb i norrköping (vet inte vad den heter) hade när jag bodde i norrköping ex dessa plastremsor för ytterdörrarna in till stallet och lät stalldörrarna stå vidöppna hela dagarna.
Jag vet inte hur de gjorde på natten.
Orsaken till detta tror jag var för att de ville skapa bättre miljö i stallet.

Men det går och det är inte omöjligt.




Dessa plastremsor jag hänvisar till finns att köpa från en lantbrukstidning och är specialdesignade för att hålla kyla på ena sidan och värme på den andra.
Ladugårdar använder dom ex mkt.


Att tillägga är att jag har jobbat i skåne och vet hurdant väder ni har.

Jag har även bott och jobbat på Gotland och tycker personligen att vädret i Laholm var "Utan vind" jämfört med Gotland på våren.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Självklart tycker jag oxå att hästar ska ha någon form av vindskyd/skuggställe oavsätt om det är på sommaren eller på vintern, men jag tycker att det låter lite konstigt att någon säger att hästar kan ta skada av att så ute för många timmar.

Myndigheterna petar på småfel utan att ofta ha någon bra förklaring varför.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Ja allt går om man betalar tillräckligt för det. Men jag vidhåller att det är helt åt skogen att värma upp ett utegångsstall.

Visst tror jag på att plastremsor tål kyla men hur täta är de? Vilket U-värde har de?

Jag tycker faktiskt att det är fanatiskt med uppvärmda ligghallar. Då kan man lika gärna ha stall.

Är det miljömässigt försvarbart att värma en ligghall, vad tycker du?
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Hur kan jag förstöra din tråd med att skämtsamt hänvisa till vad alla kallar "fjortistext"? *confused* :confused:

Jag driver med mig själv...
Jag lovar att inte skriva till en admin och säga att jag är elak mot mig själv.

vad hade det med min tråd att göra då??
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag skrev ett långt svar, tyvärr tog det lite väl lång tid att skriva så jag blev utloggad.
Jag ids verkligen inte skriva om det igen, tyvärr.

Summering av det jag skrev är att lösdrift innebär olika saker.
Frågan är om du är beredd, har ekonomin och kunskapen att hålla dina tävlingshästar på en lösdrift som skulle passa dom.

Jag skulle Gissa, min okunskap om dina hästar är min brist, att dina hästar för att kunna leva på lösdrift skulle behöva ha tillgång till ett stall där de kunde stå och torka upp. Detta innebär att du sedan måste gå till stallet för att ta ut dom när de torkat.

Sedan skulle de behöva ha ett uppvärmt skjul med plastremsor för dörren som hindrar värmen att sippra ut för mkt. Dessa finns, är lite dyrare men de existerar. Det kräver också att lösdriften är byggd på ett vis som gör att så lite värme som möjligt kommer ut.

Det är ändock en lösdrift eftersom hästen kna gå ut och in som den vill.

Jag säger inte att detta vore det perfekta för dig och din träning.

Jag säger att det är Möjligt för dig att ha hästar på lösdrift, dvs om vi levde i en värld där du fick tillgång och möjligthet att bygga en lösdrift som innebar att alla dina problem blev uppvägda. (Frusen häst= uppvärmd lösdrift osv).

Det innebär tyvärr inte att du har den möjligheten ekonomiskt eller kunskapsmässigt ellre att möjligheterna erbjuder sig för dig att skapa denna lösdrift.

Inget är omöjligt, det blir bara lite mera jobbigt.

När dte komemr till aveln ids jag inte svara just nu.
Jag skrev så mycket och det försvann så jag blir bara nipprig av att behöva skriva om det.

Man kan även flytta till ett varmare land :angel: Hade nog varit betydligt billigare
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Var det ett knapplån? För jag är inte på något sätt emot att hästar är ute länge.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Ja allt går om man betalar tillräckligt för det. Men jag vidhåller att det är helt åt skogen att värma upp ett utegångsstall.

Visst tror jag på att plastremsor tål kyla men hur täta är de? Vilket U-värde har de?

Jag tycker faktiskt att det är fanatiskt med uppvärmda ligghallar. Då kan man lika gärna ha stall.

Är det miljömässigt försvarbart att värma en ligghall, vad tycker du?

Är det miljömässigt försvarbart att ha ett uppvärmt stall där det inte står några hästar i under dagen?
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Man kan även flytta till ett varmare land :angel: Hade nog varit betydligt billigare


Du säger att vissa hästar inte kan gå på lösdrift, jag säger att alla hästar kan gå på lösdrift oavsett vilken gren man håller på med.

Jag kan inte diskutera med dig,
när jag lägger fram de slutgiltiga argumentet så kommer du med argument som är sarkastiska eftersom du saknar bättre argument.
Trisst.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Du säger att vissa hästar inte kan gå på lösdrift, jag säger att alla hästar kan gå på lösdrift oavsett vilken gren man håller på med.

Jag kan inte diskutera med dig,
när jag lägger fram de slutgiltiga argumentet så kommer du med argument som är sarkastiska eftersom du saknar bättre argument.
Trisst.

Det du föreslår är inte en vanlig lösdrift utan en utopi. När du lägger fram sådana förslag som är så otroligt kostsamma att normala människor inte kan genomföra det så tycker jag att det inte räknas som lösdrift i den bemärkelsen i en diskussion på ett forum.

Vanlig lösdrift kan inte alla hästar gå på, varför är det så svårt att förstå det??

Med ditt resonemang så finns det otroligt många kostsamma ogenomförbara sätt att hålla häst och ett av dem är faktiskt att flytta till ett varmare bättre klimat där hästen kan gå ute dygnet runt utan att behöva en massa tillägg.

Jag vet en hel del sätt att lösa det optimalt för boxhästar också men det är oftast inte genomförbart i Sverige så jag anser att man inte ens kan ta upp det här.

Kom med konkreta förslag istället för ngt ogenomförbart förslag.

och ge mig gärna ett exempel på var detta lösdrift utopi finns i verkligheten i Sverige??
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Vem har uppvärmda stallar?????

Det finns men är inget för min plånbok. När man värmer stallar så är det mer av arbetsmiljöskäl än för hästarnas skull dessutom.

Jag håller med dig om att det känns mycket verklighetsfrämmande med uppvärmda ligghallar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 215
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 968
Senast: Stereo
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 180
Senast: Praefatio
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 215
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp