Hur länge får hästarna gå ute?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag kan köpa förklaringen om vi säger att tävlingshästarna är produktionsdjur precis som hönor och mjölkkor. Vi anpassar helt enkelt driften för att maximera produktionen. i det här fallet är det inte mjölk, kött eller ägg som produceras utan tävlingsresultat.

Det finns inget självklart likhetstecken mellan hög produktion och lyckliga djur. Men alla djurbönder som lyckas bra sköter om sina djur. vanvårdade djur producerar inte.


är det positiv eller negativ kritik riktad mot mig?
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag ber om ursäkt om du tycker att jag gick åt dig. jag har sett din häst tidigare i bildtrådar och den ser väldigt välnärd ut för att vara ett fullblod :) Jag tror fullt ut på att du skulle klara den på bete.

Jag ville bara visa att jag ser så oerhört mkt hästar, har ju en hel del år på nacken inom hästeriet och tyvärr så finns det en stor baksida. Med speciellt fullblod och travare från banan som ser hemska ut som går på lösdrift för att ägaren anser att det och bara det är det bästa för alla hästar :( Trots att dessa hästar är uppfödda och tränade hela sitt tidigare liv i stall

Tack för din rättframhet och att du kan nyansera, det uppskattar jag oerhört hos folk! Jodå, du har säkert sett bilder på honom välnärd i överkant rentav - han blir väldigt rund om somrarna ibland, det är lite av en svår balans för visst har även jag i ryggmärgen att det är långt ifrån självklart att en xx klarar sig så bra som han, så ibland har jag nog lite övertolerans för hans "hull" :D

jag håller i övrigt med dig i dina reflektioner ang. ovan. önskar som sagt att det fanns kunskap åt bägge håll och att gröna vågen inte gick fullt ut så långt i "naturlärans namn", i alla lägen, för jag har sett liknande som du och som sagt, många lösdriftar som drivs i tron att de levererar det bästa åt hästarna, men i själva verket är orsak till både felnärda och stressade hästar.

:bow:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Du har rätt, jag har faktiskt ingen erfarenhet av tävlingshästar. Däremot hör och ser jag en hel del, jag kan ju bara prata utifrån det. Jag har inte sagt att alla tävlingshästar är stressade, att alla tävlingshästar mår dåligt, att de inte får vara ute, och att alla "skogsmullehästar", som du väljer att kalla dem, mår bra. Jag säger vad jag tycker, att ett liv i box, under solarium och skrittmaskin inte är något liv för en häst. Nån/några få timmars utevistelse är ju löjligt.

Skulel vara väldigt försiktig att debattera om något jag faktiskt inte hade insikt i. Skulle aldrig basera min åsikt på sådant jag ser på TV eller hör av andra utan att själv ha erfarenhet av det

Om man helklipper sin häst så förstår jag ju att den inte kan vara ute särskilt mycket, men då tycker jag ju också att helklippning är onödigt. Visst kanske det är ett måste ibland, men ofta klipps hästarna helt i onödan.

Helklippning behöver jag på två av mina hästar de andra klipps på halsen resp magen. det beror helt på hur mkt hästen tävlas dessutom. Hopphästarna klipps oftast mer eftersom deras säsong även innebär tävling på vintern, medan fälttävlanshästarna klipps efter vintervila dvs i slutet av dec. Sedan helklipper vi faktiskt under hela året även under sommaren eftersom vi inte vill att de skall svettas för mkt då de tappar så mkt vätska vilket är livsviktigt speciellt i fälttävlan.

Det är inte bra att stå med en svettig häst i transport på vintern det är den största orsaken till att man helklipper hopphästarna, efetrsom det ibland kan röra sig om långa dagar.

Visst tänker jag på skaderisker. Jag skulle aldrig ha taggtråd som stängsel, tar bort eventuella saker hästarna kan skada sig på i hagen osv, men att inte ha hästen i hage öht pga. skaderisker är att gå för långt. Nu har du ju sagt att du själv inte har det så, och ja, egentligen bryr jag mig inte, men det finns folk som faktiskt har det så, och det är fel.

Man kan ha förståelse för saker även om amn anser att det är fel!

Så du menar att hästar som jobbar inte får återhämtning i hagen..?

Allmänt känt är att hästar inte återhämtar sig i hage på samma sätt som i stallet, speciellt inte på natten. I boxen behöver hästen inte ha uppsikt vilket de naturligt har i hage. I stallet ligger samtliga hästar på natten och ingen "vakar" över flocken vilket de gör utomhus

Att ha hästen endast 6 timmar i hage är, oavsett hur mycket fel du säger att jag har, för lite.

Förstår om du skulle tycka att 4 timmar är för lite, men 6 timmar med en häst som jobbas ibland upp till 2 timmar/dag skulle jag anse som helt ok
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

är det positiv eller negativ kritik riktad mot mig?

Egentligen inget av det. Jag försöker bara vrida lite på sättet att se på saker och ting.

jag moraliserar inte över att bönder har produktionsdjur så varför skulle jag moralisera över att folk ha tävlingshästar? Visserligen är det en hästhållning jag inte skulle ha men det är oviktigt i sammanhanget.

Vi har faktiskt ett syfte med att ha hästar. Vi måste ärligt erkänna för oss själva att hästarna skall prestera något även om det ibland går ut över deras naturliga beteenden. Ingen av oss har hästar enbart för at maximera deras lycka och få dem att leva så naturligt som möjligt.

Det enda jag egentligen inte gillar är när man försöker lura, främst sig själv, med att säga att man har hästen på ett visst sätt för att det gynnar hästen när det egentligen är ens egen hästverksamhet som man gynnar.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

*kl*
En jag känner fick anmärkning av djurskyddsinspektören för att hennes stora fina naturhagar var för backiga.

Hon fick vackert riva stängslet och bygga hagar på platt mark.

Helt sjukt:eek:

//Gilly

Är det där verkligen sant? Det låter lite väl otroligt. Det där är inget jag skulle accepterat. En överklagan skulle sannolikt varit framgångsrik.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Vet inte alla detaljer, men jag har för mig att hon gick till domstol.

Vet inte hur det är med detta idag, detta skedde för ca 3 år sedan.

//Gilly
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

folk tycker nog att mina är ute för länge!! dom går ut vid 7 och in vid 20.00 ca
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Olgaklara: DU har jättebra åsikter och jag håller med dig om i stort sätt allting. Men hur orkar du debattera med te x en fjortis så länge???

Många här är ju väldigt naiva, okunniga och har väldigt lite erfarenhet jämfört med dig. Ha lite förståelse för det så kanske du inte behöver bemöta precis allting. Citaten inkluderat gör att jag misstänker att halva tråden upptas av dina kommentarer. Det blir lite jobbigt...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Det är bra att hästar får gå ute mycket. Givetvis.

Men det är väl ganska märkligt att man inte skriver ett ord om hur ofta hästarna minst skall ges grovfoder. Jag läser och läser på djurskyddsmundighetens sida och där står att hästarna skall ges vatten minst två ggr/dag.

Vi får inte fodra i hagarna i vårt stall så därför åker jag hem och lunchar min häst.

Citat från djurskyddsmyndighetens sida:
Foder och Vatten
Hästar ska dagligen ges foder av lämplig struktur. Fodret ska vara tjänligt och fodergivan ska garantera en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel. Automatiska system, såsom utfodrings- och vattningssystem, ska kontrolleras dagligen. Hästar ska få vatten minst två gånger per dygn. Vattnet ska vara tjänligt för djuren.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Olgaklara: DU har jättebra åsikter och jag håller med dig om i stort sätt allting. Men hur orkar du debattera med te x en fjortis så länge???

Många här är ju väldigt naiva, okunniga och har väldigt lite erfarenhet jämfört med dig. Ha lite förståelse för det så kanske du inte behöver bemöta precis allting. Citaten inkluderat gör att jag misstänker att halva tråden upptas av dina kommentarer. Det blir lite jobbigt...

Men det är ju olika saker som diskuteras och olika kunskaper. Äpplen och päron jämförs därför blir det lite konstigt.

En sida debatterar utifrån att hästarna skall ha ett så fritt och naturligt liv som möjligt. Andra debatterar utifrån att hästarna skall prestera så bra som möjligt.

Jag tycker inte det är så mycket okunskap från någon sida. Det är snarare en stor skillnad på målet med hästägandet.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Men det är ju olika saker som diskuteras och olika kunskaper. Äpplen och päron jämförs därför blir det lite konstigt.

En sida debatterar utifrån att hästarna skall ha ett så fritt och naturligt liv som möjligt. Andra debatterar utifrån att hästarna skall prestera så bra som möjligt.

Jag tycker inte det är så mycket okunskap från någon sida. Det är snarare en stor skillnad på målet med hästägandet.


Bra skrivet! :bow:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag tycker inte det finns någon max tidsom hästen får vara ute...

Så länge hästen har vatten, skydd och grovfoder så kan det ju vara ute hela nattenom vädret tillåter.

Jag själv låter inte min vara ute på nätterna utan går in året om på kvällen... Men det är så som min häst trivs med.
Min ärute från ca 9.00 till 17.00.

Men dom som har sina hästar ute tycker jaginte gör fel utan jag kan känna att bara dom har vindskydd lr någonstansatt gå under tak så är det ju inga problem... om man vill ha den ute på nätterna...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Den dagen jag inte har häst för hästens skull kommer jag inte heller att ha häst.

Tävlandet tycker jag är en bonus.

Det där tror jag inte är sant även om du själv kanske tror på det. Du tävlar ju inte för hästarnas skull utan för att du själv gillar det.

Alla vi som har hästar har det för att vi gillar hästar som hobby. Det ger oss själva tillfredställelse. Själva grundorsaken till att vi har hästar är ju inte att maximera hästars lycka.

Innan har du tagit upp hästarnas värde som en anledning till att de inte får riskera skador om jag inte missminer mig. har hästarnas värde någon relevans för hästen eller är det bara relevant för ägaren?

Så det blir nästan löjligt när du hävdar att har häst för hästens skull. Det är mycket ärligare att disktera de kompromisser vi alla faktiskt gör. Det är skitnsack att du inte precis som alla vi andra anpassar din hästhållning för att det skall fungera med ditt liv.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

*KL*

Mina hästar måste det vara jättesynd om eftersom dom går ute dygnet runt sen en dryg vecka tillbaka. Shettisarna stog o svettades i stallet så jag beslutade mig för o låta dom gå ute, även araben, men hon har täcke på natten. Inga svettiga shettisar längre. Nu vill dom inte ens komma in för o äta sitt kraftfoder, men hö slinker ner utan problem o det har dom nästan fri tillgång på under natten.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Det där tror jag inte är sant även om du själv kanske tror på det. Du tävlar ju inte för hästarnas skull utan för att du själv gillar det.

Det får står för DIG. Jag har inte häst bara för tävlandet skull. Hade jag haft det så hade jag tävlat betydligt mer :smirk:

Dessutom så tycker många hästar om att få tävla och den uppmärksamheten som där finns!

Alla vi som har hästar har det för att vi gillar hästar som hobby. Det ger oss själva tillfredställelse. Själva grundorsaken till att vi har hästar är ju inte att maximera hästars lycka.

Vad är det för konstigt med det. Det var ju faktiskt inte prat om grundorsaken. Men så länge man inte har häst för att man tycker om häst så skulle iaf inte jag ha häst!!

Innan har du tagit upp hästarnas värde som en anledning till att de inte får riskera skador om jag inte missminer mig. har hästarnas värde någon relevans för hästen eller är det bara relevant för ägaren?

Ja jag har skrivit att det kan vara orsaken ja! Men var har jag skrivit att jag inte har mina hästar i hage pga värdet på hästarna??????? Du får väl för sjutton skilja på vad JAG eller hur JAG har mina kontra med att jag kan ha förståelse för att andra är rädda om sina hästar för värdet skull och det är en av orsakerna till att de inte vill utsätta dem för de skador som de kan få i tex hage!

Jag har i hela denna tråd skrivit att MINA hästar som också tävlar är ute alla dagar.!!!!

Så det blir nästan löjligt när du hävdar att har häst för hästens skull. Det är mycket ärligare att disktera de kompromisser vi alla faktiskt gör. Det är skitnsack att du inte precis som alla vi andra anpassar din hästhållning för att det skall fungera med ditt liv.

Som du kan läsa så har jag varken frimärkshagar eller hästar stående i stall :angel:

Och jo om jag skulle märka att någon av mina hästar inte skulle må bra så skulle jag omedelbart göra en förändring!!! Om det skulle innebära att jag sålde hästen eller gjorde någon annan förändring så skulle jag oavkortat göra det.

Det är löjlig av DIG att anklaga mig för något som jag inte gör :mad:

Även om grundorsaken är att man tycker om häst så den dagen man inte kan se till sin hästs bästa för att tex tävla så hade JAG inte haft häst!!!!
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Det är löjlig av DIG att anklaga mig för något som jag inte gör :mad:

Även om grundorsaken är att man tycker om häst så den dagen man inte kan se till sin hästs bästa för att tex tävla så hade JAG inte haft häst!!!!

Jag anklagar dig egentligen inte för någonting alls. Läs igen!

Det jag skriver är att jag tror att du har häst för att du gillar hästar och tycker det är en rolig hobby. Jag tror inte du har häst för hästens skull faktiskt. Du har häst för din egen skull och det är absolut inget fel i det.

Jag tycker inte det är fel att ha häst för sin egen skull, tycker du det?
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag anklagar dig egentligen inte för någonting alls. Läs igen!

Det jag skriver är att jag tror att du har häst för att du gillar hästar och tycker det är en rolig hobby. Jag tror inte du har häst för hästens skull faktiskt. Du har häst för din egen skull och det är absolut inget fel i det.

Jag tycker inte det är fel att ha häst för sin egen skull, tycker du det?

Nej det tycker jag inte men du förstår inte vad jag menar.

Den dagen jag sätter mitt eget tävlande före hästens välbefinnande så kommer jag att tänka om flera gånger, det var det jag menade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 903
Senast: bobbbo
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 571
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
247
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Problemhund
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp