Bukefalos 28 år!

Hur länge får hästarna gå ute?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

(detta är ej till dig olgaklara, jag bara tryckte på svara inlägg!)

Våra GP/WC-hästar i stallet jag jobbar i, går ute i en stor gräshage sommarhalvåret 1-4 timmar. Det är bara två av våra sex GP-hästar som klarar av så länge, vanligtvis brukar de andra börja rusa som galningar efter max en timma. Givetvis tar vi in dem då! Vi kan inte ha skador på dessa hästar, för värdefulla för det. Inget konstigt med det.
Under vinterhalvåret står de inne hela dagarna, men rids två gånger om dagen (året runt), och de skulle ALDRIG prestera som de gör om de inte hade mått bra och trivts, ALDRIG! Vi har en som vann en WC-deltävling, en annan som vann Puissancen i London osv. Jag tror att allt är individuellt, och våra hästar är definitivt inte stressade över att inte få gå i hage!

Jag kan köpa förklaringen om vi säger att tävlingshästarna är produktionsdjur precis som hönor och mjölkkor. Vi anpassar helt enkelt driften för att maximera produktionen. i det här fallet är det inte mjölk, kött eller ägg som produceras utan tävlingsresultat.

Det finns inget självklart likhetstecken mellan hög produktion och lyckliga djur. Men alla djurbönder som lyckas bra sköter om sina djur. vanvårdade djur producerar inte.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Personligen tror jag att även tävlingshästar bör gå i hage varje dag.

Mina går visserligen inte tillsammans alla utan de går med de som de trivs att gå med. Men ute går de. Jag ser stora individuella skillnader hos dem ang att vara ute, liksom samma skillnader märks i ridningen
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

helt otroligt...

Eller hur...

Backiga hagar är ju faktiskt det bästa. De ger i vissa lägen tex skydd för blåst, och hennes unghästar sätter massa nya, fina muskler av det.

Hur kan kommunen anställa någon typ som inte vet någonting om hästar eller hästhållning? Helt sjukt:mad:

//Gilly
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Tycker du ska tagga ner lite. Det jag menade med svart o vit är att ni e från två olika världar. O därmed har olika syn på allt..

Håller med er båda i det ni säger på olika sätt och nivåer har ni båda rätt men verkar som om ni inte ser det... ni är hemmablinda båda två!
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Har du själv varit med i stall med tävlingshästar?? Vem pratar om att inte gå i hage alls??? Inte jag iaf. Mina tävlingshästar går minst 6timmar i hage beroende på väder.

Jag hade som sagt bråttom, glömde det där med hage. + 4 timmars utevistelse, anser fortfarande att det inte är ett liv för en häst.

Med rätt ridning där hästen verkligen jobbas så kan det ibland vara helt ok

Vad spelar det för roll ifall hästen jobbas eller inte? Menar du att hästen blir trött och därför spelar det ingen roll ifall den står i hage eller box?


Hästar är dyrt idag vet du inte det?? Och jo jag förstår att man inte släpper ut sin tävlingshäst i högkondition på lösdrift med tanke på att skaderisken är så pass stor.

Tro mig, jag vet exakt hur dyra hästar är idag, vad tror du jag menade med det jag skrev? Du förstår ja, men inte jag. En häst är fortfarande alltid en häst, och bara pga. att vi ska tävla så ska de inte få vara ute mer än några få timmar? Människans egen egosim helt enkelt.

Alla hästar kan gå i hage, men inte tillsammans med vem som helst. Och varför skall man inte ta med skaderisken i beräkning när det gäller hagvistelse??

Nä, man behöver heller inte släppa ihop hästarna med "vem som helst". Man ska inte ta med skaderisken i beräkning när det gäller hagvistelse pga. att hästar är hästar, hästar ska vara ute.


Som om jag inte skrivit det hur månag gånger som helst, vanlig hagvistelse var det väl inte frågan om när jag diskuterade iaf :mad:
Det väder som vi ibland har här ner på vintern skulle jag inte ha min helklippta häst ute i speciellt många timmar!

Jag anser även att det är onödigt att helklippa hästen, så. Men ifall det är ett måste så finns det ju alltid täcken.

Nyfiken blir jag som bara den. Vilka tävlingar ser man hästar sadlas på i TV???

Jag har sett ett x antal tävlingar där hästen sadlas på banan. Nu vet jag inte vilka det är, är faktiskt inte så intresserad av att se på tävlingar.

Jag vet bara en enda och det är WM finalen och det går ju knappast att jämföra med hur det eg är på tävling. Ingen av mina hästar är speciellt svår att sadla på tävling, möjligen fullbloden som kommer från galoppbanan, men det har inget med tävlingsstress på de tävlingar jag rider.

Nähä, så vad pratar vi om? Jag pratar om alla tävlingshästar.


Vi byter både bett och sadel mellan dressyren och hoppningen och där har vi på oss mindre än 30min att slutföra hopprovet efter vår dressyr. Kan lova dig att de flesta hästar står blickstilla på tävlingsplatserna vid sadling.

Bra för dig.


Nyfiken på varför du hela tiden drar ner på tiden för tävlingshästar i hage :confused: Först skriver du 4-5timmar och helt plötsligt så är de ute bara 2 timmar?? Var lite konsekvent.

1-2-3-4-5 timmar, whatever, alldeles för lite i alla fall! Som sagt, jag pratar om alla slags tävlingshästar.

Återigen mina går ute minst 6 timmar och nu när det är fint väder och ljusare på kvällen så går de ute från 7-19 och hör och häpna jag släpper även ut häst jag ridit :eek:

Återigen, jag tycker att 6 timmar är för lite. 7-19 är väl gränsfall för mig, men jag förstår att det inte är många som håller med mig.

Jag vill inte ens diskutera med dig, vi tycker helt enkelt olika, väldigt olika.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

raderat ---------orkar inte

Vad är problemet??

Att jag skrev att de flesta fullblod som rids behöver extra kraftfoder på betet.

Vilket du faktiskt gav. Du ger lika mkt kraftfoder på betet som jag ger nu till mina fullblod :angel:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Jag hade som sagt bråttom, glömde det där med hage. + 4 timmars utevistelse, anser fortfarande att det inte är ett liv för en häst.

Visst det står för dig.

Vad spelar det för roll ifall hästen jobbas eller inte? Menar du att hästen blir trött och därför spelar det ingen roll ifall den står i I]Återigen mina går ute minst 6 timmar och nu när det är fint väder och ljusare på kvällen så går de ute från 7-19 och hör och häpna jag släpper även ut häst jag ridit :eek:[/I] hage eller box?

Häst som jobbas har inte samma behov av att rasta av sig i hage och de flesta som jobbas behöver återhämtning

Tro mig, jag vet exakt hur dyra hästar är idag, vad tror du jag menade med det jag skrev? Du förstår ja, men inte jag. En häst är fortfarande alltid en häst, och bara pga. att vi ska tävla så ska de inte få vara ute mer än några få timmar? Människans egen egosim helt enkelt.

Skillnaden är att du anser att dessa hästar är stressade och inte mår bra trots att du själv inte har erfarenhet av dem :crazy:

Nä, man behöver heller inte släppa ihop hästarna med "vem som helst". Man ska inte ta med skaderisken i beräkning när det gäller hagvistelse pga. att hästar är hästar, hästar ska vara ute.

Oavsett VAD du gör med något levande så är skaderisken en stor faktor för vad du utsätter det för oavsett om det är en hund eller kanariefågel eller häst.

Det är bara väldigt dumt tänkt att inte ta med i beräkningen att hagvistelse kan orsaka stora skador. Så du menar att du skulle låta broddade hästar gå ihop i hage trots att det kan bli stora skador i fall de sparkar varandra. Hade du använt taggtråd som stängsel etc. Skaderisk måste man alltid ta med i beräkningen och nej jag anser inte att hästen idag är ett vilt djur

Jag anser även att det är onödigt att helklippa hästen, så. Men ifall det är ett måste så finns det ju alltid täcken.

DU vet uppenbarligen inte vad du pratar om så det är bara onödigt att kommentera. Isregn eller blåst från sida underifrån etc går det inte att täcka ifrån. Och att inte klippa en häst som jobbar ordentligt är djurplågeri

Jag har sett ett x antal tävlingar där hästen sadlas på banan. Nu vet jag inte vilka det är, är faktiskt inte så intresserad av att se på tävlingar.

Underligt för de tävlingar jag sett på TV har det bara varit en enda och det är WM finalen i hoppning där man byter hästar. Annars visas ingen sadling. Hur kan DU sitta här och kommentera tvälingshästar när du inte verkar veta ett enda dugg om hur det går till eller hur hästarna faktiskt mår :confused:

Nähä, så vad pratar vi om? Jag pratar om alla tävlingshästar.

Hur kan du svara så när du inte har erfarenhet av det :angel:


Och alla de andra 200st startande då

1-2-3-4-5 timmar, whatever, alldeles för lite i alla fall! Som sagt, jag pratar om alla slags tävlingshästar.

Återigen så anser jag att det är stor skillnad på 1 eller 5 timmar. Och igen hur kan man sitta här och klanka ner när man själv inte vet något om saken ifråga

Återigen, jag tycker att 6 timmar är för lite. 7-19 är väl gränsfall för mig, men jag förstår att det inte är många som håller med mig.

Och det är ju väldigt underligt att det är så eller det är kanske alla andra som har fel trots att du inte har någon erfarenhet :crazy:

Jag vill inte ens diskutera med dig, vi tycker helt enkelt olika, väldigt olika.

Eftersom du tycker och jag har erfarenhet så är jag helt enig med dig. Hade du haft kött på benen hade det varit annorlunda :smirk:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

många människor gör saker pga okunskap... så jag antar att denna anmälan berodde på okunskap...

i mitt jobb träffar jag mycket människor som kan kallpratar med osv. många som jag nämnt för att jag har hästar brukar ofta fråga om de går ute "nu" på vintern... och blir mycket förvånade när man säger att de är ute på dagarna men inne på nätterna... de flest verkar tro att man gör som med kossorna...alltså inne på vintern o ute på sommaren...

dock förstår jag helt o fult din ilska för denna anmälan!!! tycker folk borde ta kontakt o kolla läget innan de anmäler...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

jo, men om du rider din häst svettig på höst/vinter, är det då ok att släppa ut den och låta den bli kall? (även om den har täcken så är ju risken stor). sen är det kanske skillnad på vad man har för ras och vad man använder sin häst till.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Om hästen är klippt torkar den på 2 röda. Ialla fall min (Ändå helklipper jag aldrig). Så länge inte hela hästen badar i svett har jag svårt att se någon risk att hästen blir kall med ett bra täcke på sig. Är man orolig kan man ju ge den extra hö så håller den lättare värmen dessutom. :)
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Du har rätt, jag har faktiskt ingen erfarenhet av tävlingshästar. Däremot hör och ser jag en hel del, jag kan ju bara prata utifrån det. Jag har inte sagt att alla tävlingshästar är stressade, att alla tävlingshästar mår dåligt, att de inte får vara ute, och att alla "skogsmullehästar", som du väljer att kalla dem, mår bra. Jag säger vad jag tycker, att ett liv i box, under solarium och skrittmaskin inte är något liv för en häst. Nån/några få timmars utevistelse är ju löjligt.

Om man helklipper sin häst så förstår jag ju att den inte kan vara ute särskilt mycket, men då tycker jag ju också att helklippning är onödigt. Visst kanske det är ett måste ibland, men ofta klipps hästarna helt i onödan.

Visst tänker jag på skaderisker. Jag skulle aldrig ha taggtråd som stängsel, tar bort eventuella saker hästarna kan skada sig på i hagen osv, men att inte ha hästen i hage öht pga. skaderisker är att gå för långt. Nu har du ju sagt att du själv inte har det så, och ja, egentligen bryr jag mig inte, men det finns folk som faktiskt har det så, och det är fel.

Så du menar att hästar som jobbar inte får återhämtning i hagen..?

Att ha hästen endast 6 timmar i hage är, oavsett hur mycket fel du säger att jag har, för lite.
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Men dom hästarna som INTE går ute... (dvs nån timma bara) vad har Miljö- och hälsoskydd att säga om det??
Ingenting! DET är tydligen ok...
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Men dom hästarna som INTE går ute... (dvs nån timma bara) vad har Miljö- och hälsoskydd att säga om det??
Ingenting! DET är tydligen ok...

Precis! Det borde bli någon slags lag på att hästar måste vara ute ett x antal timmar om dagen. Föreslagsvis 12.

//Gilly
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Men shit koppen, vilken djurplågare du är:eek:
Det fattar du väl att det är livsfarligt för hästarna att vistas i en hage:devil: ...och i så många timmar också:eek:




*ironi, för dom som inte förstår*:angel:
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Vad är problemet??

Att jag skrev att de flesta fullblod som rids behöver extra kraftfoder på betet.

Vilket du faktiskt gav. Du ger lika mkt kraftfoder på betet som jag ger nu till mina fullblod :angel:

Nä jag tänkte skriva att jag haft honom på bete juni, juli och augusti ett par somrar och även det har gått utmärkt. han är lättfödd som sagt. Jag vågar påstå att han skulle klara sig utan det 1,5 kg kraft han får dessutom, men eftersom jag rider och tränar så får han detta, men jag tror som sagt det skulle gå bra att hålla honom snygg även utan det.

Problemet är att jag försökte visa både din och din debattörs synvinklar lite nyanserat men blir nedskjuten med full kraft oavsett vad jag egentligen säger, pga den heta debatt som pågår tydligen. tycker det är lite tröttsamt och synd. Jag håller dessutom med dig i det mesta du säger, och det framgick i mitt första inlägg, men det verkar orelevant i detta fallet dessvärre....
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Hej, tack för ditt svar. Men här beskriver du enbart hur du önskar att hästhållningen ska se ut för att den ska få förutsättningar att vara lycklig enligt din uppfattning.

Det var jag nyfiken på är - hur mäter och bedömer du den individuella hästens lycka (utan att ta någon som helst hänsyn till omständigheterna kring dess hästhållning).

/Cecilia :)
 
Sv: Hur länge får hästarna gå ute?

Nä jag tänkte skriva att jag haft honom på bete juni, juli och augusti ett par somrar och även det har gått utmärkt. han är lättfödd som sagt. Jag vågar påstå att han skulle klara sig utan det 1,5 kg kraft han får dessutom, men eftersom jag rider och tränar så får han detta, men jag tror som sagt det skulle gå bra att hålla honom snygg även utan det.

Problemet är att jag försökte visa både din och din debattörs synvinklar lite nyanserat men blir nedskjuten med full kraft oavsett vad jag egentligen säger, pga den heta debatt som pågår tydligen. tycker det är lite tröttsamt och synd. Jag håller dessutom med dig i det mesta du säger, och det framgick i mitt första inlägg, men det verkar orelevant i detta fallet dessvärre....

Jag ber om ursäkt om du tycker att jag gick åt dig. jag har sett din häst tidigare i bildtrådar och den ser väldigt välnärd ut för att vara ett fullblod :) Jag tror fullt ut på att du skulle klara den på bete.

Jag ville bara visa att jag ser så oerhört mkt hästar, har ju en hel del år på nacken inom hästeriet och tyvärr så finns det en stor baksida. Med speciellt fullblod och travare från banan som ser hemska ut som går på lösdrift för att ägaren anser att det och bara det är det bästa för alla hästar :( Trots att dessa hästar är uppfödda och tränade hela sitt tidigare liv i stall
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 512
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 790
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp