Hur länge kan hästen vara i hagen utan något att tugga på?

Nej det är inte bara din.
Vår föredrar att vara inne om det regnar (riktigt regn alltså, inte duggregn o sådant trams), och jag tror ärligt talat att han hade gått in själv vid regn om han kunnat. Även när det är kallt och mörkt (och fuktigt, bor ju trots allt i Skåne) så verkar har föredra boxen.
Hade gärna haft honom ute mycket mer, men när hästen är sur som en citron trots regntäcke - så tar jag hellre in honom. Han är förövrigt uppvuxen på lösdrift, så jag vet inte vad det beror på iofs var pappan med prinsessan på ärten..

Våra är väl ute till 20:00 på sommarhalvåret (dvs 10 timmar) och 6-8 typ på vintern, beroende på när vi kommer och rider med.

Ja, jag borde kanske tillägga att vindskyddet har använts friskt både i Skåne (med tillhörande trist hage :( som dock är heeeeeelt insektsfri hela sommaren så det väger faktiskt upp sjukt mycket) och i Halland (med tillhörande ljuvlig skogshage som uppskattades mycket - när det var uppehåll!) även med helhalstäcke. Stå där och vara sur några timmar extra efter att ha blivit utsparkad efter ridningen gör väl ingen lycklig tycker han.

Trevliga dagar vandrar de dock glatt iväg ut i hagen såklart :)

Skönt att kunna anpassa helt fritt (utifrån arbetstider visserligen) med eget stall o tydlig häst!
 
mina damer blir frustrerade om de är inne "för länge" fuxen sparkar i väggen och skimmeln kastar sin grimma bestämt i golvet.
räcker att man är en halvtimme för sen ut mot det normala så börjar de väsnas (nej sovmorgon fungerar inte direkt i detta hemmet. i så fall får man släppa ut hästarna och gå och lägga sig igen.)
 
#3 #4 jo, det är alldeles för lite det håller jag med om. Står på kö till flera stall och detta blev det som blev ledigt först, men även det som har minst utevistelse :cry: Har funderat mycket till och från hur jag ska göra, lösdrift eller ett stall med mist 12 h utevistelse hade helt klart varit det bästa enligt mig men inget sådant finns inom 1 h avstånd, jag frågade ägaren till stallet om det fanns möjlighet att låta sin häst vara kvar ute men de har lös in- och utsläpp så det funkade inte... :(

Låt din häst gå med en annan som också vill ha ute längre så sköter ni intaget själv.. de hade jag gjort.. 6 timmar är på tok för lite. Hästens leder stelnar till och du riskerar att få problem med luftvägarna på hästen .En häst är inte gjord för att stå inne i varmstall och kombo med dålig luft ber man om problem.

Jag har stått i liknande stall där hästarna kom in 13 om dagarna jag hade mer problem med gallor och stel häst då.
Nu har jag henne ute från 0630 tiden till 21-23 tiden och gallorna är borta och hon är smidigare och gladare framförallt.
Så helt klart att hagtiden påverkar hästens hälsa och mentalitet.
Dessutom hostar hon inte längre.. vilket hon gjorde när hon stod inne i varmstall så länge med dålig luft.


Be om et tstallmöte och be stallägaren dela upp hagarna de som vill ha in tidigt och de som vill ha in senare.. kan väl inte tänka mig att alla vill ha in vid 13?
Allt brukar gå att läsa om man har en sund stallägare som ser till allas behov och är mån om hästens bästa.
 
För mig blir det väldigt knasigt att säga att hästen måste vara ute ett visst antal timmar. Det gäller ju att tänka på hurdan hage det är också. Skulle aldrig låta min häst stå ute i en mindre hage full med lera som det tyvärr ofta blir under höst och vinter, dessutom mörkt. Hua! Det känns inte alls hästvänligt. Naturligtvis skulle jag också gärna ha tillgång till enormt stora gräshagar där hästen kunde ströva fritt mest hela dagarna men det är ju inte alltid så lätt att ordna i mer tätbefolkade områden.
Min häst är ute sex timmar per dag och har så varit det senast året. Han mår alldeles förträffligt! Tidigare har han stått i flera olika stall med 2-3 timmars mer utevistelse och möjlighet till sommarbete men just nu är det inte möjligt. Vi trivs båda väldigt bra där vi står nu.
 
Jag har aldrig fatta varför hästarna ska gå in på kvällen sommartid, då när det blir mer behagligt för dem att vara ute??? Äntligen. Efter en hel dags stampande o viftande.
Mina vill komma in dagtid sommartid o som äldre gillar de inte riktigt ruskväder o slipper.
De är ute hur mkt som helst annars när vädret är kanonbra eller skapligt. Vad jag kallar för hästväder.
T o m en svinkall vindstilla vinterkväll ingår i det.

Halm o kvistar funkar om man vill att de ska tugga.
Det är nog bara vi svenskar som anser att grovfoder är hö allena.
 
Jag har nu hittat ett stall som känns mycket bättre; hästarna är ute 10 h/ dag vår, vinter, höst och dygnet runt sommar :)
Dessutom fri tillgång på hösilage i slowfeedingnät både inne och ute.
Nu känns det bra i hästhjärtat;)
Tack för alla svar :bow:

tycker faktiskt 10h/dag vintertid är ok, om den generellt motioneras efter insläppet så att säga. Uteritter, promenader och varierad träning. Under 10h börjar det iaf märkas på mina hästar att de skulle vilja vara ute mer. Men gå ut 07, komma in fem, äta sen ridas ca 1 h så är de oftast tillbaka i boxen ca 20, funkar om man inte har hage med ligghall och framförallt dränerat så att de kan röra sig obehindrat året runt. Har varit inackorderad på ett par ställen innan jag skaffade eget och underlaget i hagen höll inte för mer utevistelse. Nu har jag en del av hagen grusad så de kan vara ute och lattja utan problem. De är ute ca 11-12 h vintertid, plus ridning/annan motion.
 
Min är ute ca 9-10 under vintern. 6 tycker jag är för lite.
Däremot är jag mer noggrann med vad det är för hage, underlag osv.

Det kan vara svårt att ha de ute längre, jag testade ett tag men min häst blev vrålhungrig och hann helt enkelt inte äta tillräckligt. Hon står inte och mjölar i sig utan äter under en lång tid. Att då ha henne ihop med de som kastar i sig och inte kan ha fri tillgång var hopplöst.
 
Jag har aldrig fatta varför hästarna ska gå in på kvällen sommartid, då när det blir mer behagligt för dem att vara ute??? Äntligen. Efter en hel dags stampande o viftande.
Mina vill komma in dagtid sommartid o som äldre gillar de inte riktigt ruskväder o slipper.
De är ute hur mkt som helst annars när vädret är kanonbra eller skapligt. Vad jag kallar för hästväder.
T o m en svinkall vindstilla vinterkväll ingår i det.

Halm o kvistar funkar om man vill att de ska tugga.
Det är nog bara vi svenskar som anser att grovfoder är hö allena.

Vem har sagt att han ska gå in på kvällarna på sommaren :confused: Han kommer gå ute dygnet runt i gräshage (ej bete) på sommaren. :)
 
Nu var det inte specifikt till dig, men du skrev att den var ute endast 6 h. i det första inlägget.
 
Vad är gräshage (ej bete) ? Munkorg?
Kanske blev lite konstigt uttryckt men det jag menade var att bete är (för mig) en hage som är FULLPROPPAD med gräs, medans där han kommer gå är ganska magert med gräs så att de inte kan gå och proppa i sig tills de är så runda så att de skulle kunna rulla fram.
Alltså som en vanlig gräshage med tillräckligt med gräs för att livnära sig på men inte tillräckligt för att bli smällfet. Och risken finns att de proppar i sig allt gräs första månaden så att vi får stödfodra med hö sen... Men vi får hoppas att de tar det lite lugnt.
Oj vad rörigt det här blev men hoppas du förstår. :o:p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
694
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 529
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 432
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 798
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp