Bukefalos 28 år!

hur länge skall man vänta?

vinkelina

Trådstartare
brukar ju alltid vara mycket testande när man skaffa ny häst. men hur länge skall man vänta och acceptera att detta är normalt?

fick min fodervärdshäst i augusti. 16 årigt sto som gått 10 år på ridskola, går även nån gång ännu på lektion, dagar då jag inte hinner rida henne (har ingen anna som vill) för att hon skall få sin motion.

mycket har blivit bättre, men det är nog långt till målet ännu, att få en lugn och harmonisk häst som accepterar att det är jag som bersämmer. tex, är hon inne när jag kommer, vänder hon bara baken åt mig i boxen, ja riktigt hotar mig när jag skall ha ut henne för att mocka, skramlar man med en morot, eller dyligt är det inga problem, för hon är så van vid att måsta mutas för att komma. går sånt att få bort?
 
Sv: hur länge skall man vänta?

brukar ju alltid vara mycket testande när man skaffa ny häst. men hur länge skall man vänta och acceptera att detta är normalt?

fick min fodervärdshäst i augusti. 16 årigt sto som gått 10 år på ridskola, går även nån gång ännu på lektion, dagar då jag inte hinner rida henne (har ingen anna som vill) för att hon skall få sin motion.

mycket har blivit bättre, men det är nog långt till målet ännu, att få en lugn och harmonisk häst som accepterar att det är jag som bersämmer. tex, är hon inne när jag kommer, vänder hon bara baken åt mig i boxen, ja riktigt hotar mig när jag skall ha ut henne för att mocka, skramlar man med en morot, eller dyligt är det inga problem, för hon är så van vid att måsta mutas för att komma. går sånt att få bort?
Det är klart att det går att få bort. På med hjälm och säkerhetsväst, kliv in i boxen bara jaga inte runt hästen i boxen utan vänta ut henne så att hon kommer till dig. När hon kommer får hon en liten (obs liten!) godisbit. Varför är det fel att ge godis när det fungerar? Det gäller bara att man minskar på godisgivandet efter hand. Om du ger belöning varje gång hon kommer fram till dig först. Därefter ger du henne belöningen efter att du har satt på grimman och gör det ett tag. Sedan minskar du ner till att ge godis varannan gång t ex. Börjar hon vända rumpan till igen så börjar du om. Du får absolut inte bli rädd för att hon testar så där, för då vinner hon ju, eller hur! Bestämmer du dig för att det är du som bestämmer och visar det för henne så kommer hon också att märka din status. Det kan man göra både med och utan godis!;)
 
Sv: hur länge skall man vänta?

Jag är medryttare på en d-ponny och han har också gått som ridskolehäst i 8 år..

När man går bredvid han eller bara står nära han så puttar han en hela tiden och när man borstar han så tar han upp hoven å typ "sparkar" med den i luften!!:crazy:
Ägaren säger att de e för att han e van vid att få morötter och sånt.. asså att han bara tigger..
Men vad kan man göra för att få han å sluta? Eftersom han har gjort de så länge så går de ens att träna bort??
Detta inlägg kanske inte ligger rätt men jag tänkte att båda hästarna har vart ridskolehästar och vana vid att få godsaker..

Tacksam för svart..:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur länge skall man vänta?

Jag tycker inte att man ska använda godis vid inlärning eller träning. I vissa fall kan jag tycka att det är OK, men definitivt inte i ett sådant läge TS pratar om.
 
Sv: hur länge skall man vänta?

tror att probemet ofta är större bland risdskolehästa, och fd ridskolehästar. de har läst sig att skrämmas, att tigga m.m och insett att det länar sig
 
Sv: hur länge skall man vänta?

Det är rätt typiskt att ridskolehästar hittar på såna här knep. På ridskolor finns ofta mycket ovana människor som pysslar med hästarna, som snabbt märker att de kan skrämmas och ta över kommandot.

Men visst går det att "bota"! Du måste bara vara EXTREMT konsekvent, envis som en gammal åsna och bestämd som.. jag vet inte vad. Att hästen ser ilsken ut som Frankensteins morsa brukar jag inte bry mig särskilt mycket om, det brukar gå över när hästen inser att det faktiskt är jag som bestämmer ALLTID och att jag dessutom är en ganska bra och trygg ledare :) Att hästen hotar tycker jag däremot inte är ok. Det brukar vara effektivt att driva/flytta hästen några steg. Då visar jag dominans över den och att den flyttar för mig bevisar att jag är den ranghögre. Visa det inte för hästen, men var uppmärksam på att hästen KAN sparka.

Träna gärna på olika ledarskapsövningar som ökar din dominans, t.ex. att sänka hästens huvud, flytta fram- och bakdel för sig och att flytta hela hästen sidvärtes, backa, stanna, driva hästen från dig m.m.

Att hästen vänder sig ifrån dig kan ta lite mer tid att få bukt med. Du måste visa hästen att förutom att du är en stark ledare så är du vänlig, det ska vara tryggt att vara hos dig. När hästen kommer fram till dig på ett "undergivet" (ej hotfullt) sätt så beröm den massor och belöna den med lite smek i pannan :)

När du tar kommandot över hästen kommer den sannolikt i början att tycka att det är rätt jobbigt att rollerna mellan er är ombytta. Det kan bli en del sura miner och protester, men stå på dig! Kom ihåg att berömma massor och stå gärna stilla en stund och smek hästen i pannan då den är duktig.

Att ge hästen godis tycker jag ärligt talat verkar lite korkat. Det har man ju gjort i alla år, men det verkar ju inte ha hjälpt nämnvärt? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: hur länge skall man vänta?

Vill nog ge dig samma tips som till ts ;)

Menar du att hästen puffar på dig med mulen eller att den knuffar dig med kroppen? Ifall den knuffar dig med kroppen skulle jag genast flytta den bortåt. Det verkar som den försöker utöva dominans mot dig genom att flytta dig. Ifall den puffar med mulen är det sannolikt att den tigger. Det verkar ju vara jäkligt irriterande om den gör det hela tiden och det finns väl ingen anledning att låta den fortsätta? Säg ifrån jättebestämt på en gång!
Att den sparkar med hoven kan också vara att den tigger, men det kan också bero på andra saker. Att den är ivrig eller hotar till exempel.
Jag tror inte det borde vara några större problem att "träna bort" de här ovanorna (ifall inte t.ex ägaren ger hästen godis och på så sätt förstärker beteendet). Ge absolut inget godis och säg ifrån med en gång ifall ponnyn börjar puffa eller sparka. Småtjata inte utan säg ifrån EN gång BESTÄMT!
 
Sv: hur länge skall man vänta?

det där är bara ett invant beteende hos henne. sluta helt upp med godis, det förstärker bara det negativa mönstret!

var bara som du vill att din häst ska vara. lugn, bestämd och konsekvent. dalta inte med henne! lugn men bestämd. prata glatt, var bara glad!
bry dig inte om att hon vänder rumpan mot dig, gå bara in och ta henne. klappa och var vänlig mot henne. inga höjda röster, inga slag, men det är oki att markera att hon gör fel, när hon gör det.

prata mycket med henne och prata ärligt. det hjälper mer än man tror! genom att du är ärlig mot henne, hör hon inte bara på ditt röstläge, utan läser även av ditt kroppsspråk. man kan inte ljuga för en häst...

kom ihåg bara att ha kul med varandra, så kommer du såsmåningom att få en glad och pigg häst. men det tar tid, så ha tålamod. och lycka till!!!
 
Sv: hur länge skall man vänta?

Antar att hästen står kvar på ridskolan?

Miljöombyte brukar annars vara bästa botemedlet för ridskolehästar. Har en i stallet som varit ridskolehäst nästan hela livet. Han blev betydligt mycket trevligare när han kom till oss, som dessutom ligger granne med den ridskola han senast stod på.
 
Sv: hur länge skall man vänta?

Vill nog ge dig samma tips som till ts ;)

Menar du att hästen puffar på dig med mulen eller att den knuffar dig med kroppen? Ifall den knuffar dig med kroppen skulle jag genast flytta den bortåt. Det verkar som den försöker utöva dominans mot dig genom att flytta dig. Ifall den puffar med mulen är det sannolikt att den tigger. Det verkar ju vara jäkligt irriterande om den gör det hela tiden och det finns väl ingen anledning att låta den fortsätta? Säg ifrån jättebestämt på en gång!
Att den sparkar med hoven kan också vara att den tigger, men det kan också bero på andra saker. Att den är ivrig eller hotar till exempel.
Jag tror inte det borde vara några större problem att "träna bort" de här ovanorna (ifall inte t.ex ägaren ger hästen godis och på så sätt förstärker beteendet). Ge absolut inget godis och säg ifrån med en gång ifall ponnyn börjar puffa eller sparka. Småtjata inte utan säg ifrån EN gång BESTÄMT!



Ja han puffar bara med mulen.
Men asså ska ja bara säga till honom eller ska ja liksom putta bort honom eller vad ska ja göra?
Förlåt men ja förstod inte riktigt vad ja skulle göra..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur länge skall man vänta?

Antar på din beskrivning att hästen fortfarande står kvar på ridskolan, eftersom hon fortfarande går en del lektioner. Om du har möjlighet så flytta till ett mindre lite lugnare stall. Oftast är det lugn och ro dessa hästar behöver.
 
Sv: hur länge skall man vänta?

står på kö till ett annat stall, visserligen är det oxå en ridskola men väldigt mycke lugnare. tyvärr är det fullt, så lär ju ta ett tag *suck*
finns nog andra stall häromkring, men inget som jag gillar
 
Sv: hur länge skall man vänta?

Jag skulle tipsa om att aldrig mata hästen från handen, och om den puffar med mulen så slå till den lite lätt bara. Min häst började tigga massor, och då fick jag tipset om att inte mata den från handen, aldrig! slutade med det och direkt blev det bättre. Nu får hon morötter osv i krubban!
Det viktigaste är att man inte är rädd, samt att man är snäll mot hästen, gosar med den och pratar lugn. Lära känna varandra helt enkelt ;) och som alla andra skrivit, var konsekvent...
 
Sv: hur länge skall man vänta?

Ja han puffar bara med mulen.
Men asså ska ja bara säga till honom eller ska ja liksom putta bort honom eller vad ska ja göra?
Förlåt men ja förstod inte riktigt vad ja skulle göra..

Hur du säger till beror på vad som känns bäst för dig och hur pass känslig häst du har. Om jag till exempel "morrar till" eller tittar på min häst i ögonen så är det redan en jäkligt skarp tillsägelse, eftersom hon är en extremt känslig häst. Då slutar hon genast upp med det hon gjorde, kanske backar hon undan ett steg och tittar uppmärksamt på mig för att se vad jag vill. Andra hästar kanske man måste vifta till rejält med armen, stampa i marken, backa undan hästen med fysiskt tryck eller, om den inte ens lyssnar då, smälla till den.

Personligen tycker jag att i ett sådant här fall, med ett inlärt beteende som funnits en lång tid, så är det bättre att säga till rejält en gång istället för att småtjata. Så hellre t.ex. "hota" och stampa till rejält i marken så hästen verkligen reagerar och gärna backar undan lite än att du gång på gång puttar undan hästens nos och den bara försöker puffa och puffa om och om igen.

Kom bara ihåg att berömma massor när hästen gör som du vill, dvs står lugnt och avslappnat stilla när du pysslar med den!
 
Sv: hur länge skall man vänta?

Jag kommer att tänka på två metoder, vilken man väljer beror lite på hästen, man vill ju helst inte ha en hov i bröstet.

Om du tror att hon skulle göra allvar av sitt hot om en spark, så ställ dig bara i dörren och vänta. Vänta tills hon kommer, någon gång kommer hon fram, fast det kan ta ett tag. När hon kommer så klappa lite och gå därifrån. Efter ett tag så gör du om proceduren, förhoppningsvis går det snabbare då. Försök lär in att det inte alltid betyder jobb när du kommer, utan att det lika väl kan betyda en liten kelstund.

Eller så går du bara resolut in och tar henne, gå in, ställ dig vid bogen och håll en hand i manen, då är det lättare att hinna med runt om hon skulle börja snurra. När hon stannar, ta på grimman, beröm och gör det du tänkte. Här får man se till individen, antingen lär hon sig att det inte hjälper att sura och slutar, eller så blir hon rädd och hotad av att man bara klampar på, här får du känna dig fram.

Hoppas det ordnar sej, så jobbigt med hästar man inte får fatt i.
 
Sv: hur länge skall man vänta?

jag har drivit ridskola och har träffat MÅNGA hästar som är SKIT trötta på att de aldrig får en lugn stund...
Jag tycker det är viktigt att man respekterar hästens revir, det är hästens hem och där ska den få ro. Samtidigt ska hästen också veta VEM som är boss. De hästar vi haft problem med när jag tog över ridskolan, tillät bara mig och en annan att gå in i boxen. Så då skötte vi om denna häst!
Kanske är din häst trött på allt spring?
Det är ganska trist att ha någon som pillar en i örat och borstar en i svansen när man bara vill slappa, äta eller bara vara för sig själv...
Lär hästen att du kan gå in i boxen UTAn att vilja den något... Gå in i boxen och ignorera hästen pyssla med något som kan vara "intressant".. gör den nyfiken på dej, men utan godis.. klapp och kel räcker när den kommer. Men gör det korta stunder, bara klappa lite och gå ut igen..... Men håll inte på med hästen i onödan för ofta, den är nog ganska trött på människor.
Tips nr 2 som ofta fungerar. Byt box! Ny box nya saker att se på... nytt beteende...
Lycka till :)
 
Sv: hur länge skall man vänta?

jag ställer aldrig i ordning hästen i boxen, blir för mycket hot situation av det, skall hon jobba så ställer jag henne i gången. punkt. vet att det är mycket spring i stallet, men vet tyvärr inte riktigt om det skulle gå att flytta henne, eller i kallstallet är det ju ganska lugnt, men där finns INGEN värme, är bara väggar och tak på, så¨vill man rida funkar det ju inte. är hon extra jobbig brukar jag fixa med matburkarna på utsidan (boxdörren stängd) då vänder hon kvick som attan runt. oftast är det då bara att öppna och ta fast henne. men är det samma sak som att muta med morot om man blandar maten på utsidan
 
Sv: hur länge skall man vänta?

jag har fått en gammal märr av en gubbe som vi känner, eller, det är min "hästmamma"(donkey på bukefalos) som känner honom, men jag fick henne i början av april-07. hon var ganska sur och nafsade, jag trodde att dte hade med ledarskap och göra så jag sa till henne när hon nafasde och så. efter ca 6månader blev jag lite fundersam och ungefär då började hon sparka åt mig när jag satte på benskydden bak, och när jag skulle lägg apå sadeln så försökte hon vända sig. bara för ca 1 vecka sedan nu så hade jag henne i boxen när jag sadlade, hon knöt upp knuten när jag var och hämtade sadeln, coh nrä jag skulle sadla så trände hon in mig i ett hörn och försökte sparak mig, jag fick hoppa ut från boxen och knyta fast henne igen, ´det kan inte vara att hon har ont för att massören har varit där och sa att det inte var något annat än att hon var lite stel å bogen och så. någon som har liknande problem som vet vad man ska göra?

om vi inte får till det kanske vi måste ge tillbaka henne till han fick fick henne av..:( tacksam för hjälp!
 
Sv: hur länge skall man vänta?

min förra valack köptes som 9-åring å jag hade honom i 7 år...han testade mig varje dag under 7 år :D så tyvärr så blir det inte alltid bättre :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 657
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 935
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 850
Senast: Unafraid
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp